Hususi idarelerden maaş almakta olan ilkokul öğretmenleri ve yaröğretmenleri için 1942 malî yılı başından muteber olmak ve on sene müddetle tatbik edilmek üzere valilik itibariyle tesbit edilen kadrolar ilişik cetvelde gösterilmiştir.
Valilikler bu cetveldeki aded ve dereceler dahilinde olmak üzere 3656 sayılı kanunla işbu kanunda yazılı esaslara göre Umumî Meclis karariyle öğretmen ve yaröğretmenlerin terfilerini karşılayacak tahsisatı malî kudretleri nispetinde bütçelerine koyarlar. Bu kadrolar tenkis edilemez. Ancak malî durumu müsait olan valilikler, Umumî Meclislerinin kabulü ve Vekiller Heyetinin tasdikiyle birinci fıkrada yazılı kadrolarını on yıl içinde de arttırabilirler.
Mülga madde: 01/03/2014 t. 6528 s. K. m.27
Hususi idarelerden maaş almak üzere ilkokul öğretmenliğine yeni tâyin edilenler bir yıldan üç yıla kadar stajiyer olarak çalışırlar. Bunların stajiyerlikte muvaffak olup olmadıkları, Maarif Müdürünün veya bölge ilköğretim müfettişinin veya Maarif memurunun başkanlığında teşkil edilecek üç kişilik bir kurul tarafından verilecek ve valilik yolu ile gönderilecek mazbataya göre Maarif Vekilliğince tesbit olunur.
Bu kurulun üyeleri şunlardır:
1-Stajiyerlerin vazife gördüğü okulun Başöğretmeni veya Maarif Müdürünün seçeceği bir öğretmen;
2-İlköğretim müfettişi veya bölge ilköğretim müfettişinin seçeceği bir öğretmen.
Stajiyerlerin iş başında nasıl yetiştirilecekleri ve bu kurulun çalışma esasları Maarif Vekilliğince tesbit olunur.
Stajiyerlikte muvaffak olamıyanların vazifelerine son verilir. Bunlardan mecburi hizmeti olanlar hakkında gereken kanuni takibatta bulunulur.
Öğretmenliğe geçirilenlerin stajiyerlikte bulundukları müddet tekaütlüklerinde fiili hizmetlerine sayılır.
Mülga madde: 01/03/2014 t. 6528 s. K. m.27
Hususi idarelerden maaş alan ilkokul öğretmenlerinden vazifelerini kusursuz yaptıkları aşağıda adları yazılı makamlardan ikisinin ayrı ayrı veya müşterek olarak her yıl verecekleri müsbet raporla tesbit edilenlerin maaşları, bu kanunda yazılı esaslara göre Maarif Vekilliğince bir üst dereceye çıkarılır:
1- İlköğretim Müfettişi ile Başöğretmen;
2- Maarif Müdürü ile Başöğretmen;
3- İlköğretim Müfettişi ile Maarif Memuru;
4- Maarif Müdürü ile Maarif Memuru;
5 - Maarif Müdürü ile İlköğretim Müfettişi.
Öğretmenlerin kendisine atfı mümkün olmıyan bir sebeple bir terfi süresi içinde bir ders yılı teftiş görmemiş olmaları o yılın başarısız sayılmasını icabettirmez.
Mülga madde: 01/03/2014 t. 6528 s. K. m.27
Üçüncü maddeye göre bir vilâyet öğretmen kadrosu içinde terfi sırası gelen öğretmenlerden hepsinin terfine vilâyet kadrosunun sayı ve dereceleri elverişli olmadığı takdirde aralarından tercih için aşağıdaki fıkralarda yapılı esaslara ve sıraya göre hareket edilir:
a) Okulun bütün işlerini, müteaddit sınıflarının öğretim ve eğitimini uhdesinde bulundurarak bir kıdem müddetince aynı okulda çalışmış olanak;
b) Çalışma ve yaşama şartları güç olan muhitlerde bir kıdem derecesi müddetince çalışmak;
c) Müteaddit sınıfların öğretim ve eğitimini bir kıdem müddetince uhdesinde bulundurmak;
d) Bu kanunun besinci maddesinde yazılı şekillere göre taltif edilmiş olmak;
e) Çok çocuğu bulunmak;
f) Bir terfi müddetinin ders yılları içinde izin almadan işinde aralıksız çalışmış olmak.
Mülga madde: 01/03/2014 t. 6528 s. K. m.27
Hususi idarelerden maaş alan ilkokul öğretmenleri 1708 sayılı kanunun 36, 40, 41, 43 üncü, 1880 sayılı kanunun 8 ve 9 uncu maddelerinde yazılı esaslar gözönünde tutularak aşağıda yazılı şekillere göre taltif edilirler:
a) Üstün başarılı, sayılmak;
Vazifelerini olağan üstü başariyle yaptıkları ders yılı sonunda tesibit edilen öğretmenler «üstün başarılı» sayılırlar. Bunların adları Cumhuriyet Bayramı haftasında gazete ve radyo ile ilân edilir.
b) Başöğretmen namzedi unvanı verilmek:
En çok iki kıdem müddeti içinde dört defa üstün başarılı sayılanlar «Başöğretmen namzedi» unvanını alırlar. Başöğretmenler bunlar arasından Maarif Vekilliğince tesbit edilecek esaslara göre seçilir.
c) Maarif memuru namzedi unvanı verilmek:
Başöğretmen namzetleri arasından en çok iki kıdem müddeti içinde dört befa üstün başarılı sayılanlar «Maarif memuru namzedi» unvanını alırlar. Maarif memurları, Maarif Vekilliğince tesbit edilecek esaslara göre bunlar arasından seçilir.
d) Yeni bir tesise adı verilmek:
Şahsî emek ve teşebbüsleriyle okula, talebeye ve meslektaşlarına daimî şekilde faydası dokunacak eser meydana getiren ilkokul öğretmenlerinin adları okul çevresindeki bir tesise veya kendi emekleriyle meydana getirilen eserlerden birine verilir.
e) Ülküeri sayılmak:
On yıl aynı yerde çalışan ve bu müddet içinde en az üç defa üstün başarılı sayılan ve hiç ceza görmemiş olan ilkokul öğretmenleri «Ülküeri» sayılırlar ve Maarif Vekilliğince bu unvanı belirtmek üzere kendilerine verilecek bir işareti taşırlar.