Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)
Mülga veya iptal edilen kısımları gizle
Değişikliklere ilişkin notları gizle

Konsolide metin - yürürlükte değil (Sürüm: 3)

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1

(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Necmettin Erbakan Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesinde eğitim-öğretim, kayıt, sınav ve mezuniyetlerde uygulanacak esasları düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2

(1) Bu Yönetmelik; Necmettin Erbakan Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesinde kayıtlı öğrencilerin eğitim-öğretim ve sınavlarına ilişkin hükümleri kapsar.

Dayanak

MADDE 3

(1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4

(1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Anabilim Dalı Kurulu: Diş Hekimliği Fakültesi ilgili Anabilim Dalı Kurulunu,

b) Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKST): Bir programda tüm dersler ve uygulamalar için ders kredileri, teorik ve uygulamalı ders saatleri ve öğrenciler için öngörülen diğer faaliyetler için gerekli çalışma saatleri de dikkate alınarak iş yüküne dayalı olarak belirlenen krediyi,

c) Danışman: Öğrencilerin eğitim-öğretim ve diğer sorunlarıyla ilgilenmek için, bölüm başkanının önerisi üzerine, Dekan veya müdür tarafından görevlendirilen öğretim elemanını,

ç) Dekan: Diş Hekimliği Fakültesi Dekanını,

d) Ders kredisi: Bir kredi, bir yarıyıl içinde haftada bir saat teorik ders, iki saat uygulama, laboratuvar, klinik, atölye ve benzeri çalışmaları ifade eden ölçü birimini,

e) Fakülte: Diş Hekimliği Fakültesini,

f) Fakülte Kurulu: Diş Hekimliği Fakültesi Fakülte Kurulunu,

g) Fakülte Yönetim Kurulu: Diş Hekimliği Fakültesi Yönetim Kurulunu,

ğ) Rektör: Üniversite Rektörünü,

h) Senato: Üniversite Senatosunu,

ı) Üniversite: Necmettin Erbakan Üniversitesini,

i) Yönetim Kurulu: Diş Hekimliği Fakültesi Yönetim Kurulunu,

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Öğrenci Kabul ve Kayıtlarına İlişkin Esaslar

Öğrenci kabul ve kayıt şartları

MADDE 5

1

(1) Fakülteye öğrenci kayıtları, Yükseköğretim Kurulu ve Üniversitelerarası Kurul tarafından belirlenecek esaslara uygun olarak yapılır. Fakülteye kayıt işlemi adayın bizzat kendisi tarafından yapılır. Posta ile kayıt yapılmaz. Ancak, mazeretleri sebebiyle bizzat başvuramayan adaylar, noter vekâletnamesini haiz vekilleri veya kanunî temsilcileri aracılığı ile kayıt yaptırabilirler. Kayıt olacak öğrencilerde aranan şartlar şunlardır:

a) Lise veya lise dengi meslek okulu mezunu olmak. Yabancı ülkelerdeki lise ve dengi okullardan mezun olanların denkliği Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanmış olmak.

b) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) tarafından yapılan sınav/sınavlar sonucunda, o öğretim yılında Fakülteye merkezi yerleştirme sistemi veya yabancı uyruklu öğrenci sınavı ile kayıt hakkı kazanmış olmak.

c) Kayıt için ÖSYM kılavuzunda belirtilen ve Üniversite tarafından ayrıca istenen belgeleri ve evrakları doldurarak kayıt esnasında ibraz etmek.

ç) Kayıt hakkı kazanan kişi için aynı düzeyde başka bir örgün programda kayıtlı olmamak.

(2) Kayıt sonrası öğrencilere, Öğrenci İşleri Daire Başkanlığınca öğrenci geçici kimlik kartı veya öğrenci kimlik kartı düzenlenir.

Öğrenci statüsü

MADDE 6

(1) Fakülteye yalnız tam zamanlı öğrenci kabul edilir. Öğrencinin öğrencilik haklarından ve muafiyetlerinden yararlanabilmesi ve sınavlara girebilmesi için, her yılın/yarıyılın başında kaydını yaptırmış veya yeniletmiş olması gerekir.

Kayıt yenileme

MADDE 7

(1) Her öğrenci, Senato tarafından belirlenen ya da Fakültece tebliğ edilen akademik takvime göre, yıl/yarıyıl başında belirlenen tarihler arasında kaydını yeniletmek, ders kaydını yaptırmak ve danışmanına onaylatmak zorundadır. Ayrıca;

a) Akademik takvimde belirtilen süre içerisinde öğrenci danışmanının onayı ile yeni ders seçebilir veya seçtiği dersi bırakabilir.

b) Akademik takvimde belirtilen sürelerde kaydını yeniletmeyen öğrenci, o yarıyıl/yılda öğrencilik haklarından yararlanamaz, derslere devam edemez ve sınavlara giremez. Bu süre, 2547 sayılı Kanunda belirtilen öğretim süresinden sayılır.

c) Belirlenen süreler içinde kaydını yeniletmeyen öğrenciler, haklı ve geçerli mazereti olan öğrencinin mazeretini belirten dilekçe ile akademik takvimde belirtilen mazeretli geç kayıtlar için tanınan süre içerisinde başvurması kaydıyla kaydının yenilenmesine ilgili yönetim kurulu karar verir. Kayıt yenileme işlemlerinin bütününden öğrenci sorumludur.

