Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:

BİRİNCİ BÖLÜM

Başlangıç Hükümleri

Amaç

MADDE 1

(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Vakıf Kültürü ve Medeniyeti Uygulama ve Araştırma Merkezinin amacına, faaliyet alanlarına, yönetim organlarına, yönetim organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2

(1) Bu Yönetmelik; Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Vakıf Kültürü ve Medeniyeti Uygulama ve Araştırma Merkezinin amacına, faaliyet alanlarına, yönetim organlarına, yönetim organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin hükümleri kapsar.

Dayanak

MADDE 3

(1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin (2) numaralı alt bendi ile 14 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4

(1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Araştırma birimi: Merkez içinde yer alan araştırma birimlerini,

b) Danışma Kurulu: Merkezin Danışma Kurulunu,

c) Merkez: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Vakıf Kültürü ve Medeniyeti Uygulama ve Araştırma Merkezini,

ç) Müdür: Merkezin Müdürünü,

d) Rektör: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Rektörünü,

e) Senato: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Senatosunu,

f) Üniversite: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesini,

g) Yönetim Kurulu: Merkezin Yönetim Kurulunu,

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Merkezin Amacı ve Faaliyet Alanları

Merkezin amacı

MADDE 5

(1) Merkezin amacı, vakıf kültürü ve medeniyeti hakkında bilimsel araştırmalar yapmak, üretilen bilgiyi yaymak ve Üniversiteyi ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde yerli ve yabancı araştırmacılara açık, uluslararası nitelikte vakıf araştırmalarının yürütüldüğü en önemli merkez haline getirmektir.

Merkezin faaliyet alanları

MADDE 6

(1) Merkezin faaliyet alanları şunlardır:

a) Vakıf müessesesi üzerinde yapılacak çok boyutlu, disiplinler arası ulusal ve uluslararası nitelikte bilimsel çalışmalara uygun zemin hazırlamak.

b) Basılı ve dijital yayınlardan oluşan zengin bir ihtisas kütüphanesi kurmak.

c) Selçuklu ve Osmanlı döneminde kurulmuş olan vakıfların hukuki dayanağını oluşturan vakfiyeleri tespit edip dijital ortama aktararak Selçuklu ve Osmanlı vakfiyeleriyle ilgili olarak veri tabanı oluşturmak.

ç) Sürekli geliştirilebilir nitelikte kapsamlı bir vakıf terimleri veri tabanı oluşturmak.

d) Osmanlı coğrafyasına dağılmış bulunan vakıflarla ilgili bir Osmanlı vakıf atlası hazırlamak.

e) Vakıf müessesesinin dini, kültürel, sosyal ve iktisadi boyutları ile ilgili proje tabanlı bilimsel araştırmalar yapmak.

f) Vakıf kültürü ve medeniyetine ilişkin konferans, seminer, çalıştay, sempozyum ve kongre gibi uluslararası nitelikte bilimsel etkinlikler düzenlemek.

g) Yurtiçi ve yurtdışı üniversiteler ve araştırma merkezlerinin yanı sıra Vakıflar Genel Müdürlüğü başta olmak üzere ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile iş birliği yapmak.

ğ) Kamu kurumları, vakıf, dernek ve benzeri sivil toplum kuruluşları ile yapılacak protokollerle ortak bilimsel, sosyal ve kültürel faaliyetler düzenleyerek vakıf bilincini canlandırmak.

h) Ulusal ve uluslararası alanda vakıf hukukunun korunmasına katkıda bulunmak, Osmanlı coğrafyasının Türkiye dışında kalmış olan kesimlerindeki vakıflarla ilgili araştırma projeleri yapmak, restorasyon projelerinde ihtiyaç duyulan bilgiyi aktarmak.

ı) Vakıf eserlerinin korunmasında toplumsal duyarlılığın arttırılmasına katkı sağlamak amacıyla film, kısa film, tanıtım filmi hazırlamak, hazırlatmak, yayımlamak ve yayımlatmak, ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde kapalı veya açık alanlarda müze kurmak, sergiler düzenlemek.

i) Üniversitenin farklı akademik birimleriyle iş birliği yapmak, buralarda istihdam edilmiş olan ilgili akademisyenlerin Merkezin amaç ve faaliyetleri doğrultusundaki araştırmalarının koordinasyonunu sağlayarak, disiplinler arası ortak çalışmalar yapmak.

j) Yerel, bölgesel, ulusal ve uluslararası düzeyde sertifikalı atölye çalışmaları, eğitim programları, kurslar ve benzeri etkinlikler düzenlemek.

