BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Trakya Üniversitesi Özel Yetenekliler Eğitim, Uygulama ve Araştırma Merkezinin amaçlarına, faaliyet alanlarına, yönetim organlarına, yönetim organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
(1) Bu Yönetmelik; Trakya Üniversitesi Özel Yetenekliler Eğitim, Uygulama ve Araştırma Merkezinin amaçlarına, faaliyet alanlarına, yönetim organlarına, yönetim organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
(1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin (2) numaralı alt bendi ile 14 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Çalışma birimi: Merkeze bağlı faaliyet birimini,
b) Danışma Kurulu: Merkezin Danışma Kurulunu,
c) Merkez: Trakya Üniversitesi Özel Yetenekliler Eğitim, Uygulama ve Araştırma Merkezini,
ç) Müdür: Merkezin Müdürünü,
d) Özel yetenekli öğrenci (ÖYÖ): Yaşıtlarına göre daha hızlı öğrenen, yaratıcılığa, sanata, liderliğe ilişkin kapasitede önde olan, özel akademik yeteneğe sahip, soyut fikirleri anlayabilen, ilgi alanlarında bağımsız hareket etmeyi seven ve yüksek düzeyde performans gösteren öğrenciyi,
e) Rektör: Trakya Üniversitesi Rektörünü,
f) Üniversite: Trakya Üniversitesini,
g) Yönetim Kurulu: Merkezin Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Merkezin Amaçları ve Faaliyet Alanları
Merkezin amaçları
(1) Merkezin amaçları şunlardır:
a) ÖYÖ’nün tanılanmasına yönelik faaliyetlerde bulunmak, tanılama ve değerlendirme modelleri geliştirmek.
b) ÖYÖ için örgün, yaygın ve uzaktan eğitim-öğretim faaliyetlerinde bulunmak.
c) ÖYÖ’nün eğitimi ile ilgili öğretmen eğitimi yapmak ve ilgili resmi ve özel kurumlara danışmanlık yapmak.
ç) ÖYÖ’nün eğitimi ile ilgili Milli Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumları ile iş birliği yaparak bu okullarda bulunan ÖYÖ’nün eğitimine katkı sağlamak.
d) Türkiye’de ve diğer ülkelerdeki özel yetenekli bireylerin bilim insanı olarak yetişmelerine katkı sağlamak için çeşitli alanlarda zenginleştirilmiş, farklılaştırılmış ve bireyselleştirilmiş eğitim modelleri ve programları geliştirmek, bu öğrencilerle birlikte bilim ve doğa kampları, yaz ve kış bilim okullarında etkinlikler düzenlemek.
e) Zekâ, üstün zekâ, üreticilik ve bütün özel yeteneklilerin eğitimi alanlarında bilimsel araştırmalar yürütmek ve bu alanlarda araştırmacılar yetiştirmek.
f) Özel yetenekli bireylerin ailelerine yönelik eğitim, danışma ve rehberlik faaliyetlerinde bulunmak, bu konuda ilgili resmi ve özel kurumlara danışmanlık yapmak.
g) Özel yeteneklilere yönelik ülke ölçeğinde stratejik bilgi üretmek, bilimsel araştırmalar yapmak, yapılanları değerlendirmek ve araştırma ve geliştirme merkezi oluşturmak.
ğ) Özel yeteneklilerin eğitimi boyunca izlenmesine, profesyonel meslek yaşamları boyunca da iş birliğinin sürdürülmesine ilişkin uygulamalar yapmak.
h) Özel yeteneklilerin sağlıklı bir mizaç eğitimi ile milli ve uluslararası değerleri tanımalarını, benimsemelerini, geliştirmelerini ve bu değerlere saygı duymalarını; lider ve üretici düşünce yeteneklerini milli ve toplumsal bir bakış açısıyla ülke kalkınmasına yarar sağlayacak biçimde geliştirmek.
ı) Özel yeteneklilerin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alanların tamamında bütüncül gelişimlerini sağlayacak çalışmalarda bulunmak.
Merkezin faaliyet alanları
(1) Merkezin faaliyet alanları şunlardır:
a) Zekâ, üstün zekâ, üstün yetenek, özel yetenek ve yaratıcılık alanlarında bilimsel araştırmalar yapmak ve araştırma projeleri, eğitim ve tanılama araçları ve modelleri geliştirmek.
b) ÖYÖ’nün eğitimi ile ilgili örgün eğitim kurumları oluşturulmasına katkıda bulunmak.
c) Özel yeteneklilerin eğitimi ile ilgili tüm alanlarda eğitim programları geliştirmek ve değerlendirmek.
ç) Üniversite kapsamında ÖYÖ’nün laboratuvar ve atölye ortamlarında destek eğitim almalarını sağlamak.
d) ÖYÖ için destek eğitim ortamları oluşturmak ve destek eğitim faaliyetleri düzenlemek.
e) ÖYÖ’nün eğitimi ile ilgili kurs, sertifika eğitimleri ile öğretmen eğitimleri düzenlemek, enstitülerimiz ile iş birliği içinde öğretmenlere ÖYÖ’nün eğitimi ile ilgili lisansüstü eğitim imkânları oluşturmak.
f) Türkiye’de tüm eğitim kademesi, tür ve düzeyindeki okul ve kurumlarında görev yapan öğretmenlere özel yeteneklilerin eğitimi konusunda düzenlenecek programlar kapsamında eğitim vermek.
g) Özel yetenekli bireylere sahip ailelere eğitimler vermek ve danışmanlık yapmak; destekleyici, güvenlerini artırıcı, çevre ile uyumlu, kendisi ile barışık olma bilinci kazandırmak ve bu ailelere psikolojik ve sosyolojik bakımdan destek olacak eğitim programları oluşturmak.