Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
No.:
2008/5
Kurum:
Hazine Müsteşarlığı
Kabul Tarihi:
14.02.2008
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
14.02.2008
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Bilindiği üzere, 14.06.2007 tarih ve 26552 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 5684 sayılı Sigortacılık Kanununa istinaden çıkarılan, 19.01.2008 tarih ve 26761 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Sigorta ve Reasürans ile Emeklilik Şirketlerinin Sermaye Yeterliliklerinin Ölçülmesine ve Değerlendirilmesine İlişkin Yönetmeliğin 10 uncu maddesinin birinci fıkrası, “Şirketler şekli ve içeriği Müsteşarlıkça belirlenen sermaye yeterliliği tablosunu Haziran ve Aralık dönemleri olmak üzere yılda iki defa hazırlar ve bu dönemleri takip eden 2 ay içerisinde Müsteşarlığa gönderir.” hükmünü amirdir.
Bu çerçevede; daha önce de şirketler tarafından hazırlanan ve Müsteşarlığımıza gönderilen sermaye yeterliliği tabloları yeni yönetmelik hükümlerine göre tekrar düzenlenmiştir. Bu kapsamda; ilk olarak 31.12.2007 tarihi itibarıyla şirketlerce hesaplanacak olan sermaye yeterliliği tablolarına uygulanacak olan hesaplama yöntemlerinin içeriği ve uygulama esasları aşağıda yer almaktadır.
A. Genel Uygulama Esasları
1. Sermaye yeterliliği hesabına ilişkin tabloların yer aldığı excel dosyasının, her 6 aylık dönem için Sigortacılık Gözetim Sistemi (SGS) aracılığı ile şirketlere gönderilerek dönemleri takip eden 2 ay içerisinde tekrar portala yüklenmesi talep edilecektir.
2. Özsermayenin yetersiz olması durumunda (Sermaye Yeterliliğinin Negatif Olması Durumu); sermaye yeterliliği tabloları ile birlikte, bir ödeme planının Müsteşarlığımıza sunulması ve eksik kalan sermayenin içinde bulunulan yılın sonuna kadar tamamlanması gereklidir. Ancak, Müsteşarlık Şirketin mali yapısını göz önünde bulundurarak eksik kalan sermayenin daha kısa bir süre içerisinde ödenmesini veya yeni bir ödeme planı sunulmasını talep edebilir.
3. Vergi karşılığından sonraki dönem kârının dağıtılması sonucunda yeni bir sermaye yeterliliği hesabının yapılması ve eksik sermaye ortaya çıkması durumunda, yeni hazırlanan sermaye yeterliliği tablosu ile birlikte yeni bir ödeme planının 25 gün içerisinde Müsteşarlığımıza sunulması şarttır.
B. Birinci Yönteme İlişkin Uygulama Esasları
1. Tabloda, birinci yöntem 5 inci satırda yer alan “A = Son Bir Yılda Brüt Yazılan Primlerden (Vergi ve Harçlar Hariç) Fesih ve İptaller Düşüldükten Sonra Kalan Tutar” kısmında, ara dönemlerde, “Son bir yıllık dönem” için 30.06.XXX1-30.06.XXX2 dönemi alınmalıdır.
2. Birinci yöntem 8 inci satırda yer alan “B” kısmında, ara dönemlerde, “Son üç yıllık sürede brüt ödenen hasarlar” için 30.06.XXX1-30.06.XXX4 dönemi alınacaktır. “Son yıl muallak hasar karşılıkları” için 30.06.XXX4 tarihi itibarıyla oluşan toplam muallak hasar karşılığı tutarı ve “İçinde bulunulan yıl hariç olmak üzere 3 yıl önce ayrılan muallak hasar karşılıkları” için 30.06.XXX1 tarihi itibarıyla oluşmuş toplam muallak hasar karşılığı tutarı esas alınmalıdır.
3. Birinci yöntem 17 inci satırda yer alan “C” kısmında, XXX4 yılı ara döneminde, “Son üç yıllık süre …” için 30.06.XXX1-30.06.XXX4 dönemi alınmalıdır.
C. İkinci Yönteme İlişkin Uygulama Esasları
1. İkinci yöntemde; hücrelerde yer alan numaralar Sigortacılık Tek Düzen Hesap Planında yer alan hesap kodlarını ifade etmektedir.
2. İkinci yöntem; 4, 5 ve 7 nci satırlarda yer alan aktifler içinde finansal varlıklar değer düşüklüğü karşılıkları (119) dikkate alınmamaktadır.
3. İkinci yöntem 11 inci satırda sermaye taahütleri (252, 254, 256) ve değer düşüklükleri (259) dikkate alınmamaktadır.
4. İkinci yöntem 18 inci satırda emeklilik şirketlerinin emeklilik yatırım fonları kapsamında saklayıcı şirketten alacakları (127.02 ve 227.02) dahil edilmemiştir.
5. Şirketlerin, Yönetmeliğin 8 inci maddenin ikinci fıkrasının (m) bendinde belirtilen alacaklar ile ilgili olarak aktif riski hesabında, muaccel hale gelen alacaklar için ayrıca hesaplama yapılacağı için, muaccel alacaklar tablonun 2 nci yöntem 18 inci satırında değil 34 ve 35 inci satırlarda dikkate alınacaktır. Tüm alacaklar için, senede bağlı olma şartı aranmaksızın UFRS 39 kapsamında değerleme yapılacak ve buna göre reeskont ayrılacaktır. Tablonun 20, 21, 22 ve 23 üncü satırlarında alacaklar için alınan teminatların dağılımı görülmektedir. Tablonun 25-29 uncu satırlarında ise alacaklar vadelerine göre sınıflandırılmıştır. Bu satırlara yazılan alacakların toplamı (C24 hücresi) C17 hücresindeki rakamla karşılaştırılarak, hesaplamanın doğruluğu kontrol edilmektedir.
6. Muaccel hale gelen alacaklar için artık ayrı bir hesaplama öngörülmektedir. Buna göre vadesini 1 ay geçmiş alacaklar 0,255 katsayısıyla, 2 ay geçmiş alacaklar ise 1,0 katsayısıyla çarpılmaktadır.
7. Yönetmeliğin 8 inci maddenin ikinci fıkrasının (m) bendinde belirtilen alacaklar ile ilgili olarak alınan teminatlar içerisinde yer alan gayrimenkullerin değer tespitinde sermaye piyasası mevzuatı çerçevesinde değerleme hizmeti veren şirketlerin raporları esas alınır.