Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
Kurum:
Gelir İdaresi Başkanlığı
Kabul Tarihi:
16.11.2017
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
16.11.2017
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
T.C. GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
ANKARA VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Mükellef Hizmetleri KDV ve Diğer Vergiler Grup Müdürlüğü
Sayı : 90792880-155[2016/4338]-454416
Konu : Resmi daire sayılmayan kurumların yaptığı hakediş ödemelerinden damga vergisi kesintisi yapılıp yapılmayacağı
İlgide kayıtlı özelge talep formu ve eklerinin incelenmesinden, Müdürlüğünüzün 6831 sayılı Orman Kanunu gereğince orman köyleri kalkındırma kooperatiflerinden ve köylülerden çiğ süt satın aldığından bahisle söz konusu alımlara ilişkin olarak Müdürlüğünüz tarafından alınan ihale kararları ve düzenlenen sözleşmeler ile söz konusu alımlarla ilgili yapılan ödemelerin damga vergisine tabi olup olmadığı hususunda görüş talep edildiği anlaşılmaktadır.
488 sayılı Damga Vergisi Kanununun 1 inci maddesinde, bu Kanuna ekli (1) sayılı tablodaki yazılı kağıtların damga vergisine tabi olduğu; 3 üncü maddesinde, damga vergisinin mükellefinin kağıtları imza edenler olduğu ve resmi dairelerle kişiler arasındaki işlemlere ait kağıtların damga vergisinin kişiler tarafından ödeneceği; 8 inci maddesinde, bu Kanunda yazılı resmi daireden maksadın, genel ve özel bütçeli idarelerle, il özel idareleri, belediyeler ve köyler olduğu, bu dairelere bağlı olup ayrı tüzel kişiliği bulunan iktisadi işletmelerin resmi daire sayılmayacağı; 9 uncu maddesinde, bu Kanuna ekli (2) sayılı tabloda yazılı kağıtların damga vergisinden müstesna olduğu hükmüne yer verilmiştir.
Anılan Kanuna ekli (1) sayılı tablonun ''I-Akitlerle ilgili kâğıtlar'' başlıklı bölümünün A/1 fıkrasında, belli parayı ihtiva eden mukavelenameler, taahhütnameler ve temliknamelerin nispi damga vergisine tabi olduğu, "II- Kararlar ve mazbatalar" başlıklı bölümün 2 nci maddesinde, İhale Kanunlarına tabi olan ve olmayan resmi daire ve kamu tüzel kişiliğine haiz kurumların her türlü ihale kararlarının nispi damga vergisine tabi tutulacağı, "IV-Makbuzlar ve diğer kağıtlar" başlıklı bölümünün 1/a fıkrasında, resmi daireler tarafından yapılan mal ve hizmet alımlarına ilişkin ödemeler (avans olarak yapılanlar dahil) nedeniyle kişiler tarafından resmi dairelere verilen ve belli parayı ihtiva eden makbuz ve ibra senetleri ile bu ödemelerin resmi daireler nam ve hesabına, kişiler adına açılmış veya açılacak hesaplara nakledilmesini veya emir ve havalelerine tediyesini temin eden kağıtların nispi damga vergisine tabi tutulacağı, damga vergisinden istisna edilen kağıtların yer aldığı Kanuna ekli (2) sayılı tablonun "IV - Ticari ve medeni işlerle ilgili kağıtlar" başlıklı bölümünün (33) numaralı fıkrasında, 5488 sayılı Tarım Kanunu çerçevesinde, üretici ve alıcı arasında düzenlenen tarımsal üretim sözleşmeleri ve bunlara ilişkin rehin senetlerinin damga vergisinden istisna olduğu hükme bağlanmıştır.
Diğer taraftan, 5488 sayılı Tarım Kanununun 3 üncü maddesinin (h) bendinde, sözleşmeli üretimin, üretici ve yetiştiriciler ile diğer gerçek ve tüzel kişilerin karşılıklı menfaat esaslarına dayalı yazılı akitlerle yürütülen tarımsal üretim şeklini ifade edeceği hükmü yer almaktadır.
Söz konusu Kanunun 13 üncü maddesine dayanılarak çıkarılan ve 26.04.2008 tarih ve 26858 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Sözleşmeli Üretim İle İlgili Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğin "Tanımlar" başlıklı 4 üncü maddesinde, alıcı; söz konusu yönetmelik hükümlerine göre üreticiler ile sözleşme akdeden gerçek ve tüzel kişiler ile bunların yetkili temsilcileri, üretici; üyesi olduğu örgütü kanalıyla veya doğrudan alıcı ile sözleşme gereği üretim yapan gerçek ve tüzel kişiler, sözleşmeli üretim; üretici ve alıcı arasında karşılıklı menfaat esaslarına dayalı yazılı akitlerle yürütülen tarımsal üretim şekli, tarımsal üretim ise; toprak, su ve biyolojik kaynaklar ile birlikte tarımsal girdiler kullanılarak bitkisel, hayvansal, su ürünleri, mikroorganizma ve enerji üretimi olarak tanımlanmıştır.
5488 sayılı Kanunun 12 ve 13 üncü maddeleri ile 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanununun 24 üncü maddesine dayanılarak hazırlanan ve 16.04.2015 tarih ve 29328 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Çiğ Sütün Sözleşmeli Usulde Alım Satımına İlişkin Yönetmelikte ise, sanayiye arz edilen çiğ sütün alım ve satımının sözleşmeli usulde yapılması, üretici/üretici örgütü ve alıcı arasında uyulması gereken kuralların belirlenmesi, üretim ve pazarlamada sürdürülebilirliğin sağlanması, arz talep dengesinin oluşturulması ve çiğ süt üretiminde izlenebilirliğin sağlanması ile ilgili usul ve esaslar belirlenmiş olup, Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından alınan yazıda; yönetmelikle, alım satım işleminin düzenlenmesinden ziyade süt üreticisi ile alıcı arasında uyulması gereken kuralların ve fiyatlandırmada kalite kriterlerinin belirlenerek piyasa mekanizmasının oluşturulması, üretimin kayıt altına alınması, arz talep dengesinin oluşturularak fiyat esnekliğinin giderilmesi, sanayiciye ham madde için arz güvenliğinin, üreticiye pazar garantisinin ve üretimin sürdürülebilirliğinin sağlanmasının amaçlandığı ifade edilmiştir.