Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
No.:
2011/11
Kurum:
Hazine Müsteşarlığı
Kabul Tarihi:
13.05.2011
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
13.05.2011
Son Değişiklik Tarihi:
28.08.2015
Bu Sürümün Yürürlük Tarihi:
28.08.2015 - 28.08.2015
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Bu Genelge, 1/3/2009 tarihli ve 27156 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Emekliliğe Yönelik Taahhütte Bulunan Kuruluşların Aktüeryal Denetimi Hakkında Yönetmelik (“Yönetmelik”) uyarınca Hazine Müsteşarlığına (“Müsteşarlık”) gönderilecek elektronik veri setlerine ve aktüerya raporuna ilişkin esas ve usulleri belirlemek amacıyla düzenlenmiştir.
Yönetmelik’te 2/4/2011 tarihli ve 27893 sayılı Resmi Gazete’de yayımlandığı şekliyle değişiklik yapılmış olup, bu kapsamda mevcut uygulamada bazı iyileştirmeler yapılarak veri setlerinin içeriği ve gönderim şekli ile aktüerya raporunun içeriği ve gönderim süreleri bu Genelge ile yeniden belirlenmiştir.
I. Elektronik Veri Setleri
1- Hizmet sunucusu, Yönetmeliğin 7 nci maddesi uyarınca, ihtiyaçlara göre gözden geçirilen “Veri Seti 1 -Hizmet Sunucusu Bilgileri” ve “Veri Seti 2 - Dönemiçi Üye Hareketleri” başlıklı veri setlerini altışar aylık dönemler halinde hazırlayarak ilgili olduğu dönemi takip eden ikinci ayın sonuna kadar; “Veri Seti 3 - Genel Aktüeryal Veriler”, “Veri Seti 4 - Üye ve Hak Sahibi Bilgileri” ve “Veri Seti 5 - Genel Mali Veriler” başlıklı veri setlerini ise yıllık olarak hazırlayarak müteakip Mayıs ayı sonuna kadar Müsteşarlığa göndermek zorundadır.
2- 16 Mayıs 2011 tarihinden itibaren başlatılan yeni uygulama çerçevesinde veri setleri, www.hazine.gov.tr adresinde “Aktüeryal Denetim” alanında yer alan “Elektronik Veri Setleri” bağlantısından elektronik olarak doldurulup kayıt altına alınacaktır. Elektronik veri setlerinin yer aldığı bağlantıya her bir hizmet sunucusu için tanımlanan ve Müsteşarlıkça hizmet sunucularına gönderilen kullanıcı adı ve şifre ile erişim sağlanabilecektir. Bu kapsamda, veri setleri e-posta veya posta ile ayrıca Müsteşarlığa gönderilmeyecektir.
3- Hizmet sunucuları, kendilerine özel kullanıcı adı ve şifre ile eriştikleri alanda, kendileriyle ilgili veri seti şablonlarını, ekranlardaki bilgi ve yönlendirmeleri dikkate alarak doldurup kayıt altına alacaktır.
4- Veri seti şablonlarının doldurulmasına ve kaydedilmesine ilişkin her türlü soru ve bilgi talebi sgm_oed@hazine.gov.tr elektronik posta adresine iletilebilir.
II. Aktüerya Raporu
1- Aktüerya raporu, Müsteşarlık nezdinde tutulan aktüerler siciline kayıtlı bir aktüer tarafından hazırlanır ve imzalanır.
2- Aktüer, aktüerya raporunun hazırlanmasında; hizmet sunucusunun hukuki statüsünü ve emeklilik taahhüt tipini göz önünde bulundurur, Yönetmelik’te ve bu Genelge’de yer alan esaslar ile hizmet sunucusunun taahhüt tipine göre Ek-1’de yer alan Aktüerya Raporu Şablonunu ve Ek-2’te yer alan Aktüerya Raporu Rehberini dikkate alır.
3- 2/4/2011 tarihli düzenleme kapsamında Yönetmeliğin 7 nci maddesi Müsteşarlığa, emeklilik taahhüt tipini, üye sayısını ve taahhüt büyüklüğünü dikkate alarak aktüerya raporunun gönderim süre ve tarihlerini, hizmet sunucusunun aktüeryal denetim açısından önemine göre farklı olacak şekilde belirleyebilme yetkisi vermektedir. Bu çerçevede, aktüerya raporunun gönderimi bakımından hizmet sunucuları aşağıda belirtilen üç grupta toplanmış olup, hizmet sunucularının hangi grupta oldukları Müsteşarlıkça kendilerine bildirilecektir.
- Birinci Grup: Aktüerya raporunu her yıl hazırlatıp müteakip yılın Mayıs ayı sonuna kadar Müsteşarlığa gönderecektir.
- İkinci Grup: Aktüerya raporunu her yıl hazırlatıp müteakip yılın Eylül ayı sonuna kadar Müsteşarlığa gönderecektir.
- Üçüncü Grup: Aktüerya raporunu iki yılda bir hazırlatıp müteakip yılın Mayıs ayı sonuna kadar Müsteşarlığa gönderecektir.
4- Bir emeklilik taahhüt planı kapsamındaki aktif ve pasif üye sayısı toplamının 20 kişinin altında olması durumunda, aynı sermaye grubuna bağlı hizmet sunucuları için ortak veya konsolide edilmiş aktüerya raporu hazırlanabilir. Bu durumda, hazırlanan aktüerya raporunun her bir hizmet sunucusu ve emeklilik taahhüt planı bazında bilgileri içermesi gerekir.
5- 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun Geçici 20 nci maddesine göre faaliyet gösteren hizmet sunucuları için hazırlanacak aktüerya raporunda, söz konusu hizmet sunucularının varlık ve yükümlülüklerinin Sosyal Güvenlik Kurumuna devrine ilişkin mevzuat da dikkate alınır. Bu kapsamda, raporda iki ayrı analiz yapılır. Birinci analizde devre ilişkin mevzuatta teknik faiz, mortalite tablosu, kesinti tutarları gibi parametreler için belirtilen değerler dikkate alınır. İkinci analizde ise bu değerlerden bağımsız olarak aktüeryal ilkelerin gerektirdiği şekilde analiz yapılır ve parametre değerleri ihtiyatlı olarak seçilir.
6- Aktüerya raporunda, hizmet sunucusu tarafından üyelerine veya çalışanlarına emeklilik taahhüt planı kapsamında sunulan hizmet, fayda ve taahhütlere ilişkin katkılar ve yükümlülükler ayrı ayrı hesaplanır. Hizmet sunucusuna ilişkin sağlıklı bir değerlendirmenin yapılabilmesini teminen varsa emeklilik taahhüt planı kapsamında olmayan hizmet, fayda ve taahhütlere (sağlık hizmetleri vb.) ilişkin genel hesaplamalara da aktüerya raporunda yer verilir. Gelir ve giderlerin hizmet, fayda ve taahhütlere göre dağıtılamadığı durumlarda dağıtım, aktüer tarafından belirlenen makul dağıtım kriterlerine göre yapılır.