ç) Kaydını yenileten öğrenci, o yılın ders programına kaydolmuş sayılır ve derslere devam hakkı elde eder. Sınıfta kalarak aynı sınıf için kayıt yenileten öğrenci, yalnız başarısız olduğu derslere kayıt olmuş kabul edilir ve sadece bu derslerden sorumlu tutulur. Bir üst sınıftan ders alamaz.

d) Yabancı uyruklu öğrencilerin kaydı ilgili mevzuat ile Rektörlük tarafından belirlenen usul ve şartlar çerçevesinde yapılır.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Eğitim-Öğretimle İlgili Esaslar

Eğitim-öğretim süresi

MADDE 8

(1) Fakülte, her biri bir akademik yılı kapsayan beş yıldan ve her yıl da güz ve bahar olmak üzere iki yarıyıldan oluşur. Birim kurullarının önerisi, Senatonun onayı ile bir eğitim-öğretim yılı, yaz okuluyla beraber üç dönem halinde düzenlenebilir. Yaz okulu eğitim-öğretimi ilgili mevzuat hükümlerine göre yürütülür.

Eğitim-öğretim yılı

MADDE 9

(1) Fakültede eğitim-öğretim; Fakülte Yönetim Kurulunun kararlaştırdığı ve Senatonun onayladığı akademik takvime göre yürütülür. Ancak, klinik uygulamalar gerekli görüldüğü durumlarda daha önce başlatılıp daha geç bitirilebilir.

Eğitim-öğretim programları ve türleri

MADDE 10

1

(1) Dersler; teorik, pratik, laboratuvar uygulama, klinik uygulama, alan ve benzeri çalışma programları şeklinde verilir. Klinik uygulamalar, Fakülte bünyesinde bulunan kliniklerde yapılır.

(2) Fakültede yıl esasına göre örgün eğitim uygulanır ve sınıf geçme sistemi ile eğitim yapılır. Tüm dersler için devam zorunludur. Ancak mesleki zorunlu dersler dışında kalan derslerden başarısız olan öğrenciler eğer devam sebebiyle başarısızlık söz konusu değilse bir üst sınıfa ve ilgili derslere kaydını yaptırır. Yıl içinde alttan aldığı derslerin sadece ara sınavları, final ve bütünleme sınavlarına katılır.

Eğitim-öğretim dönemleri

MADDE 11

1

(1) Eğitim-öğretim dönemleri, güz ve bahar yarıyıllarından oluşur. Bir yarıyıl on dört haftadan az olamaz. Yarıyıl/yılsonunda uygulanan sınavlar ile bütünleme sınavları bu sürenin dışındadır. Senatonun onayı ile bir eğitim-öğretim yılı, yaz okuluyla beraber üç dönem halinde düzenlenebilir.

(2) Diş Hekimliği programındaki toplam Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS) kredisi 300’dür.

(3) Klinik uygulama programları, akademik takvimin teorik eğitim ve sınavlarla ilgili süresini aşabilir. Senato gerekli gördüğü hallerde yarıyıl sürelerini uzatabilir veya kısaltabilir. Öğretim faaliyetlerinin üç dönemi aşmamak üzere yıl içinde kaç döneme ayrılarak sürdürüleceği, Yükseköğretim Kurulunun bu konularda belirlediği esaslara uygun olarak Senato tarafından belirlenir. Yönetim Kurulunun önerisi, Senatonun onayı ile belirlenen akademik takvime uygun olarak hazırlanan haftalık ders programı, klinik uygulama programı ve grupları akademik yıl başlangıcında Dekanlık tarafından ilan edilir. İlgili anabilim dalının teklifi üzerine yılsonu sınavından sonra yaz klinik uygulama programları düzenlenebilir.

Eğitim-öğretim planları

MADDE 12

1

(1) Eğitim ve öğretim planları; Yönetim Kurulunun önerisi ve Senatonun onayı ile belirlenen akademik takvime uygun olarak hazırlanan, bir akademik yıl boyunca uygulanacak teorik ve pratik dersleri ve klinik uygulamaları kapsayan planlardır. Planlar, derslerin başlamasından en az bir hafta önce Dekanlık tarafından ilan edilir.

Öğrenim süresi

MADDE 13

(1) Fakültede beş yıllık eğitim programı uygulanır. Programı başarı ile tamamlayanlara diş hekimliği diploması verilir.

Öğretim dili

MADDE 14

(1) Fakültede öğretim dili Türkçe’dir. Fakülte Yönetim Kurulunun önerisi ve Senatonun kararı ile dersler yabancı dilde verilebilir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Dersler ve Sınavlar

Ders türleri

MADDE 15

1

(1) Fakültede dersler; mesleki zorunlu dersler, ortak zorunlu dersler, seçmeli dersler, uygulamalı dersler, klinik uygulama dersleri, yaz klinik uygulamaları ve ders kurulları gibi öğretim etkinliklerinden oluşur. Bunlara ilişkin esaslar aşağıda belirtilmiştir:

a) Mesleki zorunlu dersler; Fakültede öğrenim gören bütün öğrencilerin almak zorunda oldukları derslerdir. Diş hekimliği öğretiminde her öğretim yılında uygulanan teorik ve pratik dersler bir önceki yılın tamamlayıcısı ve bir sonraki yılın öğretimine bağlı derslerdir.

b) Ortak zorunlu dersler; 2547 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde yer alan Türk Dili, Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi ve Yabancı Dil dersleri olup her biri en az iki yarıyıl süreli olacak şekilde planlanır.

c) Seçmeli dersler; öğrencilerin istekleri göz önüne alınarak, Yönetim Kurulunun teklifi ve Senatonun kararıyla belirlenen derslerdir. Bu dersler mesleki seçmeli dersler ve genel seçmeli dersler şeklinde olabilir. Her yarıyılda kaç kredilik seçmeli ders alınacağı Yönetim Kurulunca belirlenip Senato tarafından onaylandıktan sonra akademik yıl başlangıcında ilan edilir. Genel seçmeli dersler, Üniversitenin diğer fakülte ve yüksekokullarından da alınabilir.

