Ekli “Vakıf Kültür Varlıklarının Onarımları ve Restorasyonları ile Çevre Düzenlemesine İlişkin Mal ve Hizmet Alımlarına Dair Usul ve Esaslarda Değişiklik Yapılması Hakkında Usul ve Esaslar”ın yürürlüğe konulmasına, 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (k) bendi ile ek 11 inci maddesi gereğince karar verilmiştir.
Vakıf Kültür Varlıklarının Onarımları ve Restorasyonları ile Çevre Düzenlemesine İlişkin Mal ve Hizmet Alımlarına Dair Usul ve Esaslarda Değişiklik Yapılması Hakkında Usul ve Esaslar
30/10//2018 tarihli ve 263 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Vakıf Kültür Varlıklarının Onarımları ve Restorasyonları ile Çevre Düzenlemesine İlişkin Mal ve Hizmet Alımlarına Dair Usul ve Esasların 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (h), (ı), (i) ve (j) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı fıkraya aşağıdaki (l), (m), (n) ve (o) bentleri eklenmiştir.
“h) Restorasyon projesi: Vakıf kültür varlıklarının onarımı, özgün işlevi ve yeni kullanımı için getirilen önerileri, müdahale biçimleri ve tekniklerini, teşhir tanzimlerini, statik, güçlendirme, mekanik, elektrik, aydınlatma, çevre düzenleme, güvenlik ve benzeri çizimleri ve raporu,
ı) Rölöve: Vakıf kültür varlıklarının mevcut durumunun ölçekli çizimlerle anlatımı, estetik ve teknik özelliklerine ilişkin raporların düzenlenmesi, yapım teknikleri, malzeme ve taşıyıcı sistemi hasar tespitleri ile malzeme analizlerinin yapılması ve fotoğraflarla belgelenmesini,
i) Güçlendirme projesi: Statik ve dinamik etkiler altında vakıf kültür varlığının yapım malzemesinin, taşıyıcı elemanlarının ve/veya taşıyıcı sisteminin, üzerinde bulunduğu zeminin sağlamlaştırılmasına yönelik çizimleri ve raporu,
j) Uygulama-restorasyon: Vakıf kültür varlıklarının ihyasına yönelik olarak rölöve, restitüsyon, restorasyon, rekonstrüksiyon, çevre düzenleme ve statik güçlendirme projeleri doğrultusunda; her türlü inşaat işleri ve bu işlerle ilgili tesisat, imalat, ihzarat, nakliye, tamamlama, onarım, restorasyon, rekonstrüksiyon, söküm, çevre düzenlemesi, sondaj, güçlendirme ve montaj işleri ile benzer işleri,”
“l) Bakan: Kültür ve Turizm Bakanını,
m) Benzer iş: İhale konusu iş veya işin bölümleriyle; nitelik ve büyüklük bakımından benzerlik gösteren, aynı veya benzer inşaat/restorasyon tekniği gerektiren, tesis, makine, teçhizat ve diğer ekipman ile mali güç, ihtisas ve organizasyon gerekleri itibarıyla benzer özellikteki işleri,
n) İş deneyim belgesi: Adayın veya isteklinin yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren tek sözleşme/sponsorluk protokolü kapsamında taahhüt ettikleri, ihale konusu iş veya benzer işlerdeki deneyimini gösteren; iş bitirme belgesi, iş durum belgesi, iş denetleme belgesi ve iş yönetme belgesini,
o) Yaklaşık maliyet: İhale onay belgesi düzenlenmeden önce idarece her türlü fiyat araştırması yapılarak, Katma Değer Vergisi hariç olmak üzere hesaplanan ve dayanakları ile birlikte bir hesap cetvelinde gösterilen, ihale konusu işin öngörülen bedelini,”
Aynı Usul ve Esasların 24 üncü maddesinin birinci fıkrasının ikinci cümlesi ve ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bu Usul ve Esaslar kapsamındaki; yurt dışı vakıf kültür varlıkları, UNESCO tarafından Dünya Kültür Mirası Listesi ya da Geçici Listesinde yer alan yurt içi ve yurt dışı vakıf kültür varlıkları, kamu düzeni veya güvenliğinin olağan hayatı durduracak veya kesintiye uğratacak şekilde bozulduğu ilan edilen yerlerdeki vakıf kültür varlıkları, güvenlikle ilgili özel durumların ortaya çıktığı yerlerdeki vakıf kültür varlıkları veya doğal afet sonucu ivedi müdahale gerektiren vakıf kültür varlıklarının her türlü alımlarında herhangi bir üst limit uygulanmaz.”
