Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
No.:
2016/22
Kurum:
Hazine Müsteşarlığı
Kabul Tarihi:
10.06.2016
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
30.06.2016
Son Değişiklik Tarihi:
15.01.2024
Bu Sürümün Yürürlük Tarihi:
15.01.2024
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Muallak Tazminat Karşılığından Kaynaklanan Net Nakit Akışlarının İskonto Edilmesi Hakkında Genelge
1) Şirketler, sigortacılık mevzuatına göre hesapladığı ve ayırdığı muallak tazminat karşılığının oluşturacağı net nakit akışlarını aşağıdaki esaslara göre iskonto edebilir. Ancak Genel Sorumluluk ve Kara Araçları Sorumluluk branşlarında iskonto uygulamak zorundadır.
2) Muallak tazminat karşılığının ödemeye dönüşümüne (rücu, sovtaj ve benzeri gelirler de ters nakit akışı olarak dikkate alınmalıdır) ilişkin olarak dönemler itibarıyla gerçekleşecek net nakit akışlarının en iyi tahmini şirket aktüeri tarafından yapılır.
3) Net nakit akışları Tablo 57 - AZMM dosyasında belirlenen ana branş temelinde tahmin edilir.
4) Net nakit akışları sigortanın yasal teminat süreleri de dikkate alınarak maksimum on yıllık süre için tahmin edilebilir. Bununla birlikte, nakit akışları süresinin her hâlükarda IBNR hesaplamasının kapsadığı süreyi aşmaması esastır.
5) Net nakit akışları çeyreklik bazda tahmin edilir. Ancak, reasürans şirketlerinin yıllık periyotları aşmayacak şekilde daha uzun periyotlar için tahmin yapması da mümkündür.
6) Net nakit akışlarının tahmin edilmesine yardımcı olması amacıyla, Müsteşarlıkça Tablo 57 - AZMM dosyasına, ödenen tazminatlar üçgeni kullanılarak oluşturulan standart bir formülasyon ile bu formülasyon sonuçlarına göre bulunan sektör ortalamaları eklenecek olup, şirketlerin bu değerlerden birini kullanması da mümkündür.
7. Net nakit akışları finansal raporlama dönemi tarihi itibarıyla %35 oranı dikkate alınarak peşin değere iskonto edilir.
7 nci maddede yapılan değişiklik yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Ancak 31/12/2023 tarihli finansal tablolarını hazırlamayan şirketler bu Genelge hükümlerini 31/12/2023 tarihi itibarıyla uygulayabilir.
8) İskonto tutarı alt branşlara muallak tazminat karşılığı tutarları ile orantılı olarak dağıtılır.
9) İskonto işlemi; tahakkuk eden, raporlanmayan ve yeterlilik farkı dahil tüm tutarlar belirlendikten ve uygulanması halinde Muallak Tazminat karşılığına İlişkin Genelgenin (2014/16) 5/A maddesine göre yapılacak kademeli geçiş sonrasında gerçekleştirilir. Buna göre, kademeli geçiş için IBNR karşılaştırması iskonto edilmemiş değerler üzerinden yapılır.
10) İskonto edilen tutarlar gelir tablosunda açılan “61101108 Nakit Akışlarından Kaynaklanan Iskonto”, “61102108 Nakit Akışlarından Kaynaklanan Iskontoda Reasürör Payı" “63101108 Nakit Akışlarından Kaynaklanan İskonto", “63102108 Nakit Akışlarından Kaynaklanan Iskontoda Reasürör Payı”, “701.02.2.1.1.08 Nakit Akışlarından Kaynaklanan Iskonto”, “701.02.2.2.1.08 Nakit Akışlarından Kaynaklanan Iskontoda Reasürör Payı” .... hesaplarında takip edilir.
11) Net nakit akışlarının tahmin edilmesine ilişkin uygulanan yöntemler ile her bir ana branş için tahmin edilen nakit akışları finansal tablo dipnotlarında sunulur ve açıklanır.
12) Aktüer tarafından kullanılan varsayımlar ve yapılan hesaplamalar ile şirketin hesaplamalarının 6’ncı maddede belirtilen standart yöntemden sapması halinde bu sapmalar ve sebepleri her çeyrek Tablo 57 - AZMM tablosunun dipnotlarında detaylı olarak Müsteşarlığa raporlanır.
13) Muallak tazminat karşılığının iskonto edilmesi muhasebe politikası değişikliği olduğundan finansal tablolar bu şekilde hazırlanmalıdır. Ancak, Muallak Tazminat karşılığına İlişkin Genelgenin (2014/16) 5/A maddesine göre kademeli geçiş uygulandığı sürece, iskonto uygulamasına ilk defa geçiş nedeniyle oluşacak kâr dağıtılamaz. İskonto oranında yapılan değişiklik nedeniyle dönemler arasında oluşan farklılıklar tahmin yönteminde değişiklik olarak kabul edilecek olup, finansal tabloların bu çerçevede hazırlanması ve bu değişikliğin finansal tablolara etkisinin karşılaştırmalı olarak finansal tablo dipnotlarında açıklanması gerekmektedir. Bu doğrultuda iskonto oranının değiştirilmesi kapsamında ortaya çıkabilecek olan olumlu fark, değişikliğin yapıldığı yılı takip eden bir yıl boyunca kâr dağıtımında kullanılamaz, kâr dağıtımı için dikkate alınacak sermaye yeterliliği oranı hesaplamasında dikkate alınamaz.
14) Bu genelge 30/06/2016 tarihinde yürürlüğe girer.