Amaç ve kapsam
(1) Bu Tebliğ, 2011 yılında yükseköğretim kurumları bütçe ödeneklerinin daha etkin, verimli ve yerinde kullanımına imkan verilmesi ve bütçe uygulamalarının sağlıklı bir şekilde yürütülebilmesini sağlamak üzere, bütçe ödeneklerinin dağılımı, gönderilmesi, kullanılması ve bütçe işlemlerine ilişkin esas ve usullerin belirlenmesi amacıyla düzenlenmiştir.
Dayanak
(1) Bu Tebliğ, 6091 sayılı 2011 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun 11 inci maddesinin dördüncü fıkrası hükmüne dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Ayrıntılı Finansman Programı (AFP) (Birim Detay): Bakanlıkça vize edilen AFP’nin, ödenek dağılımları esas alınarak harcama birimlerine dağıtılması sonucunda oluşan ayrıntılı finansman programını,
b) Bakanlık: Maliye Bakanlığını,
c) Birimlere Ödenek Dağıtım Menüsü: Yükseköğretim kurumlarında ödeneklerin harcama birimlerine dağılımının yapılması aşamasında kullanılmak üzere Bakanlık e-bütçe sisteminde Üniversiteler Bütçe Hazırlık Modülü – Birim Düzeyinde oluşturulan bölümü,
ç) Harcama Birimi: Ödenek Gönderme Belgesi ile kendisine ödenek gönderilen fakülte, enstitü, yüksekokul, meslek yüksekokulu, araştırma ve uygulama merkezi ve bölümlerden oluşan akademik birimler ile üst yönetim, genel sekreterlik ve daire başkanlıkları gibi idari birimleri,
d) Ödeneklerin Dağılımı: Yükseköğretim kurumları bütçelerinin toplulaştırılmış tertiplerinde yer alan ödeneklerin harcama birimleri itibarıyla yapılan yıllık planlamasını,
e) Ödenek Değişikliği: Toplulaştırılmış tertiplerdeki ödenekleri değiştirmemek kaydıyla yükseköğretim kurumları tarafından ödenek dağılımlarında yapılan değişiklikleri,
f) Toplulaştırılmış Tertip: Fonksiyonel, finansman tipi ve ekonomik sınıflandırma düzeyinde değişiklik yapılmaksızın, kurumsal sınıflandırmada yer alan birimlerin “00.01 - Üst yönetim, akademik ve idari birimler” kurumsal kodu altında toplulaştırıldığı ve 2011 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununda yer alan tertipleri,
g) Üniversiteler Bütçe Hazırlık Modülü: Yükseköğretim kurumlarının bütçe hazırlık sürecinde kurum teklifi oluşturmalarına ve toplulaştırılmış tertiplerdeki ödeneklerin birimlere dağıtılmasına imkan sağlamak üzere Bakanlık e-bütçe sisteminde oluşturulan modülü,
h) Üniversiteler Bütçe Uygulama Modülü: Yükseköğretim kurumlarının bütçe uygulama sürecinde ödeneklerini harcama birimi düzeyinde planlayabilmelerine, izleyebilmelerine, raporlayabilmelerine ve gider gerçekleşmelerini takip edebilmelerine imkan sağlamak üzere Bakanlık e-bütçe sisteminde oluşturulan ve harcama birimi düzeyinde bütçe uygulamalarını ve bütçe işlemlerini gerçekleştirebilecekleri ve takip edebilecekleri modülü,
ı) Yönetim Kurulu: Üniversite ve Yüksek Teknoloji Enstitüsü Yönetim Kurulunu,
i) Yükseköğretim Kurumu: Üniversite ve Yüksek Teknoloji Enstitülerini,
ifade eder.
Ödeneklerin dağılımı
(1) Yükseköğretim kurumları, ödenek dağılımlarını yaparken öncelikle (2011-2013) dönemi Bütçe Hazırlama Rehberinde belirtilen genel esaslara uyacaklardır.
(2) Ödenek dağılımları yapılırken bu maddenin (1) inci fıkrasında belirtilen genel esaslarla birlikte aşağıdaki özel esaslara da uyulacaktır.
a) Rektör, rektör yardımcıları, üniversite senatosunun giderleri ile araştırma projelerine ilişkin ödenekler, rektörlük altındaki “Özel Kalem”de; genel sekreter ve genel sekreter yardımcılarının giderlerine ilişkin ödenekleri ise genel sekreterlik altındaki “Özel Kalem”de yer alacaktır.
b) Yükseköğretim kurumu adına yurt dışına eğitime gönderilen araştırma görevlilerinin yurt içi maaşlarına ilgili harcama biriminde; bunların yurt dışı maaşları, yollukları ve diğer giderlerine ise rektörlük altındaki “Özel Kalem”de yer verilecektir.
c) 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununa göre atanan ve doğrudan üst yöneticiye bağlı olarak denetim faaliyetlerinde bulunan iç denetçilerin giderlerine ilişkin ödenekler, rektörlük altındaki “Özel Kalem” de ve ilgili fonksiyonda yer alacaktır.
ç) Toplu projelerden;
- Gayrimenkul sermaye üretim giderleri ve büyük onarımlara, Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlığı altında,
- Makine-teçhizat ve bilgisayar alımı ile bunlara ilişkin büyük onarımlara, İdari ve Mali İşler Daire Başkanlığı veya ilgili diğer yardımcı harcama birimleri altında
yer verilecektir.
Diğer projeler ise ilgili harcama birimi altında izlenecektir.
d) Öğrencilerin beslenme, barınma, sağlık, kültür ve spor faaliyetlerine ilişkin fonksiyonlarda yer alan ödenekler, Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı altında, diğer giderler fonksiyonunda yer alan ödenekler ise Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı altında ve/veya harcamaların yapılacağı ilgili harcama birimlerinde izlenebilecektir.