BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Dicle Üniversitesine bağlı Tıp, Diş Hekimliği, Hukuk ve Veteriner Fakülteleri dışındaki diğer akademik birimlerde uygulanan ön lisans ve lisans düzeyindeki eğitim-öğretim ve sınavlarla ilgili esasları düzenlemektir.
Kapsam
(1) Bu Yönetmelik; Dicle Üniversitesine bağlı Tıp, Diş Hekimliği, Hukuk ve Veteriner Fakülteleri dışındaki diğer akademik birimlerde ön lisans ve lisans düzeyinde yürütülen eğitim-öğretim ve sınavlara ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
(1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AGNO: Akademik genel başarı not ortalamasını,
b) Akademik birim: Diploma programına sahip olan ve öğretim görevi sürdüren fakülte, devlet konservatuvarı, yüksekokul ve meslek yüksekokulunu,
c) AKTS (ECTS): Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
ç) Danışman: Öğrencilerin eğitim, öğretim ve diğer sorunlarıyla ilgilenmek üzere kayıtlı bulundukları birim/bölüm/anabilim/anasanat/bilim dalı/program başkanlığının önerisi ile ilgili birim yönetim kurulu tarafından görevlendirilen öğretim elemanlarını,
d) Ders kredisi: Bir yarıyıl içinde haftada bir ders saatlik kuramsal dersi ve/veya semineri, iki ders saatlik laboratuvar, atölye, klinik çalışması, uygulama gibi çalışmaları ve diğer etkinlikleri belirten ölçü birimini,
e) Diploma eki: Uluslararası saydamlığı pekiştirmeyi hedefleyen ve elde edilmiş yetkinlik ve beceriler ile bunların ifade edildiği diploma, derece, sertifika gibi belgelerin akademik ve mesleki olarak tanınmasını sağlamaya yönelik ve yükseköğretim diplomasına ek olarak verilen belgeyi,
f) İlgili birim kurulu: Fakültelerde fakülte kurulunu, devlet konservatuvarında konservatuvar kurulunu, yüksekokullarda yüksekokul kurulunu, meslek yüksekokullarında ise meslek yüksekokul kurulunu,
g) İlgili birim yönetim kurulu: Fakültelerde fakülte yönetim kurulunu, devlet konservatuvarında konservatuvar yönetim kurulunu, yüksekokullarda yüksekokul yönetim kurulunu, meslek yüksekokullarında ise meslek yüksekokul yönetim kurulunu,
ğ) Katkı payı: 2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesi gereği birinci öğretim öğrencilerinin ödemeleri gereken ücreti,
h) Mesleki uygulama: Öğrencilerin edinmiş oldukları bilgi, beceri ve yetkinlikleri pekiştirmeye yönelik uygulamalı olarak yapılan etkinlikleri,
ı) Öğrenci durum belgesi (Transkript): Öğrencilerin öğrenimleri boyunca almış oldukları dersleri ve bu derslerden aldıkları notları ve kredileri gösteren belgeyi,
i) Öğrenim ücreti: 2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesi gereği ikinci öğretim, uzaktan öğretim ve birinci veya ikinci öğretim ayrımı yapılmaksızın yabancı uyruklu öğrencilerin ödemeleri gereken ücreti,
j) Ön koşullu ders: Alınabilmesi için alt yarıyıllarda/yıllarda yer alan derslerden bir veya birkaçının başarılması koşulu aranan dersi,
k) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezini,
l) Rektör: Dicle Üniversitesi Rektörünü,
m) Seçmeli ders: Öğrencinin zorunlu dersler dışında alan içinden veya alan dışından seçerek aldığı dersi,
n) Senato: Dicle Üniversitesi Senatosunu,
o) Staj: Öğrencinin eğitim-öğretim dönemi veya yaz tatili sırasında değişik kurum ve kuruluşlarda yaptığı ve edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri pekiştirmeye yönelik faaliyeti,
ö) Uzaktan öğretim: Öğretim etkinliklerinin bilgi ve iletişim teknolojilerine dayalı eş ya da farklı zamanlı olarak yürütüldüğü, öğretim elemanları ile öğrencilerin uzaktan etkileşimine dayalı öğretim yöntemini,
p) Üniversite: Dicle Üniversitesini,
r) YANO: Yarıyıl akademik başarı not ortalamasını,
s) Yönetim Kurulu: Dicle Üniversitesi Yönetim Kurulunu,
ş) Zorunlu ders: Bir programda öngörülen ve öğrencinin alması zorunlu olan dersi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Öğrenci Kayıt ve Kabulüne İlişkin Esaslar
İlk kayıt
(1) Üniversiteye bağlı birimlere kayıt için aşağıdaki koşullar aranır:
a) Lise veya lise dengi meslek okulu mezunu olmak; yabancı ülke liselerinden mezun olanların diploma denkliğinin Milli Eğitim Bakanlığınca onaylanmış olması.
b) ÖSYM tarafından yapılan sınavlar veya yurt dışından alınacak öğrencilerin Senato tarafından belirlenen esaslar kapsamında yerleştirilmeleri sonucunda ilgili öğretim yılında Üniversitenin birimlerine kayıt hakkı kazanmış olmak.
c) Ön kayıt ve özel yetenek sınavı ile öğrenci alınacak birimlerde, ilgili kurulların belirlediği geçerli puan ve koşullara sahip olmak ve değerlendirme sonucunda kesin kayıt hakkı kazanmış olmak.
ç) Öğrenci katkı payı veya öğrenim ücretine ilişkin varsa yükümlülükleri yerine getirmek.
(2) Üniversiteye kayıt hakkı kazanan adaylar, ilan edilen tarihlerde başvurularını e-Devlet üzerinden veya Üniversiteye şahsen başvurarak yapabilirler. Ancak, mazeretleri nedeniyle e-Devlet üzerinden kayıt yapamayanlar ile bizzat başvuramayan adaylar yasal vekilleri aracılığıyla da kesin kayıtlarını yaptırabilirler. Süresi içerisinde kayıt yapmayan adayın kaydı yapılamaz.
(3) Öğrenci adayından kayıt sırasında, ÖSYM tarafından yayınlanan kılavuzda belirtilen veya Üniversite tarafından belirlenen belgelerin aslı veya Üniversite tarafından onaylı belgelerin örneği istenebilir.
(4) Gerçeğe aykırı veya yanıltıcı beyan ve belgelerle Üniversiteye kayıt hakkı kazanmış olanların kayıtları yapılmaz, kayıt yaptırmış olsalar bile bulundukları yarıyıla bakılmaksızın kayıtları iptal edilerek kendilerine verilmiş olan diploma dâhil tüm belgeler geçersiz sayılır.
Ders muafiyetleri ve intibak işlemleri
(1) Daha evvel herhangi bir yükseköğretim kurumundan alınıp başarılan derslerin muafiyeti ve muafiyetten dolayı üst sınıfa/sınıflara intibak işlemleri, Senato tarafından yönerge ile belirlenir.
Uyum programı
(1) Uyum programı, Üniversiteye yeni başlayan öğrencilerin, Üniversitenin akademik ve sosyal ortamıyla tanışması için düzenlenen etkinlikleri içerir. Bu etkinliklerle öğrencilerin; Üniversite yaşamına uyum sağlamaları, öğrenci bilgi yönetim sistemini kullanmaları, Üniversitenin akademik ve sosyal imkânlarını tanımaları amaçlanır.
(2) Uyum programı, eğitim-öğretim yılının başladığı hafta düzenlenir. Program takvimi ve içeriği Üniversitenin ilgili birimleri tarafından düzenlenerek kesin kayıt tarihlerinden en az bir hafta önce Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına gönderilir ve kesin kayıt ilanı ile birlikte Üniversitenin internet sitesinde ilan edilir.
