Dosya olarak kaydet: PDF - WORD

Ekler

Görüntüleme Ayarları:

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1

(1) Bu Tebliğin amacı, görevli tedarik şirketlerinin perakende satış faaliyetinin yürütülmesi kapsamındaki maliyet ve hizmetlerini karşılayacak şekilde perakende satış tarifesinin tespitine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2

(1) Bu Tebliğ, perakende satış tarifelerine esas maliyet ve gelirlerin tespitine ve perakende satış fiyatının hesaplanmasına ilişkin usul ve esasları kapsar.

Dayanak

MADDE 3

(1) Bu Tebliğ, 20/2/2001 tarihli ve 4628 sayılı Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun, 14/3/2013 tarihli ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu ve 19/6/2020 tarihli ve 31160 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Elektrik Piyasası Tarifeler Yönetmeliğine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4

(1) Bu Tebliğde geçen;

a) Amortisman gideri: Bilançoda yer alan ve tarife hesaplamalarında esas alınan 1/1/2016 tarihinden itibaren yapılan yatırımlar kapsamındaki varlıkların 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu uyarınca yıllar itibarıyla gider yazılan kısmını,

b) Baz TÜFE: Gelir gereksinimi ve gelir tavanı hesaplamalarında yer alan tutarlara baz olan TÜFE değerini,

c) Ceza, nefaset, teminat ve tazminat gelirleri: Yüklenici firmalarca yapılan iş ve işlemlerdeki eksiklik ve kusurlar sebebi ile görevli tedarik şirketinin yüklenici firmadan elde ettiği, hakedişe yansımayan gelirler ile bu mahiyetteki gelirleri,

ç) Dava, mahkeme, avukatlık, icra ve arabuluculuk gelirleri: Perakende satış faaliyeti kapsamındaki dava, arabuluculuk süreci ve icra takiplerine ilişkin olarak görevli tedarik şirketi lehine oluşan ceza ve tazminat harici gelirleri,

d) Dava, mahkeme, avukatlık, icra ve arabuluculuk giderleri: Perakende satış faaliyeti kapsamındaki davalara ilişkin yargı harçları dahil yargılama giderleri, vekâlet ilişkisine istinaden oluşan avukatlık giderleri ile icra ve arabuluculuk giderlerini,

e) Diğer ceza ve tazminat geliri: Bu Tebliğde yer alanlar dışında kalan ceza ve tazminat gelirlerini,

f) Diğer denetim, danışmanlık ve müşavirlik giderleri: Aynı holding ya da şirketler topluluğu dışındaki kişilerden alınan denetim, danışmanlık, tercüme, hukuk ve müşavirlik, insan kaynakları, muhasebe, finans, kurumsal yönetim ve organizasyon gibi hizmetler karşılığında tahakkuk eden giderleri,

g) Diğer giderler: 15 inci maddede tanımlanan Ω1, Ω2, Ω3, Ω4, Ω5 bileşenlerinin toplamından oluşan tutarı,

ğ) DUY: 14/4/2009 tarihli ve 27200 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Piyasası Dengeleme ve Uzlaştırma Yönetmeliğini,

h) Düzeltme bileşeni: Tarife hesaplamalarına esas öngörülen değerler ile gerçekleşen değerler arasında oluşan farkların güncellenmiş parasal etkilerinin tarifelere yansıtılması için kullanılan kalemleri,

ı) Düzenlemeye esas işletme gideri: Perakende satış gelir gereksinimi ve gelir tavanının tespitinde esas alınan işletme giderlerini,

i) Düzenleyici hesap planı: Görevli tedarik şirketlerinin muhasebe kayıtlarının raporlanmasına ilişkin Kurul kararı ile belirlenmiş olan hesap planını,

j) EPİAŞ: Enerji Piyasaları İşletme Anonim Şirketini,

k) EÜAŞ: Elektrik Üretim Anonim Şirketini,

l) Fiyat: Düzenlemeye tabi tarifeler kapsamında belirlenmiş olan bedel veya ücreti,

m) Gelir düzenleme takvimi: Tarife uygulama dönemi süresince geçerli olan parametrelerin belirlenmesine dair çalışmalara ilişkin tanımlanan takvimi,

n) Gelir düzenlemesi: Tarifeleri düzenlemeye tabi tüzel kişilerin, ilgili mevzuat uyarınca bir tarife uygulama dönemi için öngörülen gelir ve/veya fiyat tavanlarının belirlenmesi amacıyla Kurum tarafından yapılan düzenlemeyi,

o) Gelir farkı: Bir tarife yılına ait perakende satış gelir tavanının ilgili tarife yılı haziran ayı TÜFE'sine göre hesaplanan değeri ile ilgili tarife yılında gerçekleşen perakende satış gelirinin ilgili tarife yılı haziran ayı TÜFE'sine göre hesaplanan değeri arasındaki farkı,

ö) Genel kalite indikatörü: Görevli tedarik şirketinin performansına ilişkin olarak belirlenen ve kalite faktörü haricinde uygulanacak olan performans teşvikine esas değişkeni,

p) Güncelleme oranı (GO): Düzeltme bileşeni hesaplamalarında kullanılan enflasyon oranı, akım ağırlıklı ortalama mevduat faiz oranı, ticari kredilere uygulanan faiz oranı gibi oranlardan hareketle Kurulca belirlenen oranı,

r) Hurda ve diğer varlık satış geliri: Perakende satış faaliyetinin yürütülmesi için tesis edilmiş veya iktisap edilmiş varlıklardan meydana gelen hurda dahil varlık satışlarından elde edilen geliri,

s) İlgili mevzuat: Elektrik piyasasına ilişkin kanun, yönetmelik, tebliğ, genelge, Kurul kararları ve lisansları,

ş) Kalite faktörü (KF): Görevli tedarik şirketinin hizmet kalitesine ilişkin ilgili mevzuat kapsamında belirlenen faktörü,

t) Kurul: Enerji Piyasası Düzenleme Kurulunu,

u) Kurum: Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunu,

ü) Kümeleme: Görevli tedarik şirketlerini nüfus, tüketici sayısı, coğrafi alan büyüklüğü, tüketici hizmetleri merkezi sayısı gibi belirli yakınlık ölçütlerine göre gruplara ayırma işlemini,

v) LÜY: 12/5/2019 tarihli ve 30772 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Piyasasında Lisanssız Elektrik Üretim Yönetmeliğini,

y) Net kâr marjı oranı (NKMO): Perakende satış fiyatının belirlenmesinde kullanılan net kâr marjı oranını,

z) Net satış hasılatı: Düzenlenen tarifeler kapsamında toplam satış hasılatından Elektrik ve Havagazı Tüketim Vergisi, organize toptan elektrik piyasalarında yapılan enerji satışları, dengeden sorumlu grup içi satışları, alınan destekleme tutarlarının düşülmesi suretiyle yeniden hesaplanan tutarı,

