Sayfa 241ÖZ
Deniz taşımacılığında teknolojinin hızla gelişmesi “otonom gemi” kavramını hayatımıza getirmiştir. Elbette, bu otonom gemiler daha çok ticari işler ve askeri alanda karşımıza çıksa da otonom sistemlerin özel kullanımda da yaygınlaşması kaçınılmaz olacaktır. Yani, Uluslararası Denizcilik Örgütü’nün (International Maritime Organization/IMO) “otonom gemiler” için yaptığı tanımlamaları yatlar için de yapmamız mümkün gözükmektedir ve bu tür yatlara da “otonom yat” veya “akıllı yat” denilmektedir.…
Akıllı yatlar bakımından da karşımıza “zarar” kavramı sıklıkla çıkacak ve bu bağlamda sigortalanan yat bakımından zarardaki illiyet bağının (yani “Causa Proxima”nın) tespiti önem arz edecektir. Çünkü özellikle insansız teknelerin inşasında meydana gelebilecek herhangi bir hata veyahut kullanım sırasında meydana gelebilecek herhangi bir teknik problem, çok ciddi sonuçlara mal olabilir. Bu nedenle de akıllı yatların sigortalanması bakımından hem teknik hem de hukuki anlamda yasal bir alt yapının oluşturulması gerekliliği su götürmez bir gerçektir.…
Bu anlamda ilk olarak, yatların hem İngiliz Yolcu Yatı Kanunu [The Passanger Yacht Code (PYC)] hem de Türk Ticaret Kanunu (TTK) ile Deniz Turizmi Yönetmeliği, Liman Yönetmeliği, 4490 sayılı Türk Uluslararası Gemi Sicili Kanunu ve ona ilişkin Türk Uluslararası Gemi Sicili Yönetmeliği bağlamında kısa bir tanımı yapılmaya çalışılacaktır. Daha sonrasında, IMO’nun otonom gemilere ilişkin tanımı ve tasnifi verilerek akıllı yatların tanımı yapılacak ve Endüstri 4.0 teknolojisinin getirileriyle birlikte özellikleri verilecektir.…
Akıllı yatlara değinildikten sonra, yatlara ilişkin Tekne Sigortaları (H&M) ve Kulüp Sigortaları (P&I) anlatılacak olup bu tür sigortaların akıllı yatlar bakımından neden gerektiğine dair görüşlerimiz verilecektir. Gerekliliğe dair görüşlerimize yer verirken akıllı yatlarda meydana gelebilecek zararlar, bu zararlar arasındaki illiyet bağı, zarar görenin sigortacıya başvuru hakkı, sigorta sözleşmesi ve poliçesinde yer alan bilgilerin farklı olması durumunda karşılaşılan problemler gibi sorunlara yer verilecektir. Bu hukuki sorunlar da, deniz sigortalarıyla alakalı uygulamada verilen kararlar ile örneklendirilmeye çalışılacaktır.Çalışmanın son bölümünde ise yukarıdaki değerlendirmelerimiz ışığında hem ulusal hem de uluslararası bir mevzuat gerekliliğinin olduğuna ve bu mevzuatın nasıl yapılabileceğine dair görüşlerimize yer verilecektir.…
Anahtar Kelimeler: Akıllı Yatlar, H&M ve P&I Sigortaları, Endüstri 4.0, Yat ve Yatçılık Hukuku, Causa Proxima.…