Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
T.C. SOSYAL GÜVENLİK KURUMU BAŞKANLIĞI
Sigorta Primleri Genel Müdürlüğü
Sayı : 41481264-207.02-E.3161806
Konu : Geriye yönelik teşvik uygulamaları
GENEL YAZI
Bilindiği üzere, 687 sayılı Olağanüstü Hal Kapsamında Bazı Düzenlemeler Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 3 üncü maddesi, 7103 sayılı Kanunun 42 nci ve 43 üncü maddeleri ile 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanununa geçici 17 nci, 19 uncu ve 20 nci maddeler eklenerek işverenlere destek sağlanmıştır.
4447 sayılı Kanunun geçici 17 nci maddesinde; “Bu maddeyle düzenlenen destek unsurundan yararlanmakta olan işverenler; aynı sigortalı için aynı dönemde diğer sigorta primi teşvik, destek ve indirimlerden yararlanamaz.”
Geçici 19 uncu maddesinde; “Bu maddeyle düzenlenen destek unsurundan yararlanmakta olan işverenler; aynı sigortalı için aynı dönemde diğer sigorta primi teşvik, destek ve indirimlerden yararlanamaz.”
Geçici 20 nci maddesinde ise; “Bu madde kapsamındaki destekten yararlanılan ayda aynı sigortalı için diğer sigorta primi teşvik, destek ve indirimlerden yararlanılamaz.”
Hükümleri yer almakta olup, 4447 sayılı Kanunun geçici 17, 19 ve 20 nci maddelerinde öngörülen teşviklerden yararlandırılan sigortalılar için teşviklerden yararlanılan aylarda asgari ücret desteğinden yararlanılması mümkün bulunmamaktadır.
Diğer taraftan, 5510 sayılı Kanunun Ek 17 nci maddesi ile sigorta primi teşvik, destek ve indirimlerden yararlanma şartlarına haiz olmasına karşın, daha evvel herhangi bir kanun numarası seçilmeksizin teşviklerden yararlanılmayan ayların/dönemlerin ya da kanun numarası seçilerek teşvikten yararlanılmış olmakla birlikte yararlanılan teşvik türünün tercih edilecek başka bir teşvik türü ile geriye yönelik olarak değiştirilmesine imkan tanınmıştır.
Ancak, Genel Müdürlüğümüze iletilen sorunlar ile Hizmet Sunumu Genel Müdürlüğüne gönderilen arıza kayıtlarından, 5510 sayılı Kanunun Ek 17 nci maddesi kapsamında işverenlerce geriye yönelik olarak 687/1687, 17103, 27103 ve 37103 kanun numaralı teşviklerin değişikliği amacıyla belge düzenlenmesi neticesinde asgari ücret desteklerinin iptali, kısmi erteleme dönemlerine yapılan teşvik değişikliği, 687/1687 kanun numaraları için yapılan belge değişikliği ve yapılandırma kapsamındaki dönemlere işlem yapılması sırasında sorunlarla karşılaşıldığı ve hataların büyük bir kısmının kullanıcı hatasından kaynaklandığı tespit edilmiş olup, bu durumlarda yapılacak işlemler aşağıda açıklanmıştır.
I- ASGARİ ÜCRET DESTEĞİNİN İPTALİ SIRASINDA YAPILMASI GEREKEN İŞLEMLER
1- Bilindiği üzere, yeni tescilli işyerlerinde asgari ücret desteğinin hesaplanabilmesi için işyerinin ilgili dönemde herhangi bir borcunun ya da gecikme zamlı tahsilatının bulunmaması gerekmektedir. Yapılan incelemede birçok dosya için belge kanun değişikliği işlemlerinde iptal girişi yapılıp yeni kanun türünden ek/asıl belge girişi yapılmasının ardından, tahsilatın sisteme işlenip teşvikler oluşturulup dönem borçsuz hale gelmeden destek için yeniden hesaplama yapıldığı görülmüştür. Dolayısıyla tahsilatlar işlenip dönem borçsuz hale gelmediği için yeniden hesapla menüsü ile işlem yapıldığında görünen borç nedeniyle sistem tüm desteği iptal etmektedir.
Bu nedenle, yeniden hesaplama yapılmadan önce iptal girişi yapılıp yeni kanun türünden ek/asıl yapılmasının ardından tahsilatların sisteme işlenip teşvikler oluşup dönem borçsuz hale geldikten sonra yeniden hesaplama yapılması gerekmektedir.
2- Yine bazı işverenlerimiz için iptal girişi yapılıp yeni kanun türünden bildirilen ek/asıl belgeler sisteme girilmeden destek için yeniden hesaplama yapıldığı görülmüştür. Bu nedenle yukarıda da açıklandığı üzere yeniden hesaplama yapılmadan önce iptal girişi yapılıp yeni kanun türünden ek/asıl yapılmasının ardından tahsilatların sisteme işlenmesi ve teşviklerin oluşmasının ardından dönem borçsuz hale geldikten sonra yeniden hesaplama yapılması gerekmektedir.
3- Teşvik değişikliklerinin yapılmasında ve işlemler sonrasında asgari ücret desteğinin hesaplanmasında işlem adımları ile sıralama önem arz etmektedir.
Buna göre, öncelikle tüm belge kanun değişiklik işlemlerinin yapılmasının ardından tahsilatların sisteme işlenip teşvikler oluşup dönem borçsuz hale geldikten sonra hatalı teşvik güncelleme işlemlerinin yapılması ve tüm bu işlemler tamamlandıktan sonra destek için en yeni aydan başlanılarak yeniden hesaplama yapılması gerekmektedir.
Diğer taraftan, belge kanun değişikliği yapıldıktan sonra yeni kanun türünden hatalı teşvik listesine düşülmesi halinde yapılan işlemlerin geri alınması gerekeceğinden hatalı teşvik güncellemesi yapılıp işverenin yeni kanun türünden yararlanacağı kontrol edilmeden destek hesaplamasının yapılmaması gerekmektedir.