Amaç ve kapsam
(1) Bu Tebliğin amacı, yerli üreticiler Simfleks Tekstil ve Ambalaj San. Tic. A.Ş. ve Hira Mensucat Kumaş Tekstil Demir Tic. ve San. Ltd. Şti. tarafından yapılan ve Beymaks Tekstil İthalat İhracat Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. ve Güray Fantezi İplik San. Tic. Ltd. Şti. tarafından desteklenen başvuruya istinaden Gürcistan menşeli 5605.00 gümrük tarife pozisyonu altında sınıflandırılan “dokumaya elverişli ipliklerden metalize iplikler (gipe edilmiş olsun olmasın), ip, şerit veya toz şeklindeki metalle birleştirilmiş veya metalle kaplanmış 54.04 veya 54.05 pozisyonundaki şerit ve benzerleri” ürününe yönelik bir damping soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının belirlenmesidir.
Dayanak
(1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
b) EBYS: Bakanlık Elektronik Belge Yönetim Sistemini,
c) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel Müdürlüğünü,
ç) GTP: Gümrük tarife pozisyonunu,
d) KEP: Kayıtlı elektronik posta adresini,
e) TGTC: İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk Gümrük Tarife Cetvelini,
f) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği,
ifade eder.
Soruşturma konusu ürün
(1) Soruşturma konusu ürün, 5605.00 GTP’i altında sınıflandırılan “dokumaya elverişli ipliklerden metalize iplikler (gipe edilmiş olsun olmasın), ip, şerit veya toz şeklindeki metalle birleştirilmiş veya metalle kaplanmış 54.04 veya 54.05 pozisyonundaki şerit ve benzerleri” tanımlı üründür.
(2) Bahse konu GTP yalnızca bilgi amaçlı verilmiş olup bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Soruşturma konusu ürünün TGTC’de yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler, bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun temsil niteliği
(1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden, Yönetmeliğin 18 inci maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılan yerli üreticiler Simfleks Tekstil ve Ambalaj San. Tic. A.Ş. ve Hira Mensucat Kumaş Tekstil Demir Tic. ve San. Ltd. Şti. tarafından yapılan başvurunun Yönetmeliğin 20 nci maddesi uyarınca yerli üretim dalı adına yapıldığı anlaşılmıştır. Bu kapsamda, söz konusu firmalar bu Tebliğin ilgili bölümlerinde “yerli üretim dalı” olarak anılacaktır.
Damping iddiası
(1) Normal değerin tespitinde, Gürcistan’da geçerli iç piyasa fiyatlarına ulaşılamamış olup oluşturulmuş normal değer kullanılmıştır. Bu kapsamda, soruşturma konusu ürün için normal değer Türkiye’de benzer malın 2020 yılına ait birim imalat maliyetine genel, idari ve satış giderleri ile finansman gideri ve makul bir kârın eklenmesiyle oluşturulmuş ve söz konusu değerin fabrika çıkış aşamasında olduğu kabul edilmiştir.
(2) İhraç fiyatı olarak, soruşturmaya konu ülkeden Türkiye’ye gerçekleştirilen ihracatın FOB birim fiyatı esas alınmıştır. Anılan değerlerin fabrika çıkış aşamasında olduğu kabul edilmiştir.
(3) Normal değer ile ihraç fiyatı mümkün olduğu ölçüde aynı ticari aşamada karşılaştırılmış olup hesaplanan damping marjının ihmal edilebilir oranın üzerinde olduğu tespit edilmiştir.
Zarar ve nedensellik iddiası
(1) Gürcistan menşeli soruşturma konusu ürün ithalatının 2018-2020 döneminde nispi olarak artış gösterdiği belirlenmiştir.
(2) 2020 yılı için soruşturma konusu ülkeden gerçekleşen ithalatın yerli üretim dalının fiyatlarını kırdığı ve baskıladığı belirlenmiştir.
(3) Yerli üretim dalı tarafından zarara ilişkin olarak sunulan bilgi, belge ve deliller kullanılarak yapılan değerlendirmede, yerli üretim dalının üretim miktarı ve değeri, yurt içi satış miktarı, değeri ve birim fiyatları, yurt içi ve toplam satış birim kârlılığı, kapasite kullanım oranı, ürün nakit akışı, tevsi ve yenileme yatırımlarında aşağı yönlü bir eğilim bulunduğu görülmüştür.
(4) Başvuru aşamasında sunulan deliller ve ithalata ilişkin Bakanlık istatistik veri tabanında yer alan veriler esas alınarak yapılan tespitler ışığında, dampingli olduğu iddia edilen Gürcistan menşeli ithalatın yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinde maddi zarara yol açtığı değerlendirilmiştir.
Karar ve işlemler
(1) Yapılan inceleme sonucunda; damping soruşturması açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu kararı ile Gürcistan menşeli başvuru konusu ürüne yönelik olarak Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde bir damping soruşturması açılmasına karar verilmiştir.