Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
T.C.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI
İZMİR VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI
(Mükellef Hizmetleri KDV ve Diğer Vergiler Grup Müdürlüğü)
Konu: Promosyon amaçlı olarak teslim edilen yazıcı ve toner teslimi
İlgide kayıtlı özelge talep formunuzdan, yazıcı ve toner toptan ticareti faaliyetinde bulunduğunuzu, satışlarınızı, pazar payınızı, rekabet gücünüzü arttırmak, tahsilatı hızlandırmak ve kullanımı yaygınlaştırmak amacıyla yazıcı satışı yaptığınızda toneri, toner satışı yaptığınızda yazıcıyı promosyon olarak bedelsiz teslim ettiğinizi belirterek, promosyon amaçlı teslim edilen ürünler için düzenlenecek sevk irsaliyesinde "Emtia promosyon olarak bedelsiz verilmiştir." ibaresinin yazılı olmasının yeterli olup olmadığı, söz konusu sevk irsaliyesi için ayrıca fatura düzenlenmesine gerek olup olmadığı, promosyon ürünleri kargo şirketleri ile şehir dışına sevk edildiğinde sevk irsaliyesinde teslim alan bölümünün kargo şirketi tarafından imzalanmasının yeterli olup olmadığı, promosyon ürünlerinin şirket merkezine gelmeden direkt alış yapılan firma aracılığı ile sevkinde belge düzeninin nasıl olması gerektiği ve satıcının düzenlediği sevk irsaliyesinin üzerine "Emtia promosyon olarak bedelsiz verilmiştir." ibaresinin yazılmasının zorunlu olup olmadığı, sevk irsaliyesi düzenlenmesi durumunda ayrıca teslim tutanağı vb. belge düzenlenmesinin gerekli olup olmadığı, müşterilere promosyon olarak verilen malların alışlarında yüklenilen KDV'nin indirim konusu yapılıp yapılmayacağı, müşterilere promosyon olarak verilen malların tesliminde KDV hesaplanıp hesaplanmayacağı, promosyon olarak verilen malların alış bedellerinin Kurumlar Vergisi Kanunu hükümlerine göre gider kaydedilip kaydedilemeyeceği hususlarında Başkanlığımız görüşünün talep edildiği anlaşılmıştır.
KURUMLAR VERGİSİ KANUNU YÖNÜNDEN DEĞERLENDİRME:
5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 6 ncı maddesinde kurumlar vergisinin, mükelleflerin bir hesap dönemi içinde elde ettikleri safî kurum kazancı üzerinden hesaplanacağı, safi kurum kazancının tespitinde, Gelir Vergisi Kanununun ticari kazanç hakkındaki hükümlerinin uygulanacağı hükme bağlanmıştır.
Gelir Vergisi Kanununun "Ticari Kazancın Tarifi" başlıklı 37 nci maddesinde; "Her türlü ticari ve sınai faaliyetlerden doğan kazançlar ticari kazançtır" hükmü yer almış olup; aynı Kanunun "Bilanço Esasında Ticari Kazancın Tespiti" başlıklı 38 inci maddesinde ise;
"Bilanço esasına göre ticari kazanç, teşebbüsdeki öz sermayenin hesap dönemi sonunda ve başındaki değerleri arasındaki müspet farktır. Bu dönem zarfında sahip veya sahiplerce:
İşletmeye ilave olunan değerler bu farktan indirilir;
İşletmeden çekilen değerler ise farka ilave olunur.
Ticari kazancın bu suretle tespit edilmesi sırasında, Vergi Usul Kanunu'nun değerlemeye ait hükümleri ile bu kanunun 40 ve 41 inci maddeleri hükümlerine uyulur." hükmüne yer verilmiştir.
Aynı Kanunun 40 ıncı maddesinin (1) numaralı bendinde ise, ticari kazancın elde edilmesi ve idame ettirilmesi için yapılan genel giderlerin, safı kazancın tespitinde indirim konusu olarak dikkate alınabileceği belirtilmiştir.
Promosyon kampanyalarının düzenlenmesindeki amaç; ürün satışının, dolayısıyla işletmenin ticari kazancının arttırılmasıdır. Bu nedenle, promosyon amaçlı bedelsiz verilen malın, satışların arttırılması amacıyla yapılan pazarlama harcaması niteliğinde olduğunun kabul edilmesi gerekmektedir. İşletme ile ilgili pazarlama harcamaları ise genel gider niteliğindedir. Ancak, promosyon amaçlı bedelsiz verilen malın kurum kazancının tespitinde gider olarak değerlendirilebilmesi için işin ehemmiyet ve genişliği ile mütenasip olmasının gerekeceği tabiidir.
Öte yandan, Vergi Usul Kanununun 3 üncü maddesinde;
"….. B) İspat: Vergilendirmede vergiyi doğuran olay ve bu olaya ilişkin muamelelerin gerçek mahiyeti esastır.
Vergiyi doğuran olay ve bu olaya ilişkin muamelelerin gerçek mahiyeti yemin hariç her türlü delille ispatlanabilir. Şu kadar ki, vergiyi doğuran olayla ilgisi tabii ve açık bulunmayan şahit ifadesi ispatlama vasıtası olarak kullanılamaz.
İktisadi, ticari ve teknik icaplara uymayan veya olayın özelliğine göre normal ve mutad olmayan bir durumun iddia olunması halinde ispat külfeti bunu iddia eden tarafa aittir."
hükmü yer almaktadır.
Buna göre, Şirketinizin yazıcı satışı yaptığında toneri, toner satışı yaptığında ise yazıcıyı promosyon olarak bedelsiz vermesi durumunda, bu işlemin işin ehemmiyet ve genişliği ile mütenasip olması ve iktisadi, ticari ve teknik icaplara uygun veya olayın özelliğine göre normal ve mutad olması kaydıyla, promosyon olarak verilen söz konusu ürünlerin alış bedellerinin Gelir Vergisi Kanununun 40 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (1) numaralı bendi kapsamında gider olarak dikkate alınması mümkün bulunmaktadır.