aa) Normalize edilmiş işletme giderleri: Geçmiş dönem işletme giderlerinin arızi nitelikte olanların çıkarılması, daha önce oluşmamış ancak gelecekte oluşması olası işletme giderlerinin eklenmesi gibi düzeltmeler yapılarak elde edilen işletme giderlerini,

bb) Organize toptan elektrik piyasaları (OTEP): Elektrik enerjisi, kapasitesi veya perakende alış-satışının gerçekleştirildiği ve piyasa işletim lisansına sahip merkezî bir aracı tüzel kişilik tarafından organize edilip işletilen gün öncesi piyasası, gün içi piyasası ve ileri tarihli fiziksel teslimat gerektiren diğer elektrik piyasaları ile sermaye piyasası aracı niteliğindeki standardize edilmiş elektrik sözleşmelerinin ve dayanağı elektrik enerjisi ve/veya kapasitesi olan türev ürünlerin işlem gördüğü ve Borsa İstanbul Anonim Şirketi tarafından işletilen piyasaları ve TEİAŞ tarafından organize edilip işletilen dengeleme güç piyasası ve yan hizmetler piyasası gibi elektrik piyasalarını,

cc) Parametre: Tarife hesaplamalarında ilgili mevzuat uyarınca uygulanan formüllerde yer alan ve tarife uygulama dönemi süresince geçerli olan değerleri,

çç) Perakende satış fiyatı (PSF): Perakende satış fiyatlarının belirlenmesinde esas alınan ortalama değeri,

dd) Perakende satış gelir gereksinimi (PSGG): Görevli tedarik şirketinin perakende satış faaliyeti kapsamındaki düzenlemeye esas işletme giderlerinin gelir düzenlemeleri çerçevesinde karşılanabilmesi için tarifesi düzenlemeye tabi tüketicilerden toplanacak gelirin sınır değerini, ee) Perakende satış gelir tavanı (PSGT): Görevli tedarik şirketinin bir tarife yılında perakende satış faaliyeti kapsamında tarifesi düzenlemeye tabi tüketicilerden toplayacağı gelirin sınırını,

ff) Perakende satış tarife dönemi: Kurul onaylı perakende satış tarifelerinin geçerli olacağı süreyi,

gg) Sigorta ve hasar geliri: Görevli tedarik şirketinin perakende satış faaliyeti kapsamında uğradığı zararlara ilişkin sigorta şirketinden ve/veya ilgilisinden alınan geliri,

ğğ) Tahsilat riski: Görevli tedarik şirketinin düzenlenen tarifeler kapsamında şüpheli ticari alacak karşılık giderlerinden, ticari alacaklarla ilgili konusu kalmayan karşılık gelirlerinin düşülmesi ile bulunan tutarların, net satış hasılatına oranını,

hh) Tarife uygulama dönemi: Kurul tarafından onaylanarak belirlenen ve ilgili tarifenin yürürlükte olacağı süreyi,

ıı) Tarife yılı: Bir tarife uygulama dönemi içerisindeki her bir takvim yılını,

ii) TEİAŞ: Türkiye Elektrik İletim Anonim Şirketini,

jj) THY: 30/5/2018 tarihli ve 30436 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Piyasası Tüketici Hizmetleri Yönetmeliğini,

kk) TÜFE: Türkiye İstatistik Kurumu tarafından aylık olarak ilan edilen Tüketici Fiyat Endeksini,

ll) Tüketici: Elektriği kendi kullanımı için alan kişiyi,

mm) Tüketici grubu: Benzer özelliklere sahip olmaları sebebiyle Kurul kararı ile tarife uygulamaları kapsamında bir grup olarak dikkate alınan tüketicileri,

nn) Tüketici grubu oransallığı: Perakende satış fiyatının tüketici gruplarına göre farklılaştırılmasında kullanılan oranı,

oo) Usulsüz elektrik kullanım geliri: THY kapsamında hesaplanan, usulsüz elektrik enerjisi kullanımı için tahakkuk eden geliri,

öö) Ülke tahsilat riski: Görevli tedarik şirketlerinin tahsilat risklerinin ağırlıklı ortalamasını,

pp) Verimlilik hedefi: Görevli tedarik şirketinin verimliliğinin arttırılmasının teşvik edilmesi için; yurt içi ve/veya yurt dışı benzer uygulamalar göz önüne alınarak yüzde cinsinden tespit edilen parametre kapsamında belirlenebilecek hedefi,

rr) YEKDEM: 10/5/2005 tarihli ve 5346 sayılı Yenilenebilir Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi Üretimi Amaçlı Kullanımına İlişkin Kanun kapsamındaki yenilenebilir enerji kaynakları destekleme mekanizmasını,

ss) Yönetim ve destek hizmet alım giderleri: Aynı holding ya da şirketler topluluğu bünyesindeki kişilerden alınan denetim, danışmanlık, tercüme, hukuk, müşavirlik, insan kaynakları, muhasebe, finans, kurumsal yönetim ve organizasyon gibi hizmetler karşılığında tahakkuk eden giderleri,

şş) Yönetmelik: Elektrik Piyasası Tarifeler Yönetmeliğini,

ifade eder.

(2) Bu Tebliğde geçmekle birlikte tanımlanmamış diğer terim ve kavramlar ilgili mevzuattaki anlam ve kapsama sahiptir.

İKİNCİ BÖLÜM

Perakende Satış Fiyatı

Perakende satış fiyatının kapsamı ve unsurları

MADDE 5

(1) Perakende satış fiyatı; ilgili görevli tedarik şirketi için belirlenen verimlilik hedefine ulaşılması ölçüsünde ve faaliyetin sürdürülebilmesi için makul bir getiri elde edilmesine izin verilecek şekilde, enerji tedarik maliyeti, faturalama ve müşteri hizmetleri maliyeti, perakende satış hizmeti maliyeti gibi perakende satış faaliyetinin yürütülmesi kapsamındaki tüm maliyet ve hizmetler dikkate alınarak belirlenir.

(2) Perakende satış fiyatı, öngörülen enerji tedarik maliyeti ve öngörülen satış miktarı unsurlarından hareketle hesaplanır. Enerji tedarik maliyeti; enerji maliyeti, net kâr marjı ve perakende satış gelir tavanını da içeren diğer giderler kalemlerinden oluşur.

(3) Görevli tedarik şirketlerinin düzenlenmeyen faaliyetlere ilişkin maliyetleri perakende satış fiyatı hesaplamalarında dikkate alınmaz. Maliyetlerin düzenlenen ve düzenlenmeyen faaliyetler arasında ayrıştırılmasında kullanılacak dağıtım anahtarları, tüketici sayısı ve tüketim miktarı gibi değişkenlerden hareketle oluşturulur.