Öğrenci kimlik kartı
(1) Üniversiteye kesin kayıt yaptıran öğrenciye fotoğraflı kimlik kartı verilir.
(2) Kimlik kartını kaybeden öğrenciye, öğrenci belgesi ve Üniversite tarafından istenecek diğer belgelerle birlikte Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına başvurması hâlinde yeni kimlik kartı düzenlenir.
(3) Kimlik kartının kullanılamayacak kadar yıpranması hâlinde eski kimlik kartının iadesi koşuluyla öğrenciye yeni kimlik kartı düzenlenir.
Danışmanlık
(1) Üniversitenin akademik birimlerine kaydolan her öğrenci için bölüm veya program başkanının önerisi üzerine ilgili birim yönetim kurulunca bir danışman atanır. Danışmanlık süresi ilgili birim yönetim kurulunca tayin edilir.
(2) Danışmanın görevleri şunlardır:
a) Öğrenciye öğrenimi boyunca eğitim-öğretimini ilgili mevzuat çerçevesinde planlayabilmesi konusunda yardımcı olmak.
b) Kayıt yenileme süreleri içerisinde öğrencinin otomasyon ortamında seçmiş olduğu derslerin sınıf ve dönem bazında kontrollerini yaparak, varsa eksiklikleri gidererek onay işlemini gerçekleştirmek.
c) Karşılaştığı sorunların çözüm sürecinde öğrenciye destek olmak.
ç) Üniversite yaşamına uyum, mesleki gelişim ve kariyer konularında öğrenciyi bilgilendirmek.
d) Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından öğrenci bilgi sistemi üzerinden mezuniyet işlemi başlatılan danışmanlığındaki öğrencilerin müfredatını inceleyerek almakla yükümlü oldukları zorunlu ve seçmeli dersleri alıp almadıklarını kontrol ederek mezuniyetlerine onay vermek.
(3) Kayıt yenileme (ders kaydı) veya mezuniyet süresi içerisinde geçerli bir mazereti nedeniyle görevinde bulunamayacak olan danışman, bu durumu dilekçe ile birim yöneticisine bildirir. Mazereti kabul edilen danışmanın yerine, aynı usul ile yeni bir görevlendirme yapılır ve Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına bildirilir.
Yatay geçiş, dikey geçiş ve lisans tamamlama
(1) Üniversitenin akademik birimlerine yapılacak kurum içi programlar arası ve kurumlar arası yatay geçişler; 24/4/2010 tarihli ve 27561 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümlerine ve Senato kararlarına göre düzenlenir.
(2) Dikey geçişler ve lisans tamamlama; 19/2/2002 tarihli ve 24676 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Meslek Yüksekokulları ve Açık Öğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik ve ilgili mevzuat hükümlerine göre yapılır.
(3) İkinci öğretimden normal örgün öğretime yatay geçişler, 19/11/1992 tarihli ve 3843 sayılı Yükseköğretim Kurumlarında İkili Öğretim Yapılması, 2547 Sayılı Yükseköğretim Kanununun Bazı Maddelerinin Değiştirilmesi ve Bu Kanuna Bir Ek Madde Eklenmesi Hakkındaki Kanun hükümlerine göre yapılır.
Özel öğrenci
(1) Özel öğrencilere ilişkin işlemler, Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik ile Üniversite tarafından özel öğrencilere ilişkin olarak belirlenen yönerge hükümleri doğrultusunda gerçekleştirilir.
Öğrenci katkı payı, öğrenim ve materyal ücreti
(1) 2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesi ve ilgili diğer mevzuat hükümleri uyarınca katkı payı/öğrenim ücreti/elektronik hizmet ve materyal ücretini ödemekle yükümlü olan öğrenciler, her öğretim yılında akademik takvimde belirtilen sürede belirlenen ücreti ödemekle yükümlüdürler.
(2) Öğrencilerin ödemeleri gereken katkı payı ve her türlü öğrenim ücreti, Cumhurbaşkanınca her yıl belirlenen miktarlar üzerinden alınır.
(3) Uluslararası öğrencilerin katkı payı/öğrenim ücreti, eğitim-öğretim yılı başında Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
(4) Ödenmesi gereken katkı payı/öğrenim ücreti/elektronik hizmet ve materyal ücretini ilgili yarıyılda ödemeyen öğrencilerin o yarıyıl için kayıt ve kayıt yenileme işlemleri yapılmaz ve bu öğrenciler öğrencilik haklarından yararlanamazlar.
(5) İlgili dönem içerisinde Üniversiteden atılan veya kaydı silinen öğrencinin yatırmış olduğu katkı payı veya öğrenim ücreti iade edilmez. Katkı payı veya öğrenim ücretini yatıran ancak ilgili döneme ait kayıt yenileme işlemi gerçekleştirmeyen öğrencinin, başvurması halinde yatırmış olduğu katkı payı veya öğrenim ücreti iade edilir.
(6) Uzaktan eğitim programlarında elektronik hizmet ve materyal ücretleri, fakülte veya programa ilişkin Cumhurbaşkanınca her yıl belirlenen öğrenim ücreti tutarını geçmeyecek şekilde Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
(7) Hazırlık sınıfı hariç, bulundukları bölümde her bir dönem için belirlenen asgari dersleri dönemi içinde alıp bu derslerden başarılı olan ve azami öğrenim süresini doldurmamış ve önceki yarıyıllardan/yıllardan başarısız dersi bulunmayan ikinci öğretim öğrencilerinden başarı ortalamasına göre dönem sonu itibarıyla yapılacak sıralamada ilk yüzde ona girenler, bir sonraki dönemde birinci öğretim öğrencilerinin ödeyecekleri öğrenci katkı payı kadar öğrenim ücreti öderler.
Kayıt yenileme ve ders kayıt koşulu
(1) Öğrenciler, Senato tarafından belirlenip akademik takvimde ve kayıt yenileme duyurusunda ilan edilen tarihler arasında öğrenci otomasyonu sayfasında ilgili dönemde ve varsa alt dönemlerden almakla yükümlü oldukları zorunlu ve seçmeli dersleri seçmek ve kesinleştirmek zorundadırlar. Ön koşullu bir dersin alınabilmesi için bu dersin ön koşulu/koşulları olan dersin/derslerin alınıp başarılması gerekir.
(2) Normal örgün öğretim programlarında kayıtlı olup programın normal öğretim süresini aşan öğrenciler, aynı anda iki yükseköğretim programında kayıtlı öğrenciler, yabancı uyruklu öğrenciler ile ikinci öğretim öğrencileri, kayıt yenileme tarihleri arasında katkı payı veya öğrenim ücretini de ilgili bankaya yatırmakla yükümlüdür.
(3) Mazereti nedeniyle kayıt yenileme süresi içerisinde kaydını yenileyemeyen veya katkı payı/öğrenim ücreti/elektronik hizmet ve materyal ücretini ödemeyen öğrenciler, akademik takvimde belirtilen ve kayıt yenileme süresinin bitimini izleyen mazeret kayıt süresi içerisinde danışmanları gözetiminde ders kayıt işlemlerini yapabilirler. Mazeret kayıt süresi içinde de ders kayıtlarını yenilemeyen öğrenciler, o dönem içinde derslere devam edemezler, sınavlara giremezler ve öğrencilik haklarından yararlanamazlar.
(4) Öğrenciler, öncelikle daha önce alıp başarısız/devamsız oldukları veya almakla yükümlü olup çeşitli sebeplerle döneminde alamadıkları dersleri alırlar.
(5) Öğrenci, tekrar ettiği dersler de dâhil olmak üzere ders saatlerinin çakışmaması koşuluyla haftada 40 saati aşmaması kaydıyla 40 AKTS kredilik ders alabilir.
