BÖLÜM I
SPONSORLUK SÖZLEŞMESİ HAKKINDA GENEL BİLGİLER
A. SPONSORLUK KAVRAMI
1. GENEL OLARAK
a. Tanım
Sponsorluk kelimesi, köken olarak eski Yunanca ve Latinceden gelmektedir. Bu kelime,…
Sponsorluk, asıl olarak işletme ekonomisi ve pazarlama alanlarında uygulamanın ihtiyaçları…
Pazarlama alanında sponsorluğun tanımına yönelik “edim-karşı edim” ilişkisini ya…
Diğer yaklaşım ise, sponsorluk kavramını desteklenen olay, etkinlik ekseninde tanımlamaya…
Milletlerarası Ticaret Odası (MTO) tarafından yayınlanmış olan 2011 tarihli Reklam…
Sponsorluk kavramı, özellikle Alman ve Fransız hukukunda bir sözleşme tipi olarak…
Görüldüğü üzere, sponsorluk sözleşmesine ilişkin fikir birliğine varılmış hukuki…
Türk hukukunda genel bir bakış açısı ile sponsorluk kavramına ilişkin olmasa da,…
b. Tarihi Gelişimi
Sponsorluk kavramı, tarihsel olarak milattan önceki yıllara dayanmaktadır. Hükümdarların,…
Mesenlik, 19. yüzyılın ortalarında belirli kişilerin desteklenmesinden ziyade bir…
2. SPONSORLUĞUN MESENLİK VE BAĞIŞLAMADAN FARKI
Sponsorluğun tarihi gelişimi içerisinde mesenlik ve bağış kavramları önemli bir yer…
Geleneksel mesenlik ile sanatçının veya bilim adamının desteklenmesi, mesenlerin…
Bir diğer benzer kavram olan bağışlama, herhangi bir karşılık beklemeksizin yapılan…
B. SPONSORLUK SÖZLEŞMESİNİN İŞLEVİ
1. SPONSOR BAKIMINDAN
Sponsor bakımından sözleşmenin iki ana işlevi vardır. Bunlar; bir kişi veya olayı…
a. Destekleme (Teşvik Etme) Amacı
Sponsorluk sözleşmesinde tarihi gelişimi boyunca mesenlik ve bağışlama gibi birçok…
b. İletişim Amacı
Sponsorluk sözleşmesi çerçevesinde ele alınan sponsorun iletişim amacı, çalışmamızın…
Bu noktada, sponsorun birçok iletişimsel amacı arasında tanıtım, imaj transferi ve…
Ayrıca iletişim amacı, ikinci planda sponsor olan işletmedeki iç ilişkiler bakımından…
i. Tanıtım Amacı
İletişim amacında ulaşılması istenen ilk hedef, sponsorun veya kendisinin veya bir…
ii. İmaj Transferi Amacı
İletişimle ilgili hedeflerden ikincisi ve tanıtım ile birlikte en önemli olanı, imaj…
Sponsorluk sözleşmesinde sponsorun öncelikli amaçlarından biri olan imaj transferinin…
Ayrıca sponsorun yarattığı kurumsal veya ürettiği ürünlere vermek istediği imaj ile…
Sponsorun imajında bir değişiklik yaratmak ve destekleme konusunun imajıyla bütünleşmesini…
iii. Satışların Arttırılması Amacı
Sponsorun sözleşme içerisinde iletişimle ilgili bir diğer hedefi, dolaylı nitelikte…
c. Rekabet Piyasasında Avantaj Elde Etme Amacı
Sponsorluk sözleşmesinde sponsorların çoğu zaman rekabet piyasasında avantaj sağlamak…
Ayrıca sponsorluk sözleşmesinde yer alan destekleme amacı, sponsor için hedef kitle…
Sponsorluk sözleşmesinde gerek ulusal, gerek uluslararası düzenlemelerle tanıtım…
Bu tip reklam yasakları karşısında sektörde adlarını duyurabilmek ve ürünlerini kamuoyuna…
2. DESTEKLENEN BAKIMINDAN
Sponsorluk sözleşmesinde desteklenen tarafın temel amacı, kültürel, sosyal veya sportif…
Desteklenenin sponsorluk sözleşmesi içerisinde tali bir amaç olarak kendini tanıtma…
3. SOSYAL İŞLEVİ
Sponsor ve desteklenen bakımından önemli işlevlerinin yanı sıra sponsorluk, bazı…
Sponsorluğun gelişiminde bir diğer sosyal etken ise medya, yani kitle iletişim araçlarıdır.…
Üçüncü sosyal faktör ise devletin sanatsal, sportif ve sosyal etkinliklere verdiği…
C. SPONSORLUĞUN BENZER İLETİŞİM ARAÇLARINDAN FARKI
Sponsorluk, pazarlamada son 40 yılda büyük gelişme kaydeden bir iletişim aracıdır.…
1. REKLAM- SPONSORLUK FARKI
Reklam, gerek uluslararası, gerek ulusal mevzuatta ayrıntılı olarak tanımlanan bir…
Türk hukukunda ise 195 sayılı Basın İlan Kurumu Teşkiline Dair Kanunu…
Reklam kavramına ilişkin olarak kapsayıcı bir tanım vermek gerekirse, reklam, bir…
Sponsorluk, niteliği gereği oluşan tanıtım ve belirli bir imaj yaratma gibi temel…
Ancak bir iletişim aracı olarak sponsorluğun farklı özellikleri nedeniyle yalnızca…
Reklam ve sponsorluk arasındaki bir diğer ayrım ise, ürün hakkında bilgi verme unsuru…
Sponsorluk ve reklam arasındaki üçüncü önemli farklılık ise, iletişim faaliyetleriyle…
Son olarak, reklam ile sponsorluğun birbirinden ayırt edilmesinin zor olduğu özel…
2. PROMOSYONLU SATIŞ- SPONSORLUK FARKI
Promosyonlu satış, diğer adıyla satış geliştirme, tıpkı reklamda olduğu gibi, kısa…
Bu noktada bir tanım vermek gerekirse, promosyonlu satış, kısa vadede hedef kitleye…
Sponsorluk uygulamalarında desteklenen olay, kişi veya kişi grupları, sponsor olan…
Ancak her ne kadar promosyonlu satış, bir pazarlama yöntemi olarak sponsorluk içerisinde…
Hukuki açıdan promosyonlu satış ve sponsorluk, farklı sözleşme tiplerine konu olmaktadır.…
3. HALKLA İLİŞKİLER- SPONSORLUK FARKI
Halkla ilişkiler, public relations (PR), bir iletişim aracı olarak işletme hakkında hem hedef kitlede, hem de genel olarak kamuoyunda olumlu izlenimler yaratmak, işletme ile kişi ve kurumlar arasında karşılıklı, güvenilir bir ilişki oluşturmak ve bunu sürdürmek amacına hizmet etmektedir.…
Halkla ilişkiler ve sponsorluk arasındaki en önemli ortak nokta, işletmelerin kamuoyunda…