Görüntüleme Ayarları:
Sayfa numarasını gizle

Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.

2. İdarenin Tek Taraflı Değişiklik Yetkisinin Dayanağı ve Bu Yetkinin İdareye Verilme Sebebi

Öğretide tek taraflı değişiklik yetkisinin şöyle anlaşılması gerektiği belirtilmektedir: Bir kamu hukuku sözleşmesinde, sözleşme hükmü ile idareye tanınmış tek taraflı değişiklik yetkisi olmasa da(111) idarenin bu değişikliği, kamu hizmetinin gerektirdiği ve zorunlu kıldığı hallerde, sırf o sözleşme kamu hukuku sözleşmesi olduğu ve İdare Hukuku rejimi uygulandığı için gerçekleştirebileceği; ancak bir özel hukuk sözleşmesinde bu tek taraflı değişikliği ancak sözleşmede bu yönde bir hükmün varlığı halinde kullanabileceği kabul edilmektedir(112). Dolayısıyla bir özel hukuk Sayfa 131 sözleşmesinde birtakım kamu hukukuna bağlı şartların bulunması, o sözleşmeyi kamu hukuku sözleşmesi haline getirmemekte(113) aksine sözleşmede bu şart ve hükümler mevcut değilken idarenin bu yetkileri kullanabiliyor olması o sözleşmeyi özel hukuk sözleşmelerinden ayırmaktadır. Nitekim Tekinsoy da kamu hukuku sözleşmelerine tanınan bu ayırt edici özelliğin genel sözleşme teorisinden bir kopuş olduğunu ve bunun izaha muhtaç olduğunu şu ifadelerine dayandırmaktadır(114):Sayfa 132“İdare hukuku öğretisinde bu ilkenin genel anlaşılış biçimi şöyle özetlenebilir:

1. Sözleşmede Tek Taraflı Değiştirilebilecek Unsurlar ve Değişikliğin Sınırı
3. Tek Taraflı Değişikliğin Önündeki Özel Hukuk Engelleri