“(2) Bu ihale usulünde istekliler, 49 uncu maddeye göre tekliflerini idareye verir. İhale komisyonu 50 nci maddeye göre ihale tarih ve saatinde isteklilerin teklif dosyaları üzerinden katılım koşulları ve başvuru belgelerini inceleyerek birinci oturumu kapatır. İhale komisyonu 51 inci maddeye göre teklifleri değerlendirir ve idare, yeterlik kazanan isteklileri, belirleyeceği tarih ve saatte ilk teklifleri üzerinde görüşmeye davet eder. İhale komisyonu, görüşmeye gelen isteklilerin ilk teklifleri üzerinden indirim yapmalarını ister ve isteklilerin sözlü teklifleri tutanağa geçirilir. İstekliler, kendilerine verilen süre içerisinde sözlü tekliflerini, yazılı son teklif haline getirerek teklifin dayanağı belgeleri teklif ile uyumlu hale getirir. Görüşmeye gelmeyen isteklilerin ilk teklifleri son teklif olarak değerlendirilir. İhale, son tekliflerden en düşük teklif sahibi üzerinde bırakılarak sonuçlandırılır.”
Aynı Usul ve Esasların 25 inci maddesine aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“(3) Bu maddeye göre yapılacak alımlarda, ihale komisyonu kurma ve davetlilerde ihalelerde belirtilen yeterlik kurallarını arama zorunluluğu bulunmaksızın, ihale yetkilisince görevlendirilecek kişi veya kişiler tarafından piyasada fiyat araştırması yapılarak ihtiyaçlar temin edilebilir.
(4) Bu madde kapsamında alımı yapılacak malın teslimi veya hizmetin ya da yapım işinin belli bir süreyi gerektirmesi durumunda, alımın bir sözleşmeye bağlanması zorunlu olup, bir defada yapılacak alımlarda sözleşme yapılması idarenin takdirindedir.
(5) Bu madde kapsamında yapılacak alımlarda, harcama onay ve belgelerine ilişkin işlemler mevzuatı çerçevesinde gerçekleştirilir.”
Aynı Usul ve Esasların 26 ncı maddesinin başlığı “İlan süreleri” şeklinde ve aynı maddenin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Açık ihale ve belli istekliler arasında ihale usulü ile yapılacak ihalelere ilişkin ilanlar/ön yeterlik ilanları, ihale/son başvuru tarihinden en az on dört gün önce Genel Müdürlüğün resmi internet sitesinde yayımlanmak suretiyle ilan edilir ve ilan tarihini gösterir yayınlanmış ilan metni ihale işlem dosyasında muhafaza edilir.”
Aynı Usul ve Esasların 29 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 29
(1) İhale ve/veya ön yeterlik dokümanı, idarenin ilanda belirtilen adresinde görülebilir. Ancak ihaleye katılabilmek için dokümanın ihale ve/veya ön yeterlik son başvuru tarihinden önce satın alınması zorunludur.
(2) Aday veya isteklinin ortak girişim olması halinde, ortaklardan herhangi birinin ihale dokümanını satın alması yeterlidir.
(3) Pazarlık usulü ihalelerde, dokümanı sadece davet edilenler görebilir ve satın alabilir.
(4) İhale dokümanı satın almayanlar ihaleye teklif veremezler.”
Aynı Usul ve Esasların 30 uncu maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İhale ve ön yeterlik dokümanında değişiklik veya açıklama yapılması
MADDE 30
(1) İlan yapıldıktan sonra ihale ve ön yeterlik dokümanında değişiklik yapılmaması esastır. Değişiklik yapılması zorunlu olursa, bunu gerektiren sebep ve zorunluluklar bir tutanakla tespit edilerek önceki ilanlar geçersiz sayılır ve ihale yeniden aynı şekilde ilan olunur. Ancak teklif ve başvuruların hazırlanmasını etkileyebilecek maddi veya teknik hatalar ya da eksikliklerin idarece tespit edilmesi veyahut idareye yazılı olarak bildirilmesi halinde, zeyilname düzenlenmek suretiyle dokümanda değişiklik yapılabilir. Yapılan değişikliklere ilişkin zeyilname, ihale dokümanının bir parçası olarak ihale veya son başvuru tarihinden en az beş gün öncesinde bilgi sahibi olmalarını temin edecek şekilde, ihale dosyası alanların tamamına bildirim ve tebligat esasları çerçevesinde gönderilir. Ancak belirlenen maddi veya teknik hataların veya eksikliklerin ilanda da bulunması halinde ise ihale sürecine devam edilebilmesi, 28 inci maddeye göre düzeltme ilanı yapılması ile mümkündür.
(2) Yapılan değişiklik nedeniyle tekliflerin veya başvuruların hazırlanabilmesi için ek süreye ihtiyaç duyulması halinde, ihale veya son başvuru tarihi bir defaya mahsus olmak üzere en fazla yirmi gün zeyilname ile ertelenebilir. Zeyilname düzenlenmesi halinde, tekliflerini vermiş veya başvurularını yapmış olan istekli veya adaylara teklif veya başvurularını geri çekerek, yeniden teklif verme veya başvuru yapma imkanı tanınır.