(6) Ders kayıtları, öğrencinin almakla yükümlü olduğu dersleri öğrenci otomasyonundan seçmesi/kesinleştirmesi ve öğrencinin danışmanının onayı ile kesinleşir. Kayıt yenileme işlemlerinin tümünden öğrenciler sorumludur. Ancak, zamanında onay işlemini gerçekleştirmeyen danışmanlar, ders kaydının zamanında tamamlanmamasından sorumlu olup haklarında gerekli işlemler başlatılır.
(7) Birinci sınıfa yeni kaydolan öğrenciler, güz ve bahar döneminde kayıtlı oldukları programdaki tüm dersleri almakla yükümlü olup bu öğrenciler birinci sınıf güz döneminde kayıt yenilemek zorunda değildirler. Bu durumdaki öğrencilerin ders kayıt işlemleri ilgili birim tarafından otomatik olarak yapılır. Ancak, ikinci dönemden itibaren ders kayıt işlemi öğrenci tarafından yapılır.
(8) Daha önce alınan ancak başarısız olunan ve tekrar ders kayıt işlemi yapılan seçmeli dersin yeniden açılmaması durumunda ilgili akademik birim tarafından söz konusu dersten başarısız olan öğrenci/öğrenciler için devam koşulu aranmaksızın sınav açılır. Öğrencinin talep etmesi durumunda ise ilgili bölüm/program/anabilim dalı başkanlığınca öğrenciye, devam koşulunu yerine getirmekle yükümlü olmak kaydıyla başka bir seçmeli ders de verilebilir.
(9) Kayıt yenilenmemesi nedeniyle geçirilen süreler, 2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesinde belirtilen sürelerden sayılır.
(10) Kayıt yenilemediği için öğrencilik haklarından yararlanmayan öğrenciler, daha sonraki dönemlerde kayıt yaptırmaları halinde öğrencilik haklarından yararlanmadıkları döneme ait katkı payı/öğrenim ücretini ödemezler.
Üst yarıyıldan/yıldan ders alma koşulları
(1) Alt dönemlerden başarısız ve devamsız dersi bulunmayan ve akademik başarı not ortalamaları 80 ve üstü olan öğrenciler, üçüncü dönemden/ikinci sınıftan itibaren, ders saatlerinin çakışmaması ve 13 üncü maddenin beşinci fıkrasında belirtilen üst saat sınırı dâhilinde kalması kaydıyla danışmanının onayı ile bir üst yarıyıldan ders alabilirler.
(2) Muaf tutuldukları dersler nedeniyle bir üst yarıyıldan/yıldan ders almalarına izin verilenler bu maddedeki bir üst yarıyıldan/yıldan ders alabilme başarı koşullarına tabi değildirler.
(3) Muafiyet ve başarıdan dolayı bir üst yarıyıldan/yıldan ders alması sebebiyle bulunduğu dönemde daha önce ders/dersler alıp başarılı olan öğrencilere, muaf oldukları kredi kadar bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde bir üst yarıyıldan ders/dersler verilebilir.
(4) Bir eğitim-öğretim yılı öğrenime ara verme izni alan, kendi isteğiyle öğrenimine iki yarıyıl devam etmeyen, ya da bir önceki yılın tüm derslerinden devamsız olan öğrenciler ile 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği gereğince bir veya iki yarıyıl uzaklaştırma cezası alan öğrenciler öğrenimlerine kaldıkları yarıyıl/yıldan devam ederler. Bu durumdaki öğrenciler devam edemedikleri dönemleri telafi etmek amacıyla üst dönemden/dönemlerden ders alamazlar.
Ders ekleme ve bırakma
(1) Öğrenci, akademik takvimde belirtilen ders ekleme-bırakma tarihlerinde, daha önce seçtiği dersleri danışmanının onayı ile değiştirebilir.
(2) Öğrencinin, kayıt yenileme tarihleri arasında seçtiği devam zorunluluğu bulunan seçmeli dersin/derslerin kayıt yenileme haftası sonunda açılmaması durumunda öğrenci, bu ders/derslerin yerine yeni seçmeli derse/derslere danışmanı aracılığı ile kayıt yaptırmak zorundadır.
(3) Açılmayan seçmeli derse ilişkin ekle-bırak haftası sonuna kadar ders değişikliği yapmayan öğrenci, danışmanı tarafından veya bölüm/program/anabilim dalı başkanlığınca başka bir seçmeli derse aktarılır ve bu durum kendisine bildirilir.
(4) Değiştirilmesi halinde; dersin, açılması için belirlenen asgari yeterlikten düşmesi durumunda bu dersi seçen öğrenciler dersi değiştiremez veya bırakamaz.
Eğitim-öğretim süreleri
(1) Diploma programlarının öğrenim süresi öğrencinin kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadıklarına bakılmaksızın;
a) Ön lisans programlarında azami dört yıl,
b) Lisans programlarında azami yedi yıl,
c) Lisans ve yüksek lisans derecesini birlikte veren programlarda azami sekiz yıl,
olarak uygulanır.
(2) Bu süre içinde diploma programını başarı ile tamamlayarak mezun olamayanlar; 2547 sayılı Kanunun 46 ncı maddesinde belirtilen koşullara göre ilgili döneme ait öğrenci katkı payı veya öğrenim ücretini ödemeleri koşuluyla öğrenimlerine devam etmek için kayıt yaptırabilirler. Ancak, bu durumdaki öğrenciler, ders ve sınavlara katılma ile tez hazırlama hariç, öğrencilere tanınan diğer haklardan yararlandırılmaksızın eğitimlerine devam ederler.
(3) Zorunlu yabancı dil hazırlık sınıfı öğrenim süresi azami iki yıldır. Bu süre programın azami öğrenim süresine dâhil değildir.
(4) Üniversiteden uzaklaştırma cezası alan öğrencilerin ceza aldıkları süreler öğrenim süresinden sayılır.
(5) Özel öğrenci olarak veya değişim programları kapsamında yurt içi veya yurt dışı yükseköğretim kurumlarında geçirilen süreler, azami öğrenim süresine dâhildir.
Öğrenime ara verme
(1) Öğrenime ara vermek isteyen öğrencinin, ekle-bırak haftası sonuna kadar kayıtlı olduğu ilgili akademik birime başvuruda bulunması gerekir. Öğrencinin sağlık kurulu raporları ile belgelenmiş mazeretinin olması durumunda ilgili döneme ait kayıt yenileme işlemini gerçekleştirmiş olması kaydıyla başvuru süresi koşulu aranmaz.
(2) İlgili birim yönetim kurulları, öğrencinin dilekçesinde belirtmiş olduğu beyanına göre öğrenime ara verme izni verebilirler.
(3) Öğrenime ara verme izni, ön lisans programlarında en fazla iki yarıyıl, lisans programlarında ise en fazla dört yarıyıldır. Sağlık nedenine dayanan öğrenime ara verme izni istekleri bu sürenin dışındadır.
(4) Öğrenime ara verme izni talebi asgari olarak bir yarıyıla ilişkin olur.
(5) Öğrenime ara verme izni; askerlik, tutukluluk ve ilgili mevzuat hükümlerine göre öğrencinin, yükseköğretim kurumundan çıkarma cezası almasını gerektirmeyen mahkûmiyet durumlarında ise bu hallerin süresi kadardır. Bu durumdaki öğrencilerin öğrenime ara verme süresi azami öğrenim süresinden sayılmaz.
(6) Öğrenci, öğrenime ara verdiği yarıyılda/yılda öğrenimine devam edemez ve sınavlara giremez. Öğrenime ara verme süresi dolan öğrenci, ayrıldığı yerden öğrenimine devam eder ve kaybetmiş olduğu öğrenim sürelerini telafi etmek amacıyla üst dönemlerden ders alamaz.