ç) Uygulamalı dersler; mesleki zorunlu ders statüsündedir. Uygulamalı derslere ilişkin esaslar aşağıda belirtilmiştir:

1) Fakültede uygulamalı derslerde her öğrencinin, her yıl belirli sayıda ve kalitedeki uygulamalı çalışmayı öngörülen sürede yapması veya verilen telafi süresinde tamamlaması ve teslim etmesi zorunludur. Akademik yılbaşında ilgili anabilim dalı, yaptırılacak telafi süresini ya her bir uygulamalı çalışmanın sonunda veya dönem sonunda gerçekleştirmek üzere ilan eder.

2) Uygulamalı çalışmaların şekli, cinsi, niteliği ve sayısı o dersin anabilim dalı tarafından ders yılı başında öğrencilere duyurulur. Bu çalışmaları, verilen telafi süresinde de tamamlayamayan öğrenci, yılsonu sınavına alınmaz. İlgili anabilim dalı bütünleme sınavı öncesi çalışmalarını tamamlayamamış öğrenciler için yeni bir telafi süresi açar. Bu telafi süresinde de çalışmalarını tamamlayamamış öğrenciler bütünleme sınavına alınmaz ve o dersi başaramamış sayılır. O uygulama dersini bir sonraki eğitim-öğretim yılında tekrar eder.

d) Klinik uygulama dersleri; mesleki zorunlu ders statüsünde olup dördüncü ve beşinci akademik yıllarda bir veya birden fazla anabilim dalı tarafından yürütülen ders ve hasta üzeri uygulamalarıdır. Ayrıca; diş hekimliği meslek eğitimi klinik çalışmalarında hasta üzerindeki uygulamalı çalışmanın şekli, cinsi, niteliği ve sayısı o dersin anabilim dalı tarafından belirlenir ve akademik yıl başlamadan ilan edilir. Herhangi bir klinik uygulamadan devamsız olan öğrenciler bir sonraki eğitim-öğretim yılında bu klinik uygulama dersini tekrar ederler. Klinik uygulamalarda o akademik yıl içerisinde hasta üzerindeki uygulamalı çalışmalardan başarılı olan öğrenciler, klinik uygulama boyunca ve/veya sonunda klinik uygulama dersi sınavlarından da başarılı oldukları takdirde ilgili klinik uygulamadan başarılı olmuş sayılır. Başarılı olamayan öğrenciler başarısız oldukları klinik uygulamalı ders sayısı beşi geçmiyorsa yaz klinik uygulamasına kalır.

e) Yaz klinik uygulamalarında; herhangi bir klinik uygulamanın devamını sağlamış, ancak uygulama süresince yükümlülüklerini tamamlayamamış öğrencilere en fazla beş klinik uygulama için, Dekanlık tarafından belirlenen program dâhilinde, yılsonunda pratik uygulamaları gerçekleştirir. Yaz klinik uygulamaları içerisinde de klinik sınavları gerçekleştirilir. Yaz klinik uygulama süresi normal klinik uygulamanın süresinin yarısı kadardır. Öğrencinin yükümlülüklerini yerine getiremediği klinik uygulama sayısının beşten fazla olması halinde fazla klinik uygulamalar ve yaz klinik uygulama programı sonrasında da başarısız olunan klinik uygulamalar, bir sonraki yıl tekrarlanır ve dördüncü sınıfta bulunan öğrenci bir üst sınıfa geçemez. Yaz klinik uygulamalarından başarısız olan beşinci sınıf öğrencisinin bir sonraki eğitim-öğretim yılında bir klinik uygulama grubuna intibakı yapılır. Tekrarlayan başarısızlıklarında bir sonraki yılı beklemeksizin takip eden klinik uygulama grubuna intibakı yapılır.

f) Ders kurulları; birden fazla anabilim dalı, bilim dalı veya programa ait derslerin birlikte yürütüldüğü derslerdir. Ders kurullarındaki çalışmanın şekli, cinsi, niteliği ve sayısını kuruldaki anabilim dalları birlikte belirler. Ders kurullarındaki başarı ölçütleri, klinik uygulamaları ve yaz klinik uygulamalarını tanımlanan kurallarla aynıdır.

Devam zorunluluğu

MADDE 16

(1) Öğrencilerin; teorik derslerin en az %70'ine, pratik ve klinik uygulamaların en az %80'ine devamı zorunludur. Devam durumu, Dekanlık tarafından belirlenen usullere uygun olarak öğretim elemanları tarafından yapılan yoklamalarla belirlenir. Devamsızlık; yapılmış olan yoklamalara ve her imza bir ders saati kabul edilerek dersin o akademik yıldaki toplam saatine göre hesaplanır.

(2) Devamsız öğrencilerin durumu yılsonu sınavlarından önce ilgili anabilim dalı tarafından ilan edilir. Sağlık raporu devam yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz, ancak raporlu olan süre azami eğitim-öğretim süresi dışında tutulur.

(3) Pratik derslerin %20 ve teorik derslerin %30'undan fazlasına mazeretsiz olarak katılmayan öğrenci o ders veya derslerin hiçbir ara sınav ya da yılsonu sınavına alınmaz ve o dersten başarısız olur.

