Dosya olarak kaydet: PDF - WORD

Ekler

Görüntüleme Ayarları:

MADDE 1

26/1/2017 tarihli ve 29960 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İki veya Üç Tekerlekli Araçların ve Dört Tekerlekli Motosikletlerin Tip Onayına Yönelik Araçların Yapısı ve Genel Gereklilikleri Hakkında Yönetmelik (AB/44/2014)’in 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (vv) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“vv) Sürüş çevrimi; Motorun çalıştırılması, varsa arızanın tespit edildiği sürüş modu ile motorun kapatılması işlemlerinden oluşan test döngüsünü,”

MADDE 2

Aynı Yönetmeliğin 3 üncü maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“(2) Ekipman ve parçaların imalatçıları 6 ncı ila 20 nci maddeler uyarınca; fiziksel gösterim deneylerinden faydalanarak onay kuruluşuna piyasaya arz edilen tescil edilen veya kullanıma alınan (hizmete giren) ve Kategori L'de yer alan araçların AB/168/2013 Yönetmeliğinin Bölüm 3'ünde belirtilen araç yapısı şartlarına ve aynı zamanda 6 ncı ila 20 nci maddelerde yer verilen ayrıntılı teknik şartlar ve deney prosedürlerine uygun olduğunu gösterir.”

MADDE 3

Aynı Yönetmeliğin 24 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“MADDE 24

(1) Bu Yönetmelik, iki veya üç tekerlekli araçların ve dört tekerlekli motosikletlerin tip onayına yönelik araçların yapısı ve genel gereklilikleri bakımından (AB) 168/2013 sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Tüzüğünü tamamlayan ve (AB) 2016/1824 ve (AB) 2018/295 ile değiştirilen 21/11/2013 tarihli ve (AB) 44/2014 sayılı Yetki Devrine Dayanan Komisyon Tüzüğü dikkate alınarak Avrupa Birliği mevzuatına uyum çerçevesinde hazırlanmıştır.

(2) Bu Yönetmelik hükümlerinde herhangi bir tereddüt hasıl olması durumunda, bu Yönetmeliğin dikkate aldığı (AB) 44/2014 sayılı Konsey Tüzüğünün değişiklikleri dâhil orijinal metni esas alınır.”

MADDE 4

Aynı Yönetmeliğin EK II’sinin;

a) 2.3.1.1 inci ve 2.3.1.2 nci maddelerinde yer alan “silindir/piston düzeni” ibareleri “silidir, piston” olarak değiştirilmiştir.

b) 3.2.1.3 inci, 4 ila 4.2.3 üncü, 5.1 inci, 5.2.3 ila 5.2.6 ncı maddeleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“3.2.1.3. AB/168/2013 Yönetmeliğinin 2 nci ve 4 üncü maddeleri ile Ek I'inde tanımlanan araç (alt) kategorilerini belirten işaret, borular üzerinde okunaklı olacaktır.”

“4. L3e-Al ve L4e-Al (alt)kategorilerine ilişkin ilâve özel gereklilikler

4.1. L3e-Al ve L4e-Al araçları, 4.2 ila 4.2.3 maddelerinde ya da 4.3, 4.3.1 ve 4.3.2 maddelerinde ya da 4.4, 4.4.1, 4.4.2 maddelerinde ve 4.5, 4.6 ve 4.7 maddelerinde yer alan gerekliliklere uyacaktır. Ayrıca, bu araçlar 3.2.2.1, 3.2.2.3, 3.2.2.4, 3.2.2.5, 3.2.3.1 ve 3.2.3.3 maddelerinin gerekliliklerine de uyacaktır.

4.2. Giriş ağzı kanalına sökülmez bir rondela yerleştirilmelidir. Söz konusu rondelanın emme borusu içine yerleştirilmesi halinde, emme borusu kilit cıvatası ya da sadece özel aletler kullanılarak çıkarılabildi cıvatalar marifetiyle motor bloğuna takılacaktır.

4.2.1. Rondela asgari olarak 60 HRC’lik sertliğe sahip olacaktır. Kısıtlanmış bölümde, kalınlığı 4 mm’yi aşmayacaktır.

4.2.2. Rondelayı çıkarmak ya da değiştirmek amacıyla yapılan her türlü müdahale ya rondelanın ve takviyesinin tahrip olmasına ya da onaylı durumuna geri dönene kadar motorun tamamen veya daimi olarak arızalanmasına neden olacaktır.

4.2.3. AB/168/2013 Yönetmeliğinin 2 nci ve 4 üncü maddeleri ile Ek I'inde tanımlanan araç (alt)kategorisinin gösterimine ilişkin işaret, rondelanın yüzeyinde ya da ondan çok uzak olmayan bir yerde okunaklı olacaktır.”

