Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Bu genelge, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü web sitesinde "Yürürlükten Kalkan Genelge" olarak tasnif edilmektedir.
İlgi: a) JAR FCL 1/2.
b) 07.01.2014 tarih ve 65355440-400/20 sayılı Genelge.
Bilindiği üzere, ülkemizde çalışacak yabancı uyruklu pilotların çalışma usul ve esasları İlgi (a) kapsamında hazırlanan İlgi (b) Genelge ile düzenlenmiş olup, halen uygulanmaktadır.
JAA üyeliğimize paralel olarak kazanılmış olan Karşılıklı Tanıma yetkisi kapsamında bulunan ülkeler tarafından düzenlenen lisansa sahip pilotların, ilave bir işleme tabi tutulmadan ülkemiz tescilli hava araçlarında uçucu personel olarak görev almalarına imkân verildiği de malumlarıdır.
Ancak, 8 Nisan 2013 tarihinden itibaren EASA’ya üye birçok ülkenin tek taraflı olarak Part FCL kurallarını uygulamaya başlamalarıyla beraber yabancı uyruklu pilot istihdam eden işletmelerimiz, özellikle bahse konu pilotların lisans ve sağlık konularındaki işlemlerinde çeşitli sıkıntılarla karşılaşmaya başlamışlardır.
Ülkemiz sivil havacılık sektöründe yaşanan ve yıllık olarak % 15 civarındaki olağanüstü büyümeye paralel olarak Uçuş Eğitim Organizasyonlarının kapasitesinin bu ihtiyacı karşılayamaması nedeniyle, nitelikli pilot temini konusunda yaşanan sorunlar, yukarıda belirtilen yeni uygulama ile ilave kısıtlamaları beraberinde getirmiştir.
Gerek yabancı uyruklu pilot çalıştıran havayolu işletmelerimizin sorunlarına çözüm bulmak suretiyle sektörümüzün büyümesinin önündeki engel olma durumunun ortadan kaldırılması gerekse de karşılıklı tanıma yetkisini uygulamayan EASA üyesi ülkelere karşılıklılık ilkesi çerçevesinde cevap açısından, sektörümüzün korunması amacıyla bu alandaki mevcut uygulamaların gözden geçirilmesi ihtiyacı ortaya çıkmıştır.
Bu kapsamda; ICAO ve JAA/EASA lisanslı pilotların ülkemizde çalıştırılması ile ilgili kurallar, aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde yeniden belirlenmiştir:
1. JAA/EASA karşılıklı tanıma kapsamındaki bir ülke tarafından tanzim edilmiş lisansa sahip pilotlar için Validasyon Belgesi tanzim edilmeyecektir. Havacılık işletmeleri JAA/EASA lisanslı pilot çalıştırabilmeleri için, aşağıda belirtilen şartlar ve hususlar çerçevesinde “JAA Lisanslı Pilot Çalıştırma Yetki Belgesi“ alacaklardır:
a) Yetki Belgesi, hem yabancı uyruklu pilotlar hem de ülkemiz dışında herhangi bir JAA/EASA üyesi ülkeden lisans almış Türk pilotlar için alınacaktır.
b) Yetki Belgesi, her bir yabancı lisanslı pilot için tanzim edilecektir.
c) Yetki Belgesi, bir yıl süre için verilecek olup, ihtiyaç halinde temdit işlemi yapılabilecektir. Söz konusu pilot işletmeden ayrıldığında ise belge geçersiz olacaktır.
ç) Yetki Belgesi; pilotun lisansı, ilgili hava aracında tip/sınıf yetkisi, uygun sınıfta JAA/EASA sağlık sertifikası, çalışma izni, ikametgah tezkeresi ve İngilizce dil yeterliliği geçerli olması halinde geçerli olacaktır.
2. JAA/EASA karşılıklı tanıma kapsamında olmayan bir ülke tarafından tanzim edilmiş ICAO lisansına sahip pilotlara Validasyon Belgesi aşağıda belirtilen şartlar ve hususlar çerçevesinde verilecektir:
a) Havacılık işletmelerinde görev alacak yabancı uyruklu bir pilotun, ICAO USOAP (Universal Safety Oversight Audit Programme) kapsamında yapılan denetimler sonucunda ortaya çıkan “Etkin Uyum Seviyesi (Level of Effective Implementation - LOEI)’nin 70’in üzerinde olan bir ICAO üyesi ülke tarafından düzenlenen lisansa sahip olması gerekmektedir. Bu uygulama, yazımız tarihi itibariyle istihdam edilecek yeni pilotlar için geçerli olacaktır.
b) Validasyon Belgesi, bir yıl süre için pilota verilecek olup, süre bitiminde pilot çalışmaya devam edecek ise yine bir yıl süreyle temdit işlemi yapılacaktır. Söz konusu pilot işletmeden ayrıldığında ise belge geçersiz olacaktır.
c) Validasyon Belgesi alacak yabancı pilotlar, Genel Müdürlüğümüzce yapılacak teorik bilgi sınavlarına girerek Hava Hukuku ve OPS bilgisini göstereceklerdir.
ç) Lisansında İngilizce dil yeterliliği/seviyesi olmayan pilotlara Validasyon Belgesi tanzim edilmeyecektir.
d) Görev yapacağı havaaracı tipinde JAA/EASA onaylı bir kontrol pilotu tarafından yapılacak olan yeterlilik kontrolünde (proficiency check) başarılı olmalıdır.
e) Çok pilota sertifikalı uçaklarda sorumlu pilot ya da ikinci pilot olarak en az 1.500 saat uçuşu ve bunun en az 500 saati ülkemizde görev yapacağı uçak tipinde olmalı veya çok pilota sertifikalı uçaklarda toplam 3.000 saat uçuş tecrübesi bulunmalıdır.
f) CPL/IR sahibi pilotlar ICAO esaslarına göre yapılmış olan ATPL sınavında başarılı olduğunu belgelemelidir.
g) Validasyon Belgesi; pilotun lisansı, ilgili hava aracında tip yetkisi, uygun sınıfta JAA/EASA sağlık sertifikası, çalışma izni, ikametgah tezkeresi ve İngilizce dil yeterliliği geçerli olması halinde geçerli olacaktır.