Görüntüleme Ayarları:
Sayfa numarasını gizle

Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.


Sayfa 63

Doç. Dr. Emin Köksal*

ÖZET

İnternet üzerinden gerçekleşen satışların yaygınlaşması ve hacminin artması üzerinde birçok faktörün olumlu ya da olumsuz yönde etkili olduğu söylenebilir. Bu faktörlerden biri de sağlayıcı teşebbüslerin ürünlerin internet üzerinden satışlarına yönelik getirdikleri dikey kısıtlamalardır. Bu alanda uygulanacak bir rekabet politikası fayda maliyet analizi çerçevesinde, bir yandan sağlayıcıların meşru ticari çıkarlarını korurken öte yanda da pazardaki rekabetin gelişmesini sağlar nitelikte olmalıdır. Bu çalışma, internet üzerinden satışların gelişimi ve teşebbüslerin uyguladığı dikey kısıtlamalar üzerine iktisadi bir çerçeve çizmeyi amaçlamaktadır. Bunu yaparken de sağlayıcı teşebbüslerin uyguladığı belli başlı kısıtlamalara ve rekabet otoritelerinin bunlara dair yaklaşımlarına odaklanılmaktadır. İnternet satışlarına yönelik kısıtlamalar açısından, mutlak kısıtlamalar hem Avrupa Birliği hem de Türk rekabet hukuku uygulamaları açısından ciddi rekabet ihlali olarak değerlendirilmektedir. Öte yandan, sağlayıcıların internet satışlarına yönelik satıcılara objektif kriterler getirilebileceği hem birçok mevzuatta yer alan hem de uygulamada kabul görmüş bir yaklaşım olarak karşımıza çıkmaktadır. Fakat, çoğunlukla online pazaryerlerini kapsayan üçüncü taraf internet sitelerine yönelik kısıtlamaların ise, henüz genel bir yaklaşıma tabi olmaktan uzak olduğu, olay bazında incelenmesinin çok daha isabetli bir yaklaşım olduğu ortaya çıkmaktadır. Bu son hususta, Rekabet Kurulu’nun yeni kılavuzda benimsediği anlayışın da bu çıkarıma paralel bir şekilde, e-ticaretin gelişimi açısından çağdaş bir yaklaşıma işaret ettiğini değerlendirmek mümkündür.

İÇİNDEKİLER

I. GİRİŞ