“5.1. Ek III'ün 4 üncü maddesinde belirtilen dönüşüm gerekliliklerine uyan L3e-A2 ya da L4e-A2 alt kategorisine ait aynı araç tipi kapsamındaki her türlü varyant ya da versiyon AB/168/2013 Yönetmeliğinin Ek Finde yer alan L3e-A2 ya da L4e-A2 alt kategori sınıflandırmasında belirtilen değerlerin iki katından daha fazla azami net motor gücü ve/veya azami sürekli anma gücüne sahip L3e-A3 ya da L4e-A3 tipi, varyantı ya da versiyonundan türetilmeyecektir (örneğin, 70 kW ila 35 kW ya da daha düşük, 50 kW ila 35 kW ya da daha düşük).”

“5.2.3. Hava filtresi/fıltreleri dahil olmak üzere hava giriş sistemi (değişiklik ya da sökme);

5.2.4. Aktarma organı;

5.2.5. Güç aktarma organının tahrik ünite performansını kontrol eden kontrol ünitesi/üniteleri;

5.2.6. AB/168/2013 Yönetmeliğinin Ek II(A)’sı uyarınca onaylanan tahrik ünitesi performansında herhangi bir değişikliğe yol açan tam motor yükünü sınırlandıran her türlü (mekanik, elektrikli, yapısal, vb.) parçanın sökülmesi.”

c) 3.2.2.4 üncü maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki madde, 3.2.3.3 üncü maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki maddeler, 4.2.12 nci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki maddeler 5.2.1 inci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki madde ve 6 nci maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki maddeler eklenmiştir.

“3.2.2.5. İki zamanlı motorlar için, silindirin tabanı ile varsa, karter arasındaki her türlü contanın azami kalınlığı montaj sonrasında 0,5 mm’yi geçmeyecektir.”

“3.3. Sürekli Değişken Şanzıman (CVT)

3.3.1. Mevcut ise CVT şanzımanı asgari 2 adet kesme cıvatası yardımıyla takılacak ya da sadece özel aletler kullanılarak sökülecektir.

3.3.2. İki disk arasındaki etkin mesafenin sınırlandırılması vasıtasıyla dişli oranını sınırlandırmayı amaçlayan CVT mekanizması, disk sistemini tahrip etmeden belirtilen azami müsaade edilen araç hızının %10’unundan fazla azami araç hızının artışı ile sonuçlanabilecek sınırın ötesinde etkin mesafenin değiştirilmesi mümkün olamayacak şekilde bir ya da her iki diskin bünyesine tamamen dahil edilecektir. İmalatçının azami araç hızını ayarlamak için CVT içerisinde birbiriyle değiştirilebilir boşluk halkaları kullanması halinde, belirtilen halkaların tamamen çıkarılması azami araç hızını %10’dan daha fazla arttırmayacaktır.”

“4.3. Her bir emme borusu, yalnızca özel aletler kullanılarak sökülebilen çıkarılabilen kilit cıvatası ya da cıvatalar yardımıyla takılacaktır. Dış tarafta gösterilen kısıtlanmış bölüm boruların içerisine yerleştirilecek; belirtilen noktada, duvar kalınlık olarak 4 mm’den ya da kauçuk gibi esnek bir malzemeden oluşuyorsa 5 mm’den az olacaktır.

4.3.1. Kısıtlanmış bölümü değiştirmeye yönelik borular üzerindeki her türlü müdahale boruların tahrip olmasına ya da onaylı durumuna geri dönene kadar motorun tamamen veya daimi olarak arızalanmasına neden olacaktır.

4.3.2. AB/168/2013 Yönetmeliğinin 2 ve 4 üncü maddeleri ile Ek I’inde tanımlanan araç (alt)kategorisinin gösterimine ilişkin işaret borular üzerinde okunaklı olacaktır.

4.4. Silindir kafası içerisine yerleştirilen giriş ağzı kanalının parçası, kısıtlanmış bölüme sahip olacaktır. Giriş ağzı geçişinin tamamında, (valf yuvası haricinde) daha fazla kısıtlanmış bir bölüm mevcut olmayacaktır.

4.4.1. Kısıtlanmış bölümü değiştirmeye yönelik kanal üzerindeki her türlü müdahale, boruların tahrip olmasına ya da onaylı durumuna geri dönene kadar motorun tamamen veya daimi olarak arızalanmasına neden olacaktır.

4.5. 4.2 maddesinde atıfta bulunulan kısıtlanmış bölümlerin çapı ilgili araç (alt)kategorisine göre değişiklik gösterebilir.

4.6. İmalatçı kısıtlanmış bölümün/bölümlerin çapını/çaplarını temin edecek ve onay kuruluşu ile teknik servise belirtilen bu kısıtlanmış bölümün gazların geçişi için çok kritik olduğunu ve değiştirilmesi halinde, tahrik ünitesinin performansını arttırabilecek herhangi başka bir bölüm olmadığını kanıtlayacaktır.