(4) Ortak zorunlu dersler dışındaki tekrarlanan derslerde önceki yıl devam şartı yerine getirilmiş olsa da devam şartı aranır.

Sınıf geçme esası ve işleyişi

MADDE 17

(1) Fakültede eğitim-öğretim, sınıf geçme esasına göre yapılır. Ancak devamsızlık dışındaki diğer sebeplerle mesleki zorunlu dersler dışındaki derslerden kalan öğrenciler bir üst sınıfa ve ilgili derslere kaydını yaptırır ve başarısız olduğu ilgili derslerin sadece sınavlarına katılır. Kaydını yenileyen öğrenci, o yıl akademik programın bütün derslerine kaydolmuş sayılır.

(2) Mesleki zorunlu derslerden herhangi birisinden kalan öğrenci bir üst sınıfa geçemez.

Ders muafiyetleri

MADDE 18

(1) Fakülteye ilk kez kayıt yaptıran öğrenci, akademik yılın ilk on beş gün içerisinde daha önceki yükseköğretim kurumlarından almış ve başarmış olduğu dersler için, muaf olmak isteğiyle Dekanlığa yazılı başvuruda bulunabilir.

(2) Öğrencinin muafiyet talebinde bulunması halinde, konu; kurulacak komisyonun ilgili dersin öğretim üyesinden aldığı görüş doğrultusunda, Fakülte Yönetim Kurulunca değerlendirilir. Fakülte Yönetim Kurulu öğrencinin önceden başardığı dersleri değerlendirerek, hangilerinden muaf tutulacağını karara bağlar.

(3) Öğrenci, intibak ettiği sınıfın programına ait kalan derslerden sorumludur. Öğrencilerin kredi hesaplamalarında intibak ettirildikleri sınıftaki eşdeğer dersin kredisi esas alınır.

Danışman görevlendirilmesi

MADDE 19

(1) Öğrencilere, eğitim-öğretim konularında karşılaşacakları problemlerin çözümünde yardımcı olmak üzere, öğretim yarıyılı/yılı başlamadan önce eğitim-planlama koordinasyon kurulunun önerisi dikkate alınarak Fakülte Yönetim Kurulunca bölüm öğretim üyeleri arasından danışmanlar görevlendirilir.

(2) Danışmanlar ayrıca, öğrencilerin seçmeli ders seçimlerinde yönlendirici olmak ve ders kayıtlarının kurallara uygun olmasını sağlamakla görevlidir. Danışmanların görevlerine ilişkin diğer hususlar Fakülte Yönetim Kurulunca ayrıca belirlenir.

Sınavlar

MADDE 20

1

(1) Sınavlar; ara sınav, yılsonu sınavı, klinik uygulama sınavları, bütünleme sınavı, tek ders sınavı, muafiyet sınavı ve mazeret sınavlarıdır. Bu sınavlar; yazılı, sözlü, her ikisi birden veya uygulamalı olarak yapılabilir. Sınavların yazılı, sözlü veya uygulamalı olarak yapılacağına ve uygulama ve benzeri klinik çalışmaların nasıl değerlendirileceğine ilgili dersten sorumlu anabilim dalı ya da dallarının önerisi ile Yönetim Kurulu karar verir.

(2) Sınav tarihleri en az iki hafta önce ilan edilir. Öğrenciler, sınava ilan edilen gün, saat ve yerde girmek ve öğrenci kimliklerini yanlarında bulundurmak zorundadır. Dini ve milli bayramlar dışında gerekli görülen hallerde cumartesi, pazar günleri veya hafta içi öğlen tatillerinde de sınav yapılabilir.

(3) Sınavlara ilişkin esaslar şunlardır:

“a) Ara sınav: Her teorik ders için her yarıyıl en az bir ara sınav yapılır. Pratik, preklinik uygulama ve klinik uygulama derslerinin sınavları tek final sınav şeklinde olabilir veya Dekanlığın ilan edeceği şekilde ara sınav yapılabilir. Tüm ara sınavların, derslerin bitiminden bir hafta öncesine kadar tamamlanmış olması gerekir. Ara sınav dışında, başarı notuna esas olmak üzere; kısa süreli sınavlar, öğrencinin becerilerine dayanan uygulamalar, klinik hasta başında tedavi ve değerlendirme sınavları, ödevler, projeler ve benzeri dönem içi çalışmalar yapılabilir. Bu çalışmaların başarı notuna katkı oranları, ilgili anabilim dalı kurulunun teklifi ile Yönetim Kurulunca belirlenir. Programda yer alan derslerden bir günde en çok üç dersin ara sınavı yapılır. Ancak, Yönetim Kurulu bu sayıda değişiklik yapma yetkisine sahiptir.”

b) Yılsonu sınavı: Bir dersin yılsonu sınavı, o dersin tamamlandığı yılsonunda veya akademik takvimde belirtilen tarihler arasında yapılır. Yılsonu sınavına, devam zorunluluğunu yerine getiren ve uygulaması olan derslerin uygulamalarından başarılı olan öğrenciler girebilir. Ders kurulları şeklinde yürütülen derslerde ana bilim dallarının not ortalamaları hesaplanır.

c) Klinik uygulama sınavları: Klinik uygulama sınavları sadece pratik uygulama, sadece teorik sınav, sadece yazılı sınav ya da bunların birkaçının birlikte yapılması şeklinde olabilir. Klinik uygulama sınavlarının o dersin başarısına etkisi en çok %40 oranında olur. Klinik uygulama faaliyetlerinin ders notuna etkisi %60’tan az olamaz.