(4) Bir dağıtım bölgesindeki tüketicilerin sınıflandırılması ve tüketici gruplarına uygulanacak perakende satış fiyatıyla ilgili düzenlemeler tarife uygulamalarına ilişkin usul ve esaslarda yer alır. Görevli tedarik şirketlerinin tarife uygulamalarına ilişkin usul ve esasları her bir görevli tedarik şirketi tarafından hazırlanarak Kuruma sunulur. Kurul söz konusu usul ve esasları aynen veya değiştirerek onaylar ve onaylanan usul ve esaslar ilgili tarife uygulama dönemi boyunca uygulanır.

Perakende satış fiyatının hesaplanması

MADDE 6

(1) Görevli tedarik şirketinin d perakende satış tarife dönemi için perakende satış fiyatı (PSFd) aşağıdaki eşitlik (1)’e göre hesaplanır:

ETMd : d perakende satış tarife dönemi için hesaplanan öngörülen enerji tedarik maliyetini,

ÖSMd : d perakende satış tarife dönemi için öngörülen satış miktarını,

gösterir.

(2) Birinci fıkrada yer alan ÖSMd aşağıdaki eşitlik (2)’ye göre hesaplanır:

u : DUY uyarınca belirlenen her bir uzlaştırma dönemini,

n : d perakende satış tarife dönemindeki uzlaştırma dönemi sayısını,

TMd,u : d perakende satış tarife döneminin u uzlaştırma dönemi için EÜAŞ ile yapılan elektrik enerjisi satış anlaşması uyarınca yapılmış uzlaştırmaya esas ikili anlaşma bildirimi miktarını (kWh),

GÖPd,u : d perakende satış tarife döneminin u uzlaştırma dönemi için gün öncesi piyasasında alınması/satılması öngörülen enerji miktarını (kWh),

GİPd,u : d perakende satış tarife döneminin u uzlaştırma dönemi için gün içi piyasasında alınması/satılması öngörülen enerji miktarını (kWh),

DGPd,u : d perakende satış tarife döneminin u uzlaştırma dönemi için enerji dengesizlik miktarı öngörüsünü (kWh),

MKd,u : d perakende satış tarife döneminin u uzlaştırma dönemine ait LÜY uyarınca mikrokojenerasyon tesisinden satın alınması öngörülen enerji miktarını (kWh),

İAd,u : d perakende satış tarife döneminin u uzlaştırma dönemine ait uzlaştırmaya esas EÜAŞ ile yapılanlar haricindeki ikili anlaşma bildirimi miktarını (kWh),

gösterir.

(3) Her bir perakende satış tarife dönemi için tüketici grubu bazında birinci fıkra kapsamında hesaplanan perakende satış fiyatı, ilgili tüketici grubu tüketim miktarı öngörüsü, piyasa takas fiyatları ve tüketici grubu profilleri de dikkate alınarak belirlenen maliyet oransallığı gibi hususlar dikkate alınarak hesaplanır.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Perakende Satış Gelir Gereksinimi

Perakende satış gelir gereksinimi hesaplamaları

MADDE 7

(1) Perakende satış gelir gereksinimi, uygulama dönemi öncesinde her tarife yılı için aşağıdaki eşitlik (3)’e göre hesaplanır:

PSGGt : t tarife yılına ilişkin perakende satış gelir gereksinimini,

SMBt : t tarife yılı perakende satış gelir gereksiniminin sektörel ya da görevli tedarik şirketine özel ortalamalarla hesaplanan sabit maliyet bileşeninin işletme giderlerine karşılık gelen kısmını,

DMBt : Eşitlik (5)’e göre hesaplanan t tarife yılı perakende satış gelir gereksiniminin değişken maliyet bileşenini,

ud : Tarife uygulama dönemini,

t : Yeni tarife uygulama dönemindeki her bir tarife yılını,

Xi : Görevli tedarik şirketinin tarife uygulama döneminin ilk yılından t tarife yılına (i, yıllar olmak üzere) kadar olan verimlilik hedefini,

gösterir.

(2) Perakende satış gelir gereksinimi tutarları ve bu hesaba esas tüm unsurlar tarife uygulama dönemi baz TÜFE endeksine göre hesaplanır. Baz TÜFE endeksi gelir gereksinimlerinin onaylandığı Kurul kararında yer alır.

(3) Gelir gereksinimini oluşturan kalemler kapsamındaki maliyetlerin nitelikleri dikkate alınarak her bir tarife yılı için belirlenen perakende satış gelir gereksinimi sabit ve değişken maliyet bileşenlerine ayrılır.

Düzenlemeye esas işletme gideri hesaplamaları

MADDE 8

(1) Düzenlemeye esas işletme gideri hesaplamaları kapsamında; görevli tedarik şirketleri, geçmiş yıllara ilişkin düzenlenen faaliyetler kapsamındaki işletme giderlerine ait verileri düzenleyici hesap planı çerçevesinde Kuruma sunar.

(2) Diğer denetim, danışmanlık ve müşavirlik giderleri, dava, mahkeme, avukatlık, icra ve arabuluculuk giderleri, dernek aidat giderleri, temsil ve ağırlama giderleri, noter giderleri, ilan giderleri, emsal kararlar dikkate alınarak ödenenler de dâhil olmak üzere mahkeme kararı gereği oluşan tazminat harici giderler için, söz konusu giderler ile kontrol edilemeyen işletme giderleri dışarıda tutularak belirlenen düzenlemeye esas işletme gideri %7 artırılır.

(3) Bağış, sponsorluk ve reklam ve tanıtım giderleri, ceza giderleri ve bu Tebliğde yer alanlar dışında kalan tazminat giderleri düzenlemeye esas işletme gideri hesaplamalarında dikkate alınmaz.

(4) Finansman gideri niteliğinde olan faiz giderleri, vade farkı, kur farkı, banka teminat mektubu komisyon giderleri, Banka ve Sigorta Muameleleri Vergisi (BSMV) giderleri, banka EFT ve havale giderleri, kredi kartı komisyon giderleri, finansal kiralama giderleri, kambiyo zararları, gecikme zammı giderleri ile benzer mahiyette olan diğer finansman giderleri düzenlemeye esas işletme gideri hesaplamalarında dikkate alınmaz.

(5) Güvence bedelleri ile güvence bedellerine ilişkin güncelleme kaynaklı gelir ve gider farkları düzenlenmeye esas işletme gideri hesaplamalarında dikkate alınmaz.

(6) Düzenlemeye tabi tüketiciler için enerji tedariki kapsamında oluşan Katma Değer Vergisi (KDV) ve Kurumlar Vergisi hariç her türlü vergi, resim, harç, lisans bedeli ve benzeri giderler tarife hesaplamalarında dikkate alınır.

