Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır.

Bilindiği üzere, 5684 sayılı Sigortacılık Kanununun 18 inci maddesinin dördüncü fıkrası “Müsteşarlık, sigorta şirketleri ile reasürans şirketlerinden, diğer kanunların zorunlu kıldığı defterlerden başka, özel defterler tutmalarını talep etmeye ve bu defterlerin tâbi olacağı esas ve usûlleri tespite, belirleyeceği esaslar ve örneklere uygun olarak her türlü bilgi, cetvel, rapor, hesap özetleri ve malî tablolar istemeye, gerekli gördüğü takdirde malî tabloları ilan ettirmeye, sigortacılık sektörünün malî yapısının güçlendirilmesi için finansal oranlar tespit etmeye, şirket kaynaklarının hangi aktiflere ve ne oranda yatırılacağını belirlemeye yetkilidir.” hükmünü, Sigorta ve Reasürans İle Emeklilik Şirketlerinin Sermaye Yeterliliklerinin Ölçülmesine ve Değerlendirilmesine İlişkin Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin yedinci fıkrası ise “Şirket, özsermayenin gerekli özsermayenin altına düşmesi ile sonuçlanacak şekilde kâr dağıtımı yapamaz.” hükmünü amirdir. Diğer taraftan aynı yönetmelikte, sermaye yeterliliği oranının %115’in altına düşmesi öz değerlendirme aşaması olarak değerlendirilmiştir.

Bilindiği üzere, 2021/3 sayılı Kar Dağıtımında Dikkate Alınması Gereken Hususlara İlişkin Sektör Duyurusu ile Koronavirüs (Covid-19) salgını kapsamında ortaya çıkan durum ve sonuçlarına dikkat çekilerek, kar dağıtımı yapılırken 2021 yılı veya sonrasında sermaye ihtiyacı çıkmayacak şekilde planlama yapılmasının önemi belirtilmiştir.

Ayrıca, Anayasa Mahkemesinin 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununun 90 ve 92 nci maddesi hakkındaki kısmi iptal kararı sonrası, zorunlu trafik sigortası tazminatlarının hesaplanmasında yargı uygulamalarında belirsizlik oluşturduğu görülmektedir. Her ne kadar Kurumumuzca bu belirsizliklerin giderilmesini teminen gerekli düzenlemeler yapılmış olmakla birlikte, bu düzenlemeler yürürlüğe girinceye kadar bu belirsizliklerin bir süre daha zorunlu trafik sigortasında faaliyet gösteren şirketlerin mali bünyeleri üzerinde baskı unsuru olabileceği öngörülmektedir.

Diğer taraftan; sigortacılık sektörü kapsamında TFRS 17 Sigorta Sözleşmeleri, TFRS 9 Finansal Araçlar ve TFRS 15 Müşteri Sözleşmelerinden Hasılat Standartları 1/1/2023 tarihinde yürürlüğe girecek olup, bahse konu standartlar kaynaklı olarak şirketlerin teknik karşılıklarında ve mali bünyelerinde önemli ölçüde değişiklik olması beklenmemekle birlikte, değerleme ve gösterim değişiklikleri kaynaklı olarak sektörde faaliyet gösteren şirketlerin daha güçlü bir mali bünye ile geçişini sağlama gereksinimi olduğu değerlendirilmektedir.

Bu itibarla, başta TFRS standartlarına uyum olmak üzere yukarıda belirtilen unsurların mali etkileri dikkate alınarak, uyum sürecinde ortaya çıkabilecek ilave sermaye ihtiyaçlarına hazırlık kapsamında şirketlerin likiditelerinin artırılması ve mali bünyelerinin daha da güçlendirilmesini teminen, Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurulunun 26/11/2021 tarih ve 148 sayılı kararı ile öz değerlendirme aşamasına %20’lik güvenlik yüklemesi yapılarak, hisseleri borsada işlem gören şirketlerin tabi olduğu diğer mevzuat hükümleri saklı olmak kaydıyla, sigorta, reasürans ve emeklilik şirketlerinin 2021 yılı finansal tablo sonuçları üzerinden (geçmiş yıllar karları ve dağıtılabilir yedekler dahil) yapılacak kâr dağıtımlarının, 2022 yılına mahsus olmak üzere sermaye yeterliliği seviyesini %135’inin altına düşürmeyecek seviyede sınırlandırılmasına karar verilmiştir.