ç) Tek ders sınavı: Bütünleme sınav sonuçlarına göre klinik uygulama dersleri hariç olmak üzere en çok bir dersten sınıfta kalan öğrenciye tek ders sınavı hakkı verilir. Tek ders sınav hakkını kullanmak isteyen öğrenciler, bütünleme sınav sonuçlarının ilanından sonra üç iş günü içerisinde Dekanlığa yazılı dilekçelerini vererek bu haktan yararlanır. Bu süreler sonunda verilecek dilekçelere herhangi bir işlem yapılmaz. Bu sınavlardan alınan not, ara sınav şartı aranmaksızın en az CC ise öğrenci başarılı sayılır. Bu sınavlar Yönetim Kurulunun belirlediği tarihte yapılır. Başarılı olamayanlar kanuni süreler içerisinde bu dersi tekrar ederler.

d) Bütünleme sınavı: Bir dersin bütünleme sınavı, o dersin yılsonu sınavından en az on dört gün sonra yapılır. Bu sınava, yılsonu sınavına girme hakkına sahip olup da sınava girmeyen, yılsonu sınavına girdiği halde yeterli başarıyı sağlayamayan veya yılsonu sınavına girme hakkına sahip olmayıp ilgili anabilim dalı tarafından akademik yılbaşında ilan edilen kriterlere göre telafi süresinde pratik uygulamalarına katılıp başarılı olan öğrenciler girebilir. Ayrıca klinik uygulamalarda, akademik yılın başında ilan edilen ödevleri eksiksiz ve başarılı olarak tamamlayamadıkları için dördüncü ve beşinci sınıf öğrencileri, eksik kalan ödevlerini, ilgili dersin yılsonu sınavı tarihine kadar başarılı olarak tamamlayamadıkları takdirde yılsonu sınavına giremezler. Öğrenciler; yılsonu sınavı sonrasında ve bütünleme sınavından önce ilgili anabilim dalı tarafından akademik yılbaşında ilan edilen şartlara göre klinik uygulamalarına katılmak ve başarılı olmak kaydıyla yalnız bütünleme sınavına girerler.

e) Muafiyet sınavı: Yabancı dil ve bilgisayar derslerinden ilk akademik yılbaşında Rektörlük tarafından yapılabilir.

f) Mazeret sınavı: Fakülte Yönetim Kurulunca kabul edilen haklı ve geçerli bir sebeple sınavlara katılmayan öğrenciler için açılan sınavdır. Mazeret sınav hakkı, sadece ara sınavlar için verilir. Yılsonu sınav ve bütünleme sınavları için mazeret sınavı açılmaz. Ayrıca;

1) Mazeret sınavının hangi tarihte açılacağı ve bu sınavların programı, Fakülte Yönetim Kurulunca tespit ve ilan edilir. Bu sınavlara katılacak öğrenciler, giremedikleri ara sınavın müfredat programından sorumludur.

2) Mazeret sınavı için ayrı bir mazeret sınavı açılmaz. Mazeret sınav hakkı aynı ders için birden fazla kullanılmaz.

Başarı notunun belirlenmesi

MADDE 21

(1) Bir dersteki başarı durumu, ara sınav ile yılsonu veya bütünleme sınavının not ortalamasının birlikte değerlendirilmesi ile belirlenir. Buna göre bir dersin başarı notu, öğrencinin ara sınav/ara sınavlarının aritmetik ortalamasının %40'ı ile yılsonu veya bütünleme sınav notunun %60’ının toplamı dikkate alınarak hesaplanır. Ders sorumlusu öğretim elemanı tarafından başarı notu harf notuna çevrilir. Öğrencinin bu dersten başarılı sayılabilmesi için aldığı harf notunun en az CC olması gerekir. Ancak, öğretim elemanı yukarıdaki yöntemle bulunacak puanın 22 nci maddedeki tablodaki harf karşılığının altında bir harfi başarı notu olarak belirleyemez. Aynı puana sahip öğrencilere farklı harf notu verilmez. Bir öğrenciye verilen harf notu, kendisinden daha düşük puana sahip öğrencilerin harf notundan düşük olamaz.

Değerlendirme

MADDE 22

1

(1) Sınavlar 100 puan üzerinden değerlendirilir. Sınav sonuçları sayısal puan ile ilan edilir. Öğrencinin girmediği sınavın puanı sıfırdır. Bir dersin sınav sonucunun, harf notuna karşılık gelen puan aralıkları ve katsayıları tabloda gösterildiği şekilde tanımlanır.

(2) Harf notları ve katsayıları aşağıda gösterilmiştir:

a) Puanlar, notlar ve katsayılar

90-100 AA 4.00
85-89 BA 3.50
75-84 BB 3.00
70-74 CB 2.50
60-69 CC 2.00
55-59 DC 1.50
50-54 DD 1.00
40-49 FD 0.50
0-39 FF 0.00
--- F 0.00

b) Bunlardan;

1) AA, BA, BB, CB, CC başarılı, DC, DD şartlı geçer; sadece ortak zorunlu derslerde öğrencinin yıl ağırlıklı not ortalaması 2,00 ve üzerinde ise başarılı, değilse başarısız, FD, FF, başarısız notları, (Ortak zorunlu derslerde ve seçmeli derslerde ders geçme esası uygulanır. Bir üst döneme geçmede ortak zorunlu derslerin ve seçmeli derslerin başarısı göz önünde bulundurulmaz.)