(7) Kurum, düzenlemeye esas işletme giderinin hesaplanmasında; ilgili görevli tedarik şirketinin önceki yıllara ait verilerini, aynı faaliyetle iştigal eden yerli ve/veya yabancı diğer tüzel kişilere ait verileri ve/veya ekonometrik modeller, referans şirket modellemesi gibi modellemeler ile analiz edilerek hesaplanan verileri dikkate alır. Hesaplamalarda bunlardan birisi dikkate alınabileceği gibi birden fazlası da dikkate alınabilir.

(8) Düzenlemeye esas işletme gideri hesaplamalarına dâhil olan faaliyet ve hizmetler için önceki yıllara göre makul olmayan artışlar ile arızi nitelikte olanlar dikkate alınmaz. Bu kapsamda, düzenlemeye esas işletme gideri hesaplamalarında normalize edilmiş işletme giderleri dikkate alınır.

(9) Malzeme, personel, özel güvenlik, yönetim ve destek hizmet alım, bakım-onarım, teknoloji, ödeme bildirimi ve ikinci bildirim bırakma, çağrı merkezi, idari, kira, tahsilat, haberleşme, ihale, seyahat, konaklama ve yolluk, sigorta, oda aidat, büro ve matbaa giderlerinden düzenlemeye tabi tarifeler üzerinden enerji alan tüketicilere ait olanlar düzenlemeye esas işletme gideri kapsamında değerlendirilir.

(10) Gelir düzenlemesi hesaplamalarında, Kurul tarafından onaylanmış düzenlemeye esas işletme giderine Kurul tarafından uygun bulunması halinde verimlilik hedefi uygulanabilir. Bu kapsamda, verimlilik hedefi hesaplamalarında kontrol edilemeyen işletme giderleri dikkate alınmaz.

(11) Gerçekleşen işletme giderinin, tarife hesaplamalarında dikkate alınan işletme giderinin üzerinde ya da altında oluşması durumunda ortaya çıkan fark, gelir ve fiyat hesaplamalarında dikkate alınmaz. Ancak, kontrol edilemeyen işletme giderleri dikkate alınarak belirlenen kontrol edilemeyen maliyet bileşeni kapsamında yapılan düzeltmeler bu hükmün istisnasını oluşturur. Değişken işletme giderlerine ilişkin düzeltme, bu giderlerin hesaplanmasında esas alınan değişkenlerin gerçekleşmeleri ile öngörülen değerleri arasındaki farka göre yapılır.

(12) İşletme giderlerinin kıyaslanması ve analizinde şirketlerin kendi bünyesinde yaptıkları harcamalar ile dışarıdan sağladıkları fayda ve hizmetlere ilişkin farklı yaklaşım ve yöntemler uygulanabilir.

(13) İşletme giderlerinin kıyaslanması ve analizinde enflasyon, fiziksel büyüklükler, iş yapış biçimi, varlıkların edinilmesi veya kiralanması gibi Kurulca uygun görülen hususlar ve değişkenlerin dikkate alınarak eş baza getirilmesi esastır.

Düzenlemeye esas işletme giderinin unsurları

MADDE 9

(1) Düzenlemeye esas işletme gideri; sabit, değişken ve kontrol edilemeyen işletme giderleri olarak sınıflandırılır.

(2) Bir tarife uygulama dönemi içerisinde talep miktarı ve/veya tüketici sayısı gibi değişkenlere bağlı olarak değişmeyeceği öngörülen, kontrol edilemeyen işletme giderleri kapsamına girmeyen ve perakende satış faaliyeti kapsamında oluşan işletme giderleri sabit işletme giderleri olarak kabul edilir.

(3) Talep miktarı ve/veya tüketici sayısı gibi değişkenlere bağlı olarak değişeceği öngörülen, görevli tedarik şirketi tarafından kontrol edilebilir nitelikteki ve perakende satış faaliyeti kapsamında oluşan işletme giderleri, değişken işletme giderleri olarak kabul edilir.

(4) Kontrol edilemeyen işletme giderleri, tutarı görevli tedarik şirketi tarafından kontrol edilemeyen ve perakende satış faaliyeti kapsamında oluşan işletme giderleridir. Aşağıdaki işletme giderlerinden düzenlemeye tabi tarifeler üzerinden enerji alan tüketicilerle ilgili olanlar bu kapsamda değerlendirilir:

a) Katma Değer Vergisi (KDV), Kurumlar Vergisi ve Banka ve Sigorta Muameleleri Vergisi hariç her türlü vergi, resim, harç (yargı harçları hariç), lisans bedeli ve benzeri giderler.

b) Şirketin kadrolu personeli için ödenen kıdem ve ihbar tazminatı giderleri (yargılama gider ve masrafları hariç).

c) 1/1/2016 tarihinden itibaren ilgili tarife yılında perakende satış faaliyeti kapsamında aktifleştirilen yatırımların, söz konusu tarife yılı sabit işletme giderinin %10’unu aşmamak üzere Vergi Usul Kanunu kapsamında oluşan amortisman giderleri.

ç) Hesaplamalara esas uç değerlerden arındırılmış ülke tahsilat riski ortalamasının %1’i aşmaması ve bu oranın aşılması halinde aşan kısmın gelir ve tarife hesaplamalarında dikkate alınmaması kaydıyla, görevli tedarik şirketinin tahsilat riski ile ülke tahsilat riskinin ortalamasının ilgili şirketin net satış hasılatı ile çarpılması suretiyle bulunan tutar.

d) Tarife uygulama dönemi içerisinde oluşacak ilave/yeni işletme giderlerinden Yönetmeliğin olağandışı halleri düzenleyen hükmü kapsamında uygun görülenler.

(5) Dördüncü fıkrada sayılan giderlerin gelir düzenlemesinde dikkate alınması ancak lisans sahiplerinin bu giderlerin artışını önleyecek şekilde basiretli davranmaları ve ilgili mevzuatta tanımlanan yükümlülüklerini yerine getirmeleri kaydıyla mümkündür.

(6) Şirketin tahsilat riski tutarının net kâr marjı tutarını aşan kısmının dördüncü fıkranın (ç) bendi ile hesaplanan tutarı aşması halinde aşan kısım da kontrol edilemeyen işletme gideri olarak dikkate alınır.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Gelir Tavanı ve Düzeltme Bileşenlerine İlişkin Hesaplamalar

Perakende satış gelir tavanının (PSGTt) hesaplanması

MADDE 10

(1) Görevli tedarik şirketinin t tarife yılı için geçerli perakende satış gelir tavanı aşağıdaki eşitlik (4)’e göre hesaplanır:

PSGTt : t tarife yılı perakende satış gelir tavanını,

SMBt : t tarife yılı perakende satış gelir tavanının sabit maliyet bileşenini,

DMBt : t tarife yılı perakende satış gelir tavanının eşitlik (5)’e göre hesaplanan değişken maliyet bileşenini,

ud : Tarife uygulama dönemini,

t : Yeni tarife uygulama dönemindeki her bir tarife yılını,

Xi : Tarife uygulama döneminin ilk yılından t tarife yılına kadar olan verimlilik hedefini,

KMBt : t tarife yılı perakende satış gelir tavanında yer alan ilgili tarife yılının Haziran ayı tahmini TÜFE değeri ile öngörülen kontrol edilemeyen maliyet bileşenini,

TÜFEt : t tarife yılının Haziran ayı için tahmin edilen TÜFE değerini,

TÜFEb : Baz TÜFE değerini,

KFt : t tarife yılı kalite faktörünü,

GKİt : t tarife yılı genel kalite indikatörünü,

GFDBt : Eşitlik (6)’ya göre hesaplanan perakende satış gelir farkı düzeltme bileşenini,

gösterir.

