Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Konu: Harcamalarda etkinlik ve verimlilik
……………VALİLİĞİNE
(İl Sağlık Müdürlüğü)
Bilindiği üzere ülkemizdeki sağlık hizmeti ağırlıklı olarak Bakanlığımıza bağlı sağlık kurum ve kuruluşlarınca ifa edilmektedir. Söz konusu kurum ve kuruluşlarımız döner sermayeli işletme niteliğinde olup, tabi olduğu mevzuat çerçevesinde kar amacı gözetmeden genel işletmecilik esasları doğrultusunda yönetilmektedir. Bu doğrultuda kurum ve kuruluşlarımızda ekonomiklik, verimlilik ve etkinlik prensipleri sağlık hizmetlerinin sürdürülebilirliği açısından büyük önem arz etmektedir.
İstikrarlı, dengeli ve etkin bir sağlık hizmetini devam ettirebilmek için kurum ve kuruluşlarımızın güçlü bir mali bünyeye sahip olmaları gerekir. Bu açıdan kurum ve kuruluşlarımızın gelir artırıcı çalışmalar yapıp gider azaltıcı tedbirler alarak, dengeli bir nakit giriş/çıkışı oluşturmaları büyük önem arz etmektedir.
Kurum ve kuruluşlarımızın ekonomiklik, verimlilik ve etkinlik prensipleri doğrultusunda faaliyetlerini devam ettirebilmesi için bütün personelin en yüksek sorumluluk bilinciyle hareket etmesi gerekmektedir. Bu doğrultuda aşağıda yer alan hususlara bütün alanlarda ve her kademede gerekli ehemmiyet verilmelidir.
√ Hizmet alım ihalelerinde;
• Hizmetin verilebilmesi için ihtiyaç duyulan personel sayısının ilgili mevzuatına göre en uygun düzeyde belirlenmesi ve kesinlikle ihtiyaç fazlası hizmet alımı yapılmaması,
• Vasıflı personel çalıştırılacak işlerin haricindeki diğer personele yapılacak olan ücret ödemelerinde asgari ücretin üzerinde ödeme yapılmamasına dikkat edilmesi,
• Yaklaşık maliyet tespitinde, firma karlarının işin niteliğine göre makul düzeylerde tutulmasına dikkat edilmesi,
• Hizmetin mevcut personelle verilmesinin mümkün olduğu alanlarda hizmet alımı yapılmaması,
√ İhtiyaçların giderilmesinde, toplu satın alma ve çerçeve sözleşme yöntemlerinin azami ölçüde uygulanması,
√ Mali durumu uygun olmayan ve yatırım (ek bina, bakım, onarım, makine, teçhizat gibi) harcaması yapmak zorunda olan kurum ve kuruluşlarımızın, söz konusu yatırımları genel bütçe kaynaklarını kullanarak yapması (bunun için Bakanlığın ilgili biriminden gerekli kaynağı talep etmesi),
√ Özellikle teknik hizmetler kapsamında yer alan bakım onarım vb. işlerin öncelikle, kurumda veya ildeki diğer sağlık kurumlarında çalışan Mühendis, Tekniker vb. teknik personele yaptırılması, teknik ekibin ilgili işi yapabilme kapasitesinin bulunamaması durumlarında dışarıdan hizmet alımına gidilmesi,
√ Satın alma işlemlerine esas ihtiyaç tespitlerinin (geçmiş dönem sarfiyat miktarları veya aynı ölçekteki diğer hastanelerin bu yöndeki istatistikî bilgilerinden hareketle -servis ve depolarda bulunan- mevcut stok miktarı da dikkate alınarak) sağlıklı bir şekilde yapılması,
√ Bu kapsamda birimlerce yapılan ihtiyaç talepleriyle birlikte gerekçe raporları ve sarfiyat öngörülerinin de idarece istenilerek analiz edilmek suretiyle ihtiyaç fazlası mal ve malzeme temininin önlenmesi,
√ Başta yeni açılan kurum ve kuruluşlarımız olmak üzere, hizmet üretimi için kurumda bulundurulması zorunlu olmayan unsurların öncelikle diğer sağlık kurumlarından veya hizmet alımı yolu ile piyasadan temin yoluna gidilmesi, bu şekilde sabit yatırım giderlerinin asgari düzeyde tutulmaya çalışılması,
√ Kurum ihtiyaçlarının öncelikle “İhtiyaç Fazlası Taşınır Sorgu” ekranından sorgulanarak (diğer kurumlarca beyan edilen ihtiyaç fazlası mal ve malzemeler arasından bedelli veya bedelsiz olarak) temin cihetine gidilmesi, bu yolla temin edilememesi halinde satın alma süreçlerinin başlatılması,
√ Alımlardan önce yapılacak olan yaklaşık maliyet tespiti çalışmalarına gereken önem gösterilerek piyasa şartlarına uygun yaklaşık maliyetin belirlenmesi, yaklaşık maliyet tespitinde piyasa araştırmalarının yanında kurum tarafından daha önceki yıllarda gerçekleştirilen alım bedelleri ile diğer kurumlarca gerçekleştirilen alım bedellerinin de dikkate alınması, bu amaçla Sağlık Bakanlığı İhale Bilgi Sistemi (SBİBS) ve Malzeme Kaynakları Yönetim Sistemi (MKYS) üzerinden bahse konu satın alınacak mal ve hizmetlerin diğer kurumlarca gerçekleştirilen satın alma bedellerinin incelenmesi ve gerçekçi bir yaklaşık maliyet belirlenerek ihalelerin sağlıklı bir şekilde neticelendirilmesi,
√ Malzeme dâhil yapılan hizmet alımlarının (temizlik hizmet alımları gibi) yaklaşık maliyet tespit çalışmalarında, kullanılacak malzemelerle ilgili olarak yapılacak yaklaşık maliyet tespitine özellikle dikkat edilmesi,
√ İhale yetkililerince ihalenin onaylanması safhasında ihale bedellerinin piyasa şartlarına uygun ve gerçekçi bir şekilde gerçekleşip gerçekleşmediğine dikkat edilmesi,
√ Kurumun gider planlamasının yapılarak, aylık tahsilât tutarlarının üzerinde yüklenimlere girişilmemesi, satın alma süreçlerinde nakit girişleri dikkate alınarak ödeme planlarının oluşturulması, satın alınan mal ve malzemelerin (ihtiyaç ve stoklama imkânı dikkate alınarak) peyderpey teslim alınacak şekilde şartnamelerin düzenlenmesi,