Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Bilindiği üzere, 25.08.2015 tarihli Sigorta Eksperleri Atama Yönetmeliğinin Onarım Servislerinin Değerlendirilmesi başlıklı 13 üncü maddesi,
“Onarım servislerinin değerlendirilmesi, Müsteşarlıkça belirlenecek esaslar dâhilinde ilgili branşta ruhsat sahibi olan eksperler tarafından yapılabilir.” hükmünü amirdir.
01.06.2015 tarihinde yürürlüğe giren Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası (Zorunlu Trafik Sigortası) Genel Şartlarının 2.2 inci maddesi,
“Hak sahibi aracının, bu madde uyarınca Hazine Müsteşarlığınca belirlenen ölçütleri karşılayan, dilediği onarım merkezinde onarılmasını talep edebilir.” esasını öngörmektedir.
Ayrıca, Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (Merkez) Yönetmeliğinin 18 inci maddesinin ikinci fıkrası,
“Müsteşarlıkça belirlenecek usul ve esaslara göre, Merkez bünyesinde Müsteşarlık, Birlik, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Sigorta Eksperleri İcra Komitesi, Türkiye Madeni Eşya Sanatkarları Federasyonu, Türkiye çapında en fazla üyeye sahip tüketici derneğinin temsilcilerinden oluşan ve trafik sigortaları hasar ödemelerinde esas alınacak eşdeğer, orijinal, orijinale eşdeğer mamul ve benzeri parça kriterleri ile tamirhane referans listesinin tespitine ilişkin olarak çalışmalar yapacak bir komisyon kurulur. Komisyonun üye sayısı yediyi geçemez.”
hükmünü amirdir. Söz konusu Komisyon çalışmaları tamamlanmış olup onarım servislerinin bir referans liste marifetiyle standardizasyonuna ilişkin olarak aşağıdaki esaslar çerçevesinde işlem tesis edilmesi uygun görülmüştür.
1. Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi nezdinde ihdas edilecek tamirhane referans listesi, ilk etapta ilgili kurum sicillerine kayıtlı tüm onarım servislerini kapsar. Söz konusu kuruluşlar, kendi sicillerine kayıtlı onarım servislerinin listesini Merkez’e iletir.
2. Bu Genelge’nin yürürlük tarihinden sonra kurulacak onarım servisleri, Merkez nezdinde tutulacak tamirhane referans listesine dahil olmak istemeleri durumunda, gerekli bilgilerle Merkeze başvurmaları gerekmektedir.
3. Merkez, bu genelgenin 1 inci veya 2 inci maddeleri kapsamında olan tüm onarım servislerine kayıt numarası verir.
4. Merkez tarafından ekli sorgu alanlarını içerecek şekilde onarım servislerinin eksperlerce skorlanmasını teminen kontrol listesi hazırlanır. Söz konusu liste değişen ihtiyaçlara göre merkez tarafından Hazine Müsteşarlığının onayına tabi olmak üzere değiştirilebilir.
5. Görevlendirilecek eksperlerce bu Genelgenin 4 üncü maddesinde belirtilen kontrol listesi üzerinden onarım servislerinin değerlendirilmesi yapılır.
6. Merkezce sağlanacak bilişim imkanları dahilinde, iletilen iletişim bilgileri üzerinden sigortalı/hak sahibine onarım servisinin hizmetine ilişkin memnuniyet sorusu iletilir. Söz konusu memnuniyet sorusu, sigortalı/hak sahibi tarafından memnuniyet sorusunun kendisine iletilmesinden sonra 3 iş günü içinde E-Devlet sistemi üzerinden online olarak cevaplandırılır. Söz konusu süre sonunda iletilen cevaplar dikkate alınmaz. Hak sahibinin memnuniyet sorusuna süresinde veya hiç cevap vermemesi durumunda, tamirhaneye verilecek toplam skor, ekli kontrol listesinin D. “Sigortalı/Hak sahibinin memnuniyet anketine cevabı” başlığı dikkate alınmaksızın, diğer değerlendirme sorularının toplam ağırlığı yüz puan olacak şekilde hesaplanır.
7. Bu Genelgenin 5 inci ve 6 inci maddelerinde belirtilen değerlendirme kriterleri dikkate alınarak, tamirhane referans listesinde yer alan her bir onarım servisine ilgili eksper tarafından olumlu veya olumsuz kanaat notu verilir.
8. Olumsuz kanaat değerlendirmeleri toplamının %30’unu aşması durumunda ilgili onarım servisi Merkez tarafından uyarılır, olumsuz kanaat notunun %40’ı aşması durumunda ise ilgili onarım servisi tamirhane referans listesinden lay süreyle çıkarılır. Söz konusu olumsuz kanaat değerlendirmeleri toplamının son 1 yıl içerisinde tekrar %40’ı aşınası halinde, onarım servisi listeden 3 ay, aynı şekilde bir sonraki tekrarında ise 6 ay süreyle çıkarılır. Ayrıca, herhangi bir usulsüzlük veya suiistimal konusunda hüküm giymiş tamirhaneler, mahkeme kararının kesinleştiği tarihten itibaren 1 yıl süreyle tamirhane referans listesinden çıkarılır. Söz konusu mahkeme kararları, taraf olan sigorta şirketlerince Merkeze bildirilir.
Bu kapsamda, işlem yapılan tüm onarım servislerine listeden çıkarıldıklarına ilişkin bilgilendirme Merkez tarafından yapılır.
Söz konusu bilgilendirme süreci ve listeden çıkarma uygulaması, bu Genelgenin 1 inci maddesi kapsamında tamirhane referans listesinde yer alan tüm onarım servisleri açısından Genelge yürürlük tarihinden ve Genelge yürürlük tarihi sonrası tamirhane referans listesine eklenecek onarım servisleri açısından ise, ilgili listeye eklendikleri tarihten itibaren 6 ay sonra başlar.