(2) Kalite faktörüne ilişkin gerçekleşme verilerinin olmadığı veya ilgili mevzuatta tanımlanan takvime uygun zamanlarda verilerin kesinleşmediği durumlarda kalite faktörü şirketin geçmiş yıl performansları veya sektörel ortalamalar dikkate alınarak ve daha sonra gerçekleşen verilerle düzeltilmek üzere tahmini olarak dikkate alınabilir.

Değişken maliyet bileşeninin hesaplanması

MADDE 11

(1) Görevli tedarik şirketinin t tarife yılı için geçerli değişken maliyet bileşeni aşağıdaki eşitlik (5)’e göre hesaplanır:

DMBt : t tarife yılı perakende satış gelir tavanının değişken maliyet bileşenini,

αt : t tarife yılı için belirlenen değişken maliyet oranını,

t : Yeni tarife uygulama dönemindeki her bir tarife yılını,

PSGGt : Perakende satış gelir gereksinimini,

f : Değişken maliyet bileşenini etkileyen satış miktarı ve/veya tüketici sayısı gibi her bir faktörü,

m : Faktör sayısını,

Wf : f faktörü için tarife uygulama dönemi boyunca geçerli olmak üzere dönem öncesinde belirlenen ağırlık oranını,

Mtf : Değişken maliyet bileşeni hesabında dikkate alınan bir faktörün t tarife yılı için öngörülen değerini,

M0f : Değişken maliyet bileşeni hesabında dikkate alınan bir faktörün dönem öncesinde belirlenen baz değerini,

gösterir.

Gelir farkı düzeltme bileşeninin hesaplanması

MADDE 12

(1) Görevli tedarik şirketinin t tarife yılı için gelir farkı düzeltme bileşeni (GFDBt) aşağıdaki eşitlik (6)’ya göre hesaplanır:

GFDBt : t tarife yılı için perakende satış gelir farkı düzeltme bileşenini,

GFt-2 : Eşitlik (7)’ye göre hesaplanan, düzeltmeye esas perakende satış gelir tavanı ile gerçekleşen perakende satış geliri arasındaki farkı,

GOGFDB : Gelir farkı tutarının baz alındığı ve gelir farkı düzeltme bileşeninin uygulandığı tarihler arasındaki süre dikkate alınarak belirlenen ve yüzde olarak ifade edilen, DPSGT hesaplamalarında gerçekleşmelerle düzeltilmek üzere PSGT hesaplamalarında kullanılan tahmini güncelleme oranını,

gösterir.

(2) Görevli tedarik şirketinin t-2 tarife yılı için gelir farkı, aşağıdaki eşitlik (7)’ye göre hesaplanır:

GFt-2 : t-2 yılında düzeltmeye esas perakende satış gelir tavanı ile gerçekleşen perakende satış geliri arasındaki farkı,

DPSGTt-2 : t-2 tarife yılı için Eşitlik (8)’e göre hesaplanan düzeltmeye esas perakende satış gelir tavanını,

GPSGt-2 : t-2 tarife yılı için Eşitlik (10)’a göre hesaplanan gerçekleşen perakende satış gelirini,

gösterir.

Düzeltmeye esas perakende satış gelir tavanı

MADDE 13

(1) Görevli tedarik şirketinin t-2 tarife yılı için düzeltmeye esas perakende satış geliri tavanı (DPSGTt-2) aşağıdaki eşitlik (8)’e göre hesaplanır:

DPSGTt-2 : t-2 tarife yılı Haziran ayı TÜFE değeri kullanılarak hesaplanan düzeltmeye esas perakende satış gelir tavanını,

SMBt-2 : t-2 tarife yılı perakende satış gelir tavanının sabit maliyet bileşenini,

GDMBt-2 : Değişken maliyetleri oluşturan parametrelerdeki gerçekleşmeler dikkate alınarak eşitlik (9)’a göre hesaplanan, ilgili görevli tedarik şirketinin t-2 tarife yılında elde etmesi gereken değişken maliyet bileşenini,

ud : Tarife uygulama dönemini,

t-2 : Yeni tarife uygulama dönemindeki her bir tarife yılını,

GKMBt-2 : Kontrol edilemeyen maliyet bileşeni kapsamında yer alan gider unsurları için t-2 tarife yılında gerçekleşen tutarların ilgili tarife yılının Haziran ayı TÜFE değeri ile hesaplanan gerçekleşen kontrol edilemeyen maliyet bileşenini,

Xi : Tarife uygulama döneminin ilk yılından t tarife yılına kadar olan verimlilik hedefini,

TÜFEt-2 : t-2 tarife yılının Haziran ayı için gerçekleşen TÜFE değerini,

TÜFEb : Baz TÜFE değerini,

KFt-2 : t-2 tarife yılı kalite faktörünü,

GKİt-2 : t-2 tarife yılı için belirlenen genel kalite indikatörünü,

GFDBt-2 : t-2 tarife yılı için perakende satış gelir farkı düzeltme bileşenini,

gösterir.

(2) Görevli tedarik şirketinin t-2 tarife yılı için geçerli gerçekleşen değişken maliyet bileşeni (GDMBt-2) aşağıdaki eşitlik (9)’a göre hesaplanır:

GDMBt-2 : t-2 tarife yılında elde etmesi gereken değişken maliyet bileşenini,

αt-2 : t-2 yılı için belirlenen değişken maliyet oranını,

t-2 : Yeni tarife uygulama dönemindeki her bir tarife yılını,

PSGGt-2 : t-2 tarife yılına ilişkin perakende satış gelir gereksinimini,

m : Faktör sayısını,

wi : f faktörü için tarife uygulama dönemi boyunca geçerli olmak üzere dönem öncesinde belirlenen ağırlık oranını,

GMt-2,i : Değişken maliyet bileşeni hesabında dikkate alınan bir faktörün t-2 tarife yılı için gerçekleşen değerini,

M0,i : Değişken maliyet bileşeni hesabında dikkate alınan bir faktörün dönem öncesinde belirlenen baz değerini,

gösterir.