4.7. Montaj sonrasında, silindir kafası contasının azami kalınlığı 1,6 mm’yi geçmeyecektir.”

“5.2.2. Yakıt besleme ve dağıtım sistemi”

“7. Lle, L2e, L3e-Al, L4e-Al ve L6e (Alt)kategorilere ilişkin ilâve gereklilikler

7.1. Aşağıda sıralanan parçalar, donanım ve aksamlar ya araç imalatçısı ya da belirtilen (yedek) parçalar, donanım ya da aksamların imalatçısı tarafından tanımlama amaçları doğrultusunda atanmış olan kod numarası/numaraları ve sembolleri vasıtasıyla dayanıklı ve silinmez biçimde işaretlenecektir. Yukarıda belirtilen işaretleme, normal kullanımda okunaklı kalması ve tahrip edilmeden sökülememesi kaydıyla etiket şeklinde olabilir.

7.2. 7.1 maddesinde atıfta bulunulan işaretleme prensip olarak ilgili parça ya da aracın diğer parçaları sökülmeksizin okunaklı olacaktır. Aracın karoserinin ya da diğer parçalarının işaretlemeyi kapattığı durumda, araç imalatçısı ilgili parçaların açılması ya da sökülmesi ve işaretlemenin yerine ilişkin gösterimleri yetkili makamlara temin edecektir.

7.3. Kullanılan karakterler, şekiller ya da semboller en az 2,5 mm yüksekliğe sahip olacak ve kolaylıkla okunaklı olacaktır.

7.4.7.1 maddesinde atıfta bulunulan parçalar, donanım ve aksamlar tüm (alt)kategoriler için aşağıda belirtilenlerdir:

7.4.1. Yanmalı motor ya da elektrikli tahrik motor yönetimi amaçları doğrultusundaki her türlü elektrikli/elektronik cihaz (ECU ateşleme modülü, enjektörler, emme havası sıcaklığı, vb.),

7.4.2. Karbüratör ya da muadil cihaz,

7.4.3. Katalitik konvertör(ler) (sadece susturucu ile bütünleşik haldeyse),

7.4.4. Karter,

7.4.5. Silindir,

7.4.6. Silindir kafası,

7.4.7. Egzoz boru(ları) (susturucudan ayrı ise),

7.4.8. Giriş borusu (karbüratör ya da silindir ya da karterden ayrı şekilde döküm ise),

7.4.9. Giriş susturucusu (hava filtresi),

7.4.10. Kısıtlanmış bölüm (manşon ya da diğer),

7.4.11. Gürültü azaltma cihazı (susturucular),

7.4.12. Şanzıman tarafından tahrik edilen parça (arka zincirli teker (dişli) ya da makara),

7.4.13. Şanzıman tahrik parçası (ön zincirli tekerlek (dişli) ya da makara).

7.5. Ayrıca, Lle, L2e, ve L6e kategorileri için, aşağıda yer alan parçalar, donanım ve aksamlar 7.1 maddesi uyarınca işaretlenecektir:

7.5.1. CVT şanzıman,

7.5.2. Şanzıman kontrolörü.”

ç) 3.5 inci, 3.5.1 inci, 3.5.2 nci, 4.2.4 ila 4.2.12 nci ve 5.2.7 maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.

MADDE 5

Aynı Yönetmeliğin EK III'ünün;

a) 4.2.5 inci, 4.2.6 nci, 4.2.7 nci, 4.2.10 uncu ve 4.2.11 inci maddeleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“4.2.5. 4.2.2, 4.2.3 ve 4.2.4 maddelerinde sıralanan ve AB/168/2013 Yönetmeliğinin Ek II'sinde ortaya konan dışındaki diğer tüm tip onay gereklilikleri (L3e/L4e)-A2 ve (L3e/L4e)- A3 motosiklet düzenleri arasında ortak ve eşit olarak kabul edilecek ve dolayısıyla, her iki performans düzeni için sadece bir kez test edilip, raporlanacaklardır. Ayrıca, sistemler, aksamlar ve ayrı teknik üniteler ya da her iki düzen hakkındaki aynı tip onay gerekliliklerini yerine getiren araçlara ait donanım ile ilgili test raporları yukarıda belirtilen düzenlerin herhangi birine ilişkin tip onayı açısından kabul edilecektir.

4.2.6. Tekil bir tip onay numarası olan (L3e/L4e)-A2 kategori düzenine sahip olan motosiklet için bir adet WVTA düzenlenecektir.

4.2.7. Tekil bir tip onay numarası olan (L3e/L4e)-A3 kategori düzenine sahip olan motosiklet için bir adet WVTA düzenlenecektir. 4.2.6 maddesi ile bu maddede atıfta bulunulan her iki tip onay numarası AB/168/2013 Yönetmeliğinin 39 uncu maddesi ve AB/901/2014 Yönetmeliğinin Ek V’i uyarınca plaka üzerine basılacaktır. (L3e/L4e)-A2 alt kategorisinden (L3e/L4e)-A3 motosiklet düzenine ve bunun tersine dönüşümü kolaylaştırmak amacıyla, mütekabil araç imalatçı beyanına ilişkin şablon AB/901/2014 Yönetmeliğinin Ek Tinin Kısım B’sindeki İlave 24 uyarınca bilgi klasörüne eklenecektir. Ayrıca, uygunluk belgesi üzerindeki L3e-A2 ve L3e-A3 düzenlerinin her ikisine ilişkin tahsis edilmiş maddeler AB/901/2014 Yönetmeliğinin Ek IV’ünde belirtilen şablona göre araç imalatçısı tarafından temin edilecektir.”

