Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
No.:
2010/4
Kurum:
Hazine Müsteşarlığı
Kabul Tarihi:
05.02.2010
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
05.02.2010
Son Değişiklik Tarihi:
01.11.2017
Bu Sürümün Yürürlük Tarihi:
01.11.2017 - 01.11.2017
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Bilindiği üzere, zorunlu sigortalarda (Güvence Hesabı kapsamındaki sigortalar, Karayolları Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası, Zorunlu Karayolu Taşımacılık Mali Sorumluluk sigortası, Karayolu yolcu Taşımacılığı Zorunlu Koltuk Ferdi Kaza Sigortası, Tehlikeli Maddeler Zorunlu Sorumluluk Sigortası, Tüpgaz Zorunlu Sorumluluk Sigortası) aktüeryal hesaplamayı gerektiren ödemelerde uygulama birliğinin bulunmaması anılan sigortaların zorunlu mahiyetine uygun olmamasının yanısıra özellikle müteselsil sorumluluğunun söz konusu olduğu durumlarda Güvence Hesabı ile sigorta şirketleri arasındaki rücu sürecinde mağdura ödemeyi yapan kurum aleyhine fark doğmasına da neden olmaktadır.
Diğer taraftan 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu ile aktüer sigortacılık tekniği ile buna ilişkin yatırım, finansman ve demografi konularında olasılık ve istatistik teorilerini uygulayarak, yasal düzenlemelere uygun prim, karşılık ve kâr paylarını hesaplayan, tarife ve teknik esasları hazırlayan kişi olarak tanımlanmış olup yine aynı kanunun 21 inci maddesiyle hayat ve hayat dışı ayrımı yapılmaksızın tüm sigorta şirketleri ile reasürans şirketlerinin, yeterli sayıda aktüerle çalışmaları zorunlu tutulmuştur.
Yukarıdaki mevzuat hükümleri çerçevesinde yukarıda açıklanan zorunlu sigortalara ilişkin olarak bu Genelgenin yürürlük tarihinden itibaren aktüeryal hesaplamayı gerektiren tazminat ödemelerinde Güvence Hesabı ve ilgili sigorta şirketlerince aşağıdaki esaslara uyulacaktır.
1. söz konusu sigortalar çerçevesinde aktüeryal hesaplamayı gerektiren tazminat ödemelerinde hesaplanan Müsteşarlık nezdinde tutulan Aktüerler Siciline kayıtlı aktüerler ile Müsteşarlık nezdinde tutulan Listeye kayıtlı yardımcı aktüerler tarafından yapılması esastır.
2. Söz konusu ödemelere esas hesaplamalarda asgari, CSO 1980 Kadın ve Erkek Mortalite Tablolarının kullanılacaktır. Şirket uygulamaları çerçevesinde hak sahipleri lehine sonuç doğran Mortalite Tablolarının uygulaması imkânı saklıdır.
3. Söz konusu ödemelere esas teknik faiz oranı yüzde 3 olacaktır. Şirket uygulaması çerçevesinde hak sahipleri lehine sonuç doğuran teknik faiz oranının uygulanması imkânı saklıdır.
4. Bu Genelge 05.02.2010 tarihinde yürürlüğe girer.
5. Sosyal Güvenlik Kurumunca hak sahiplerine sağlanan kısmen veya tamamen rücu edilemeyen ödeler ile ifa amacını taşımayan ödemeler destekten yoksun kalma tazminatından mahsup edilemez. Bu çerçevede uzun vadeli sigorta kollarından bağlanan malullük, yaşlılık, ölüm aylıkları, bu sigorta kollarından yapılan toptan ödemeler ve cenaze ödenekleri gibi sosyal güvenlik Kurumunca zarar sorumlusuna rücu edilmeyen menfaatler destekten yoksun kalma tazminatından mahsup edilmeyecektir.
Aynı şekilde Sosyal Güvenlik Kurumunca hak sahiplerine sağlanan ve prensip oalrak zarar sorumlusuna rücuu mümkün olan ödemelerden kısmen rücu edilmeyen miktar destekten yoksun kalma tazminatından mahsup edilmeyecektir. Zarar görenin kusuruna denk gelen sosyal güvenlik ödemeleri ile tam/kısmi kaçınılmazlık ve teknik arıza ve benzeri sebepler halindeki ödemeler de destekten yoksun kalma tazminatından mahsup edilmeyecektir.
Sosyal Güvenlik Kurumunca hak sahiplerine sağlanan ve zarar sorumlusuna rücu edilebilen ödemeler ise destekten yoksun kalma tazminatından mehsup edilecektir.
6. Sakatlanma tazminatı hesaplamalarında pasif dönem de dikkate alınacaktır. Bu döneme ilişkin hesaplamalarda, gelirin %70’i asgari ücretten düşükse asgari ücretin; gelirin %70’i asgari ücretten yüksekse gelirin %70’inin dikkate alınması, ancak kişinin gelirinin %70’inin Sosyal Güvenlik mevzuatında yer alan prime esas tavan tutarını aşması durumunda bu tavan tutarın pasif dönem geliri olarak hesaplanması gerekmektedir.