(7) Öğrenime ara verme izni verilen öğrenciden katkı payı/öğrenim ücreti alınmaz; varsa yatırmış olduğu katkı payı veya öğrenim ücreti iade edilir.
(8) İki dönem öğrenime ara verme izni alan bir öğrenci, ilk dönemin ardından bir sonraki dönem kaydının açılmasını talep edebilir.
(9) Öğrenciye eğitim-öğretimine katkıda bulunacak Üniversite dışı burs, staj, araştırma gibi imkânların doğması halinde, ilgili birim yönetim kurulunun kararı ile bir defaya mahsus olmak üzere bir yıla kadar izin verilebilir.
Ulusal ve uluslararası öğrenci değişim programları
(1) Üniversite ile yurt içi ve yurt dışı bir yükseköğretim kurumu arasında yapılan anlaşma uyarınca öğrenci değişim programları uygulanabilir. Bu programlar çerçevesinde öğrenciler bir veya iki yarıyıl yurt içi veya yurt dışındaki üniversitelere gönderilebilirler. Değişim programları; ikili anlaşmalar ve YÖK tarafından belirlenen usul ve esaslar doğrultusunda uygulanır.
(2) İlgili birim yönetim kurullarınca düzenlenen protokolde yer alan ve değişim programı kapsamında alınması uygun görülen derslerin notları, öğrencinin kayıtlı olduğu bölümdeki/programdaki eşdeğer derse karşılık olarak öğrenci bilgi sistemine işlenir. Dönüşümü yapılmayan notlar ise Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının not dönüşüm tablosundaki verilere göre dönüştürülür.
(3) Değişim programı kapsamında gelen öğrencilere diploma veya unvan verilmez. Aldığı dersleri ve notları gösteren öğrenci durum belgesi verilir.
(4) Değişim programına başvuran öğrencinin ilgili birimde ders kaydı yapılırken değişim programında danışmanı tarafından onaylanan ders ve kredi saati kadar derslere onay verilir.
İlişik kesme
(1) Kendi isteğiyle kaydını sildirmesi dışında Yönetim Kurulu kararıyla öğrencinin Üniversite ile ilişiğinin kesileceği durumlar şunlardır:
a) Öğrencinin, Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre yükseköğretim kurumundan çıkarma cezası almış olması.
b) Sağlık durumu, sınıfındaki veya akademik birimlerin diğer öğrencileri için sakınca oluşturan öğrencinin sağlık nedeniyle öğrenimine devam edemeyeceğinin sağlık kurulu raporu ile belgelenmesi ve raporun ilgili yönetim kurulu tarafından kabul edilmesi.
c) Yanlış beyan, sahte belge ve sahtecilikle kayıt yaptırdığı tespit edilenlerin kayıtlarının iptal edilerek ilişiklerinin kesilmesi.
ç) Zorunlu yabancı dil hazırlık sınıflarında iki yıl başarısız olması.
(2) Kendi isteğiyle öğrencilikten ayrılacak olanlardan merkez kampüste bulunanlar Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına, ilçelerde bulunanlar ise ilgili birime bir dilekçe ile başvururlar. Kaydı silinen öğrencinin varsa daha önce vermiş olduğu belgeleri geri verilir.
(3) Kendi isteğiyle kaydını sildiren öğrencinin, kayıt sildirdiği günden sonraki ilk işgünü mesai bitimine kadar yazılı başvuru yapması halinde bir defaya mahsus olmak üzere kaydı yeniden yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Akademik Takvim ve Eğitim-Öğretim ile İlgili Esaslar
Eğitim-öğretim dönemleri ve akademik takvim
(1) Bir yarıyıl, ders döneminin başlangıcı ile yarıyıl sonunda yapılan tek ders sınavının bitimi arasındaki tarih aralığıdır.
(2) Üniversiteye bağlı akademik birimlerde yürütülen eğitim-öğretim takvimi; ilgili kurulların teklifi üzerine Senato tarafından belirlenir. İlgili birimler; bir sonraki eğitim-öğretim yılına ait akademik takvim önerilerini en geç Mayıs ayı sonuna kadar Senatonun onayına sunarlar. Senato tarafından kararlaştırılan akademik takvim en geç Haziran ayı sonuna kadar ilan edilir.
(3) Bir akademik yıl her biri en az 15 hafta olmak üzere güz ve bahar yarıyıllarından oluşur. Senato kararıyla bu süre uzatılabilir. Gerekli hallerde ilgili yönetim kurulu kararı ile Cumartesi ve/veya Pazar günleri ders veya sınav yapılabilir. Yarıyıl sonu/yılsonu sınav günleri bu sürenin dışındadır.
(4) Senato, YÖK’ün uygun görüşünü alarak güz ve bahar yarıyıllarına ek olarak yaz okulu açılmasına karar verebilir.
Haftalık ders programı
(1) Haftalık ders programının, en geç ilgili döneme ait kayıt yenileme tarihinden önce bölüm/program başkanı ve Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı koordinasyonunda öğrenci otomasyonu sistemine girilmesi zorunludur.
(2) Kayıt yenileme işlemleri başladıktan sonra zorunlu haller dışında ders programında değişiklik yapılamaz.
Eğitim-öğretim türleri ve kapsamı
(1) İlgili kurulların talebi, Senatonun kararı ve Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının onayı ile Üniversite bünyesinde örgün eğitim, açıköğretim, uzaktan eğitim ve yaygın eğitim programları açılabilir.
(2) Eğitim-öğretim; ilgili akademik birimin özelliğine göre teorik dersler, uygulamalı dersler, laboratuvar çalışması, bitirme ödevi/projesi, ödev çalışması, staj, seminer, pratik çalışma, atölye, klinik uygulamalar ve benzeri etkinlikleri kapsar.
(3) Ön lisans ve lisans programlarında yer alacak dersler, bunların zorunlu veya seçmeli oldukları, saatleri, ulusal ve AKTS kredileri ilgili bölüm ve birim alt kurullarınca belirlenir ve Senato kararı ile kesinleşir.
Öğretim programları
(1) Öğretim programı; teorik ve uygulamalı zorunlu dersler, seçmeli dersler, seminer, staj, uygulama, klinik, atölye ve laboratuvar çalışmaları, arazi uygulamaları ve benzeri diğer etkinliklerden oluşur.
(2) Öğretim programında; her yılda/yarıyılda okutulacak dersler ile bu derslerin; zorunlu veya seçmeli oldukları, teorik ders saati, uygulamalı ders saati, ulusal kredisi, AKTS kredisi ve eğer varsa ön koşul, ön koşullu oldukları derslerin bilgileri yer alır.
(3) Öğretim programlarında staj bulunan fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarında, öğrencilerin staja başlama şartları ile usul ve esasları, eğitim-öğretimin özelliği göz önünde bulundurularak ilgili birim kurullarınca hazırlanıp Senato tarafından onaylanan yönergelere göre yürütülür.
(4) Her bir dönemin 30, eğitim-öğretim yılının ise 60 AKTS olarak belirleneceği ön lisans programlarında ders ve uygulama kredisi toplamı 120 AKTS, dört yıllık lisans programlarında 240 AKTS ve beş yıllık öğretim programlarında ise 300 AKTS’dir. Ancak öğrenci belirlenen AKTS üzerinde de ders alabilir.
(5) Öğretim programlarında yer alacak zorunlu ve seçmeli derslerin dönemlere dağılımı ve yapılacak değişiklikler, bölüm/anabilim/anasanat dalının önerisi üzerine ilgili kurullarca düzenlenir ve Senatoya sunulur. Ders planlarında yer alan bölüm içi ve bölüm dışı seçmeli ders oranları ilgili kurullarca belirlenir. Seçmeli olarak alınabilecek dersler en erken üçüncü dönemden itibaren alınabilecek şekilde planlanır.
