Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
No.:
2007/96
Kurum:
Sağlık Bakanlığı
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
23.11.2007
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Konu : Gider Tahakkuk (Stok) İşlemleri
İlgi : (a) 24/11/2006 tarih, 10189 sayılı ve 2006/ 118sıra nolu Genelge
(b) 16/10/2007 tarih ve 12206 sayılı yazımız.
Bakanlığımızın, yürütmekte olduğu Sağlıkta Dönüşüm Programı çerçevesinde sağlık kurumlarımızda verimliliğin artırılması, kaynakların israf edilmeden rasyonel kullanılması, halkımıza sunulan sağlık hizmeti kalitesinin her gün biraz daha iyiye götürülmesi yönündeki çabaları devam etmekte olup, kurumlarımızın mali durumları bağlı olunan saymanlık muhasebe kayıtlarının tutulduğu Tek Düzen Muhasebe Sistemi(TDMS) üzerinden takip edilmektedir.
İlgi genelge ve yazılarımızda, Sağlık kurumlarımızın mali durumlarının takip edildiği ve mali durum raporlarının hazırlanarak ödenek planlama çalışmalarının yapıldığı Tek Düzen Muhasebe Sistemine(TDMS) kayıtların düzenli ve doğru olarak zamanında girilmesinin önemi belirtilmiş ve Bakanlığımıza bağlı döner sermayeli kurum ve kuruluşlarımızca, kurum giderlerine ilişkin tahakkuk evraklarının belirtilen sürelerde ilgili Saymanlıklara gönderilmesinin önemi belirtilmişti.
Ancak, Kayıtların tetkikinden Gider Gerçekleştirme görevlileri tarafından gerekli çalışmaların ve kontrollerin yapılmadığı, alımı gerçekleşen sarf malzemelerinin stok girişlerinin saymanlıklara bildirilip kayıt altına aldırıldığı, depodan çıkış yapan malzemelerin bildirimi ile ilgili gerekli hassasiyet ve titizliğin gösterilmeyerek, daha önceki yıllarda olduğu gibi satın alma birimleri tarafından çeşitli tarihlerde gerek Sağlık Bakanlığınca gerekse Maliye Bakanlığınca yayınlanan tebliğ ve genel yazılara rağmen, ihtiyaç fişine istinaden ambar stoklarından fiilen yapılan çıkışların düzenli olarak yapılması gerekirken işletmeye alınan mal ve malzemelerin doğrudan 740.Hizmet Üretim Maliyetleri hesabına gider kaydı yaptırılmak suretiyle işlem yapıldığı, bu durumda işletmenin mal varlığından tamamen çıkmadığı halde söz konusu mal ve malzemenin hesaben yok edildiği; 150.İlk Madde ve Malzeme hesabının borç bakiyesi vermesi ve ertesi aya veya yıla mevcut mal ve malzeme stoku devretmesi gerekirken bu hesabın kapatılarak bakiye verdirilmediği;
Ayrıca, Ambar Depo Birimleri tarafından depoya girişi yapılan malzemelerin stok çıkışlarının düzenli olarak Saymanlık Müdürlüklerine bildirilmeyerek kurumların yıl içerisindeki gerçek stok bilgilerinin gereğinden fazla gözükmesine neden olunduğunun anlaşıldığı ve bu nedenle en kısa sürede Gider Gerçekleştirme görevlileri tarafından bir an önce kurumun ambar veya deposunda bulunan malzeme ile Saymanlık kayıtlarında bulunan malzeme miktarının kontrol edilerek tutarsızlık olanlarda gerekli düzeltmelerin yaptırılarak yılın son aylarına biriktirilmemesi ve bundan sonra yukarıda belirtilen hususlara titizlikle riayet edilmesi istenmiş olmasına rağmen kayıtların tetkikinden kurumlarca gerekli çalışmaların ve kontrollerin yapılmadığı anlaşılmaktadır.
Bu nedenle, kurumların mali durumlarının gerçekçi olarak takip edilebilmesi açısından;
İlişikte gönderilen kurum stok bilgilerinin Gider Gerçekleştirme görevlileri tarafından incelenerek kurumun ambar veya deposunda bulunan malzeme kayıtları ile Saymanlıklarda bulunan malzeme kayıtları arasında tutarsızlık olanların, genelgenin yayımlanma tarihinden itibaren en geç 7 gün içinde kayıtlarında gerekli düzeltmelerin yapılması, kurum kayıtları ile saymanlık muhasebe kayıtlarının tutarlı hale getirilmesi ve bu tutarlılığın devamının sağlanması gerekmektedir.
Bakanlığımızca stok kayıt bilgileri yakından takip edilecek olup, kurumlarındaki (ambar veya depo) fiili stokları ile saymanlıklardaki stok kayıt bilgilerinin birbirini tutmasının sağlanması konusunda kurum ve kuruluşlarımızın yetkililerinin gereken önem ve hassasiyeti göstermeleri, genelgenin iliniz dahilindeki bütün sağlık kurum ve kuruluşlarına duyurulması hususunda;
Bilgilerinizi ve gereğini önemle rica ederim.