349 ÜGTDK ile ürün sorumluluğuna ilişkin birtakım hükümler getirilmekte ise de, ÜGTDK’da salt bu husus düzenlenmemektedir. ÜGTDK’da aynı zamanda ve ağırlıklı olarak idari düzenlemelere yer verilmekte, bu durum ÜGTDK’nın kendi sistematiği içerisinde karışıklığa neden olmakta, Kanun’da sistematik bir bütünlük sağlanamamaktadır. Halbuki konuyla ilgili mehaz AB hukukunda ürün sorumluluğu ayrı, ürün güvenliği ayrı bir şekilde; ilki AB Ürün Sorumluluğu Yönergesi ile, ikincisi AB Genel Ürün Güvenliği Yönergesi(8)…
350 Bunun yanı sıra, öğretide bir kısım yazarlarca savunulmuş 4077 sayılı Kanun’un yürürlükten kalkması ile Ayıplı Mal Yönetmeliği’nin de yürürlükten kalktığı düşüncesi, konuya yüzeysel ve salt pozitivist bakışla yaklaşılmasının sonucudur. Öncelikle, TKHK geçici m. 1 f. 3’e göre TKHK’da öngörülen yönetmelikler yürürlüğe girinceye kadar TKHK ile yürürlükten kaldırılan 4077 sayılı Kanun’a dayanılarak çıkartılan yönetmelik ve diğer mevzuatın TKHK’ya aykırı olmayan hükümlerinin uygulanabileceği vurgulanmalıdır. Henüz ayıplı malın neden olduğu zararlara ilişkin yeni bir ikincil düzenleme yürürlüğe girmediğinden, salt pozitivist bakış açısından dahi aslında Ayıplı Mal Yönetmeliği’nin halen yürürlükte olduğu sonucuna varılabilir.(9)…
351 Ayıplı Mal Yönetmeliği içerik yönünden incelendiğinde sorumluluğun süjesinin oldukça geniş bir şekilde tanımlandığı, bunun “mal üzerine kendi ayırt edici işaretini, ticari markasını veya unvanını koyarak satışa sunanları” kapsadığı görülmektedir. Bu düzenleme, zarar görenin tazminat talebini ileri sürebileceği muhataba erişimini kolaylaştırmaktadır. Oysa üretici/imalatçı kavramı ve sorumluluk ÜGTDK’da daha dar kapsamlı olarak tanımlanmıştır. Ürünü imal ederek veya ürünün tasarımını veya imalatını yaptırarak kendi isim veya ticari markası ile piyasaya arz eden gerçek veya tüzel kişiler imalatçı/üretici sayılmıştır (ÜGTDK m. 3 f. 1(g)). Ayrıca ÜGTDK’da dağıtıcıların ikincil sorumluluğu öngörülmüş, belirli şartların sağlanması halinde dağıtıcıların sorumluluktan kurtulmasına imkan tanınmıştır.(10)…
352 Yönetmeliğin uygulama alanı ile kıyaslandığında ÜGTDK’daki bir diğer sınırlama, ürün sorumluluğunun kamu hukuku yönünden düzenlenmesinde kendini göstermektedir. ÜGTDK uyarınca imalatçı/üretici yalnızca ürünün ilgili teknik düzenlemelere veya genel ürün güvenliği mevzuatına uygun olmaması durumunda sorumlu olacaktır. Bu
353 Ayıplı Mal Yönetmeliği kadük sayılırsa, ÜGTDK ile Yönetmeliğin örtüşmeyen…