2) F: Devamsızlık veya uygulamadan başarısız olması nedeniyle genel sınava girme hakkı bulunmayan öğrenciyi,

3) G: Geçer notunu, kredisiz derslerde başarılı öğrenciyi,

4) K: Geçmez notunu, kredisiz derslerde başarısız öğrenciyi,

5) M (Muaf): Bir yükseköğretim kurumundan dikey/yatay geçişle kabul olunan veya herhangi bir yükseköğretim programında öğrenim görürken ÖSYM sınavına girerek yeniden kayıt hakkı kazanan öğrencilerin ilgili programa intibaklarında, önceden kayıtlı oldukları programda aldığı ve ilgili yönetim kurulu kararı ile başarılı sayıldıkları dersleri,

ifade eder.

Ağırlıklı ortalamalar

MADDE 23

1

(1) Ağırlıklı not; bir dersin AKTS kredisi ile o dersten alınan notun katsayısının çarpımı o dersin ağırlıklı notudur. Ancak ağırlıklı not hesaplamasında Senato farklı ölçütler belirleyebilir.

(2) Yarıyıl/yılsonu ağırlıklı ortalama; bir yarıyılda/yılda alınan her bir dersin kredisi ile alınan başarı notuna karşılık gelen katsayının çarpımları toplamının o yarıyıl/yıl alınan tüm derslerin kredi toplamına bölünmesi ile elde edilen sayıdır.

(3) Genel ağırlıklı ortalama; tüm yarıyılda/yıllarda alınan derslerin her birinin kredisi ile alınan başarı notuna karşılık gelen katsayının çarpımları toplamının tüm derslerin kredi toplamına bölünmesi ile elde edilen sayıdır.

Sınavın geçerliliği

MADDE 24

(1) Öğrenci, sınav programında belirtilen zaman ve yerde sınavlara girmek zorundadır. Aksi halde sınavları geçersiz sayılır. Öğrencinin girmemesi gereken bir sınava girmesi sonucunda aldığı not, ilan edilmiş olsa da iptal edilir ve hakkında disiplin soruşturması açılır.

Sınav sonucuna itiraz

MADDE 25

(1) Öğrenciler sınav sonuçlarına, notların ilânından itibaren en geç beş işgünü içinde Dekanlığa yazılı olarak maddi hata itirazında bulunabilir. İtiraz üzerine idarece yapılacak inceleme sonucu maddi hata tespit edilirse, ilgili ders sorumlusunun da görüşü alınarak yapılan gerekli düzeltmeler ilgili yönetim kurulu kararı ile kesinlik kazanır ve sonuç öğrenciye bildirilir.

Sınav evrakının saklanması

MADDE 26

(1) Her türlü sınav evrakı ilgili anabilim dalı tarafından iki yıl süre ile saklanır.

Sınav sonuçlarının ilanı

MADDE 27

(1) Sınav sonuçları, sınav tarihinden itibaren en geç on beş gün içinde ilan edilir. Sınav sonuçları Rektörlüğün belirlediği yöntemle ilgili birimlerce ilan edildiği anda kesinleşir.

Bitirme semineri

MADDE 28

(1) Bitirme semineri, Fakültede öğrenim gören her öğrenciye, öğrenimiyle ilgili bir konuda bilgiye ulaşma, bilgiyi kullanma ve bağımsız bir rapor hazırlayabilme yeteneğinin kazandırılması amacıyla danışman gözetiminde yaptırılan çalışmalardır. Bu seminerin; öğrencinin öğrenimi ile ilgili bir konuda literatür taraması yaparak vardığı sonuçları yeterli şekilde ifade edebileceğini gösterir düzeyde olması gerekir. Dekanlık, 5. sınıfa başlayan öğrencilere bu çalışmasını yönetecek bir öğretim üyesini görevlendirir. Bitirme semineri 5. sınıf ikinci yarıyıl sonuna kadar sunulmuş ve Dekanlığa teslim edilmiş olmalıdır.

Kayıt dondurma

MADDE 29

(1) Öğrenci haklı ve geçerli bir mazerete dayanarak Yönetim Kurulu kararı ile bir defada en çok iki yarıyıl ve öğrenim süresi boyunca toplam olarak en çok dört yarıyıl kayıt dondurabilir. Bu şekilde kaydı dondurulan öğrenci öğrenimine devam edemez ve kaydının dondurulduğu yarıyıl ve yılda sınavlara giremez. Onaylanan kayıt dondurma süreleri, kararda belirtilmek şartıyla, öğretim süresinden sayılmaz.

(2) Kayıt dondurma isteğinde haklı ve geçerli mazeretler şunlardır:

a) Sağlık raporu ile belgelenmiş bulunan sağlık ile ilgili mazeretinin olması.

b) 2547 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin (2) numaralı alt bendi uyarınca öğretimin aksaması sonucunu doğuracak olaylar dolayısı ile öğrenime Yükseköğretim Kurulu kararı ile ara verilmesi.

c) Mahallin en büyük mülki amirince verilecek bir belge ile belgelenmiş olması şartı ile doğal afetler nedeni ile öğrencinin eğitimine ara vermek zorunda kalması.

ç) Birinci derecede kan bağı bulunan hısımların ağır hastalığı halinde, bakacak başka kimsenin bulunmaması nedeni ile öğrencinin eğitimine ara vermek zorunda kaldığını belgelemesi ve Fakülte Yönetim Kurulunca kabul edilmesi.

d) Ekonomik nedenlerle öğrencinin öğrenimine devam edememesi.

e) 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde öğrencinin, öğrencilik sıfatını kaldırmayan veya ihracını gerektirmeyen haller.

f) Öğrencinin hangi sınıfta bulunursa bulunsun tecil hakkını kaybetmesi veya tecilin kaldırılması suretiyle askere alınması.

g) Öğrencinin tutukluluk hali.

