Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
No.:
UED-2014/1
Kurum:
Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü
Kabul Tarihi:
06.05.2014
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
06.05.2014
Son Değişiklik Tarihi:
10.02.2022
Bu Sürümün Yürürlük Tarihi:
10.02.2022 - 10.02.2022
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Bilindiği üzere, bir hava aracının sürekli uçuşa elverişliliğini ve gerek operasyonel gerekse acil durum ekipmanlarının kullanılabilirliğini sağlama ve Genel Müdürlüğümüz tarafından onaylanmış hava aracı bakım programının etkinliğinin analizini yapma sorumluluğu hava aracı işleticisine aittir.
Bu kapsamda; SHT-M M.A.302 (f), AMC M.A.302 (f) ve Ek-2.1 Madde 6; büyük hava araçları için, bakım programının bakım yönetim grubu (MSG- Maintenance Steering Group) veya durum izleme mantığına dayalı olarak hazırlandığı durumlarda, hava aracı bakım programının bir güvenilirlik programı içermesini gerektirmekte, işleticileri bakım programının etkinliğini analiz edecek ve bakım programında gerekli değişiklikleri yapacak bir sistem kurmakla yükümlü kılmaktadır.
Bu doğrultuda; işletmeler hava aracında meydana gelen arızalar, uçuşu etkileyen olaylar, hasarlar, yedek parça stokunun yeterliliği gibi hususları, güvenilirlik programı kapsamında analiz etmekte, bu analizler sayesinde işletmelerin hava aracının operasyonunu etkileyen uygunsuzlukları, hava aracı sistem ve komponentlerindeki performans düşüklüğünü tespit etmeleri mümkün olmaktadır. Hava aracı sistem ve komponentleriyle, Bakım Programı ve personel eğitimleri içeriğiyle ilgili iyileştirmeler yapılması da mümkün olabilmektedir.
İşletmelerin, ilgili mevzuat kapsamına giren hava araçları için yapılması zorunlu olan bu analizlere yönelik prosedür ve sistemlerini, gerek Sürekli Uçuşa Elverişlilik Yönetimi El Kitabı Bölüm 1.10 içerisinde gerekse ilgili hava aracı bakım programı içerisinde SHT-M Ek-2.1. Madde 6’da belirtilen gereklere uygun şekilde ifade etmeleri gerekmektedir.
İlgili hava aracı bakım programı içerisinde yer verilecek bu programların SHT-M Ek-2.1. Madde 6.5’de belirtilen formata uygun olarak hazırlanması gerekmektedir. Genelgenin yürürlüğe girdiği tarihten 3 ay sonra uygulanmak üzere, hali hazırda bu tür bir güvenilirlik programı içermeyen bakım programları onaylanmayacaktır.
İşletmelerin filolarındaki hava araçlarının sürekli uçuşa elverişliliğini sağlamak için kurmuş oldukları sürekli uçuşa elverişlilik yönetim sisteminin en önemli parçalarından birisi olan güvenilirlik analizlerinin sürekli izlenebilmesi ve etkinliğinin değerlendirilebilmesi
kapsamında kuruluş içerisinde düzenli olarak hazırlanan Güvenilirlik Raporlarının Genel Müdürlüğümüzce özet ve ortak bir raporda izlenmesine ihtiyaç duyulmaktadır.
Bu nedenle, mevzuat kapsamına giren hava aracı işleten tüm hava yolu işleticilerinin ekte örnek olarak verilen Aylık Güvenilirlik Raporu'nu her ayın 20inci günü mesai bitimi öncesinde bir önceki ayın verileri ile hazırlayıp, işletme Sürekli Uçuşa Elverişlilik Müdürü ve Kalite Müdürü imzasıyla Sorumlu Müdür’e kopya (CC) verilerek, Genel Müdürlüğümüz “aircraftreliability@shgm.gov.tr” adresine e-posta yoluyla sunulması gerekmektedir.
İşletmeler tarafından, kuruluş içerisinde düzenli olarak hazırlanan detaylı Güvenilirlik Raporları Genel Müdürlüğümüz tarafından talep edildiğinde gönderecektir. Ancak kuruluş tarafından en az 6 ayda bir yapılacak güvenilirlik toplantılarının ve en az yılda bir Sorumlu Müdür katılımı ile gerçekleşecek güvenilirlik toplantılarının sonuçlarına ilişkin Genel Müdürlüğümüze rapor gönderilecektir. Katılımcı bilgilerini de içerecek bu raporların daha önce bahsedilen e-posta adresine gönderilmesi yeterlidir. Gerçekleştirilecek bu toplantılara Genel Müdürlüğümüzden katılımın mümkün olabilmesi için toplantı zamanının 15 gün öncesinden bildirilmesi gerekmektedir.
Gönderilecek rapor, hazırlanacak programlarda ve kurulacak sistemde dikkat edilmesi önem arz eden bazı hususlar aşağıda listelenmiştir;
a) SHT-M Ek-2.1 Madde 6.2’de ifade edildiği üzere aynı tipten 5 ve daha az sayıda hava aracına sahip filo küçük olarak tanımlanmaktadır. Büyük filo sahiplerinin tüm gereklilikleri yerine getirmesi beklenirken, küçük filo sahibi işleticilerin hazırlayacakları güvenilirlik programının/programlarının, elde edilebilecek veri sayısının az olacağı hesaba katılarak hazırlanması gerekmektedir. Özellikle, alarm seviyelerinin belirlenmesi ve mühendislik muhakemelerinin yapılması hususlarında filo boyutu dikkate alınarak değerlendirmelerin yapılması gerekmektedir.
Aylık olarak gönderilecek raporlarda yer alan grafikler üzerinde işletme güvenilirlik programında belirtilen alarm seviyeleri ve ilgili veri türünde bir önceki yılın Türkiye ortalaması veya Genel Müdürlükçe belirlenecek alarm seviyesi alarm çizgisi olarak belirtilecektir.
b) Güvenilirlik raporu tip yerine filo bazında ayrı ayrı hazırlanacaktır. Örneğin, Boeing 737-300/-400/-500 (Boeing 737 Classic), Boeing 737-600/-700/-800/-900 (Boeing 737NG), Airbus A318/A319/A320/A321 (Airbus A320) şeklinde ortak bakım programına sahip hava aracı filoları için birer rapor hazırlanacaktır.