Sayfa 163Av. Şahin Ardıyok…
ÖZET
Sanayinin gelişmesiyle iş modelleri de ayrışarak değişime uğramaktadır. Rekabet hukuku başta olmak üzere tüm hukuk alanları bu değişime adapte olmak adına görüş mesafesini genişletmekte ve gelişmelere ayak uyduran kurallar, yaklaşımlar benimsemektedir. Günümüzde online dünya ve e-ticaret hayatımızın ayrılmaz bir parçası haline gelmiş bulunmakta, iş dünyasında da online platformlar ve online pazar yerleri gibi yeni satış mecralarının revaçta olduğu gözlenmektedir. Rekabet hukuku bakımından ise bu mecralar üzerinden gerçekleştirilen satışlara getirilen kısıtlamalar gün geçtikçe önem kazanmaktadır. Bu kapsamda online satışlara getirilen kısıtlamalar bakımından dünya genelinde ve özellikle Avrupa Birliği yanı sıra Türkiye’de rekabet otoriteleri tarafından yeni incelemeler yürütülmekte, yeni düzenlemeler benimsenmektedir. Söz konusu incelemeler ve düzenlemeler incelendiğinde, özellikle bir sağlayıcının müşterisine, bir başka müşteriye kendisine sunulandan daha avantajlı şartlar sunmayacağını temin etmesini sağlayan en çok kayrılan müşteri koşullarının mercek altında olduğu ve söz konusu koşulların rekabet hukuku bakımından nasıl ele alınması gerektiğine ışık tutan gelişmelerin hâkim olduğu gözlenmektedir. …
Öyle ki, Türkiye’de Rekabet Kurumu bahse konu en çok kayrılan müşteri koşullarının rekabeti kısıtlayıcı ve hâkim durumu kötüye kullanmaya ilişkin etkilerini Yemek Sepeti kararı ile Booking.com Kararı kapsamında detaylı bir…
Türkiye’deki gelişmeler incelendiğinde, Rekabet Kurumu’nun en çok kayrılan müşteri koşullarını öngören teşebbüslerin %40’ın üzerinde pazar payı sahibi olmaları, önemli derecede pazar gücüne sahip olmaları gibi durumlarda riskli bir konumda olduğunu, zira söz konusu koşulların özellikle rakip hedef alarak uygulanması durumunda pazar kapama etkisi yaratabileceğini değerlendirdiğini söylemek mümkündür. Bununla birlikte, Rekabet Kurumu tarafından en çok kayrılan müşteri koşullarının, piyasalarda fiyat katılığı ya da yeniden satış fiyatının tespitini tetikleyecek nitelikte olması durumunda rekabeti kısıtlayıcı uygulamalar olarak değerlendirilebileceği gözlenmektedir.İÇİNDEKİLER…
ÖZET…
I. GİRİŞ…
II. SANAYİ 4.0 DEVRİMİ VE REKABET HUKUKUNDA DİKEY KISITLAMALAR…
III. EKM KOŞULLARI VE UYGULAMA ALANLARI…
1. EKM Koşulu Nedir?…
2. EKM Koşulu Rekabet Kuralları Işığında Genel Olarak Nasıl Değerlendiril…
IV. EKM KOŞULLARININ REKABET KANUNU’NUN 4. MADDESİ KAPSAMINDA DİKEY KISITLAR BAKIMINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ…
V. SONUÇ…