Dr. Pınar ARTIRAN: Zeynep Hocam çok teşekkür ediyorum. Ben de sizin gibi öncelikle…
- Metin
- Referans kopyala
-
Git
: - Sayfaya Git
-
-
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
On İki Levha Yayıncılık
Yayın tarihi: Ocak 2022
Sayfa: 9 - 17
Pınar Artıran
Editör:Kerem Cem Sanlı
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
Dr. Pınar Artıran* Dr. Zeynep AYATA: Hiç vakit kaybetmeden ben hemen oturuma başlayalım istiyorum,… Öncelikle şunu belirtmem gerekir: Az önce Sayın Bakan Yardımcımızın da ifade ettikleri… Bu arada şunu da belirtmek isterim: Ben hâlihazırda hem İstanbul Bilgi Üniversitesi… Malumlarınız olduğu üzere Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemine geçilmesinin akabinde… Bu kapsamda belirtilmesi gereken bir diğer önemli konu, Türkiye’nin, Avrupa Birliği’yle… Ben bu toplantıya her bir madde özelinde değerli katkılarda bulunacak diğer konuşmacılardan… Muafiyet: 2014 yılında kadük hâle gelen maddeye bakıldığında grup muafiyeti kapsamında olmakla birlikte, birinci fıkrada belirtilen muafiyet şartlarından herhangi birini sağlamadığı tespit edilen anlaşma, uyumlu eylem ve teşebbüs birliği kararlarının grup muafiyeti kapsamının dışına çıkarılmasına ilişkin bir düzenleme bulunuyordu. Madde bu hâliyle Meclis Alt Komisyonu’ndan geçmiş olmakla birlikte sonraki aşamada Meclis Genel Kurulu önüne geldiğinde benimsenmediği görülüyor. Oysaki Rekabet Kurumu ve Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan ve Meclis’in gerek Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu’nda ve gerekse daha sonra Genel Kurul’unda kabul edilerek kanunlaşan 7246 sayılı Kanun metnine baktığımızda, muafiyet müessesesinin bundan sonra Rekabet Kurumu’nun münhasır yetki alanında olmaktan çıkarıldığı görülüyor. Ayrıca, önceki tarihlerde zaten hayata geçirilmiş Birleşme ve Devralmalar: Yasalaşan metinle 2014 tarihinde Meclis’te ele alınan taslak karşılaştırıldığında 2014 tarihli taslakta birleşme ve devralma kavramları yerine Avrupa Birliği müktesebatında kullanılan “concentration”… İhlale Son Verme: Yapısal tedbir bağlamında bu hususa ilişkin olarak 2014 tarihli kadük taslakta şöyle bir düzenleme göze çarpıyor: “Kurul 4’üncü, 6’ncı veya 7’nci maddelerin ihlal edildiğini tespit ederse, ilgili teşebbüs ve teşebbüs birliklerine rekabetin tesis edilmesi için yerine getirilmesi ya da kaçınılması gereken davranışları ve teşebbüslerin belirli Yasalaşan metne baktığımızda ise, burada da yine yapısal tedbire ilişkin düzenleme… De Minimis: Yasalaşan metinle yürürlüğe giren bir diğer madde önaraştırmanın sonuçlanması, namı diğer de minimis maddesidir,… Soruşturmaya Başlanması, Taahhüt ve Uzlaşma: Taahhüt, kadük taslak metinde de yer alan bir müessese olarak karşımıza çıkıyor: “Yürütülmekte olan bir önaraştırma ya da soruşturmada ilgili teşebbüs veya teşebbüs birliklerinin 4’üncü veya 6’ncı maddeler kapsamında ortaya çıkan rekabet sorunlarının giderilmesine yönelik taahhütler vermeleri ve bu taahhütlerin Kurul tarafından kabul edilmesi durumunda, bu teşebbüs veya teşebbüs birlikleri hakkında soruşturma açılmayabilir ya da açılmış olan soruşturmaya son verilebilir.” Bu kadük taslak metinle karşılaştırıldığında yasalaşan yeni maddede taahhüt ve uzlaşma mekanizmalarının birlikte düzenlendiği görülür. Kadük taslak metinde uzlaşma mekanizması yer almazken, bu alanda yaşanan gelişmeler, içtihat ve AB müktesebatı da göz önünde bulundurularak yeni taslakta hem taahhüt ve hem de uzlaşma mekanizmalarının Kanun kapsamına alındığını görüyoruz. Bu yasalaştırma tercihinin sebepleri bir yandan Avrupa Birliği rekabet hukukunda yaşanan gelişmeler, bir yandan da yukarıda pek çok kez andığım ve başta 2019 yılı Raporu olmak üzere Avrupa Birliği’nin Türkiye için yayımladığı İlerleme Raporlarında yer alan “taahhüt ve uzlaşma” ifadelerinden kaynaklanmaktadır. Dolayısıyla bu mekanizmaların hayata geçirilmesinin bir öncelik taşıdığını, o bakımdan da Rekabet Uzlaşma mekanizması özelinde değerlendirme yapmak gerekirse, kadük taslak metinde… Yukarıda ele aldığım maddeler, Kanun taslağında esasa ilişkin olarak değişikliklerin… Sonuç itibariyle, elbette her zaman her kanunun daha iyisinin yapılabileceği hususu… Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.…