k) Üniversitenin lisans ve lisansüstü eğitim programlarında yer alan vakıf kültürü ve medeniyetiyle ilgili dersleri desteklemek, lisansüstü tez konularının Merkezin amaç ve faaliyetleri kapsamında değerlendirilmesini teşvik etmek, Merkezin amaç ve kapsamına uygun disiplinler arası lisansüstü programlar açılmasını sağlamak.

l) Kamu ve özel kurumlarla sivil toplum kuruluşlarına danışmanlık, raporlama ve benzeri hizmetler vermek.

m) Merkezin kuruluş amacına ve 2547 sayılı Kanunun amaç ve ilkelerine uygun diğer çalışmaları yapmak.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Merkezin Yönetim Organları ve Görevleri

Merkezin yönetim organları

MADDE 7

(1) Merkezin yönetim organları şunlardır:

a) Müdür.

b) Yönetim Kurulu.

c) Danışma Kurulu.

Müdür

MADDE 8

(1) Müdür, Merkezin faaliyet alanları ile ilgili çalışmaları bulunan Üniversitenin kadrolu öğretim elemanları arasından Rektör tarafından üç yıl süre ile görevlendirilir. Süresi sona eren Müdür aynı usulle yeniden görevlendirilebilir. Müdürün altı aydan daha fazla süreyle görevi başında bulunamaması durumunda görevi sona erer. Süresi dolmadan görevinden ayrılan Müdürün yerine Rektör aynı yöntemle yeniden görevlendirme yapar.

(2) Müdür, Merkezin çalışmalarından ve bunlardan beklenen sonuçların alınmasından Rektöre karşı sorumludur.

Müdürün görevleri

MADDE 9

(1) Müdürün görevleri şunlardır:

a) Merkezi temsil etmek.

b) Merkez çalışmalarının düzenli olarak yürütülmesini ve geliştirilmesini sağlamak.

c) Merkezi, amacı doğrultusunda yönetmek.

ç) Yönetim Kurulunu toplantıya çağırmak, toplantı gündemini hazırlamak ve toplantıya başkanlık etmek.

d) Çalışma programlarını hazırlamak ve Yönetim Kuruluna önermek, Yönetim Kurulunca karara bağlanan çalışma programını yürütmek.

e) Fakülteler, enstitüler, yüksekokullar, meslek yüksekokulları, diğer uygulama ve araştırma merkezleri ile Rektörlüğe bağlı bölümlerde uygulanan Merkeze ilişkin programlar ve faaliyetlerle ilgili koordinasyonu sağlamak.

f) Birimler ve araştırma grupları arasında düzenli çalışmayı sağlamak.

g) Oluşturulan araştırma birimlerinin ve araştırma gruplarının çalışmaları ve sonuçlarıyla ilgili olarak Yönetim Kurulunu bilgilendirmek.

ğ) Merkezin yıllık faaliyet raporunu hazırlamak, Yönetim Kurulunun görüşünü aldıktan sonra raporu Rektöre sunmak.

h) Eğitim, kurs, seminer ve benzeri program, faaliyet ve projelerin düzenlenmesini, yürütülmesini, yönlendirilmesini ve denetimini sağlamak.

ı) Merkezin kadro ve diğer ihtiyaçlarını tespit edip Yönetim Kurulunun görüşlerini aldıktan sonra Rektörlüğe sunmak.

Müdür yardımcısı

MADDE 10

(1) Müdürün önerisi üzerine, çalışmalarında kendisine yardımcı olmak için, Merkezin faaliyet alanları ile ilgili çalışmaları bulunan Üniversitenin öğretim elemanları arasından en fazla iki kişi Rektör tarafından müdür yardımcısı olarak görevlendirilir.

(2) Müdürün katılamadığı toplantılara müdür yardımcısı katılır ve Müdüre altı aya kadar vekâlet edebilir.

(3) Müdür yardımcısının görev süresi en çok üç yıldır. Müdürün görevi sona erdiğinde müdür yardımcısının da görevi sona erer. Görevinden ayrılan müdür yardımcısının yerine, kalan süreyi tamamlamak üzere aynı usulle yenisi görevlendirilebilir.

Yönetim Kurulu

MADDE 11

(1) Yönetim Kurulu, Müdürün başkanlığında, müdür yardımcısı/müdür yardımcıları ile Merkezin faaliyet alanları ile ilgili çalışmaları bulunan Üniversite öğretim elemanları arasından Müdürün önerisi üzerine Rektör tarafından üç yıl için görevlendirilen en fazla beş kişiden oluşur. Görev süresi dolan üyeler yeniden görevlendirilebilir. Süresi dolmadan ayrılan üyenin yerine kalan süreyi tamamlamak üzere aynı yöntemle yeni üye görevlendirilebilir.

