Amaç
(1) Bu Tebliğin amacı; “TFRS Yorum 12 İmtiyazlı Hizmet Anlaşmaları” (TFRS Yorum 12) Türkiye Finansal Raporlama Standardı Yorumunun yürürlüğe konulmasıdır.
(2) Adı geçen Türkiye Finansal Raporlama Standardı Yorumu bu Tebliğin 1 no’lu ekinde yer almaktadır.
Kapsam
(1) Bu Tebliğin kapsamı TFRS Yorum 12’nin Ek/1’de yer alan metninde belirlenmiştir.
Dayanak
(1) Bu Tebliğ, 26/9/2011 tarihli ve 660 sayılı Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 9 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Tebliğde geçen;
(a) Başkan: Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu Başkanını,
(b) TMS: Türkiye Muhasebe Standartlarını,
(c) TFRS: Türkiye Finansal Raporlama Standartlarını,
(d) Yorum: Türkiye Finansal Raporlama Standartları ile ilgili olarak uygulamaya yön vermek veya standartlara açıklık kazandırmak üzere Kurul onayı ile kamuoyuna duyurulan metni,
ifade eder.
Yürürlük ve uygulamaya ilişkin hükümler
(1) Bu Tebliğin 1 no’lu ekinde yer alan TFRS Yorum 12, 31/12/2007 tarihinden sonra başlayan hesap dönemlerinde uygulanmak üzere yürürlüğe girer. İsteyen işletmeler bu hükümler çerçevesinde TFRS Yorum 12’yi 31/12/2007 tarihli finansal tablolarında uygulayabilirler.
(2) TFRS Yorum 12’yi, 31/12/2007 tarihli finansal tablolarında uygulamayan işletmeler, 31/12/2007 tarihli finansal tablolarında;
(a) “TFRS 1 Türkiye Finansal Raporlama Standartlarının İlk Uygulaması” Türkiye Finansal Raporlama Standardının 9,12,13 ve 25H Paragraflarını, bu Tebliğin 2 no’lu ekinde yer alan şekliyle,
uygularlar.
Yürütme
(1) Bu Tebliğ hükümlerini Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu Başkanı yürütür.
EK 1
TFRS Yorum 12
İmtiyazlı Hizmet Anlaşmaları
İlgili Düzenlemeler
• Finansal Tabloların Hazırlanma ve Sunulma Esaslarına İlişkin Kavramsal Çerçeve1
• TFRS 1 Türkiye Finansal Raporlama Standartlarının İlk Uygulaması
• TFRS 7 Finansal Araçlar: Açıklamalar
• TFRS 9 Finansal Araçlar
• TFRS 15 Müşteri Sözleşmelerinden Hasılat
• TMS 8 Muhasebe Politikaları, Muhasebe Tahminlerinde Değişiklikler ve Hatalar
• TMS 16 Maddi Duran Varlıklar
• TMS 17 Kiralama İşlemleri
• TMS 20 Devlet Teşviklerinin Muhasebeleştirilmesi ve Devlet Yardımlarının Açıklanması
• TMS 23 Borçlanma Maliyetleri
• TMS 32 Finansal Araçlar: Sunum
• TMS 36 Varlıklarda Değer Düşüklüğü
• TMS 37 Karşılıklar, Koşullu Borçlar ve Koşullu Varlıklar
• TMS 38 Maddi Olmayan Duran Varlıklar
• TFRS Yorum 4 Bir Anlaşmanın Kiralama İşlemi İçerip İçermediğinin Belirlenmesi
• TMS Yorum 29 İmtiyazlı Hizmet Anlaşmaları - Açıklamalar2
1 Ocak 2011’de yayımlanan Finansal Raporlamaya İlişkin Kavramsal Çerçeve bu Çerçevenin yerini almıştır.
2 TMS Yorum 29’un daha önce Açıklama- İmtiyazlı Hizmet Anlaşmaları olan başlığı TFRS Yorum 12 tarafından değiştirilmiştir.
Ön Bilgi
1. Birçok ülkede, yol, köprü, tünel, hapishane, hastane, havalimanı, su dağıtım tesisleri, enerji tedariki ve telekomünikasyon şebekeleri gibi kamu hizmetlerine ilişkin altyapı; geleneksel olarak kamu sektörü tarafından inşa edilmekte, işletilmekte, bakımı yapılmakta ve kamu bütçesi ödeneğinden finanse edilmektedir.
2. Bazı ülkelerde, devlet, söz konusu altyapının geliştirilmesine, finanse edilmesine, işletilmesine ve bakımına özel sektör katılımını sağlamak amacıyla sözleşmeye dayalı hizmet anlaşmaları düzenlemektedir. Altyapı hâlihazırda mevcut olabilir veya hizmet anlaşması dönemi sırasında inşa ediliyor olabilir. Bu Yorum kapsamındaki bir anlaşmada tipik olarak, kamu hizmeti sağlamak amacıyla kullanılan altyapıyı inşa eden veya altyapıyı yenileyen (örneğin altyapının kapasitesini artırarak) ve belli bir dönem içerisinde altyapıyı işleten ve altyapının bakımını yapan bir özel sektör işletmesi (işletmeci) yer alır. İşletmeciye, anlaşma dönemi boyunca vermiş olduğu hizmetlerin karşılığında bir ödeme yapılır. Söz konusu anlaşma, performans standartları ve fiyatların düzenlenmesine yönelik mekanizmalar ile ihtilafların çözümüne yönelik anlaşmaları belirleyen bir sözleşme tarafından yürütülür. Sözü edilen anlaşma, genellikle ‘yap-işlet-devret’, ‘iyileştir-işlet-devret’ veya ‘kamudan özel sektöre’ imtiyazlı hizmet anlaşması olarak tanımlanır.