Sayfa 229Decisions of the Ombudsman Concerning Sports Made in 2019…
Derleyen/Compiled by Av./Atty. Soner SOMUNCU…
İstanbul Barosu Üyesi…
Member of Istanbul Bar…
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ…
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU…
(OMBUDSMANLIK)…
Sayı : 86171061-101.07.04-E.3924…
Başvuru No : 2018/11786…
Karar Tarihi :18.02.2019…
TAVSİYE KARARI…
Başvuran : A.Y. TCKN: ...…
Adres : ...…
Başvuran Vekili/Temsilcisi : ...…
Başvuruya Konu İdare : Türkiye Futbol Federasyonu (TFF)…
Başvurunun Konusu: Başvuranın, TFF PFDK tarafından hakkında verilen 4 aylık hak mahrumiyeti…
Başvuru Tarihi:16.8.2018…
I. Başvuranın İddia ve Talepleri…
1. Başvuran A... Y... Kurumumuza yapmış olduğu 16.08.2018 tarihli başvuruda;Türkiye Futbol Federasyonu’ndan istifa dilekçesi vermesini takiben TFF (Profesyonel…
II. İdarenin Başvuruya İlişkin Açıklamaları…
2. Kurumumuzun 31.10.2018 tarih ve E.18086 sayılı bilgi-belge isteme yazısına Türkiye Futbol Federasyonu tarafından verilen 22.11.2018 tarihli ve 2018/27-18308 sayılı yanıt yazısında; Anayasanın 59’uncu maddesinin üçüncü fıkrası işaret edilerek futbol faaliyetinin yönetimine ve disiplinine ilişkin kararlarına karşı ancak zorunlu Tahkim yoluna başvurulabileceği, Tahkim Kurulu kararlarının kesin olduğu, bu kararlara karşı hiçbir yargı merciine başvurulamayacağı ifade edilmiş, ayrıca İdare Hukuku Profesörü Prof. Dr. Sait Güran’ın 01.02.2018 tarihli Hukuksal Düşüncesinde bulunan; “Türkiye Futbol Federasyonu’nu”(...) Kamu Denetçiliği Kanununun 3 ’üncü maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinde tanımlanan ve bu kanunu yaparken Yasa Koyucu tarafından amaçlanan “İdare” kavramı ve de “kamu hizmeti” kavramı içine dâhil etmeye hukuken olanak olmadığı, aksi yöndeki bir düşünceden hareketle, Kamu Denetçiliğince, TFF hakkında, mütalâa konusu sorgulama, inceleme ve işlem yapma cihetine gidilmesi ihtimalinde, TFF’nin, UEFA ve FIFA’nın koyduğu kurallarla yaptırımları içeren ve yeri geldiğinde uyguladığı uluslararası futbol hukukunu” ihlâl etmesi şeklinde değerlendirilebileceği; TBMM’nin, 2011 yılı Anayasa değişikliğinden daha önce alıntıladıkları kelimeleriyle, Türkiye’nin, “küresel egemen addettiği uluslararası spor hukuku kurallarını iç hukukuna yansıtması taahhütlerinin” gereğini yapmaması anlamına geleceği...” açıklamalarına…
III. İlgili Mevzuat…
3. 18.10.1982 tarihli ve 2709 sayılı T.C. Anayasası’nın;3.1. “Düşünce ve kanaat hürriyeti” başlıklı 25’inci maddesi; “Herkes, düşünce ve kanaat hürriyetine sahiptir. Her ne sebep ve amaçla olursa olsun kimse, düşünce ve kanaatlerini açıklamaya zorlanamaz; düşünce kanaatleri sebebiyle kınanamaz ve suçlanamaz.” …
3.2. “Düşünceyi açıklama ve yayma hürriyeti” başlıklı 26’ncı maddesi; “Herkes, düşünce ve kanaatlerini söz, yazı, resim veya başka yollarla tek başına veya toplu olarak açıklama ve yayma hakkına sahiptir. Bu hürriyet Resmî makamların müdahalesi olmaksızın haber veya fikir almak ya da vermek serbestliğini de kapsar. Bu fıkra hükmü, radyo, televizyon, sinema veya benzeri yollarla yapılan yayımların izin sistemine bağlanmasına engel değildir. Bu hürriyetlerin kullanılması, millî güvenlik, kamu düzeni, kamu güvenliği, Cumhuriyetin temel nitelikleri ve Devletin ülkesi ve milleti ile bölünmez bütünlüğünün korunması, suçların önlenmesi, suçluların cezalandırılması, Devlet sırrı olarak usulünce belirtilmiş bilgilerin açıklanmaması, başkalarının şöhret veya haklarının, özel ve aile hayatlarının yahut kanunun öngördüğü meslek sırlarının korunması veya yargılama görevinin gereğine uygun olarak yerine getirilmesi amaçlarıyla sınırlanabilir.” …
3.3. “Sporun geliştirilmesi ve tahkim” başlıklı 59’uncu maddesi; “Devlet, her yaştaki Türk vatandaşlarının beden ve ruh sağlığını geliştirecek tedbirleri alır, sporun kitlelere yayılmasını teşvik eder.…
Devlet başarılı sporcuyu korur.…
(Ek fıkra: 17.3.2011-6214/1 md.) Spor federasyonlarının spor faaliyetlerinin yönetimine ve disiplinine ilişkin kararlarına karşı ancak zorunlu tahkim yoluna başvurulabilir. Tahkim kurulu kararları kesin olup bu kararlara karşı hiçbir yargı merciine başvurulamaz.” …
3.4. “Dilekçe, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkı” başlıklı 74 üncü maddesi; “... Herkes, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkına sahiptir. Türkiye Büyük Millet Meclisi…
Başkanlığına bağlı olarak kurulan Kamu Denetçiliği Kurumu idarenin işleyişiyle ilgili şikâyetleri inceler...” …
3.5. “Seçimlerin genel yönetim ve denetimi” başlıklı 79’uncu maddesi; “Yüksek Seçim Kurulunun (YSK) kararları aleyhine başka bir mercie başvurulamayacağı” hükmünü…
4. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin;…