(2) Yönetim Kurulu, Müdürün daveti üzerine ayda bir defa toplanır ve Merkezin faaliyetlerini gözden geçirerek ilgili konularda kararlar alır. Müdür, gerekli hallerde Yönetim Kurulunu her zaman toplantıya çağırabilir. Yönetim Kurulu salt çoğunlukla toplanır ve kararlar oy çokluğu ile alınır. Üst üste üç kez izinsiz ve mazeretsiz Yönetim Kurulu toplantısına katılmayan üyenin üyeliği Yönetim Kurulu kararı ile sona erdirilir.

Yönetim Kurulunun görevleri

MADDE 12

(1) Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:

a) Merkezin amacının gerçekleştirilmesi ve yapacağı çalışmaların yürütülmesi için gerekli gördüğü hallerde görüşlerinden yararlanmak üzere, danışma ve özel ihtisas komisyonları oluşturmak.

b) Merkeze bağlı inceleme, araştırma, uygulama birimleri kurmak, koordinatörün görev, yetki ve sorumluluklarını belirlemek.

c) Müdürün faaliyet dönemi sonunda hazırlayacağı faaliyet raporunun düzenlenmesine ilişkin esasları tespit etmek, sunulan raporu değerlendirmek, bir sonraki döneme ait çalışma programını düzenlemek.

ç) Gündemde bulunan araştırma ve eğitim projelerini, programlarını ve faaliyetlerini karara bağlamak, bunların uygulanışını denetlemek, gerekli gördüğü durumlarda uzmanlık komisyonları kurarak çalışmaları yürütmek.

d) Merkezin faaliyetlerini gözden geçirerek, Merkezin amacı doğrultusunda çalışma ve yönetimi ile ilgili konularda kararlar almak.

Danışma Kurulu

MADDE 13

(1) Danışma Kurulu, Müdürün başkanlığında, Merkezin faaliyet alanları ile ilgili çalışmaları bulunan Üniversitenin öğretim elemanlarından veya Üniversite dışından Merkezin faaliyet alanları ile ilgili çalışmaları bulunanlardan Müdürün önerisi üzerine Rektör tarafından görevlendirilen en fazla on bir üyeden oluşur. Danışma Kurulu üyelerinin görev süresi bir yıldır. Görev süresi dolan üyeler yeniden görevlendirilebilir. Süreleri bitmeden ayrılan üyelerin yerine, kalan süreyi doldurmak üzere yenileri aynı yöntemle görevlendirilir.

(2) Danışma Kurulu, Müdürün çağrısı üzerine yılda en az bir defa toplanır.

(3) Danışma Kurulu, üyelerinin salt çoğunluğuyla toplanır ve toplantıya katılanların oy çokluğuyla tavsiye kararı alır.

Danışma Kurulunun görevi

MADDE 14

(1) Danışma Kurulunun görevi, Merkezin faaliyetlerini değerlendirerek faaliyet alanlarıyla ilgili konularda görüş ve tavsiyelerde bulunmaktır.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

Merkezin araştırma birimleri

MADDE 15

(1) Merkezde Müdürün önerisi ve Yönetim Kurulunun onayı ile etkinlik ve verimliliğin arttırılması, değerlendirilmesi amacıyla araştırma birimleri oluşturulabilir. Araştırma birimlerinin isim, görev ve çalışma şekline ilişkin esaslar Müdür tarafından belirlenir ve Yönetim Kuruluna sunulur.

(2) Araştırma birimleri doğrudan Müdür tarafından yönetilip koordine edilir. Proje ve faaliyetlerin yoğunluğuna bağlı olarak araştırma birimlerine Müdürün teklifi ve Rektörün onayı ile koordinatör görevlendirilebilir.

(3) Araştırma birimlerinde Merkezin faaliyet alanlarıyla ilgili araştırma ve çalışmalarda bulunmak isteyen Üniversitenin öğretim elemanları ve lisansüstü öğrenciler ile farklı üniversiteler, kamu kurum ve kuruluşları veya özel kurum ve kuruluşlardan araştırmacılar Müdürün teklifi ve Rektörün onayıyla görevlendirebilir.

Hüküm bulunmayan hâller

MADDE 16

(1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hâllerde 2547 sayılı Kanun ve ilgili diğer mevzuat hükümleri ile Senato kararları uygulanır.

Yürürlük

MADDE 17

(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 18

(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi Rektörü yürütür.