(3) Ön yeterlik başvurusu veya teklif verme aşamasında, ihale veya ön yeterlik dokümanında açıklanmasına ihtiyaç duyulan hususlarla ilgili olarak ihale ve son başvuru tarihinden beş gün öncesine kadar yazılı olarak açıklama talep edilebilir. Bu tarihten sonra yapılacak açıklama talepleri değerlendirmeye alınmaz.
(4) Açıklama talebinin idarece uygun görülmesi halinde idarece yapılacak açıklama, ihale dokümanının bir parçası olarak ihale dosyasına eklenir ve bu tarihe kadar doküman satın alanların tamamına bildirim ve tebligat esasları çerçevesinde gönderilir. İdarenin bu yazılı açıklaması, ihale veya son başvuru tarihinden en az üç gün önce tüm istekli olabilecekler, adaylar veya isteklilerin bilgi sahibi olmalarını sağlayacak şekilde yapılır. Açıklamada, sorunun tarifi ve idarenin ayrıntılı cevapları yer alır, ancak açıklama talebinde bulunanın kimliği belirtilmez.
(5) Şikayet üzerine yapılan incelemede; başvuruların ya da tekliflerin hazırlanmasını veya işin gerçekleştirilmesini etkileyebilecek maddi veya teknik hataların veya eksikliklerin bulunması ve idarece ihale veya ön yeterlik dokümanında düzeltme yapılmasına karar verilmesi halinde, ihale veya son başvuru tarihine beş günden az süre kalmış olsa dahi gerekli düzeltme yapılarak yukarıda belirtilen usule göre son başvuru veya ihale tarihi bir defa daha ertelenebilir. Belirlenen maddi veya teknik hataların veya eksikliklerin ilanda da bulunması halinde ise ihale sürecine devam edilebilmesi, ancak 28 inci maddeye göre düzeltme ilanı yapılması ile mümkündür."
Aynı Usul ve Esasların 37 nci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İş deneyimini gösteren belgeler
MADDE 37
(1) Uygulama - restorasyon işlerinde;
a) Aday veya isteklilerden, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt ettikleri ihale konusu iş veya benzer işlerdeki deneyimlerini tevsik etmeleri için iş deneyim belge tutarlarının;
1) Açık ihale ve pazarlık usulü ile yapılan ihalelerinde teklif edilen bedelin % 50’sinden az ve % 100’ünden fazla olmamak üzere idarece belirlenecek orandan,
2) Belli istekliler arasında ihale usulü ile yapılan ihalelerin ön yeterlik değerlendirmesinde yaklaşık maliyetin % 50’sinden az ve % 100’ünden fazla olmamak üzere, idarece belirlenecek tutardan,
az olmaması yeterlik kriteri olarak aranır.
b) Aday veya istekliler tarafından, uygulama işlerindeki iş deneyimlerini tevsik için;
1) İlk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son on beş yıl içinde geçici kabulü yapılan,
2) İlk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son on beş yıl içinde geçici kabulü yapılan işlerde, ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,
3) Devam eden (iş artışı yapılan) işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son on beş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen,
4) Devam eden (iş artışı yapılan) işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son on beş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen işlerde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,
5) Devredilen işlerde, devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son on beş yıl içinde geçici kabulü yapılan,
işlerle ilgili deneyimlerini gösteren belgeler sunulur.
c) Geçici kabul tarihi veya gerçekleşme oranının toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaştığı tarihin, ilk ilan veya davet tarihi ile ihale veya son başvuru tarihi arasında olduğu işler de (b) bendi kapsamında değerlendirilir.
ç) İş ortaklığında, pilot ortağın istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 80’ini, diğer ortakların her birinin ise istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 20’sini sağlaması zorunludur. Ancak ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde ettiği iş deneyim belgesi sunulması halinde pilot ortak ve diğer ortakların her birinin birinci cümledeki oranlara göre asgari iş deneyim tutarını sağlaması koşulu aranmaz. Konsorsiyumda ise her bir ortağın kendi kısmı için istenen asgari iş deneyim tutarını sağlaması zorunludur.
d) Tüzel kişi tarafından iş deneyimini göstermek üzere sunulan belgenin, tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip ortağına ait olması halinde; ticaret ve sanayi odası/ticaret odası bünyesinde bulunan ticaret sicil memurlukları veya yeminli mali müşavir ya da serbest muhasebeci mali müşavir tarafından, ilk ilan veya davet tarihinden sonra düzenlenen ve düzenlendiği tarihten geriye doğru son bir yıldır kesintisiz olarak bu şartın korunduğunu gösteren belgenin sunulması zorunludur.