“4.2.10. Uygunluk Belgesi AB/901/2014 Yönetmeliğinin Ek IV’ünün 1.7 maddesinde belirtilen gereklilikler uyarınca doldurulacaktır.

4.2.11. (L3e/L4e)-A2 ve A3 motosiklet düzenine ilişkin sadece tek bir araç tanıtım numarası (VIN) (L3e/L4e)-A2 alt kategorisinden (L3e/L4e)-A3 alt kategorisine ya da tam tersine dönüştürülebilen motosikletlere verilecektir. Araca takılan zorunlu plaka bu VIN’i içerecek ve her iki düzendeki sabit gürültü seviyeleri yanında (L3e/L4e)-A2 düzenindeki azami net ya da azami sürekli anma gücüne ilişkin açık gösterimi taşıyacaktır.”

b) 4.4.2 nci maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.

c) 6.1 inci maddesinde yer alan Tablo 3-1’in ikinci satırı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

MADDE 6

Aynı Yönetmeliğin EK IV’ünün;

a) 4.1.1.3.1 inci maddesinde yer alan “CO2 ve egzoz emisyonlarına” ibaresi “egzoz borusu kirleticisi ve CO2 emisyonlarına” olarak değiştirilmiştir.

b) 4.1.1.3.1.1 inci maddesinde yer alan “egzoz ve CO2 emisyonlarının” ibaresi “egzoz borusu kirleticisi ve CO2 emisyonlarının” olarak değiştirilmiştir.

c) 4.1.1.3.1,1.1.3 üncü maddesinde yer alan “egzoz ve CO2 emisyonları” ibaresi “egzoz borusu kirleticisi ve CO2 emisyonları” olarak ve “Egzoz ve CO2 emisyonları” ibaresi “Egzoz borusu kirleticisi ve CO2 emisyonları” olarak değiştirilmiştir.

ç) 4.1.1.3.1.1.2.2 nci maddesinde yer alan “Egzoz ve CO2 emisyonları” ibaresi “Egzoz borusu kirleticisi ve CO2 emisyonları” olarak değiştirilmiştir.

d) 4.1.1.3.1.1.2.3 üncü maddesinde yer alan “egzoz ve CO2 emisyonlarına” ibaresi “egzoz borusu kirleticisi ve CO2 emisyonlarına” olarak değiştirilmiştir.

e) 4.1.1.3.2.1 inci maddesinde yer alan “egzoz ve CO2 emisyonu” ibaresi “egzoz borusu kirleticisi ve CO2 emisyonları” olarak değiştirilmiştir.

f) 4.1.1.3.2.3 üncü maddesinde yer alan “egzoz emisyon” ibaresi “egzoz borusu kirleticisi” olarak değiştirilmiştir.

g) 4.1.1.3.2.4 üncü maddesinde yer alan “Eşitlik 4-2:” ibaresi “Eşitlik 4-3:” olarak değiştirilmiştir.

ğ)4.1.1.3.3.1 inci maddesinde yer alan “egzoz ve CO2 emisyonu” ibaresi “egzoz borusu kirleticisi ve CO2 emisyonları” olarak değiştirilmiştir.

h) 4.1.1.3.3.3 üncü maddesinde yer alan “Egzoz ve CO2 emisyonlarının” ibaresi “egzoz borusu kirleticisi ve CO2 emisyonları” olarak değiştirilmiştir.

ı) 4.1.1.3.3.4 maddesindeki “Eşitlik 4-3:” ibaresi “Eşitlik 4-4:” şeklinde değiştirilmiştir.

i) 4.1.1.3.3.6 maddesindeki “Eşitlik 4-4:” ibaresi “Eşitlik 4-5:” şeklinde değiştirilmiştir.

j) 4.1.1.4 üncü maddesinde yer alan “CO2 ve egzoz emisyonlarına” ibaresi “egzoz borusu kirleticisi ve CO2 emisyonlarına” olarak, “egzoz ve CO2 emisyonları” ibaresi “egzoz borusu kirleticisi ve CO2 emisyonları” olarak ve “Egzoz ve CO2 emisyonları” ibaresi “Egzoz borusu kirleticisi ve CO2 emisyonlarına” olarak değiştirilmiştir.

