(a) Öncelikle alıcının, yabancı bayrak başvurusu yapacağı makamı (Eyalet veya Federal) belirlemesi gerekir. Ortak Türk vatandaşı olacaksa ve Türkiye’de ikamet ediyorsa, mecburen başvuru makamı Eyalet olacaktır. Ancak özel teknelere Amerikan bayrağını kullanma hakkını her Eyalet veremediği gibi; yine bu yetkiye sahip eyaletlerden de hepsi yabancıların (Amerikan vatandaşı olmayıp Amerika Birleşik Devletlerinde ikamet etmeyenlerin) şirket kurmalarına izin vermemektedir. (b) Bu konuda en elverişli eyaletin, Delaware olduğu bilinmektedir. Lakin,…
(c) Örneğin, Delaware şirketler hukukunda yabancılara sunulan imkânlara göre…
(d) Zilyetliğin devri, tekne fiilen Türk karasularında bulunduğu için, Türkiye’de bir liman şehrinde gerçekleşirken; satış temsilcisi broker, teknenin garanti ve sair teknik dokümanları ile birlikte “Bill of Sale”…
(e) Delaware Eyaleti, yatın yeni kayıt işlemlerinde ve Amerikan bayrağını çekme hakkını sürdürme talebi esnasında, teknenin ölçümü, yaşı ve üreticisi, garanti belgesi, sigortası ile talep sahibi yeni şirketin, mülkiyeti devraldığına dair ispat vesikası istediği için, işte “Bill of Sale”…
(f) Türkiye’deki bir liman şehrinde fiilen zilyetliğin devralınması işlemi, genellikle temsilciler vasıtasıyla gerçekleşir. (satıcı konumundaki malikin temsilcisi olan broker zilyetliği devredecek, alıcının/yeni kurulan Amerikan şirketinin kaptanı da devralacaktır).…
Dikkat edilirse, alıcının “Bill of Sale” belgesini satıcıdan temin edememesi, yabancı bayrağa geçişi imkânsız…
Özetle, “Bill of Sale” isimli belge, geminin zilyetliğinin zaten devredildiğinin satıcı tarafından ikrarını içeren ve satım bedelinin de dolayısıyla ödendiğini gösteren makbuz mahiyetinde bir belgedir. Sicillerce bu belgenin hem de noter tasdikli aranmasının sebebi, bu belgenin alıcı tarafından resmi makamlar nezdinde satıcının gıyabında kullanılacak olmasıdır. Zira sicil işlemleri, alıcının sorumluluğundadır ve parasını zaten almış bir satıcının sicil işlemleri sırasında alıcının yanında bir makamda hazır olması beklenmez. …