e) İş deneyimi olarak geçici kabulü yapılmamış bir işe ait iş denetleme veya iş yönetme belgesinin sunulması halinde; belgeyi düzenleyen idarenin, belgeye konu işin geçici kabulünün yapılıp yapılmadığı, yapılmışsa geçici kabul tarihi, belgeye konu işte iş artışı varsa iş artışı tutarı, yazının tanzim edildiği tarih itibarıyla toplam sözleşme bedelinin % 80’inin tamamlanıp tamamlanmadığı, tamamlanmış ise tamamlandığı tarihi belirtir yazısının başvuru veya teklif kapsamında sunulması zorunludur.
f) İş artışı yapılan ve devam eden işlerde toplam sözleşme bedelinin % 80’ine ulaşılması halinde iş durum belgesi düzenlenebilecek ve bu şartları taşıyan iş durum belgeleri ihalelerde sunulabilecektir. Tamamlanan ancak geçici kabulü yapılmamış uygulama işleri için iş durum belgesi düzenlenebilecektir. İş durum belgeleri düzenleme tarihi itibarıyla bir yıl geçerli olacaktır. Belge geçerlik tarihi geçmiş belgeler değerlendirilmeyecektir.
(2) Mal ve hizmet alımı işlerinde;
a) Aday veya isteklilerden, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt ettikleri, ihale konusu iş veya benzer işlerdeki deneyimlerini tevsik etmeleri için iş deneyim belge tutarlarının;
1) Açık ihale ve pazarlık usulü ile yapılan ihalelerde teklif edilen bedelin % 25’inden az ve % 50’sinden fazla olmamak üzere idarece belirlenecek orandan,
2) Belli istekliler arasında ihale usulü ile yapılan ihalelerin ön yeterlik değerlendirmesinde yaklaşık maliyetin % 25’inden az ve % 50’sinden fazla olmamak üzere idarece belirlenecek tutardan,
az olmaması yeterlik kriteri olarak aranır.
b) Aday ve istekliler tarafından, mal ve hizmet alımı işlerindeki iş deneyimlerini tevsik için;
1) İlk ilan tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabulü yapılan,
2) Devredilen işlerde, devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabulü yapılan,
işlerle ilgili deneyimlerini gösteren belgeler sunulur.
c) İlk ilan tarihi ile ihale veya son başvuru tarihi arasında kabul işlemleri tamamlanan hizmet işleri, ilgisine göre bu fıkranın (b) bendinin (1) veya (2) numaralı alt bentleri kapsamında değerlendirilir.
ç) İş ortaklığında pilot ortağın, istenilen deneyim tutarının en az % 70’ini, diğer ortakların her birinin % 10'unundan az olmamak üzere istenilen iş deneyim tutarının % 30’unu sağlaması gerekir. Ancak ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde edilen iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması halinde, pilot ortak ve diğer ortakların her birinin birinci cümledeki oranlara göre asgari iş deneyim tutarını sağlaması koşulu aranmaz. Konsorsiyumda ise her bir ortağın kendi kısmı için istenen iş deneyim tutarını sağlaması zorunludur.”
Aynı Usul ve Esasların 49 uncu maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(3) İdare ve komisyon başkanlığına verilen teklifler, zeyilname düzenlenmesi sonucu tekliflerde değişiklik yapılması gereken haller dışında herhangi bir sebeple geri alınamaz.”
Aynı Usul ve Esasların 51 inci maddesinin ikinci fıkrasına (ç) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki (d) bendi eklenmiştir.
“d) Aritmetik hata ve yuvarlama işlemleri, aşağıda belirtilen hususlar ve örnek tablo dikkate alınarak uygulanır:
1) Birim fiyat teklif cetvelindeki çarpım ve toplamlarda hata olması durumunda aritmetik hata olduğu kabul edilerek, teklif doğrudan değerlendirme dışı bırakılır. Kısmi teklif verilmesine imkan tanınan ihalelerde, isteklinin aritmetik hata yapılan kısma ilişkin teklifi değerlendirme dışı bırakılarak, teklif verdiği diğer kısımlar üzerinden ihale sonuçlandırılır.
2) Kısmi teklife izin verilip verilmediğine bakılmaksızın, birim fiyat üzerinden teklif alınan tüm ihalelerde istekliler, hizmet alımı ihalelerinde işçi sayısı üzerinden teklif alınan işçilik kalemleri hariç, birim fiyatları ve birim fiyatla miktarın çarpılması sonucu bulunan tutarları, virgülden sonra iki ondalık basamaklı sayıdan fazla olacak şekilde verebilir. Ancak toplam teklif tutarı virgülden sonra en yakın iki ondalık basamaklı sayıya yuvarlanarak yazılır. Yuvarlama işleminde yarım kuruş ve üzerindeki değerler bir kuruşa tamamlanır ve yarım kuruşun altındaki değerler ise dikkate alınmaz.