(6) Öğretim programlarında görev alacak öğretim elemanları ile ders ve uygulama çizelgeleri her dönemin başında ilgili kurullarca düzenlenerek ilan edilir.
Dersler, kredi ve saatleri
(1) Üniversitede dersler şu gruplardan oluşur:
a) Zorunlu dersler: İlgili bölüm veya programın ders müfredatında olup öğrenci tarafından alınması zorunlu olan derslerdir. Zorunlu bir dersin zorunlu hallerde ilgili birim yönetim kurulu izni ile Üniversitenin başka bölüm/programında alınması durumunda; dersin adının, kredisinin ve içeriğinin aynı olması, başka bir yükseköğretim kurumunda alınması durumunda veya daha önce alınan zorunlu bir dersin muafiyet işleminin yapılabilmesi için ise kredilerinin aynı ve içerik yönünden de en az % 80 eşdeğer olması gerekir. Zorunlu bir dersin açılmasında asgari öğrenci koşulu aranmaz.
b) Seçmeli dersler: Öğrencilerin kendi bölüm veya programındaki seçmeli derslerinden veya tercihleri doğrultusunda danışmanının da onayını olarak alanı dışından da alabilecekleri derslerdir. Seçmeli bir dersin açılabilmesi için devam zorunluluğu bulunan en az 10 (on) öğrencinin o dersi seçmesi gerekir. İlgili birim yönetim kurulları 10 (on) öğrenciden az olmamak üzere seçmeli dersin kaç öğrenci ile açılması gerektiğine karar verebilir. Ancak, özel yetenek programı ile öğrenci kabul eden birimler, bu maddede belirtilen asgari oranın altında da seçmeli ders açabilirler.
c) Eşdeğer ders: Öğrencinin müfredatında olup da kapatılması ihtiyacı hâsıl olan dersin yerine, krediler yönüyle eşdeğer olan ve ilgili birim yönetim kurulunca okutulması veya öğrenci tarafından başka bir bölüm/programda alınması kararlaştırılan derstir.
ç) Ön koşul dersi: Öğrencinin ön koşullu derse kaydını yaptırması için, başarmak zorunda olduğu derstir.
d) Ön koşullu ders: Öğrencinin kayıt yaptıracağı ders; bir veya birden fazla ön koşula bağlı ise bu ders ön koşullu bir derstir. Önkoşullu dersler ve koşulları, bu dersleri veren bölüm tarafından gerekçeleri belirtilerek ilgili kurullara önerilir ve bu kurulların onayından sonra Üniversite Senatosu onayı ile belirlenir. Müfredatta yer alan önkoşul niteliğindeki dersler başarılmadıkça, önkoşula bağlı olan dersler alınamaz.
e) YÖK ortak zorunlu dersleri: 2547 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde belirtilen; Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi, Türk dili, yabancı dil dersleri bütün öğrenciler için ortak zorunlu derslerdir. 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanununa göre iş güvenliği uzmanı olabilecek mezunları yetiştiren fakültelerde iş sağlığı ve güvenliği de zorunlu derslerdendir. Bu dersler en az iki yarıyıl olarak programlanır ve uygulanır.
f) Üniversite ortak seçmeli ders havuzundan alınan seçmeli dersler, herhangi bir ders yerine alınamaz ve saydırılamaz.
g) Ulusal kredi: Haftada bir saat teorik ders bir kredi, iki saat uygulama, laboratuvar, atölye, arazi çalışması, klinik çalışması ve diğer etkinlikler ise (inceleme, gezi, ödev, bireysel çalışma, mezuniyet tezi, proje çalışmaları) 1 (bir) ulusal kredidir. Derslerin ulusal kredileri, akademik çalışma içerisinde her bir dersin öğrenci için gerektirdiği iş yükünü gösteren AKTS’ye karşılık gelen kredi değerleriyle birlikte belirtilir.
ğ) AKTS: Bir akademik yılı herhangi bir yükseköğretim kurumunda tam zamanlı olarak tamamlamak için gereken toplam çalışma zamanına göre ilgili dersin ne kadarlık çalışma gerektirdiğini belirten sayıdır. (1 AKTS, 25 saatlik öğrenci çalışma yükü karşılığı olup bir akademik eğitim-öğretim yılı 60 AKTS’ye tekabül eder.)
(2) Bir ders saatinin süresi 50 (elli) dakikadır.
(3) Eğitim-öğretim niteliğine göre sınıfların aşırı kalabalık oluşu ve/veya fiziksel olanakların yeterli olmaması nedeniyle teorik ve/veya uygulamadan oluşan bir ders, ilgili bölüm/program başkanının önerisi ve ilgili birim yönetim kurulunun kararı ile birden fazla şube halinde açılabilir.
Derslere devam ve yoklamalar
(1) Öğrenciler, ders programında belirtilen derslere, uygulamalara ve öğretim elemanlarınca uygun görülen çalışmalara katılmak zorundadırlar.
(2) Öğrencilerin devam ve yoklamaları, ilgili öğretim elemanı tarafından öğrenci otomasyon sistemindeki “öğrenci yoklama çizelgesi”ne göre imza karşılığında yapılır ve devam-devamsızlık durumu en geç içinde bulunulan haftanın sonuna kadar öğrenci otomasyonuna işlenir.
(3) İlgili döneme ait yoklama çizelgeleri eğitim-öğretim yarıyılı/yılı sonunda ilgili öğretim elemanınca imza karşılığında ilgili bölüm/program başkanına teslim edilir ve en az 2 (iki) yıl süre saklanır.
(4) Derslerin % 70’ine katılmayan öğrenci devamsız sayılır ve sınavlara giremez. Ancak, ülkemizi veya Üniversiteyi temsil amacıyla ulusal ve uluslararası bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif faaliyetler ile yarışmalara katılan öğrenciler ile 21/5/1986 tarihli ve 3289 sayılı Gençlik ve Spor Hizmetleri Kanununun 29 uncu maddesi uyarınca görevlendirilenlerin görevli oldukları süreler devamsızlık süresinin hesabında dikkate alınmaz.
(5) Teorik veya teorik ve uygulaması bir arada olan derslere devam sağlamış olup sınava girme şartlarını yerine getiren ancak sınavlarda başarısız olan öğrenciler bir daha aynı derse devam etmek zorunda olmayıp ders kaydı yapılması koşuluyla sadece ara sınav, dönem sonu sınavı ve bütünleme sınavına girebilirler. Ancak, ilgili birim yönetim kurulu öğrencinin uygulamalara katılmasını kararlaştırabilir.
(6) Tamamı laboratuvar ve uygulamalı olan derslerin, uygulamalarından başarısızlık halinde ise daha sonraki dönemlerde yeniden alınması durumunda derse devam zorunludur. Ancak, ilgili birim yönetim kurulu kararı ile öğrenciler daha evvel devam koşulunu sağladıkları uygulamalara katılmayabilirler.
(7) Ders yoklamalarının öğrenci otomasyonuna hatalı girilmesi durumunda, ilgili öğretim elemanının, bölüm/program/anabilim/anasanat dalı başkanı ile dekanın/müdürün imzalayacağı formun Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına resmi yazı ile bildirilmesi halinde gerekli düzeltmeler yapılır.
(8) Devam koşulunun yerine getirilmesine ilişkin bu Yönetmelikte yer alan hükümler güz veya bahar döneminde alınan dersler için yaz öğretimine, yaz öğretiminde alınan dersler için ise güz veya bahar dönemlerine etkide bulunmaz.
