Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Kuruma yapılan muhtelif başvurularda, petrol piyasası mevzuatında yapılan değişikliklerin yükleniciler tarafından kırsal motorinin idarelere teslim edilemeyeceği sonucu doğurduğu, bu durumun 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununun 10 uncu maddesinde düzenlenen mücbir sebep olarak değerlendirilip değerlendirilmeyeceği ile sözleşmenin feshedilip edilip edilemeyeceği, kırsal motorin fiyatı üzerinden motorin alınıp alınmayacağı ile fiyat farkı verilip verilmeyeceği hususlarında Kurum görüşü talep edilmektedir.
4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunun “Mücbir sebepler” başlıklı 10 uncu maddesinde; “Mücbir sebep olarak kabul edilebilecek haller aşağıda belirtilmiştir:
a) Doğal afetler.
b) Kanuni grev.
c) Genel salgın hastalık.
d) Kısmî veya genel seferberlik ilânı.
e) Gerektiğinde Kurum tarafından belirlenecek benzeri diğer haller.
Süre uzatımı verilmesi, sözleşmenin feshi gibi durumlar da dahil olmak üzere, idare tarafından yukarıda belirtilen hallerin mücbir sebep olarak kabul edilebilmesi için; yükleniciden kaynaklanan bir kusurdan ileri gelmemiş olması, taahhüdün yerine getirilmesine engel nitelikte olması, yüklenicinin bu engeli ortadan kaldırmaya gücünün yetmemiş bulunması, mücbir sebebin meydana geldiği tarihi izleyen yirmi gün içinde yüklenicinin idareye yazılı olarak bildirimde bulunması ve yetkili merciler tarafından belgelendirilmesi zorunludur.”
Aynı Kanunun “Sözleşmede değişiklik yapılması” başlıklı 15 inci maddesinde; “Sözleşme imzalandıktan sonra, sözleşme bedelinin aşılmaması ve idare ile yüklenicinin karşılıklı olarak anlaşması kaydıyla, aşağıda belirtilen hususlarda sözleşme hükümlerinde değişiklik yapılabilir:
a) İşin yapılma veya teslim yeri.
b) İşin süresinden önce yapılması veya teslim edilmesi kaydıyla işin süresi ve bu süreye uygun olarak ödeme şartları.”
Aynı Kanunun “Mücbir sebeplerden dolayı sözleşmenin feshi” başlıklı 23 üncü maddesinde; “Mücbir sebeplerden dolayı sözleşmenin feshedilmesi halinde, hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilerek, kesin teminat ve varsa ek kesin teminatlar iade edilir.”
hükümleri yer almaktadır.
Kamu İhale Genel Tebliğinin “Sözleşmenin uygulanmasına ilişkin hususlar” başlıklı 25 inci maddesinin “İdare ile yüklenici arasında sözleşmenin karşılıklı olarak feshedilmesi ve kesin teminatın iade edilmesi” 25.1 inci alt maddesinde; “Teknik şartnamede belirtilen nitelikteki mal temininin fiilen imkansız olması durumunda; sözleşmenin feshi ile bu durumda kesin teminat ve varsa ek kesin teminatın iadesi hali, sözleşme tatbikatı ile ilgili bir sorun olup, anılan sorunun, 4735 sayılı Kanun ve genel hükümlere göre çözümlenmesi gerekmektedir.”
Aynı Tebliğin “Mal ve hizmet alımlarında iş artışı ve iş eksilişi” başlıklı 26 ncı maddesinin 26.3 üncü alt maddesinde;
“Birden çok mal kaleminden oluşan mal alımlarında 4735 sayılı Kanunun 24 üncü maddesi çerçevesinde iş artışı ve iş eksilişinde aşağıdaki hususların esas alınması gerekmektedir:
1) İş artışı veya iş eksilişinde temel kural her bir kalemde kalem tutarının %20’si oranına kadar iş eksilişi veya iş artışı yapılmasıdır.
2) Alıma konu bazı mal kalemi veya kalemlerinde bu kalemlerin her birinin tutarının %20’sinden çok olmamak üzere iş eksilişi yapılmış olması ve sözleşme tutarının da aşılmaması şartıyla diğer mal kalemi veya kalemlerinde söz konusu kalem tutarının %20’sinden fazla iş artışı yapılabilir.” açıklamasına yer verilmiştir.
Konu ile ilgili olarak; 2010 yılının Eylül ayında Elektronik Kamu Alımları Platformu üzerinden kırsal motorin alımı ihalelerine ilişkin yayımlanan bilgi notunda idareler tarafından kırsal motorinin Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu (EPDK) tarafından yayımlanan Motorin Türlerine İlişkin Teknik Düzenleme Tebliğine uygun olarak alınması ve değişiklik çalışmalarının takip edilmesinin sözleşmenin uygulanması aşamasında sorunlar yaşanmaması için önem taşıdığı ifade edilmiştir.
4734 sayılı Kanun kapsamında bulunan idareler tarafından alım konusunun sadece kırsal motorin olduğu alımlar yanında konusu birden fazla akaryakıt ve/veya madeni yağ olan alımlar da gerçekleştirilmektedir.
EPDK tarafından 9/11/2010 tarihli ve 27754 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan “Motorin Türlerine İlişkin Teknik Düzenleme Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ” ile 1/1/2011 tarihinden itibaren yurt içi serbest dolaşıma girecek tüm motorin türlerinin azami kükürt içeriği 10 mg/kg ile sınırlandırılmış; 28/12/2010 tarihli ve 27799 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan EPDK’nın 2957 sayılı Kararı ile de 1/1/2011 tarihinden önce piyasaya arz edilecek 1000 mg/kg kükürt içeren kırsal motorinin:
a-15/2/2011 tarihine kadar yeniden satış amacıyla,
b-1/4/2011 tarihine kadar son kullanıcılara,
satılmasına yönelik düzenleme yapıldığı, söz konusu Kurul Kararında ayrıca, "2710.19.41.00.11 GTİP'li Motorinin resmi ismi, herhangi bir vergi farklılaştırması kapsamında teslim edilmesi durumunda "Kırsal Motorin" şeklinde değiştirilir'" hükmüne yer verildiği, bu nedenle, piyasada anılan Kurul Kararıyla düzenlenen geçiş sürecinin ardından kırsal motorin resmi adlı ürünün bulunup bulunmayacağı hususunun, herhangi bir vergi düzenlemesi yapılıp yapılmamasına göre kesinlik kazanacağı ifade edilmiştir.