FAİZSİZ FİNANS DENETİM STANDARDI 2
BAĞIMSIZ DENETÇİ RAPORU
Giriş
1. Faizsiz finans kuruluşlarına (FFK) yönelik bu denetim standardının amacı, Fıkhî ilke ve kurallara uygun olarak faaliyet gösteren bir finansal kuruluşun finansal tablolarına ilişkin olarak bağımsız denetçi tarafından yürütülen denetim neticesinde düzenlenen denetçi raporunun şekil ve içeriği hakkında standartlar oluşturmak ve rehberlik sağlamaktır. Burada sağlanan rehberliğin çoğu, finansal tablolar dışındaki finansal bilgilere ilişkin denetçi raporlarında da uygulanabilir.
Bu Faizsiz Finans Denetim Standardında (FFDS) geçen “denetim” terimi “bağımsız denetimi”, “denetçi” terimi ise “bağımsız denetçi’yi ifade eder.
Bu FFDS’de, aynı numaralı paragraflarda, T kodlu paragraflar (örneğin 5 ve 5T) ülkemizde geçerli olan uygulamayı (Türkiye uygulamasını) göstermekte olup Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu (Kurum) tarafından getirilen ilâve yükümlülükleri belirtmektedir. Söz konusu ilâve yükümlülükler, aynı numaralı paragrafta belirtilen alternatifleri azaltabilir, uygulama kapsamını genişletebilir veya denetçinin ilâve çalışma ile raporlama yapmasını gerektirebilir. T kodlu olmayan aynı numaralı paragraflar, Faizsiz Finans Denetim Standartlarının çevirisi olup denetçilerin uluslararası uygulamaya ilişkin farkındalıklarını korumak amacıyla aynen bırakılmıştır.
2. Denetçi, finansal tablolara ilişkin verilen görüşün dayanağı olarak elde edilen denetim kanıtlarından çıkarılan sonuçları gözden geçirir ve değerlendirir.
3. Bu gözden geçirme ve değerlendirme, finansal tabloların Kurum tarafından yayımlanan Faizsiz Finans Muhasebe Standartlarına (FFMS’ler) ve ilgili ulusal standart veya uygulamalara uygun olarak hazırlanıp hazırlanmadığını dikkate almayı içerir. Finansal tabloların yasal yükümlülüklere uygunluk sağlayıp sağlamadığının dikkate alınması da gerekir.
4. Denetçi raporu, bir bütün olarak finansal tablolara ilişkin açıkça yazılmış bir görüş İçerir.
Denetçi Raporunun Temel Unsurları
5. Denetçi raporu aşağıdaki temel unsurları içerir:
(a) Başlık,
(b) Muhatap,
(c) Açılış veya giriş paragrafı,
(ç) Kapsam paragrafı (denetimin niteliğinin açıklanması),
(d) FFDS’lere ve ilgili ulusal standartlar veya uygulamalara yapılan atıf,
(e) Denetçinin yürüttüğü çalışmaya ilişkin açıklama,
(f) Finansal tablolara ilişkin verilen görüşü içeren görüş paragrafı,
(g) Rapor tarihi,
(ğ) Denetçinin adresi ve
(h) Denetçinin imzası.
Kullanıcının anlayışını artırmaya ve olağandışı durumlar ortaya çıktığında bunların belirlenmesine yardımcı olduğu için denetçi raporunun şekil ve içerik bakımından yeknesak olması beklenir.
5T. Denetçi raporu aşağıdaki temel unsurları içerir:
(a) Başlık,
(b) Muhatap,
(c) Açılış veya giriş paragrafı,
(ç) Kapsam paragrafı (denetimin niteliğinin açıklanması),
(d) FFDS’lere ve ilgili ulusal standartlar veya uygulamalara yapılan atıf,
(e) Görüşün dayanağı,
(f) Denetçinin yürüttüğü çalışmaya ilişkin açıklama,
(g) Bağımsız denetçinin FFK'nın finansal tablolarının bağımsız denetimine ilişkin sorumlulukları,
(ğ) Finansal tablolara ilişkin verilen görüşü içeren görüş paragrafı,
(h) Rapor tarihi,
(ı) Denetçinin adresi,
(i) Denetçinin imzası ve
(j) Sorumlu denetçinin adı.
Denetçi raporu, yazılı olarak ve Ek'teki biçime uygun olarak düzenlenir. Kullanıcının anlayışını artırmaya ve olağandışı durumlar ortaya çıktığında bunların belirlenmesine yardımcı olduğu için denetçi raporunun şekli ve içerik bakımından yeknesak olması beklenir.
Başlık
6. Denetçi raporunda uygun bir başlık yer alır.
6T. Denetçi raporunda uygun bir başlık yer alır. Bu başlık “Bağımsız Denetçi Raporu” ifadesini de içerir.
Muhatap
7. Denetçi raporu, duruma göre sözleşme ve ilgili ülkedeki mevzuatta belirtilen uygun bir muhataba hitaben düzenlenir.
Açılış veya giriş paragrafı
8. Denetçi raporu, finansal tabloların tarihi ve kapsadığı dönem dâhil finansal kuruluşun denetlenmiş olan finansal tablolarını belirtir.
9. Rapor, finansal tabloların ve finansal kuruluşun Fıkhî ilke ve kurallara uygun olarak faaliyet göstermesi yükümlülüğünün finansal kuruluşun yönetiminin sorumluluğunda olduğuna dair bir açıklama ve yürüttüğü denetime dayanarak denetçinin finansal tablolara İlişkin görüş verme sorumluluğuna dair bir açıklama içerir (İlgili ülke mevzuatında belirtilen yönetim tanımı göz önünde bulundurulur).
10. Finansal tablolar yönetimin beyanıdır. Bu tabloların hazırlanması, yönetimin önemli muhasebe tahminleri yapmasını ve muhakemelerde bulunmasını, aynı zamanda finansal tabloların hazırlanmasında kullanılacak uygun muhasebe ilkeleri ve yöntemlerine karar vermesini gerektirir. Buna karşın denetçinin sorumluluğu, bu finansal tablolara ilişkin bir görüş vermek için bunları denetlemektir.