Sahil Güvenlik Komutanlığı Teşkilat, Görev ve Yetkileri Yönetmeliği’nde(5)…
Genel kolluk yetkilerine sahip olan sahil güvenlik mülki, adli ve askeri diğer görevleri…
Genelge’de yat limanları ve balıkçı barınakları hariç olmak üzere, limanlar ve liman…
Sonuç olarak, yat turizmi açısından özel bir yoğunluğun olduğu bölgede ağırlıklı…
Çevre Kanunu özelinde yatların iki farklı türde fiilden dolayı sorumlu tutulabileceği…
“Türk Ceza Kanunu’nun 181. maddesinin birinci fıkrasında suç olarak düzenlenen atık veya artıklarla çevrenin kasten kirletilmesi fiili, kanunlarda belirtilen teknik usullere aykırı olarak, çevreye zarar verecek şekilde atık veya artıkların alıcı ortamlar olan toprak, su ve havaya kasten verilmesidir. Buna göre suç, atık veya artıkların teknik usullere aykırı olarak bir defa alıcı ortama verilmesiyle oluşacaktır. Fıkrada sözü edilen “ilgili kanunlarla belirlenen teknik usullere aykırılık” hali; 2872 sayılı Çevre Kanunu, 2690 sayılı Türkiye Atom Enerjisi Kurumu Kanunu, 5977 sayılı Biyogüvenlik Kanunu, 3213 sayılı Maden Kanunu gibi kanunların, kapsadıkları alanlarla ilgili olarak “çevreyi kirletmeme” ilkesi gereğince çerçeve olarak benimsedikleri düzenlemelere dayanılarak oluşturulan yönetmeliklerde açıklanan ve somut olayın özelliklerine göre değerlendirilecek olan, arıtma, depolama, imha etme, taşıma, koruma, alıcı ortama verme, uzaklaştırma gibi hususlar bakımından öngörülen yükümlülüklere aykırı davranmayı ifade etmektedir. Sanığın olay tarihinde “Royal Palm” isimli teknenin kaptanı olduğu, bu teknede biriken atık sularını atık su toplama teknesine deşarj etmesi gerekirken doğrudan alıcı ortam olan denize deşarj etmek suretiyle 2872 sayılı Çevre Kanunu’nun 8, 20, Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği’nin 4/j ve 23. Gemilerden Atık Alınması ve Atıkların Kontrolü Yönetmeliği’nin 5, 6 ve 10. maddelerine aykırı davrana
Bunun yanında Çevre Kanunu madde 20/g somut bir kirlenme vakası gerçekleşmese de…
“Olayda, davalı idare personelince tanzim edilen olay yeri tespit tutanağında; davacının kaptanı olduğu X1 isimli teknenin, atık transferini düzenli yapmadığı, mavi kart ve gemi sorgulama sisteminden atık suyunu düzensiz verdiğinin tespit edildiği, ayrıca Denizcilik Atıkları Uygulaması üzerinden yapılan sorgulama neticesinde; pis sularını en son verdiği tarih olan 02/02/2022 tarihi ile işlem tarihi olan 19/02/2022 tarihi arasında söz konusu teknenin atık bildiriminde bulunmadığı bilgisine ulaşıldığının anlaşılması nedeniyle davacı hakkında Çevre Kanunun 12.maddesine aykırı olarak atıklarını usulüne uygun bertaraf ettiğine ilişkin bilgi verme ve bildirim yükümlülüğünü ihlal ettiğinden aynı Kanunun 20/1-(g) maddesi uyarınca verilen para cezasında hukuka aykırılık bulunmamaktadır.”…
“Diğer yandan, davacıya 02/09/2017 tarihinde F1 Ürünlerine 15 litre sintine atığı verilmesi karşılığında makbuz verildiği ve söz konusu makbuzun arkasına “kooperatifin elinde mavi kart kalmadığı için makbuz kesilmiştir” şerhinin düşüldüğü görülmekte ise de; mavi kartın bulundurulması ve denetim esnasında ibrazının zorunlu olması, bahsi geçen kartın su ürünleri kooperatifi dışında, marina, yat limanı, Çevre Bakanlığı il müdürlükleri, balıkçı barınakları, liman başkanlıkları gibi çok sayıda merciden temin edilebilecek bir belge olması nedenleriyle davacının bu yöndeki beyanına da itibar edilmemiştir.”…
