Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Konu: Bürokrasinin Azaltılması ve İdari Basitleştirme
Bilindiği üzere kamu idareleri, hizmet sunumu için örgütlenmiş kuruluşlardır. Kuruluş amaçlarına uygun olarak sundukları hizmetlerin önündeki engelleri kaldırarak erişimi kolaylaştırmaları, hizmet yarışı mantığı içerisinde hangi hizmeti, nerede, hangi şart ve sürede sunacaklarına dair kurumsal taahhütlerde bulunmaları ve taahhütlerine uymaları, çağdaş yönetim anlayışının bir gereği olarak ortaya çıkmaktadır.
Bu amaçla, Bakanlar Kurulunca kabul edilen Kamu Hizmetlerinin Sunumunda Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmelik 31.07.2009 tarihli ve 27305 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiş bulunmaktadır. Bürokrasinin azaltılması ve idari işleyiş in basitleştirilmesinin dayanağını oluşturan söz konusu yönetmelik ile; etkin, verimli, hesap verebilir, vatandaş beyanına güvenen, şeffaf bir kamu yönetimi oluşturularak; kamu hizmetlerinin hızlı, kaliteli, basitleştirilmiş ve düşük maliyetli bir şekilde yerine getirilmesi hedeflenmektedir.
Bu kapsamda Bakanlığımızca yayımlanan genelgelerle (04.11.2008 tarih ve 69, 28.08.2009 tarih ve 50, 18.11.2009 tarih ve 70 ile 19.04.2010 tarih ve 25 sayılı); söz konusu Yönetmeliğin bütün kamu idarelerine yüklediği sorumluluklar gereği, merkez ve taşra birimlerimize hazırlattırılan kamu hizmet envanter tabloları ile kamu hizmet standart tabloları kurumlarımızın internet sayfaları ve hizmet kapılarında ilan ettirilmiştir.
Ayrıca, Bakanlığımızın uygulayıcısı olduğu birçok yönetmelik ve tebliğde de hizmet akışını hızlandıran ve istenen belgeler yönünden kırtasiyeciliği ortadan kaldıran değişiklikler yapılmış ve bu değişiklikler 17.10.2008, 31.01.2009, 31.07.2009, 20.02.2010, 06.03.2010, 10.03.2010, 16.04.2010 ve 03.08.2010 tarihli resmi gazetelerde yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Kamu idarelerinin hizmet sunum süreçleri devamlılık arz ettiğinden; bu süreçlerin kolaylaştırılması, devlet ve vatandaşa yönelik hizmet yüklerinin azaltılması, hizmete erişimin daha hızlı ve daha etkili hale getirilmesi amaçlarını güden “Bürokrasinin Azaltılması ve İdari Basitleştirme” çalışmalarının da süreklilik göstermesi gerekmektedir. Bu güne kadar yapılan çalışmaların etkilerinin sahada izlenmesi ve varsa aksaklıkların giderilmesinin önemi yanında, yıllık olarak 200 milyondan fazla hastanın muayene ve tedavi edildiği aile hekimliği hizmet birimlerini de kapsayacak şekilde çalışmaların daha da yaygınlaştırılması gerekmektedir. Ayrıca, daha önce standardı belirlenen hizmetlere ilaveten başka hizmetlerin de tablolara eklenerek hizmet çeşitliliğinin artırılması, özürlülerin hizmete erişiminin kolaylaştırılması, hizmet sunum sürelerinin sorgulanarak daha kısa hizmet süreleri belirlenmesi ile hizmet sunum sürecinde istenen bilgi ve belgelerin daha da azaltılarak kırtasiyeciliğin önüne geçilmesi gibi çalışmalara odaklanılması gerekmektedir.
Bürokrasinin Azaltılması ve İdari Basitleştirme çalışmaları kapsamında Bakanlığımızca bundan önce çıkarılmış genelgelere ilaveten; bütün merkez birimleri ile il müdürlüklerimiz ve sağlık grup başkanlıklarımız/toplum sağlığı merkezlerimizin yapacakları faaliyetler aşağıda belirtilmiş olup iş bu çalış malar titizlikle yerine getirilecektir.
1- Bakanlığımızın sorumluluğunda hizmet sunan bütün aile hekimleri;
1.1- Aile hekimi olarak yapmakla yükümlü bulundukları bütün (sabit, gezici, isteğe binaen ya da doğrudan yaptıkları) hizmetleri kapsayacak şekilde Kamu Hizmetlerinin Sunumunda Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmeliğin 5 nci maddesinde belirtilen ve ek-1 olarak adlandırılan tablo örneği ve açıklamalarına uygun olarak “Kamu Hizmet Envanter Tabloları”nı hazırlayacaklardır. (Ek-1)
1.2- Aile hekimleri tarafından; Kamu Hizmetlerinin Sunumunda Uyulacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmeliğin 6’ncı maddesi doğrultusunda hizmet standartları oluşturulması gerekmektedir.
Aile hekimlerimiz; gerek çalışma mahallerine müracaat edilerek hizmet (muayene, tedavi) talep edenlere yönelik olarak ve gerekse görevleri gereğince sorumluluk alanlarında gezici olarak yapacakları bütün hizmetleri içerecek şekilde, Yönetmeliğe ekli “Örnek Kamu Hizmet Standartları Tablosu”nu (ek-2), “Kamu Hizmet Standartları Tablosunun Doldurulmasında Dikkat Edilecek Hususlar” (ek-3) da göz önüne alarak düzenleyeceklerdir.
Söz konusu tablolarda; hizmetin adı, hizmetin sunumunda/başvuruda istenen belgeler, hizmetin en fazla ne kadar sürede tamamlanacağı ve müracaat mercilerine dair hususlara yer verilecek ve örnek tabloda gösterildiği şekilde eksiksiz doldurulacaktır.
1.3- Aile hekimlerince hazırlanan kamu hizmet envanter tablosu ile kamu hizmet standartları tablolarından her sağlık grup başkanlığı için birer örneğin, anılan Yönetmeliğin 5 ve 6 ncı maddeleri gereğince, bağlı oldukları sağlık grup başkanlığı/toplum sağlığı merkezi sorumlu hekimliği aracılığı ile il müdürlüklerinin kontrolünden geçirildikten sonra il sağlık müdürlüğü ve kaymakamlık internet sayfalarının sağlık grup başkanlığı bölümü altında yayınlanması sağlanacaktır. Herhangi bir nedenle kaymakamlık internet sayfasında yayının mümkün olmaması halinde il sağlık müdürlüğünün internet sayfasında her halükarda yayımlanacaktır.