Gerçekleşen perakende satış geliri

MADDE 14

(1) Görevli tedarik şirketinin gerçekleşen perakende satış geliri (GPSGt-2) aşağıdaki eşitlik (10)’a göre hesaplanır:

GPSGt-2 : t-2 tarife yılındaki gerçekleşen perakende satış gelirini,

ds : t-2 tarife yılındaki perakende satış tarife dönemi sayısını,

d : t-2 tarife yılındaki her bir perakende satış tarife dönemini,

GPSGt-2,d : t-2 tarife yılının d perakende satış tarife döneminde gerçekleşen perakende satış gelirini,

TÜFE6 : t-2 tarife yılının Haziran ayı için açıklanan TÜFE değerini,

TÜFEd : t-2 tarife yılının d perakende satış tarife dönemine ilişkin aylık TÜFE değerlerinin aritmetik ortalamasını,

gösterir.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Enerji Tedarik Maliyeti Hesaplamaları

Enerji tedarik maliyetinin kapsamı

MADDE 15

(1) Görevli tedarik şirketinin d perakende satış tarife dönemi için öngörülen enerji tedarik maliyeti (ETMd) aşağıdaki eşitlik (11)’e göre hesaplanır:

ETMd : d perakende satış tarife dönemine ilişkin öngörülen enerji tedarik maliyetini,

SFd,u : d perakende satış tarife döneminin u uzlaştırma dönemine ait EÜAŞ’ın Kurul tarafından onaylanmış toptan satış tarifesinde yer alan fiyatı (kr/kWh),

TMd,u : d perakende satış tarife döneminin u uzlaştırma dönemi için EÜAŞ ile yapılan elektrik enerjisi satış anlaşması kapsamındaki uzlaştırmaya esas ikili anlaşma bildirimi miktarını (kWh),

PTFd,u : d perakende satış tarife döneminin u uzlaştırma dönemi için gün öncesi piyasasında oluşması öngörülen piyasa takas fiyatını (kr/kWh),

Φd,u : d perakende satış tarife döneminin u uzlaştırma dönemi için Eşitlik (12)’ye göre belirlenen oranı,

GÖPd,u : d perakende satış tarife döneminin u uzlaştırma dönemi için gün öncesi piyasasında alınması/satılması öngörülen net enerji miktarını (kWh),

GİPd,u : d perakende satış tarife döneminin u uzlaştırma dönemi için gün içi piyasasında alınması/satılması öngörülen net enerji miktarını (kWh),

DGPd,u : d perakende satış tarife döneminin u uzlaştırma dönemi için enerji dengesizlik miktarı öngörüsünü (kWh),

MYEKd,u : d perakende satış tarife döneminin u uzlaştırma dönemine ait 5346 sayılı Kanuna ekli 1 sayılı cetvelde belirlenen en düşük fiyat öngörüsünü (kr/kWh),

MKd,u : d perakende satış tarife döneminin u uzlaştırma dönemine ait LÜY uyarınca mikrokojenerasyon tesisinden satın alınması öngörülen enerji miktarını (kWh),

İAd,u : d perakende satış tarife döneminin u uzlaştırma dönemine ait uzlaştırmaya esas EÜAŞ ile yapılanlar haricindeki ikili anlaşma bildirimi miktarını (kWh),

NKMO : Tarife uygulama dönemi için belirlenmiş net kâr marjı oranını,

Ω1 : d perakende satış tarife dönemindeki aylar için YEKDEM kapsamında görevli tedarik şirketine yansıtılacak net bedelin tarifesi düzenlenen tüketicilere kalan kısmına ilişkin daha sonra düzeltilmek üzere dikkate alınan öngörüleri,

Ω2 : d perakende satış tarife dönemindeki aylar için görevli tedarik şirketine organize toptan satış piyasalarındaki işlemler kapsamında piyasa işletim lisansı sahipleri tarafından fatura edilen, geçmişe dönük düzeltme kalemi, piyasa işletim ücreti, iletim ek ücreti, süresinde ödenmeyen alacaklar payı, fark fonu, EPİAŞ, EÜAŞ ve dağıtım şirketine faaliyet kapsamında ödenmesi zorunlu olan teminat mektubu giderleri ile Takasbank komisyon giderleri ve Kurulca uygun bulunan diğer kalemlerin tarifesi düzenlenen tüketicilere kalan kısmına ilişkin daha sonra düzeltilmek üzere dikkate alınan öngörüleri,

Ω3 : d perakende satış tarife dönemindeki aylar için DUY’da yer alan ikili fiyat uygulaması kapsamında oluşan farkın görevli tedarik şirketinin ilgili aylardaki sıfır bakiye düzeltme katsayısı (SBDK) ile çarpımı suretiyle piyasa işletmecisi tarafından hesaplanan sistem enerji dengesizlik gelir kaleminin (SEDGK), tarifesi düzenlenen tüketicilere kalan kısmına ilişkin daha sonra düzeltilmek üzere dikkate alınan öngörüleri,

Ω4 : d perakende satış tarife dönemi için, eşitlik (13)’ye göre hesaplanan enerji tedariki düzeltme bileşenini,

Ω5 : Perakende satış gelir tavanının ilgili perakende satış tarife dönemi içerisinde görevli tedarik şirketi tarafından gelir olarak toplanması Kurul tarafından öngörülen kısmı,

K : k1 ve k2 Kurul tarafından belirlenmek üzere, düzeltme bileşeninin (Ω4) pozitif olduğu durumda (1-k1), negatif olduğu durumda (1+k2) olan, öngörülen hacim ve birim maliyetteki sapmalarla toplam sapma tutarı gibi hususlar göz önünde bulundurularak Kurul tarafından belirlenen katsayıyı,

A : d perakende satış tarife döneminin u uzlaştırma dönemi için gün öncesi piyasasında enerji alınması durumunda (1-a1), satılması durumunda (1+a2) olan ve Kurul tarafından belirlenen katsayıyı,

gösterir.

(2) Ω4 düzeltme bileşenine esas tahakkuk ettirilen perakende satış geliri hesaplanırken gün etkisi de dikkate alınır.

(3) Φ d,u aşağıdaki eşitlik (12)’ye göre hesaplanır:

Φ d,u : d perakende satış tarife döneminin u uzlaştırma dönemi için OTEP ile EÜAŞ ile yapılanlar haricindeki ikili anlaşma yoluyla temin edilmesi planlanan enerji için Kurul tarafından tarife hesaplamalarında dikkate alınmak üzere şirket bazlı olarak belirlenen oranı,

OTEPMd : d perakende satış tarife dönemi için OTEP yoluyla temin edilmesi tahmin edilen enerji miktarının maliyet payını,

İAMd : d perakende satış tarife dönemi için EÜAŞ ile yapılanlar haricindeki ikili anlaşma yoluyla temin edilmesi tahmin edilen enerji miktarının maliyet payını,

EÜMd : d perakende satış tarife dönemi için EÜAŞ ile ikili anlaşma yoluyla temin edilmesi tahmin edilen enerji miktarının maliyet payını,

GO Φ,d : d perakende satış tarife dönemi için Φ güncelleme oranını,

gösterir.