3) Kısmi teklifin tek kalemden oluşması durumunda birim fiyatla miktarın çarpılması sonucu bulunan tutar, en fazla virgülden sonra iki ondalık basamaklı olacak şekilde verilebilir. Kısmi teklifin birden çok kalemden oluşması halinde ise bu kalem tutarlarının toplanması sonucu bulunan kısım toplam tutarı en fazla virgülden sonra iki ondalık basamaklı olacak şekilde verilebilir. Kısmi teklifin birden çok kalemden oluşması halinde her bir kalemin birim fiyatla miktarın çarpılması sonucu bulunan tutarı, virgülden sonra iki ondalık basamaklı sayıdan fazla olacak şekilde verilebilir, ancak kısım toplam tutarı en yakın iki ondalık basamaklı sayıya yuvarlanarak yazılır. Yuvarlama işleminde yarım kuruş ve üzerindeki değerler bir kuruşa tamamlanır, yarım kuruşun altındaki değerler ise dikkate alınmaz.
| Yuvarlama işlemine ilişkin örnek tablo: | |
| Hesaplanan toplam/kısım toplamı teklif tutarı | Yuvarlama sonucu |
| 500.815,414 | 500.815,41 |
| 500.815,4149 | 500.815,41 |
| 500.815,41582 | 500.815,42 |
| 500.815,4169 | 500.815,42 |
4) İşçilik ücreti, yol ve yemek bedeli ile bunlar üzerinden alınan prim tutarları gibi işçilik kalemlerini oluşturan maliyet unsurlarına ilişkin hesaplama yöntemi, sosyal güvenlik mevzuatına ve idari düzenlemelere uygun şekilde 1.-TL’nin (BirTürkLirasının) altındaki tutarlar iki ondalık basamaklı sayıya yuvarlanarak yazılır. Sosyal güvenlik mevzuatındaki emredici düzenlemeler dikkate alınarak, isteklilerin ilgili mevzuatı gereğince yapacakları işçilik hesaplamalarında da anılan yöntemin uygulanması zorunludur. Hizmet alımı ihalelerinde birim fiyat teklif cetvelinde yer alan ve işçi sayısı üzerinden teklif alınan işçilik kalemlerinin birim fiyatları ile birim fiyatla miktarın çarpılması sonucu bulunan tutarları, virgülden sonra en yakın iki ondalık basamaklı sayıya yuvarlanarak yazılır. Yuvarlama işleminde yarım kuruş ve üzerindeki değerler bir kuruşa tamamlanır, yarım kuruşun altındaki değerler ise dikkate alınmaz.”
Aynı Usul ve Esasların 55 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İş deneyim belgelerine ilişkin esaslar
MADDE 55
(1) İş deneyim belgeleri, 4734 ve 4735 sayılı Kanunlar ile ilgili diğer mevzuat hükümlerine göre sözleşmeyi yapan idare veya Genel Müdürlük tarafından düzenlenir.
(2) İş deneyim belgeleri, ihale dokümanlarında bulunan düzenlemeler, 4734 ve 4735 sayılı Kanunlar ile ilgili diğer mevzuat hükümlerine göre güncellenir ve değerlendirilir."
Aynı Usul ve Esasların 58 inci maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İhalenin karara bağlanması, onaylanması veya iptali
MADDE 58
(1) Yapılan değerlendirme sonucunda ihale komisyonu tarafından ihale, ekonomik açıdan en avantajlı teklifi veren istekli üzerinde bırakılır ve ihale komisyonunca alınan gerekçeli karar ihale yetkilisinin onayına sunulur.
(2) İhale kararı ihale yetkilisince onaylanmadan önce idare, ihale üzerinde kalan istekli ile varsa ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi isteklinin ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığını Kamu İhale Kurumundan teyit ederek buna ilişkin belgeyi ihale kararına eklemek zorundadır. Her iki isteklinin de yasaklı olduğunun anlaşılması durumunda ihale yetkilisince ihale kararı onaylanamaz ve ihale iptal edilir.
(3) İhale yetkilisi, karar tarihini izleyen en geç beş iş günü içinde ihale kararını onaylar veya gerekçesini açıkça belirtmek suretiyle iptal eder.
(4) İhale; kararın onaylanması halinde geçerli, iptal edilmesi halinde ise hükümsüz sayılır.