ğ) Yönetim Kurulunun mazeret olarak kabul edeceği ve Üniversite Yönetim Kurulu tarafından onaylanacak diğer durumlar.

(3) Öğrenci kayıt dondurma başvurusunu, nedenleri ve belgeleri ile birlikte, akademik takvimde belirtilen kayıt yenileme tarihlerinin bitiminden itibaren en geç on beş gün içinde Dekanlığa yapmak zorundadır. Süresi içerisinde yapılmayan başvurular, geç sunulan raporlar işleme konulmaz. Sağlık mazereti kabul edilen öğrenci, rapor süresince derslere devam edemez ve sınavlara giremez.

(4) Hastalık, doğal afetler, tutukluluk, mahkûmiyet ve askerlik tecilinin kaldırılması gibi önceden öngörülmeyen ve bilinmeyen nedenlerle yarıyıl süresi içinde de kayıt dondurulabilir. Bu durumda, olayın meydana gelişinden itibaren 15 günlük süre içinde başvurmak zorunludur. Belirtilen sebeplerin sınav döneminde ortaya çıkması halinde, aynı yolla işlem yapılır. Yarıyıl veya yıl içinde kayıt dondurulması halinde öğrenci, ayrıldığı yarıyıl veya yılbaşından öğrenimine devam eder. Sınav dönemi başında veya sınav dönemi içinde kayıt dondurulduğunda, bu kayıt dondurma onaylandığı tarihten geçerli olup, öğrencinin kayıt dondurma tarihini izleyen veya o tarihte devam eden sınav dönemindeki sınav hakları saklı kalır. Bu haklar, kayıt dondurma bitimini izleyen ve o dersin sınavının açılacağı ilk sınav döneminde kullanılır. Sınav dönemi başında veya sınav dönemi içinde kayıt dondurulması halinde kayıt dondurma hiçbir suretle yarıyıl başından geçerli olarak uygulanmaz. Ancak burada sıralanan nedenlerin devamı halinde Yönetim Kurulu tarafından kayıt dondurmanın uzatılması yoluna gidilebilir.

(5) Öğrenci, kayıt dondurma süresinin bitiminde, normal kayıt döneminde kaydını yaptırmak suretiyle, kaydını dondurduğu öğretim durumundan başlayarak öğrenciliğe devam eder. Kayıtları iki yarıyıl süre ile dondurulmuş öğrencilerden birinci yarıyıl sonunda öğrenimlerine devam etmek isteyenlerin, bir dilekçe ile Dekanlığa başvurmaları gerekir. Başvuru, Yönetim Kurulu tarafından karara bağlanır.

(6) Haklı ve geçerli mazereti kabul edilen öğrencilerin öğrenim süreleri, öğrencilerin talebi üzerine, fakülte ve yüksekokul yönetim kurulları kararı ile dondurulur. Öğrenciler haklı ve geçerli mazeretleri nedeniyle, mazeretlerini belgelemek şartıyla veya öğrenim ve eğitimlerine katkıda bulunacak yurt dışı burs, staj ve araştırma imkânlarının doğması halinde, Fakülte Yönetim Kurulu kararıyla eğitim-öğretim süresince en çok iki kez ve en fazla bir yıl kayıt dondurabilir. Askerlik sebebiyle kayıt donduran öğrencinin, terhis olduğu yıla kadar kaydı dondurulur.

Değişim programları, değişim öğrencilerinin ders kaydı ve ders tamamlaması

MADDE 30

(1) Üniversite ile ulusal ve uluslararası bir üniversite arasında yapılan anlaşmalar çerçevesinde öğrenci değişim programı kapsamında bir veya iki yarıyıl süre ile öğrenci gönderilebilir. Bu öğrencilerin kayıtları bu süre içerisinde Necmettin Erbakan Üniversitesinde devam eder ve bu süre eğitim-öğretim süresinden sayılır. Bu öğrenciler o dönem için kendi bölümlerinde almaları gereken dersler yerine, okuduğu üniversitede aldıkları derslerden sorumlu sayılırlar. Bu derslerin seçimi, öğrenci danışmanlarının nezaretinde yapılarak ilgili bölümün teklifi ve Fakülte Yönetim Kurulunun onayı ile kesinleşir. Bu derslerden alınan notlar 22 nci maddede öngörülen not sistemine çevrilerek öğrenci kütüğüne işlenir ve akademik ortalamaya katılır. Öğrencinin almış olduğu bu derslerden başarısız olduğu dersler varsa, öğrenci onların yerine kendi bölümünde almadığı dersler arasından, danışmanın uygun göreceği ve bölüm başkanının önerisi üzerine Fakülte Yönetim Kurulunca onaylanan dersleri alır. Aynı değişim programı kapsamında üniversitelerden gelen öğrencilere de Necmettin Erbakan Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesinde okudukları süre içerisinde bu Yönetmelik hükümleri uygulanır ve aldıkları dersler için kendilerine transkript verilir. Uluslararası değişim çerçevesi ile giden öğrencinin almış olduğu derslerin orijinal isimleri transkripte aynen yer alır.

Yatay geçişler

MADDE 31

(1) Yatay geçişler 24/4/2010 tarihli ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümlerine göre yapılır.