k) 4.1.1.3.1.1.1.1.1 inci, 4.1.1.3.1.1.1.1.2 nci ve 4.1.1.3.1.1.1.1.3 üncü maddeleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“4.1.1.3.1.1.1.1.1. AB/168/2013 Yönetmeliği 23(3)(a) maddesinde belirtilen dayanıklılık yönteminin geçerli olması halinde, bozulma çarpanları AB/168/2013 Yönetmeliği Ek VII(A)’da atıfta bulunulan ve emisyon bileşeni başına düşen eğim ve ara değerlerinden kaynaklanan 4.1.1.3.1.1.1.1.2. maddede atıfta bulunulan doğrusal hesaplama yöntemine göre tam mesafe dahil olmak üzere bu mesafeye kadar olan tip 1 misyon test sonuçlarından yola çıkılarak hesaplanacaktır. CoP kirletici emisyon sonuçlan aşağıda yer alan formül yardımıyla hesaplanacaktır:

Denklem 4-1:

Yfull = a (Xfull - XCoP) + YCoP

Burada:

a = AB/168/2013 Yönetmeliği Ek V(A)’da belirtilen tip V testine göre belirlenen eğim değeri ((mg/km)/km);

XFull = AB/168/2013 Yönetmeliği Ek Virde belirtilen dayanıklılık kilometre hesabı (km);

XCoP = Tip I CoP Testinin yapıldığı anda CoP aracının kilometre hesabı;

Yfull = mg/km cinsinden kirletici emisyon bileşeni başına düşen CoP emisyon sonucu. Ortalama CoP sonuçları AB/168/2013 Yönetmeliği Ek VI(A)’da belirtilen kirletici emisyon limitlerinden daha düşük olacaktır;

YCoP = CoP aracı ile test tipi I’in emisyon bileşeni başına düşen kirletici emisyonu test sonucu (mg/km) (THC, CO, NOx, NMHC ve mevcut ise PM).

4.1.1.3.1.1.1.1.2. AB/168/2013 Yönetmeliği 23(3)(b) maddesinde belirtilen dayanıklılık yönteminin geçerli olması halinde, bozulma eğilimi, AB/168/2013 Yönetmeliği Ek V(A) uyarınca söz konusu olan test tipi V’e uygun olması için hesaplanan emisyon bileşeni başına düşen 4.1.1.3.1.1.1.1.1. maddede yansıtılan şekilde, a eğim değerinden oluşacaktır. 4-1 denklemi kirletici emisyon bileşeni (Yfull) başına düşen CoP emisyon sonuçlarını hesaplamak amacıyla kullanılacaktır.

4.1.1.3.1.1.1.1.3. AB/168/2013 Yönetmeliği 23(3)(c) maddesinde belirtilen dayanıklılık yönteminin geçerli olması halinde, AB/168/2013 Yönetmeliği Ek VIl(B)’de belirtilen sabit bozulma çarpanları kirletici emisyon bileşeni (Yfull) başına düşen ortalama CoP emisyon sonuçlarını hesaplamak amacıyla CoP aracının (ycop) tip I testi ile çarpılacaktır.”

MADDE 7

Aynı Yönetmeliğin EK VIII’inin;

a) 1.1.2 ila 1.1.3.2 nci, 1.2.3 ila 1.2.3.2 nci, 1.3.3.2 nci ve 1.3.5.2 nci maddeleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“1.1.2. Lle, L3e ve L4e kategorisindeki araçlara ilişkin özel hükümler

1.1.2.1. Araçlar 1.2 ila 1.2.4.1 maddelerinde yer alan hükümler uyarınca değerlendirilecektir.

1.1.2.2. Sürücüyü, yolcuyu ya da bavulu kısmen ya da tamamen içine almak ya da belli araç parçalarını kapsamak amacıyla tasarlanan yapı ya da panelin takıldığı araçların söz konusu olduğu durumda, imalatçı, alternatif olarak, ya belli dış çıkıntıları ya da aracın dış yüzeyinin tamamını kapsayan M1 araç kategorisi için tanımlanan 26 sayılı BM/AEK Regülasyonunun ilgili gerekliliklerini seçebilir. Yukarıda belirtilen durumlarda, gerekli olan yarıçaplara özel dikkat edilecek; ancak kolların, menteşelerin, basmalı anahtarların ve antenlerin çıkıntı miktarı kontrol edilmeyecektir.

Bu madde ile uyumlu şekilde değerlendirilen ilgili dış çıkıntılar bilgi dokümanında açıkça tanımlanacak ve geriye kalan her türlü yüzey 1 ila 1.3.8 maddelerinde yer alan gerekliliklere uyacaktır.

1.1.3. L4e kategorisi araçlara ilişkin özel hükümler

1.1.3.1. Bir motosiklete sepetin daimi olarak ya da sökülebilir şekilde bağlı olduğu durumda, motosiklet ile sepeti arasındaki açıklık değerlendirmeden muaftır (bkz. Şekil 8-1).

Şekil 8-1

Motosiklet sepeti olan L4e motosiklet kategorisinin yukarıdan aşağı görünümü

1.1.3.2. Motosiklet sepetinin, motosikletin onsuz kullanılacağı şekilde motosikletten ayrılabildiği durumda, bizzat motosiklet 1 ila 1.3.8 maddelerinde yer alan solo motosiklete ilişkin gereklilikleri sağlayacaktır.”