(9) Çeşitli sebeplerle, ilgili döneme ait eğitim-öğretim başlama tarihinden sonra ilgili mevzuat kapsamında ilgili kamu kurumları tarafından yerleştirilmesi yapılan öğrencilerin devam durumları kayıt yaptırdıkları tarihten itibaren başlar.
Engelli öğrenciler
(1) Engellilik durumu ve derecesi sağlık raporu ile belgelendirilmiş olan öğrenci, bu Yönetmeliğin ders almaya ilişkin hükümlerine uymakla yükümlüdür. Ancak, öğrencinin engeli nedeniyle herhangi bir dersin gerekliliklerini yerine getirmekte güçlük çekmesi durumunda, danışmanının ve ders veren öğretim elemanının onayıyla söz konusu güçlüklerin giderilmesine ilişkin değişiklik, uyarlama ve düzenlemeler yapılarak öğrencinin dersi alması sağlanır. Tüm uyarlamalara rağmen öğrenci dersin gerekliliklerini yerine getiremiyor ise varsa o derse eşdeğer olan bir başka ders alınabilir.
(2) Engelli öğrenci bu Yönetmelikte belirtilen sınavlara girmek zorundadır. Ancak, öğrencinin performansının en iyi şekilde değerlendirilebilmesi için ihtiyaçları temel alınarak dersi veren öğretim elemanının onayı ile sınav süresi ve biçimi değiştirilip öğrenciye uygun hale getirilebilir. Sınavda kullanılacak özel alfabe, bilgisayar ve büyüteç gibi ek gereçler ile okumaya ya da yazmaya yardımcı kişi ya da araçlar temin edilebilir. Bu fıkraya ilişkin işlemler ilgili akademik birim tarafından yürütülür.
Öğretim dili
(1) Üniversitede eğitim-öğretim dili Türkçedir. Ancak, ilgili kurulların önerisi, Senatonun kararı ve Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının onayı ile bazı programlarda tamamen veya kısmen yabancı dille eğitim-öğretim yapılabilir.
Üst sınıfa geçiş
(1) Sınıf atlatma işlemleri, bahar dönemi tek ders sınavından sonra öğrenci otomasyonu ortamında yapılır.
(2) En az bir eğitim-öğretim yılı öğrenime ara izni alan, yükseköğretim kurumundan iki yarıyıl uzaklaştırma cezası alan ve bulunduğu sınıfın güz ve bahar dönemlerinde okutulan bütün derslerde devamsız olan öğrencilerin sınıf atlatma işlemleri yapılmaz ve bu durumdaki öğrenciler bulundukları sınıfa devam ederler. Bir yarıyıl izin, ceza ve devamsızlık durumunda ise gerekli düzenlemeler öğrenci kartı üzerinde yapılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Öğrenci Yükümlülükleri ve Sınavlar
Sınavlara giriş şartları
(1) Muafiyet ve ek sınav dışındaki sınavlara girebilmek için; kayıt yenilemiş olmak ve derslerin en az % 70’ine devam etmiş olmak ve uygulamalarda başarılı olmak gerekir.
Sınav çeşitleri ve düzenlenmesi
(1) Sınavlar; ara sınav, mazeret sınavı, dönem sonu sınavı, bütünleme sınavı, tek ders sınavı, azami öğrenim süresi sonundaki ek sınavlar ve yabancı dil muafiyet sınavı şeklinde olabilir.
(2) Bu sınavlar yazılı, sözlü veya hem yazılı hem sözlü ve/veya uygulamalı olarak yapılabilir. Sözlü sınavlar ders vermeye yetkili en az iki öğretim elemanı gözetiminde yapılır ve ilgili birim yönetim kurulu izni ile kayıt altına alınabilir.
(3) Muafiyet ve ek sınav dışındaki sınavlara girebilmek için kayıt yenilemiş olmak ve dersin devam koşulunu yerine getirmiş olmak gerekir. Bir öğretim programında aynı yarıyıl, yıllık düzende eğitim veren birimlerde aynı yıl içerisinde yer alan derslerden en çok ikisinin sınavları aynı günde yapılabilir.
(4) Sınavların yapılacağı yer ve tarihleri gösteren sınav programı ilgili akademik birimlerin yönetim kurullarınca belirlenir ve ilk sınav tarihinden en az 10 (on) işgünü öncesinden öğrenci otomasyonu sistemine işlenir ve ayrıca ilan edilir.
(5) Öğrenciler, ilan edilen gün, yer ve saatte sınava girmek, öğrenci kimlik kartı ile ayrıca istenecek diğer belgeleri yanlarında bulundurmak zorundadırlar. Gerekli durumlarda ilgili yönetim kurulu kararı ile resmi ve dini bayramlar dışında Cumartesi ve Pazar günleri de sınav yapılabilir.
(6) Bir dersin teorik ve uygulamalı kısımlarının ayrı sınavlarla değerlendirilmesine ve gerektiğinde bu sınavların birbiriyle bağlantısına ilişkin hususlarda ilgili kurullar karar verir.
(7) Sınav sonuçları, sınav tarihinden itibaren en geç 7 (yedi) takvim günü içinde ilgili öğretim elemanınca öğrenci otomasyonuna girilir ve ilan edilir.
(8) Sınavlarda kopya çekenler, kopya çekme girişiminde bulunanlar veya kopya çekilmesine yardım edenler ile sınav kâğıtlarının incelenmesi sırasında kopya çektiği ya da çekilmesine yardım ettiği belirlenen öğrenciler ilgili sınavdan sıfır (0) almış sayılır ve haklarında, Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre işlem yapılır.
(9) Uzaktan öğretim önlisans ve lisans öğrencilerinin dönem içi sınavları internet üzerinden yapılır.
(10) Sınavlar belirlenen yer ve zamanda yapılır. Ancak, zorunlu hallerde yapılacak değişiklik, ilgili birim yönetim kurullarınca yapılır. Senatonun daha evvel belirleyip ilan ettiği tarihlerde değişiklik olması durumunda ise değişiklik yine Senato tarafından yapılır ve ilan edilir.
(11) Derse ait sınav evrakları yarıyıl veya yıl sonunda kapalı zarf halinde ilgili bölüm başkanına teslim edilir ve bu belgeler en az 2 (iki) yıl süre ile saklanır.
Ara sınav haftası
(1) Her bir ders için her dönem en az bir ara sınav yapılmak koşuluyla ara sınavların sayısı, kapsamı, biçimi akademik birimlerin ilgili kurullarınca belirlenir.
(2) Ara sınavlar, akademik takvimde belirlenen süreler içerisinde, hafta sonları da dâhil olmak üzere bir hafta süreyle yapılır. Ara sınav haftasında sadece sınavlar yapılır ve ders yoklamaları otomasyon ortamında tatil olarak gösterilir.
Mazeret sınavları
(1) Haklı ve geçerli bir mazereti nedeniyle ara sınava katılamayan öğrenciler için mazeret sınavı açılır.
(2) Öğrenci, mazeretinin bitiminden itibaren 3 (üç) işgünü içerisinde mazeret belgesiyle birlikte ilgili dekanlığa/müdürlüğe yazılı başvuruda bulunur.
(3) Mazereti ilgili birim yönetim kurulunca uygun görülenlere ara sınav hakkı verilir.
(4) Öğrenciler sağlıkla ilgili mazeretlerini, yataklı tedavi kurumlarından alacakları sağlık raporu ile belgelemek zorundadırlar. Sağlık raporu devamsızlık yerine sayılmaz.
(5) Mazeret sınavına resmi izin veya görevlendirme hariç herhangi bir nedenle katılmayan öğrenci için yeniden mazeret sınavı açılmaz.