(5) Geçici teminat hariç aday ve isteklilerce verilen teklif ve başvuru belgeleri, ihale sonuçlandıktan sonra iade edilmez. Ancak teklif veya başvuru kapsamında idareye verilen asıl belgeler ile noter onaylı suret belgeler, aday veya isteklinin talebi halinde kendisine iade edilir. Bu durumda, iade edilen asıl veya noter onaylı suret belgelerin, idarece onaylı bir suretinin ihale işlem dosyasında muhafazası zorunludur.
(6) Türk Lirası dışındaki geçici teminat olarak kabul edilen değerlerin isteklilere iadesi sırasında, teminat değerlerine ilişkin belgenin aslına uygunluğu idarece onaylı bir sureti ihale işlem dosyasında muhafaza edilir.”
Aynı Usul ve Esasların 60 ıncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 60
(1) Kesinleşen ihale kararı, ihale yetkilisi tarafından onaylandığı günü izleyen en geç üç gün içinde ihale üzerinde bırakılan dahil ihaleye teklif veren bütün isteklilere bildirilir.
(2) İhale kararının ihale yetkilisi tarafından iptal edilmesi durumunda da isteklilere gerekçeleri belirtilmek suretiyle bildirim yapılır.
(3) İhale sonucunun bütün isteklilere bildiriminden itibaren beş gün geçmedikçe sözleşme imzalanamaz.
(4) Bu Usul ve Esaslara göre bildirimlerin tamamlanmasını takip eden, ön mali kontrol yapılması gereken hallerde ise bu kontrolün tamamlandığı tarihi izleyen altıncı günden itibaren üç gün içinde ihale üzerinde bırakılan istekli sözleşmeye davet edilir. Bu davet yazısında istekliye, tebliğ tarihini izleyen on gün içinde yasal yükümlüklerini yerine getirmek suretiyle sözleşmeyi imzalaması hususu bildirilir. Yabancı istekliler için bu süreye on iki gün ilave edilir. Sözleşmenin imzalanacağı tarihte, ihale sonuç bilgileri Kamu İhale Kurumuna gönderilmek suretiyle ihale üzerinde kalan isteklinin ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığının teyit edilmesi zorunludur.
(5) İsteklinin, bu davet yazısının bildirim tarihini izleyen on gün içinde yasal yükümlülüklerini yerine getirerek sözleşmeyi imzalaması zorunludur. Mücbir sebep halleri dışında, ihale üzerinde kalan istekli, yasal yükümlülüklerini yerine getirerek sözleşme imzalamak zorundadır.
(6) Bu zorunluluğa uyulmaması halinde, ihale üzerinde kalan isteklinin geçici teminatı gelir kaydedilerek 4734 sayılı Kanununun 58 inci maddesi hükümleri uygulanır. Ancak anılan Kanunun 10 uncu maddesi kapsamında taahhüt altına alınan durumu tevsik etmek üzere idareye sunulan bilgi ve/veya belgelerin taahhüt edilen duruma aykırı hususlar içermesi halinde, ihale üzerinde kalan isteklinin geçici teminatı gelir kaydedilmekle birlikte, hakkında 4734 sayılı Kanunun 58 inci maddesi hükümleri uygulanmaz.”
Aynı Usul ve Esasların 65 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 65
(1) Sözleşmelerin uygulaması aşamasında, ihale sürecinde öngörülemeyen durumlar nedeniyle bir iş artışının zorunlu olması halinde, idare yapı denetim görevlileri ile yüklenici tarafından hazırlanan iş artışı idarenin onayına sunulur. Artışa konu olan işin; sözleşmeye esas proje içinde kalması ve asıl işten ayrılmasının teknik veya ekonomik olarak mümkün olmaması şartıyla;
a) Harcama yetkilisinin onayı ile ilk sözleşme bedelinin % 50’sini aşmamak üzere,
b) Harcama yetkilisinin teklifi, Genel Müdürün uygun görüşü ve Bakan onayı ile ilk sözleşme bedelinin % 100’ünü aşmamak üzere,
bir defada veya birden fazla sayıda iş artışı yapılabilir.
(2) Harcama yetkilisince, birinci fıkranın (a) bendinde belirtilen % 50 artış ile işin tamamlanacağının tespit edilmesi durumunda gerekli iş artışı yapılmak suretiyle iş sözleşme hükümlerine uygun olarak tamamlanır.
(3) Harcama yetkilisince birinci fıkranın (a) bendinde belirtilen % 50 artış ile işin tamamlanamayacağının tespit edilmesi durumunda, artış yapılmaksızın birinci fıkranın (b) bendinde belirtilen Genel Müdürün uygun görüşü ve Bakan onayına ilişkin iş ve işlemler tesis edilir.