“1.2.3. Test cihazı, aracın her iki tarafında, yumuşak bir hareketle, aracın ön tarafından arka tarafına taşınacaktır. Test cihazının direksiyon kontrolü ya da direksiyon üzerine monte edilen herhangi bir parçaya temas etmesi halinde, cihaz tam olarak kilitli konuma gelmesi için çevrilecek, bu işlem sırasında ve sonrasında test devam edecektir. Test cihazı test sırasında araç ya da sürücü ile temas halinde kalacaktır (bkz. Şekil 8-2).

Şekil 8-2

1.2.3.1. Aracın ön tarafı ilk temas noktası olacak ve test cihazı uygulanabilen yerde araç ve sürücünün dış hatlarını takiben dışarıya doğru yanlamasına hareket edecektir. Aynı zamanda, test cihazının geriye doğru hareket hızını aşmayan bir hızda içeri doğru hareket etmesine izin verilecektir (yani, aracın boylamsal medya düzlemine göre 45°’lik açıda).

1.2.3.2. Sürücünün elleri ve ayakları, test cihazının doğrudan bunlar ile temas etmesi halinde dışarıya doğru ittirilecek ve ilgili her türlü desteğin (örn.; ayak destekleri) test cihazı ile temas etmenin sonucu olarak serbest şekilde dönmesine, katlanmasına, bükülmesine ya da esnemesine izin verilecek ve sonuçta ortaya çıkan tüm ara pozisyonlarda değerlendirilecektir.”

“1.3.3.2. Üst kenara yarı çapın uygulanması halinde, yarı çap üst kenarda ölçülen ön cam ya da rüzgarlığın kalınlığının 0,70 katından daha fazla olmayacaktır.”

“1.3.5.2. Ön çamurluğun öncü kenarına uygulanan yarıçap, öncü kenar olarak ölçülen çamurluğun kalınlığının 0,70 katından daha fazla olmayacaktır (örneğin, metal sacın kenarında yuvarlak çelik tel olması halinde, çelik telin çapı ilgili kalınlık olarak alınacaktır).”

b) 1.1 inci maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki maddeler eklenmiştir.

“1.1.1. Lle, L3e ve L4e kategorisi araçlar aşağıda yer alan genel gereklilikleri sağlayacaklardır.

1.1.1.1. Araçlar, herhangi bir kaza halinde aracın hasar verdiği ya da yaraladığı bir şahsın mağdur olduğu vücut lezyonu ve yırtılmalara ilişkin risk ya da ciddiyeti arttıran şekil, boyut, yön açısı ve sertliğe sahip olan sivri, keskin ya da çıkıntı teşkil eden ya da dışa doğru sivri parçalan bünyelerinde barındırmayacaktır. Araçlar, herhangi bir kaza halinde yayalar gibi yolu kullanan korunmasız kişilerin temas etme olasılığı olan parçalar ve kenarlar 1 ila 1.3.8 maddelerinde yer alan gerekliliklere uyacak şekilde tasarlanacaktır.

1.1.1.2. 60 Shore(A)’dan daha az sertliğe sahip olan yumuşak kauçuk ya da yumuşak plastik gibi malzemeden imal edilmiş ya da bununla kaplı olan temas edilen tüm çıkıntılar ya da kenarların 1.3 ila 1.3.8 maddelerde yer alan gereklilikleri sağladığı kabul edilir. Sertlik ölçümleri amaçlanan şekilde araca takılan malzeme yardımıyla sağlanacaktır.”

c) 1.1.4 ila 1.1.4.2 maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.

ç) 2.1.2.1.1 inci maddesine aşağıdaki paragraf eklenmiştir.

“Birinci paragraf çerçevesinde, ilgili araç türlerinin belli kısmı dış çıkıntılara ilişkin test cihazı tarafından değerlendirilebilir (bkz. İlave 1) ve geriye kalan kısımlar çapı 100 mm ölçülen küre yardımıyla değerlendirilecektir (bkz. 26 sayılı BM/AEK Regülasyonu). Belirtilen durumlarda, kapı kollan, menteşeler, basmalı anahtarlar ve antenlerin kontrol edilmesi gerekmezken yarı çaplara özel bir dikkat gösterilmelidir.”

MADDE 8

Aynı Yönetmeliğin EK IX’unun 2.2.1 inci, 3.2.1 inci, 3.3.1 inci, 3.4.1 inci, 3.5.1 inci, 3.6.1 inci ve 3.7.4.3 üncü maddeleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“2.2.1. Tank, aksesuarları tamam olan, izole edilmiş bir ünite üzerinde gerçekleştirilecek olan hidrolik iç basınca tabi tutulacaktır. Tank normal şartlar altında kullanılan yakıtın yoğunluk ve kıvamlılığına yakın yoğunluk ve kıvamlılığa sahip olan yanmaz sıvı ya da su ile tamamen doldurulacaktır. Dışarıyla olan tüm iletişim kesildikten sonra, basınç, içerisinden yakıtın motora beslendiği bir boru bağlantısı vasıtasıyla 1.2.9. maddesinde belirtilen iç basınca ulaşana kadar kademeli şekilde arttırılacak ve bu basınç en az 60 saniye süreyle muhafaza edilecektir.”

