Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Konu: 4207 sayılı Kanun Hükümlerinin Uygulanması
Bilindiği gibi; 5727 sayılı Kanunla değişik 4207 sayılı “Tütün Ürünlerinin Zararlarının Önlenmesi ve Kontrolü Hakkında Kanun” ile birçok kurum ve kuruluşa yükümlülükler getirilmiştir. Tütün ürünlerinin tüketiminin önemli bir halk sağlığı sorunu olması nedeniyle, uygulama açısından Bakanlığımızın büyük sorumlulukları bulunmaktadır.
Bu kapsamda 06.06.2008 tarihli ve 18330 sayılı yazımızla İl Sağlık Müdürlüklerine 4207 sayılı “Tütün Ürünlerinin Zararlarının Önlenmesi ve Kontrolü Hakkında Kanun” un uygulamalarının izlenmesi, Kanun değerlendirilmesi ve koordinasyonu ile ilgili yapılması gereken çalışmalara yönelik talimatlar verilmiştir. Ancak illerden yapılan geri bildirimler neticesinde, Kanunun uygulanmasında bazı yanlış anlaşılmaların olduğu, talimatların istenilen düzeyde uygulanamadığı ve çalışmaların yeterli olmadığı tespit edilmiştir. Bundan böyle söz konusu yazımız ekinde bulunan formlar yerine, yeniden düzenlenerek ekte gönderilmekte olan “4207 Sayılı Kanun Uygulamaları İzleme Formu (Ek-1)” “4207 Sayılı Kanun Uygulamaları Değerlendirme Formu (Ek-2)” ve “4207 Sayılı Kanun Uygulamaları Tespit Formu (Ek-3)” kullanılacaktır.
Bu doğrultuda; 4207 sayılı Kanunun uygulamalarının izlenmesi, değerlendirilmesi ve koordinasyonuna yönelik yapılacak çalışmalarda dikkat edilmesi gereken hususlar şunlardır:
1. Öncelikle il genelinde inceleme ve değerlendirme yapmak üzere ekipler oluşturulacaktır. Ekipler oluşturulurken şu hususlara dikkat edilecektir:
• Ekipler, asgari iki kişi olacaktır.
• Ekipler Kanun hükümlerinin uygulanması ile ilgili tüm kamu kurum ve kuruluşlarından (Sağlık Müdürlüğü, Emniyet Müdürlüğü, Milli Eğitim Müdürlüğü, Belediyeler vb.) yetkilendirilecek personelden oluşturulacaktır.
• İl genelinin değerlendirilebilmesi için “yeterli” olacak ekip sayısı, İl Tütün Kontrol Kurulu tarafından belirlenecektir.
• Oluşturulan ekiplere İl Sağlık Müdürlükleri tarafından 4207 sayılı Kanun ve uygulamaları hakkında detaylı hizmet içi eğitim verilecektir.
2. Ekipler, öncelikle kapalı alanlarında tütün ürünleri tüketilmeyecek ve vatandaşlarımızın yoğun bir şekilde giriş çıkış yaptıkları alışveriş merkezi, ticaret merkezi, iş hanı, sinema, tiyatro, havaalanı, otogar, spor ve eğlence tesisi ve benzeri yerlerin yanı sıra, kuaför ve berber gibi tütün ürünleri tüketimin yoğun olduğu işletmelerde inceleme yapacaklardır.
Ancak; 4207 sayılı Kanun’un “Özel hukuk kişilerine ait olan lokantalar ile kahvehane, kafeterya, birahane gibi eğlence hizmeti verilen işletmelerde tütün ürünleri tüketilemez” hükmünün 19 Temmuz 2009 tarihinde yürürlüğe girecek olmasının uygulamada bazı yanlış anlamalara neden olduğu gözlenmektedir.
16 Mayıs 2008 tarihli ve 26878 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Başbakanlık Genelgesinin 5. maddesine göre kapalı alanlarında tütün ürünleri tüketilmesi mümkün olmayan ticaret merkezi, iş hanı, sinema, tiyatro, havaalanı, otogar, spor ve eğlence tesisi, alışveriş merkezi ve benzeri yerlerin içinde olup tütün ürünlerinin tüketilmesine müsaade edilmeyen alanlardan tecrit edilmemiş ve hava geçişi engellenmemiş şekilde faaliyet gösteren lokantalar ile kahvehane, kafeterya, birahane gibi eğlence hizmeti veren işletmelerde tütün ürünleri tüketilmeyecektir.
Bu nedenle alışveriş merkezi, ticaret merkezi, iş hanı, sinema, tiyatro, havaalanı, otogar, spor ve eğlence tesisi ile konaklama tesisleri gibi bünyesinde gerçek vasfı dışında yeme-içme ve eğlence hizmetlerinin de sunulduğu tesislerde; tesisin tütün ürünleri tüketilmesine müsaade edilmeyen alanlarından tecrit edilmemiş ve hava geçişi engellenmemiş lokanta, kafeterya vb. mekânlarda “ayrı bir işletme olup olmamasına bakılmaksızın” tütün ürünlerinin tüketilmesi mümkün olmadığından, ekiplerce yapılacak incelemelerde şu hususlara özellikle dikkat edilecektir:
A. Bahse konu mekânlarda tütün ürünü tüketildiği tespit edilirse;
a. Bu durum ekipler tarafından düzenlenen “4207 Sayılı Kanun Uygulamaları Tespit Formu” (Ek-3) ile “işletme izni” veren kuruma bildirilecektir (Alışveriş merkezi gibi tesislerin içinde yer alan lokanta, kafeterya vb. gibi işletmelere “işletme izni” genellikle belediyelerce verilmektedir).
b. “İşletme izni” veren kurum tarafından ilgili işletmenin 4207 sayılı Kanunun 5. maddesinin 2. fıkrası uyarınca yazılı olarak uyarılması, uyarı yazısının işletme sorumlusuna tebliğ ve tebligat yapıldığına dair belgenin İl Tütün Kontrol Kuruluna gönderilmesi sağlanacaktır.
c. Ekiplerce, tebliğden sonra ilgili işletme yeniden ziyaret edilecek ve yapılan uyarıya rağmen verilen sürede sorumluluğunu yerine getirmeyen işletme, düzenlenen Ek-3 form ile belediye sınırları içinde ise Belediye Encümenine, belediye sınırları dışında ise Mülki İdare Amire (il merkezinde Valiliklere, ilçelerde Kaymakamlıklara) bildirilecektir.