Lisans öğrenimlerini tamamlamayan veya tamamlayamayanlara ön lisans diploması verme

MADDE 32

(1) Lisans öğrenimini tamamlamayan veya tamamlayamayanların ön lisans diploması almaları veya meslek yüksek okullarına intibak ettirilmeleri; 18/3/1989 tarihli ve 20112 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisans Öğrenimini Tamamlamayan veya Tamamlayamayanların Ön Lisans Diploması Almaları veya Meslek Yüksekokullarına İntibakları Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre Yönetim Kurulu kararı ile yapılır. Ön lisans diploması alan öğrenciler, mezun öğrenci kabul edilirler ve lisans öğrenimine devam edemezler.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

Mezuniyet ve diploma

MADDE 33

(1) Öğrenci diş hekimliği diplomasına hak kazanabilmesi için gerekli olan yıllık en az 60 AKTS kredisi olmak üzere toplam 300 krediyi tamamlamak zorundadır.

(2) Diş hekimliği eğitimini başarı ile tamamlayan öğrencilere diş hekimliği diploması ile diş hekimi unvanı verilir. Ön lisans ve lisans diploması verilebilmesi için, öğrencinin, alması gereken dersleri başarı ile tamamlamış ve böylece en az 2.00 ağırlıklı genel not ortalamasını sağlamış olması gerekir.

(3) Dereceye giren öğrenciler Yönetim Kurulu kararı ile ödüllendirilir. Derecelendirme, diş hekimliği programını beş yılda tamamlamış mezunlar arasında yapılır. Genel not ortalaması 3.00-3.50 arasında olan öğrenciler onur, 3.51 veya daha yukarı olan öğrenciler yüksek onur listesine kayıt edilirler. Disiplin cezası almış olan öğrenciler onur öğrencisi olamaz.

(4) Diplomalar hazırlanıncaya kadar öğrencilere, diplomasını alırken iade edilmek üzere geçici mezuniyet belgesi verilir. Bu belge, diploma verilirken geri alınır ve herhangi bir nedenle yenisi verilmez. Diploma bir defa verilir. Kaybedilmesi halinde ikinci nüsha olarak yeniden hazırlanır. Diplomada başarı derecesi belirtilmez, sadece başarılı olduğu yazılır ve program adı açıklanmak suretiyle lisans diploması verilir. Diplomalar Rektör ile Dekan tarafından imzalanır.

İlişik kesme

MADDE 34

(1) Aşağıdaki hallerde Yönetim Kurulu kararıyla öğrencinin fakülte ile ilişiği kesilir:

a) Öğrencinin, Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde yükseköğretim kurumundan çıkarma cezası almış olması.

b) Kendi isteği ile kaydını sildirmiş olması.

Disiplin işleri

MADDE 35

(1) Öğrencilerin disiplin iş ve işlemleri Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür.

(2) Üniversiteden süreli olarak uzaklaştırma cezası alan öğrencilerin ceza süreleri öğrenim sürelerinden sayılır.

Tebligat, adres bildirme

MADDE 36

(1) Her türlü tebligat, öğrencinin fakülteye kayıt esnasında bildirdiği daimi adrese posta aracılığı ile iadeli taahhütlü olarak yapılmak veya Fakültede ilan edilmek suretiyle tamamlanmış sayılır.

(2) Fakülteye kayıt olurken bildirdikleri adresi değiştirdikleri halde bunu Dekanlığa dilekçe ile bildirmemiş bulunan veya yanlış ya da eksik adres vermiş olan öğrenciler kendilerine geçerli tebligat yapılmadığını ileri sürerek hak iddia edemezler.

Kıyafet

MADDE 37

(1) Öğrenciler, eğitimin özelliği olarak Fakülte içerisinde, klinik ve laboratuvarlarda modeli Fakültenin öğrenci işleri bürosunda bulunan gömleklerini giymek ve üzerinde kimliklerini belirtecek tanıtma kartlarını taşımak zorundadırlar. Klinik ve laboratuvar gömlekleri ile Fakülte dışında dolaşılmaz. Aksi davranışta ısrar edenler hakkında disiplin işlemleri yapılır.

Mazeret beyanı

MADDE 38

1

(1) Öğrenciler haklı ve geçerli mazeretleri ve sağlıkları ile ilgili nedenlerle ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak aldıkları belgelerini mazeretlerinin bitiminden itibaren en geç beş iş günü gün içerisinde Dekanlığa vermek zorundadırlar. Haklı ve geçerli nedenlerle mazeretleri kabul edilen öğrenciler, mazeretli oldukları süre içerisinde teorik ders, ara sınav, dönem sonu ve bütünleme sınavlarına giremezler, laboratuvar ve uygulamalara katılamazlar, klinik çalışmaları yapamazlar.

Demirbaşlar

MADDE 39

(1) Öğrenciler Fakülte tarafından kendilerine verilen ve sağlanan her türlü laboratuvar ve diş hekimliği cihazlarının bakımından, temizliğinden ve korunmasından sorumludur. Hatalı kullanımdan doğan hasarlar ve kayıplar tespit edildiği takdirde, ilgili öğrenci ya da öğrenciler tarafından tazmin edilir.

Tedavi uygulamaları

MADDE 40

(1) Klinik öğrencileri, hastaların gerekli olan tedavilerini bulundukları anabilim dalının göstereceği düzen ve anlayışta yapmak zorundadır. Hastaların her türlü tedavi planlamaları ve gerekli malzemelerin temini ilgili anabilim dalı başkanlığı tarafından düzenlenir, öğrenciler buna uymak zorundadırlar.

Hüküm bulunmayan haller

MADDE 41

(1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde, ilgili diğer mevzuat hükümleri, Üniversite Senato kararı ile Fakülte Yönetim Kurulu kararı uygulanır.

Yürürlük

MADDE 42

(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 43

(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Necmettin Erbakan Üniversitesi Rektörü yürütür.