“3.2.1. Bu Ek uyarınca söz konusu olan testin amacı doğrultusundaki difüzyon ölçümlerini hesaba katmaksızın AB/168/2013 Yönetmeliğinin Ek V Kısım A’sında atıfta bulunulan tip IV testinin bir parçası olarak geçirgenlik testi 3.3. ila 3.7.5.1. maddeleri uyarınca söz konusu olan testin amaçları doğrultusunda yeterli sayıda tank üzerinde gerçekleştirilecektir. Ön hazırlık işleminin toplam süresi en az dört haftalık ön depolama süresi ile bunu takip eden sonraki sekiz haftalık stabilize edilmiş durum depolama sürelerinden oluşacaktır.”

“3.3.1. Yakıt tankı, %50 su ve %50 etilen glikol karışımıyla ya da krioskopik noktası 243 ± 2 K (- 30 ± 2 °C)’den az olan yakıt tankının malzemesini bozmayan başka bir soğutucu ile doldurulacaktır.

Test sırasında yakıt tankının içerisinde yer alan maddelerin sıcaklığı 253 ± 2 K (- 20 ± 2 °C) olacaktır. Tank mütekabil ortam sıcaklığına gelecek şekilde soğutulacaktır. Yakıt tankı aynı zamanda, en azından bir saat boyunca test sıcaklığında bırakılması kaydıyla, uygun şekilde soğutulmuş olan sıvı ile doldurulacakta.

Test için sarkaç kullanılacaktır. Sarkacın darbe kafası, tepesinde ve kenarlarında 3,0 mm'lik eğrilik çapına sahip olan eşkenar üçgen piramit şekline sahip olacaktır. Sarkacın serbest şekilde hareket eden kütlesinin kütlesi 15 kg ± 0,5 kg olacak ve uygulanan sarkaç enerjisi yakıt tankı üzerindeki her bir darbe için 30,0 J’dan az olmayacaktır.

Teknik servis yakıt tankı üzerinde test edilecek birkaç nokta seçebilir ve bu noktalar tankın takılması ve araç üzerindeki konumunun sonucu olarak risk altında olduğu düşünülen konumlan yansıtacaktır. Metal olmayan kalkan göz ardı edilecek ve çerçeve boru sistemi ya da şasi bölümleri riskin değerlendirilmesi açısından hesaba katılabilecektir.

Kullanılacak olan tüm yakıt tanklarının geçirgenlik testini geçmiş olmaları kaydıyla, tüm etkilerin tamamlanması için birden fazla yakıt tankı kullanılabilir.

Test edilen noktalardan herhangi birindeki tek bir darbeyi takiben hiçbir sıvı sızıntısı söz konusu olmayacaktır.”

“3.4.1. Yakıt tankı, kullanılan test sıvısı 326 ± 2 K (53 ± 2 °C) sıcaklıkta olacak şekilde toplam anma kapasitesine kadar doldurulacaktır. Tank sonrasında, hangisi daha büyükse, ilgili servis basıncının (tasarım basıncı) iki katına eşit olan iç basınca ya da 30 kPa'lık aşırı basınca tabi tutulacaktır. Tank 326 ± 2 K (53 ± 2 °C)Tik ortam sıcaklığından az beş saat süreyle kapalı ve basınç altında tutulacaktır.

Yakıt tankı, sızıntı işaretleri ya da onu kullanılmaz hale getirebilecek daimi deformasyon işaretleri göstermeyecektir. Tankın deformasyonu değerlendirilecekse belirli montaj şartlarının hesaba katılması gereklidir.”

“3.5.1. Yaklaşık olarak aynı kalınlığa sahip olan altı adet çekme test parçası tamamen yeni yakıt tankının düz ya da nerdeyse düz olan yüzeylerinden alınacaktır. Bunların çekme gerilimi ve elastiklik limitleri 50 mm/dakikalık uzama oranında 296 ± 2 K (23 ± 2 °C) noktasında tesis edilmiştir. Elde edilen değerler sonrasında geçirgenlik testini geçmiş olan bir yakıt tankı kullanılarak gerçekleştirilmiş olan benzer testlerden elde edilen çekme gerilimi ve elastiklik değerleri ile karşılaştırılacaktır. Çekme geriliminin %25’ten daha fazla farklılık göstermesi halinde malzemenin kabul edilebilir olduğu varsayılacaktır.”

“3.6.1. Yakıt tankına aracı temsil eden bir parça takılacak ve tank 293 ± 2 K (20 ± 2 °C) sıcaklıkta toplam anma kapasitesinin %50’sine kadar doldurulacaktır. Sonrasında, yakıt tankı dahil olmak üzere test düzeneği 60 dakika süreyle 343 ±2 K(70 ± 2 °C)Tik ortam sıcaklığında bırakılacak, bunun ardından, yakıt tankında herhangi bir daimi deformasyon ya da sızıntı görülmeyecek ve tank tamamen kullanılabilir halde olacaktır.”