(4) İkinci fıkra gereğince % 50 artış ile işin tamamlanacağı tespit edilerek yapılan % 50 artış ile işin tamamlanamaması ve yukarıda zikredilen iş artışı şartları çerçevesinde % 50’nin üzerinde yeni iş artışının zorunluluk arz etmesi durumunda da Genel Müdürün uygun görüşü ve Bakan onayına ilişkin iş ve işlemler tesis edilir.
(5) Birinci fıkranın (b) bendi, üçüncü ve dördüncü fıkralarda belirtilen % 50’nin üzerindeki iş artışının, Genel Müdürce uygun görülmemesi veya Bakan tarafından onaylanmaması durumunda başkaca bir artış yapılmaksızın iş genel hükümlere göre tasfiye edilir.
(6) İş artışı yapılan durumlarda, iş artışı için ek kesin teminat alınması, gerekli ek süre verilmesi ve sözleşmesindeki fiyat farkı hükümlerinin uygulanması suretiyle iş aynı yükleniciye yaptırılır. Yüklenici, artırılmış işe tekabül eden imalatların tamamını aynı ihale dokümanı ve sözleşme hükümlerine uygun olarak yerine getirmek zorundadır.
(7) İşin tasfiye edilmesi durumunda yüklenici, işin kalan kısmının ilk sözleşme bedeli tutarındaki, yapılması mümkün ve zorunlu olan işlerin, idarece uygun görülen kısımlarını ihale dokümanları ile işe ait sözleşme hükümlerine uygun olarak yerine getirmek zorundadır.
(8) Sözleşme konusu işte, gerekmesi halinde iş eksilişi de yapılabilir. Sözleşme bedelinin % 80’inden daha düşük bedelle tamamlanacağı anlaşılan işlerde, yüklenici işi tamamlamak zorundadır. Bu durumda yükleniciye, yapmış olduğu gerçek giderleri ve yüklenici kârına karşılık olarak, sözleşme bedelinin % 80’i ile sözleşme fiyatlarıyla yaptığı işin tutarı arasındaki bedel farkının % 5’i geçici kabul tarihindeki fiyatlar üzerinden ödenir.
(9) 24 üncü maddede belirlenen güncel parasal limit kapsamında yapılan ihalelere ilişkin sözleşmelerin uygulama aşamalarında, ihale sürecinde öngörülemeyen durumlar nedeniyle bir iş artışının zorunlu olması halinde, aynı maddede belirlenen güncel parasal üst limitin % 50 si tutarına kadar, harcama yetkilisinin onayı ile bir defa veya birden fazla sayıda artış yapılabilir. Bu artışta, sözleşmenin yapıldığı yıl içerisindeki güncel tutar esas alınır. Belirlenen güncel parasal limitin % 50’sinin üzerinde hiçbir suretle iş artışı yapılamaz.
(10) 25 inci maddede belirlenen doğrudan temin güncel parasal limitin üzerinde yaklaşık maliyet hazırlanması sırasında öngörülemeyen durumlar nedeniyle bir iş artışı yapılamaz. Güncel parasal üst limitin içerisinde kalmak şartıyla harcama yetkilisinin onayı ile bir defa veya daha fazla sayıda iş artışı yapılabilir. Bu artışta, sözleşmenin yapıldığı yıl içerisindeki güncel parasal tutar esas alınır.”
Aynı Usul ve Esasların 74 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 74
(1) Sözleşme ve ekleri ile ihale dokümanlarına göre tamamlanan işlerde teminatın iadesi;
a) Uygulama işlerinde; taahhüdün sözleşme ve ihale dokümanlarına uygun biçimde yerine getirildiği ve yüklenicinin bu işten dolayı idareye herhangi bir borcunun olmadığı tespit edildikten ve Sosyal Güvenlik Kurumundan ve vergi idaresinden borcu olmadığına/teminatın iadesinde sakınca bulunmadığına ilişkin belge (ilişiksizlik belgesi anlaşılmayacaktır) getirildikten ve geçici kabul tutanağının onaylanmasından sonra teminatın yarısı, kesin hesap, kesin kabul ve kesin hakediş yapılarak idareye ve vergi idarelerine borcu olmadığı anlaşıldıktan ve Sosyal Güvenlik Kurumundan ilişiksizlik belgesi getirdikten sonra kalan teminatın tamamı yükleniciye iade edilir. Yurt dışı uygulama işlerinde, işin yapıldığı ülkenin mevzuatı gereği ilgili kurumlarına borcunun bulunmadığının belgelendirilmesi gerekir.
b) Her türlü mal ve hizmet alımlarında, kabul tutanağının onaylanarak kesin hesap ve kesin hakedişin yapılması sonucu sözleşme konusu işten dolayı idareye, vergi idarelerine ve Sosyal Güvenlik Kurumuna borcu olmaması halinde teminatın tamamı yükleniciye iade edilir. Yurt dışı işlerinde, bulunulan ülkenin mevzuatı gereği ilgili kurumlarına borcunun bulunmadığı belgelendirilmesi gerekir.
