1961 Anayasası “Millet egemenliğini… yetkili organlar eliyle kullanır”(168)…
-
Git
: -
Favorilere ekle veya çıkar
-
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
C.5/3/1973 tarihli ve 584 Karar numaralı TBMM İçtüzüğü
27 Mayıs 1960 askerî darbesinden sonra 13 Aralık 1960 tarih ve 157 sayılı Kanun ile…
1961 Anayasası, 1924 Anayasası’ndan farklı olarak 1876 Kanuni Esasi’de olduğu gibi…
1961 Anayasası’na göre “Yasama yetkisi Türkiye Büyük Millet Meclisinindir.”(171)…
Cumhuriyet Senatosuna üye seçilebilmek için kırk yaşını doldurmuş olmak ve yükseköğrenim…
Millet Meclisinin yetkileri, Cumhuriyet Senatosunun yetkilerinden genellikle daha…
Gensoru dışında soru, genel görüşme, Meclis araştırması, Meclis soruşturması gibi…
Aynı şekilde Anayasa’nın değiştirilmesi usulünde de Millet Meclisi ve Cumhuriyet…
1961 Anayasasına göre “Türkiye Büyük Millet Meclisi ve Meclisler, çalışmalarını, kendi yaptıkları İçtüzüklerin hükümlerine göre yürütürler. İçtüzük hükümleri, siyasî parti gruplarının, Meclislerin bütün faaliyetlerine kuvvetleri oranında katılmalarını sağlıyacak yolda düzenlenir. Siyasî parti grupları, en az on üyeden meydana gelir.”
Ayrıca Anayasa’nın geçici 3’üncü maddesi “Bu Anayasaya göre kurulan Türkiye Büyük Millet Meclisinin, Millet Meclisinin ve Cumhuriyet Senatosunun toplantı ve çalışmaları için, kendi İçtüzükleri yapılıncaya kadar Türkiye Büyük Millet Meclisinin 27 Ekim 1957 tarihinden önce yürürlükte olan İçtüzüğü hükümleri uygulanır” şeklinde…
1924 Anayasası hükümlerine paralel olarak tek Meclis sistemine göre düzenlenmiş 1927…
Sunulan İçtüzük teklifi, Millet Meclisi Başkanı Sabit Osman Avcı’nın Başkanlığında…
a) 1961 Anayasası, Türkiye’de Çift Meclis sistemini kabul etmiştir. Bu sistemin kendisine mahsus gerekleri vardır. Eski İçtüzük bu gereklere cevap vermemektedir.…
b) 1961 yılından beri, Meclislerimizde mevcut çok partili Meclis Sisteminin birtakım gerekleri ortaya çıkmıştır.…
c) Eski İçtüzüğün tatbikatında, tartışmalara yol açan birçok hükümler mevcut olmuş ve bu hükümlerin açıklığa kavuşturulması gereği doğmuştur.…
d) İçtüzüğün uygulaması zamanı içinde birtakım boşlukların doldurulması gerektiği tespit edilmiştir.…
Anayasa Komisyonunda yapılan değişiklikler ve gerekçesi aşağıdaki şekilde özetle…
Teklif’te, Meclis Başkanlarının inisiyatifini kısıtlayıcı bir nitelik taşıdığı…
60 yılı aşkın bir zamandan beri Meclis’te uygulanagelen 1927 İçtüzüğü’nün 1957…
Anayasa ve kanunlarda Millet Meclisi çalışma usulünü ilgilendiren maddelerin Teklif’te…
Madde metinleri daha basit, anlaşılır ve Anayasa’nın mevcut sistem, ifade ve deyimleriyle…
Batı demokrasilerinin uzun tecrübelerinden sonra oluşmuş bazı hükümler değerlendirilerek…
1927 İçtüzüğü’nün dip notlarındaki teamülü gösterir hükümler ve parlamentoda uzun…
Siyasi parti gruplarının teklif hakkında ana prensipler yönünden bildirdikleri…
1927 İçtüzüğü’nün uygulanmayan maddeleri ve bu maddelere paralel olarak teklif…
Kanunların beş gün ara ile iki defa görüşülmesi esası tek Meclis sisteminden kalma…
Anayasa Komisyonu tüm bu gerekçe ve prensiplerle, ilk önce 356 madde, ardından 274…
Nitekim 17 üyeden 5’i bazı maddelere muhalif olduklarını bildirmişlerdir. Bu üyelerden…
Komisyon metninin Genel Kurul görüşmelerinde İçtüzük değişikliği ile Meclis faaliyetlerinin…
…37 nci madde komisyonlardaki bekleme süresini saptıyor. Maddenin 1 nci fıkrası şöyle kaleme alınmış; «Komisyonlara havale edilen işlerin görüşülmesine, havale tarihinden itibaren 48 saat sonra başlanabilir», Niçin başlanabilir? Şu Tüzük değişikliğinin nedenlerinden biri, hatta başta geleni, Meclisi daha hızlı çalıştırmak olanaklarına kavuşturmaktadır, Bugüne kadar tecrübeler, deneyler göstermiştir ki, Meclisin yavaş çalışması nedenlerinden biri de; önergelerin, tekliflerin, tasarıların komisyonlarda sınırsız bekletilebilmesi olanaklarının varolmasıdır. Eğer yeni Tüzük teklifini getirenlerin gerekçesi içten bir gerekçe ise, komisyonlara görüşmeleri ve görüşmelerin sonuçlandırılmasını dilediklerince uzatabilme olanağı veren, şimdi okuduğum birinci fıkranın ilk cümlesindeki gibi kesinlik ifade etmeyen kelimelere yer verilmemek gerekir. Bu itibarla, birinci cümlenin sonunun şu şekilde olmasını öneriyorum; «Komisyonlara havale edilen işlerin görüşülmesine, havale tarihinden itibaren 48 saat sonra başlanır»…(188)…
Aybar, madde üzerinde değişiklik önergesi vererek Teklif’in 37’nci maddesinin birinci…
…Zannediyorum ki, İçtüzük değişikliği görüşmelerinde en hassas madde değişikliği üzerinde görüşülme yapılmaktadır. Çünkü, bu İçtüzük görüşülmesinin temel aracı, Parlâmentoyu ağır çalışır vaziyetten kurtarıp milletin meselelerine daha hızlı çözüm yolları bulur hale getirecek bir içtüzüğe kavuşturmak gayesini gütmektedir.(190)…