(6) Yarıyıl/yıl sonu ve bütünleme sınavları için mazeret sınavı yapılmaz. Ancak, ülkemizi veya Üniversiteyi temsil amacıyla ulusal ve uluslararası bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif etkinliklere katılan öğrenciler için ilgili birim yönetim kurulunca girilmeyen yarıyıl/yıl sonu ve bütünleme sınavları için mazeret sınavı açılır.
Dönem sonu sınavı
(1) Tarihi ve yeri ilgili birim yönetim kurullarınca belirlenen dönem sonu sınavına, dersin devam koşulunu yerine getiren ve sınavların düzenlendiği tarihlerde haklarında yükseköğretim kurumundan uzaklaştırma cezası uygulanmayan öğrenciler girebilir.
Bütünleme sınavı
(1) Tarihi ve yeri ilgili birim yönetim kurullarınca belirlenen bütünleme sınavına, dönem sonu sınavına girme hakkına sahip olup da girmeyen, girdiği halde başarılı olamayan ve dönem sonu ve bütünleme sınavlarının düzenlendiği tarihlerde haklarında yükseköğretim kurumundan uzaklaştırma cezası uygulanmayan öğrenciler girebilir.
Tek ders sınavı
(1) Mezuniyet durumunda olup tek dersten başarısız olan ve derse devam koşulunu sağlamış olan öğrencilere dersin dönemine bakılmaksızın bir sonraki dönem başlamadan önce bir sınav hakkı verilir ve bu sınavda alınan not ara sınavlar dikkate alınmadan değerlendirilir.
(2) Tek ders sınavına girecek öğrencilerden katkı payı veya öğrenim ücreti alınmaz.
(3) Almakla yükümlü olduğu kredili derslerin tamamını başarıyla tamamlayan; ancak, zorunlu staj yükümlülüğünü yerine getirmeyen öğrenciler de tek ders sınavına girebilirler. Bu durumdaki öğrencilerin mezuniyet işlemi tek ders sınavından başarılı olmaları ve staj yükümlülüğünü yerine getirmeleri durumunda başlatılır.
(4) Uygulamalı derslerde tek derse kalınması durumunda ise söz konusu dersin alındığı dönem sonunda yapılan tek ders sınavına girilebilir.
Azami öğrenim süresi sonundaki ek sınavlar
(1) Azami öğrenim süresi sonunda mezuniyet koşullarını sağlayamayan öğrenciler hakkında yapılacak işlemler aşağıda belirtilmiştir:
a) Öğrencilere daha önce devamını alıp başarısız oldukları bütün dersler için akademik takvimde ilan edilen tarihlerde iki ek sınav hakkı verilir.
b) İlan edilen tarihte sınava girmeyen öğrenciye mazeret sınav hakkı verilmez.
c) Sınavda alınan not tek başına değerlendirilir ve harf notuna çevrilir. Dönem içinde alınan notlar hesaba katılmaz.
ç) İki ek sınav sonunda en fazla beş başarısız dersi olan öğrencilere bu dersler için üç yarıyıl ek süre verilir.
d) İki ek sınavı kullanmadan en fazla beş başarısız dersi olan öğrencilere dört yarıyıl (sınıf geçme esasına göre öğretim yapılan birimlerde iki öğretim yılı) ek süre verilir.
e) Azami öğrenim süresi ya da iki ek sınav sonunda bir dersten başarısız olanlara öğrencilik hakkından yararlanmaksızın, başarısız oldukları dersin sınavlarına sınırsız girme hakkı tanınır.
f) Eğitim-öğretim programında yer alan bütün derslerden geçer not aldıkları hâlde mezuniyet için gereken AGNO’yu sağlayamayanlara diledikleri derslerden sınırsız sınav hakkı tanınır. Bunlardan uygulamalı, uygulaması olan ve daha önce alınmamış dersler dışındaki derslere devam şartı aranmaz.
g) Sınırsız ek süre hakkı tanınanlardan, üst üste veya aralıklı olarak toplam üç eğitim-öğretim yılı kayıt yaptırmayan öğrenciler sınırsız sınav hakkından vazgeçmiş sayılır ve bu haktan yararlanamazlar.
ğ) Ek süre hakkı kazananlar öğrenci katkı payı/öğrenim ücreti yükümlülüklerini yerine getirerek yarıyıl/yıl kayıtlarını yaptırmak zorundadır.
(2) Ek sınav programı ilgili dönemin bütünleme sınavlarını takip eden hafta içinde ilgili birim yönetim kurulunca düzenlenir ve ilk sınavdan en az 3 (üç) işgünü önce ilan edilir.
Zorunlu ve isteğe bağlı yabancı dil hazırlık sınıfları ve yabancı dil muafiyet sınavı
(1) Zorunlu ve isteğe bağlı yabancı dil hazırlık sınıfları ile ilgili esaslar, 23/3/2016 tarihli ve 29662 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Yabancı Dil Öğretimi ve Yabancı Dille Öğretim Yapılmasında Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmelik hükümleri ile Senato tarafından yabancı dil hazırlık sınıflarına ilişkin olarak kabul edilen yönergeye göre belirlenir.
(2) Yabancı dil hazırlık sınıfı muafiyet sınavı Yabancı Diller Yüksekokulunca yapılır.
Ders başarı notu ve sınavların değerlendirilmesi
(1) Öğrencinin bir dersteki başarısı, dönem içi notları ile dönem sonu veya bütünleme sınavlarının birlikte değerlendirilmesiyle belirlenir.
(2) Teorik ve uygulaması birlikte olan derslerde dönem içi notları; en az biri ara sınav notu olmak üzere, kısa sınavlar, ödevler, projeler, klinik çalışması, arazi çalışması, laboratuvar çalışmaları, raporlar ve benzeri çalışmalara verilen notlardan oluşup bu notların dersin başarı notuna etkisi %40, dönem sonu sınavı ya da bütünleme sınavı sonuçlarının ders başarı notuna etkisi ise bu sınavlardan en az 60 puan almak koşulu ile % 60’tır.
(3) Öğrencinin bir bağımsız laboratuvar çalışması, uygulama ve benzerlerinden başarılı sayılabilmesi için ara sınav ve o faaliyete ilişkin puanının % 60’ı ile dönem sonu veya bütünleme sınavından en az 60 puan almak koşulu ile % 40’ının toplamının en az 60 olması gerekir. Öğrencinin girmediği sınavın puanı sıfır (0)’dır.
(4) Öğrencinin bir dersi başarmış sayılabilmesi için dersin notunun 100’lük not sistemine göre en az 60 olması gerekir.
(5) Uzaktan eğitim yoluyla öğretim yapan akademik birimlerde değerlendirme oranları ve ders geçme notu Senato tarafından kabul edilen yönerge hükümlerine göre yapılır.
(6) Dönem içi değerlendirmelerde; ara sınav dışında gerçekleştirilecek diğer etkinliklerden kısa sınav, inceleme, ödev, proje, dönem ödevi, laboratuvar, rapor, arazi çalışması ve benzeri etkinliklerin not hesaplamasına katılma yüzdeleri, ilgili öğretim elemanlarınca ders bilgi paketlerinde belirtildiği şekliyle akademik birimlerin ilgili kurullarının onayına sunulur ve kabul edilmesi durumunda dönem başında otomasyon aracılığıyla öğrencilere duyurulur.
(7) Notların 4’lük sistemdeki karşılığı, Yükseköğretim Kurulu Başkanlığınca belirlenen not dönüşüm tablosuna göre düzenlenir.
(8) Başarı notları ve dereceleri:
Ağırlıklı not ve ağırlıklı not ortalaması
(1) Ağırlıklı not: Bir dersten alınan notun o dersin kredisi ile çarpımı o dersin ağırlıklı notudur.