(4) d perakende satış tarife dönemi için Kurumun ve/veya görevli tedarik şirketinin PTF, OTEP ve ikili anlaşma enerji alım tahminleri ile EÜAŞ ikili anlaşma miktarları üzerinden belirlenen Φd,u, Ω4 düzeltme bileşeni hesaplamalarında gerçekleşen veriler dikkate alınarak düzeltilir.

Enerji tedariki düzeltme bileşeni

MADDE 16

(1) Görevli tedarik şirketinin enerji tedariki düzeltme bileşeni aşağıdaki eşitlik (13)’e göre hesaplanır:

Ω4 : d perakende satış tarife dönemi hesaplamalarında dikkate alınan d-2 perakende satış tarife dönemi için hesaplanan düzeltme bileşenini,

m : d-2 perakende satış tarife dönemindeki her bir ayı,

as : d-2 perakende satış tarife dönemindeki ay sayısını,

g : her bir tüketici grubunu,

ks : tüketici grubu sayısını,

PSFg : g tüketici grubu için d-2 perakende satış tarife döneminde geçerli olan perakende satış fiyatını,

SMm,g : g tüketici grubundaki tüketiciler için d-2 perakende satış tarife döneminin m ayında gerçekleşen tahakkuk miktarını,

DTm : d-2 perakende satış tarife döneminin m ayında ödenen (-)/ alınan (+) destek tutarını,

TÜFEd-2 : d-2 perakende satış tarife dönemine ilişkin aylık TÜFE değerlerinin aritmetik ortalamasını,

TÜFEm : d-2 perakende satış tarife döneminin m ayı TÜFE değerini,

GETMm : d-2 perakende satış tarife döneminin m ayı için gerçekleşmeler dikkate alınarak hesaplanan enerji tedarik maliyetini,

G0Ω4 : Öngörülen enerji tedarik maliyeti ile enerji tedariki düzeltme bileşeninin uygulandığı tarihler arasındaki süre dikkate alınarak belirlenen ve yüzde olarak ifade edilen oranı,

gösterir.

(2) Kurulun gerekli gördüğü ve öngörüler ile gerçekleşme farklarının yüksek olduğu durumlarda enerji tedariki düzeltme bileşeni tarifelere daha erken yansıtılabilir.

ALTINCI BÖLÜM

Parametreler, Verilerin Sunulması, Değerlendirilmesi, Gelir Gereksiniminin Belirlenmesi ve Verimlilik Hedefi

Gelir düzenleme takviminin ve parametrelerin belirlenmesi

MADDE 17

(1) Görevli tedarik şirketlerinin gelir düzenlemesinde dikkate alınacak parametrelerin belirlenmesine dair çalışmalar, yeni tarife uygulama döneminin başlangıç tarihinden en az on iki ay önce başlatılır.

(2) Görevli tedarik şirketi d perakende satış tarife dönemine ilişkin öngörülen ve d-2 perakende satış tarife dönemine ilişkin gerçekleşen olmak üzere; EÜAŞ’tan yapılan alımlara ilişkin fiyat ve miktar bilgilerini, organize toptan elektrik piyasalarındaki alım/satım ve dengesizliğe ilişkin fiyat ve miktar bilgilerini, LÜY kapsamındaki tüzel kişilerce kurulan mikrokojenerasyon tesislerine ilişkin bilgileri, ikili anlaşmalara ilişkin fiyat ve miktar bilgilerini, tüketici grubu bazında dört zamanlı enerji bilançosu ve tahakkuk eden perakende enerji satış gelirini Kurumca istenen formatta d perakende satış tarife döneminin ilk gününden en az yirmi gün önce düzenlemeye tabi tarifelerin her biri için ayrıştırarak Kuruma bildirir.

(3) Görevli tedarik şirketi perakende satış fiyatı hesaplamasında dikkate alınan diğer giderler toplamına ilişkin detayları ve talep edilen diğer bilgileri Kurumca istenen formatta d perakende satış tarife döneminin ilk gününden en az yirmi gün önce düzenlemeye tabi tarifelerin her biri için ayrıştırarak Kuruma bildirir.

(4) Piyasa işletim lisansı sahibi tüzel kişiler, perakende satış fiyatı hesaplamasında ihtiyaç duyulan verileri Kurumca istenen formatta perakende satış tarife döneminin ilk gününden en az bir ay önce Kuruma bildirir.

Verilerin değerlendirilmesi ve yıllık gelir gereksinimlerinin belirlenmesi

MADDE 18

(1) Görevli tedarik şirketi, gelir düzenlemesi için yapılacak hesaplamalara temel teşkil eden verileri Kurum tarafından istenen formatta sunmakla yükümlüdür.

(2) Kurum sunulan verileri;

a) Görevli tedarik şirketinin önceki yıllarına,

b) Görevli tedarik şirketinin önceki perakende satış tarife dönemi gerçekleşmelerine,

c) Aynı faaliyetle iştigal eden yerli ve yabancı diğer tüzel kişilere,

ç) Görevli tedarik şirketinin bilgi ve belgeye dayalı tekliflerine,

ait veriler ve uygun görülecek diğer verilerle kıyaslamak suretiyle analiz eder.

(3) Yapılan değerlendirmeler neticesinde veri ve hesaplamalarda gerekli görülen düzeltmeler yapılarak tarife uygulama dönemine ait her bir tarife yılı için gelir gereksinimi hesaplanır ve Kurul tarafından onaylanır.

Verimlilik hedeflerinin hesaplanması

MADDE 19

(1) Sabit ve değişken maliyet bileşenlerinin tamamına veya bir bölümüne uygulanacak olan verimlilik hedefi aşağıdaki esaslar çerçevesinde Kurul tarafından belirlenir:

a) Verimlilik hesaplamalarında görevli tedarik şirketleri bir bütün olarak veya kümeleme yoluyla kıyaslanabilir. Kümeleme, şirketlerin tüketici sayıları, tüketici yoğunluğu, tüketici hizmetleri merkezi sayısı, tüketim gruplarının dağılımı, tüketim miktarı, hizmet verilen coğrafi alan ve diğer özellikleri ile benzemesi esasına dayanabilir. Kümeleme analizinde farklı kümeler optimum küme sayısı veya bir kümeye düşen asgari şirket sayısı kıstaslarına istinaden birleştirilerek yeni kümeler oluşturulabilir.

b) Verimlilik hedefi, tarife uygulama dönemi içerisinde yıllar itibarıyla kademeli olarak sağlanması gerekli görülen verimlilik artışını yansıtacak şekilde tespit edilir.

c) İşletme giderlerine yönelik verimlilik hedefi hesaplanmasında sabit ve değişken işletme gideri bileşenlerine esas giderler kullanılır.