“3.7.4.3. Ortalama yanma süresi (ACT) ve ortalama yanma uzunluğu (ACL) on adette hiçbir tanenin ya da 20 adette en fazla bir tanenin 100 mm işaretine kadar yanmış olması halinde hesaplanacaktır.

Sonuç en yakın beş saniyelik artışa aşağı ya da yukarı yuvarlanacaktır. Ancak, 0 saniyelik ACT kullanılmayacaktır (yani, yanma 2 saniyeden az bir süre ile 7 saniye arasında sürerse, ACT 5 saniye; yanma 8 ile 12 saniye arasında sürerse, ACT 10 saniye; yanma 13 ile 17 saniye arasında sürerse, ACT 15 saniyedir).

Sonuç en yakın 5 mm’lik artışa göre ifade edilecektir (yani, yanma uzunluğunun 2 mm’den az olması ve dolayısıyla, 0 mm’lik ACL’nin hiçbir halükârda verilememesi halinde “5 mm’den az” ibaresi belirtilecektir).

100 mm’ye kadar ya da bunun ötesinde 20 yanıkta tek bir numunenin söz konusu olduğu durumda, yanma uzunluğu (yani, belirtilen numune için (100 - yanmamış uzunluk) değer) 100 mm olarak alınacaktır.

Bu değer 3.7.5 ila 3.7.5.1. maddelerinde ortaya konan gerekliliğe istinaden karşılaştırılacaktır.”

MADDE 9

Aynı Yönetmeliğin EK XI’inin İlave 1'inin 1.6 ncı maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı İlave Te 1.6 ncı maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki maddeler eklenmiştir.

“1.6. Yerden yükseklik”

“1.6.1. L kategorisi araç tipinin yerden yüksekliğinin ölçülmesi amacı doğrultusunda, test aracı gerçek kütle ile yüklenecektir.

1.6.2. 1.6.1. maddesinin istisnası olarak, L3e-AxE (x = 1, 2 ya da 3 tekerlekli Enduro motosiklet) ya da L3e- AxT araç tipi alt kategorisinin (x = 1, 2 ya da 3 tekerlekli trial motosikleti) yerden yüksekliğinin ölçülmesi amacı doğrultusunda, Enduro ya da trial test motosikletleri çalışır haldeki kütlesi kadar yüklenecektir.

1.6.3. Değişken yerden yüksekliğe sebep olabilecek araca takılan her türlü elle ya da otomatik şekilde ayarlanan süspansiyon sistemi, araç ile zemin düzlemi arasında asgari mesafeye izin verecek şekilde asgari ayara getirilecektir.

1.6.4. Zemin düzlemi ile aracın en alçak sabit noktası arasındaki en kısa mesafe, 2007/46/AT Yönetmeliğinin Ek II'sinin İlave 1'i uyarınca uygulanabilir olması halinde dingiller arasında ve dingilin/dingillerin altında ölçülecektir. Belirtilen asgari ölçülen mesafe aracın yerden yüksekliği olarak kabul edilecektir.”

MADDE 10

Aynı Yönetmeliğin EK XII'üne 1.3.4 üncü maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki madde eklenmiştir.

“1.4.1.2.1, 1.2.2, 1.2.3 ve 1.3.1 maddelerinde belirtilen azami basınçlar araç imalatçısı ile yapılan mutabakata istinaden test işlemi sırasında aşılabilir.”

MADDE 11

Aynı Yönetmeliğin EK XIV’ünün 1.5.1.5.1 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“1.5.1.5.1. Aşağıda yer alan dört düzlem dahilinde plaka bütün mekan içerisinde görülebilir olacaktır:

- Plakanın iki yanal kenarına temas eden ve plakanın ortasından geçen, aracın boylamsal medyan düzlemine paralel olan boylamsal düzleme göre plakanın solunda ve sağında dışa doğru ölçülen 30°’lik açı oluşturan iki adet dikey düzlem;

- Plakanın üst kenarına temas eden ve yataya göre yukarı doğru ölçülen 15°’lik açı oluşturan plaka;

- Plakanın alt kenarından geçen yatay düzlem.”

MADDE 12

Aynı Yönetmeliğin EK XVI'sına 2.3.5 inci maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki madde eklenmiştir.

“2.3.5.1. Ancak, 1.2.1 ve 2.3.5. maddelerine istisna olarak, L3e-A1E, L3e-A2E, L3e- A3E, L3e-A1T, L3e-A2T ya da L3e-A3T kategorisi bir araca takılan destek dayanağı, dayanak bir şahıs tarafından tutulup desteklenmediğinde otomatik olarak ileri geri sallanabilir.”

MADDE 13

Aynı Yönetmeliğin EK I ve EK XII’si ekteki şekilde değiştirilmiştir.

MADDE 14

Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 15

Bu Yönetmelik hükümlerini Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür.

Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
Tarihi Sayısı
26/1/2017 29960 (Mükerrer)