(2) Dönem/yıl ağırlıklı not ortalaması: Öğrencinin o dönem kaydolduğu tüm derslerden aldığı notlar ile o derslerin kredi değerlerinin çarpımından oluşan ağırlıklı notlarının toplamının aynı derslerin kredi toplamına bölünmesi ile elde edilir. Bölme işlemi virgülden sonra iki basamak yürütülür. Sonuçlarda virgülden sonraki üçüncü hane beşten küçükse sıfıra, beş veya daha büyükse artırılmış şekilde yuvarlanarak iki hane olarak tespit edilir.
(3) Genel ağırlıklı not ortalaması: Öğrencinin fakülte veya yüksekokula kaydolmasından itibaren aldığı tüm derslerin ağırlıklı notlarının toplamının aynı derslerin kredi toplamına bölünmesi ile elde edilir. Genel ağırlıklı not ortalaması hesaplamasında öğrencinin tekrar ettiği derslerden aldığı son not dikkate alınır.
Sınav sonuçlarına itiraz
(1) Öğrenci, sınav sonuçlarına, sonuçların öğrenci otomasyonunda ilanından itibaren en geç 5 (beş) işgünü içerisinde dekanlığa/müdürlüğe dilekçeyle başvurarak sınav kâğıdının maddi hata ya da hatalı soru yönünden yeniden incelenmesini isteyebilir. Dekan veya müdür, itiraza konu sınav evrakını sınavı yapan öğretim elemanı ile ilgili bölüm başkanına incelettirir ve maddi hata varsa düzeltilir. İtiraz sonucunun, itiraz başvuru tarihinden itibaren en geç 5 (beş) işgünü içerisinde sonuçlandırılıp ilgili öğrenciye bildirilmesi zorunludur. Belirlenen süre dışında itiraz olması durumunda başvuru değerlendirilmeye alınmaz.
(2) Öğrencinin itirazının devamı halinde; ilgili fakülte, yüksekokul veya meslek yüksekokulu yönetim kurulu kararı ile sorumlu öğretim elemanının da dâhil olduğu veya olmadığı ilgili alandaki öğretim elemanlarından oluşan en az üç kişilik bir komisyonda cevap anahtarıyla karşılaştırmalı olarak yeniden esastan inceleme yapılabilir. Not değişiklikleri ilgili akademik birim yönetim kurulu kararı ile kesinleşir. Not değişikliğiyle ilgili yönetim kurulu kararı, Not Değiştirme Formu ile birlikte Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına gönderilir.
(3) Öğrenci bilgi sisteminde açıklanan ilgili döneme ait başarı notları ile ilişkili herhangi bir maddi hatanın yapılmış olduğunun öğretim elemanı tarafından fark edilmesi durumunda ise ilgili öğretim elemanı, hatalı olduğunu tespit ettiği sınavın açıklanma tarihinden itibaren 5 (beş) işgünü içerisinde bağlı bulunduğu bölüm/program başkanına başvurarak not düzeltme talebinde bulunur. Bu talep, ilgili bölüm/program başkanlığınca değerlendirilir. Eğer varsa not değişikliği veya düzeltmeler yönetim kurulunda görüşülüp karara bağlanır. Yönetim kurulu kararı Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına bildirilir. Gerekli değişiklik Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından yapılır.
(4) Akademik birim yönetim kurulu kararı ile ara sınav notu değişikliği, dönem sonu sınavları başlayıncaya kadar, dönem sonu sınavı notu değişikliği ise ilgili dersin bütünleme sınavından önce, bütünleme sınavı notu değişikliği ise ilgili dönem tek ders sınav tarihinden önce yapılabilir.
Ön lisans diploması verilmesi
(1) Bir lisans programında kayıtlıyken en az ilk dört dönemin bütün derslerinden başarılı olan öğrencilerden isteyenlere 18/3/1989 tarihli ve 20112 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisans Öğrenimlerini Tamamlamayan veya Tamamlayamayanların Önlisans Diploması Almaları veya Meslek Yüksekokullarına İntibakları Hakkında Yönetmelik hükümleri çerçevesinde, öğrencinin ayrıldığı bilim kolunu gösteren ön lisans diploması verilir.
Meslek yüksekokullarına intibak
(1) Lisans öğrenimine devam ederken kaydı silinen öğrencilerden meslek yüksekokullarının ilgili programlarına kaydolmak isteyenlerin başvuruları Lisans Öğrenimlerini Tamamlamayan veya Tamamlayamayanların Önlisans Diploması Almaları veya Meslek Yüksekokullarına İntibakları Hakkında Yönetmelik esas alınarak ilgili meslek yüksekokulu yönetim kurulunca değerlendirilir.
Onur/yüksek onur belgesi ve ön lisans/lisans birinciliği
(1) Kayıtlı olunan, bölüm/programındaki bütün yükümlülükleri, programın normal öğrenim süresi içerisinde tamamlayan, disiplin cezası almayan ve AGNO’su 100 üzerinden 75 ila 84 olan öğrenciler onur öğrencisi, 85 ve üstü olan öğrenciler ise yüksek onur öğrencisi olarak mezun olur. Bu durumdaki öğrencilere Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından diploma ile birlikte onur/yüksek onur belgesi verilir ve transkriptlerinde belirtilir.
(2) Ön lisans veya lisans öğrenimini normal süresi içinde disiplin cezası almadan tamamlayan ve kayıtlı olduğu bölümü/programı birincilikle bitiren öğrencilere Rektörlük tarafından “Birincilik Belgesi” veya “Başarı Belgesi” verilir.
Mezuniyet, mezuniyet belgesi, diploma/diploma eki ve düzenlenmesi
(1) Öğrenciler, bu Yönetmelikte belirtilen koşulları ve kayıtlı bulundukları eğitim-öğretim programları için ilgili kurullarca belirlenen yükümlülükleri yerine getirerek mezuniyete hak kazanırlar.
(2) Diploma ve mezuniyet belgelerine yazılacak mezuniyet tarihi, öğrencinin kayıtlı olduğu eğitim-öğretim programını tamamladığı tarihtir.
(3) Mezuniyet belgesi, diploma, diploma eki ve bu belgelerin düzenlenmesine ilişkin hususlar Senato tarafından belirlenen bir yönerge ile belirlenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çift Anadal, Yan Dal, Disiplin İşleri ve Tebligat
Çift anadal ve yan dal programı
(1) Çift anadal ve yan dal ile ilgili esaslar; 24/4/2010 tarihli ve 27561 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik esaslarına göre Senato tarafından onaylanan yönerge ile belirlenir.
Öğrenci disiplin işlemleri
(1) Öğrencilerin disiplin işlemleri; 2547 sayılı Kanunun ilgili maddesi ile Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür.
Tebligat ve adres bildirme
(1) Her türlü bildirim, öğrencinin yükseköğretim kurumuna kayıt anında bildirdiği adrese yazılı olarak yapılmakla veya bildirim ilgili yükseköğretim kurumunda ilan edilmek suretiyle tamamlanmış sayılır. Yükseköğretim kurumuna kayıt olurken bildirdikleri adresleri değiştirdikleri halde, bunu kayıtlı bulundukları kurumlara kaydettirmemiş bulunan veya yanlış ya da eksik adres vermiş olan öğrencilerin Üniversitede mevcut adreslerine bildirim yapılması halinde bildirimin kendilerine ulaştığı kabul edilir.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Hüküm bulunmayan haller
(1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
(1) 8/8/2005 tarihli ve 25900 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Dicle Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
(1) Bu Yönetmelik 2019-2020 eğitim-öğretim yılı başında yürürlüğe girer.
Yürütme
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Dicle Üniversitesi Rektörü yürütür.