(2) İşin konusunun piyasadan hazır halde alınıp satılan mal alımı olması halinde, muayene ve kabul işlemlerini takiben idareye ve vergi idarelerine borcu olmaması halinde teminatın tamamı iade edilir. Sosyal Güvenlik Kurumundan ilişiksiz belgesi getirilmesi şartı aranmaz.
(3) Teminatın iadesi hususunda idare alacağı ifadesinden, sözleşme konusu işle ilgili olarak;
a) İdare veya denetim birimleri ile yargı mercileri tarafından geçici kabul onayına kadar tespit edilen gecikme cezaları,
b) Yüklenici veya vekili ile yüklenici teknik personellerinin sözleşme hükümlerine göre iş başında bulunmama ve sözleşmeden doğan her türlü ceza tutarları,
c) Hakedişlerde yapılan her türlü fazla ödemeler (kesin hesap yapılması anlaşılmayacaktır),
ç) Yapılması gereken yasal kesintiler,
d) Geçici kabulde tespit edilen nefaset kesintileri,
dikkate alınarak tespit edilen her türlü alacakların, hakedişlerden/yüklenici alacaklarından mahsup/tahsil imkanı bulunmaması ve yüklenicinin bu türden borçları kendisine yapılan tebliğe rağmen idareye ödememesi gibi hususların anlaşılması gerekir.”
Aynı Usul ve Esasların 75 inci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki (ç) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki (d) bendi eklenmiştir.
“d) Vakıflar Genel Müdürlüğünce belirlenecek diğer haller.”
Aynı Usul ve Esaslara 77 nci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki 77/A maddesi eklenmiştir.
“Sözleşmenin uygulama sürecinde ihalelerden yasaklamaya ilişkin hususlar
MADDE 77/A
(1) Yüklenicinin, sözleşmenin uygulanması sürecinde bu Usul ve Esaslarda sayılan yasak fiil ve davranışları ve sözleşmenin feshini düzenleyen hükümleri çerçevesinde yasak fiil veya davranışlarının özelliğine göre, bir yıldan az olmamak üzere iki yıla kadar, 4734 sayılı Kanunun 2 nci ve 3 üncü maddeleri ile istisna edilenler dahil bütün kamu kurum ve kuruluşlarının ihalelerine katılmaktan yasaklama kararı verilir. Katılma yasakları, sözleşmeyi uygulayan Bakanlık tarafından verilir.
(2) Haklarında yasaklama kararı verilen tüzel kişilerin şahıs şirketi olması halinde şirket ortaklarının tamamı hakkında, sermaye şirketi olması halinde ise sermayesinin yarısından fazlasına sahip olan gerçek veya tüzel kişi ortaklar hakkında birinci fıkra hükmüne göre yasaklama kararı verilir. Haklarında yasaklama kararı verilenlerin gerçek veya tüzel kişi olması durumuna göre ayrıca bir şahıs şirketinde ortak olmaları halinde bu şahıs şirketi hakkında da, sermaye şirketinde ortak olmaları halinde ise sermayesinin yarısından fazlasına sahip olmaları kaydıyla bu sermaye şirketi hakkında da aynı şekilde yasaklama kararı verilir.
(3) Yasak fiil veya davranışlarda bulundukları tespit edilenler, yasaklama kararının yürürlüğe girdiği tarihe kadar aynı idare tarafından yapılacak ihalelere de iştirak ettirilmezler.
(4) Yasaklama kararları, yasaklamaya ilişkin kararın Bakanlık makamına sunulmasından itibaren kırk beş gün içinde verilir. Verilen bu karar Resmî Gazete'de yayımlanmak üzere en geç on beş gün içinde gönderilir ve yayımı tarihinde yürürlüğe girer. İdareler, yasaklamayı gerektirir bir durumla karşılaştıkları takdirde, gereğinin yapılması için bu durumu Genel Müdürlüğe bildirmekle yükümlüdür.
(5) Kırk beş günlük sürenin başlangıcı olarak yasaklama kararının Bakanlığa ulaştığı tarih esas alınacaktır."
Aynı Usul ve Esaslara geçici 1 inci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki geçici 2 nci madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 2
(1) Bu maddeyi ihdas eden Usul ve Esaslar değişikliğinin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla devam eden sözleşmeler ile ilanı veya duyurusu bu değişiklikten önce yapılmış olan ihaleler, yazılı olarak duyurulduğu ve ilan edildiği veya sözleşmeye bağlandığı tarihte yürürlükte olan mevzuat hükümlerine göre sonuçlandırılır.”
Bu Usul ve Esaslar yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Bu Usul ve Esasları Cumhurbaşkanı yürütür.