ç) Verimlilik hedefi görevli tedarik şirketi bazında ve/veya sektörel bazda belirlenebilir.

d) Tarife hesaplamalarına esas verimlilik seviyelerinin hesaplanmasında veri zarflama analizi, toplam faktör verimliliği gibi teknik etkinlik ölçüm yöntemleri kullanılabilir.

e) Verimlilik modelinde; nüfus, tüketici sayısı, tüketim miktarı, hizmet verilen coğrafi alan büyüklüğü, il ve ilçe sayısı, tüketici yoğunluğu, sosyoekonomik gelişmişlik endeksi ve benzeri değişkenler dikkate alınabilir.

Hizmet kalitesi ve performans teşviki

MADDE 20

(1) t tarife yılı için geçerli kalite faktörü (KF); ilgili mevzuat kapsamında belirlenen kalite göstergeleri, her bir kalite göstergesi için belirlenen ağırlık katsayıları, yıllar itibarıyla belirlenen hedef ve eşik değerler ile gerçekleşen değerler göz önüne alınarak hesaplanır.

(2) Kurul tarafından belirlenecek genel kalite indikatörleri (GKİ) vasıtasıyla kalite faktörü uygulaması haricinde de performans teşvikine yönelik düzenlemeler yapılabilir.

YEDİNCİ BÖLÜM

Net Kâr Marjı Oranı, Diğer Gelirler ile Düzenlemeye Tabi Olmayan Gelirler

Net kâr marjı oranı

MADDE 21

(1) Tarife uygulama dönemine ilişkin NKMO, görevli tedarik şirketinin faaliyetini sürdürebilmesi kapsamında yurt içi ve/veya yurt dışında faaliyet gösteren elektrik tedarik şirketlerinin net kâr marjları, finansal sürdürülebilirlik, elektrik tedarik ve satışı kapsamında geçen süre ve yıllık satış devir hızı gibi unsurlar dikkate alınarak belirlenir.

(2) NKMO’nun hesaplanmasında kullanılan değişkenlere ilişkin varsayımlar Kurul tarafından belirlenir.

Diğer gelirler

MADDE 22

(1) Görevli tedarik şirketi tarafından perakende satış fiyatı dışında elde edilebilecek gelirler aşağıda belirtilmiştir. Söz konusu gelirlerden;

a) Bağış geliri % 0,

b) Ceza, nefaset, teminat ve tazminat gelirleri %75,

c) Dava, mahkeme, avukatlık, icra ve arabuluculuk gelirleri %50,

ç) Diğer ceza ve tazminat geliri %100,

d) Hurda ve diğer varlık satış geliri %0,

e) İlgili mevzuat kapsamında perakende satış sözleşmesinin imzalanması amacıyla sunulan ek hizmetler karşılığında elde edilen gelir %100,

f) İlgili mevzuat kapsamında tüketicilerin kredi kartı ile taksitle ödeme yapması nedeniyle elde edilen gelir %100,

g) Lisanssız elektrik üretim tesislerinden alınan diğer gelirler %50,

ğ) Sigorta ve hasar geliri %0,

h) Usulsüz elektrik kullanım geliri %0,

oranında gelir farkı hesaplamaları kapsamı dışında tutulur.

(2) Görevli tedarik şirketi, perakende satış fiyatına tabi tüketicilere bu Tebliğ ve ilgili ve diğer mevzuat kapsamında sayılan ve/veya Kurul tarafından belirlenen ve toplanmasına aracı olduğu fiyatlar ile vergi, fon, pay ve benzeri yasal yükümlülükler haricinde herhangi bir fiyat uygulayamaz.

(3) Kurul tarafından uygun bulunması halinde kullanıcılara yeni bir hizmetin sunulması durumunda, söz konusu hizmetin ve uygulanacak fiyatın kapsamı mevzuatla düzenlenir ve uygulanacak fiyat görevli tedarik şirketlerince sunulan veriler de dikkate alınarak Kurul tarafından belirlenir. Yeni hizmetin sunulması kapsamında elde edilen gelirler gelir farkı hesabına dâhil edilir. Ancak, yeni sunulmaya başlanan hizmetin teşvik edilmesinin veya oluşması muhtemel ilave maliyetlerin karşılanmasının öngörülmesi halinde, elde edilen gelirin belirli bir kısmı Kurul tarafından düzeltme bileşeni hesaplamaları dışında tutulabilir.

Düzenlemeye tabi olmayan gelirler

MADDE 23

(1) Düzenlemeye tabi olmayan gelirler şunlardır:

a) Faiz gelirleri.

b) Gecikme zammı gelirleri.

c) İştirak ve bağlı ortaklıklardan sağlanan temettü gelirleri.

ç) Kambiyo karı gelirleri.

d) Teşvik gelirleri.

e) Stok satışı ve sayım fazlası gelirleri.

(2) Birinci fıkrada yer alan gelirlerle benzer nitelik taşıyan gelir kalemleri de gelir ve tarife hesaplamalarında dikkate alınmaz.

SEKİZİNCİ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

Yürürlükten kaldırılan tebliğ ve atıflar

MADDE 24

(1) 30/12/2015 tarihli ve 29578 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Perakende Enerji Satış Fiyatlarının Düzenlenmesi Hakkında Tebliğ yürürlükten kaldırılmıştır.

(2) Birinci fıkra ile yürürlükten kaldırılan Tebliğe yapılan atıflar bu Tebliğe yapılmış sayılır.

Tarife uygulamalarına ilişkin usul ve esaslar

GEÇİCİ MADDE 1

(1) Elektrik Piyasası Kanunu kapsamında uygulanan ulusal tarife ve çapraz sübvansiyon uygulamaları yürürlükte olduğu sürece, 5 inci maddede yer alan görevli tedarik şirketlerinin tarife uygulamalarına ilişkin usul ve esaslar, Kurum tarafından hazırlanır ve Kurul tarafından onaylanır. Bu süre boyunca tüm görevli tedarik şirketleri Kurul tarafından onaylanan usul ve esaslara uymakla yükümlüdür. Bölgesel tarife uygulamasına geçilmesi halinde tarife uygulamalarına ilişkin usul ve esaslar görevli tedarik şirketlerinin önerileri değerlendirilerek ayrı ayrı belirlenebileceği gibi ulusal olarak da belirlenebilir.

Düzeltme işlemleri

GEÇİCİ MADDE 2

(1) Bu Tebliğin yürürlük tarihi itibarıyla Kurul tarafından onaylanmamış düzeltme işlemleri ilgili tarife uygulama döneminde yürürlükte olan mevzuat kapsamında gerçekleştirilir.

Yürürlük

MADDE 25

(1) Bu Tebliğ 1/1/2021 tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 26

(1) Bu Tebliğ hükümlerini Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu Başkanı yürütür.