K. 2014/876…
-
Git
: -
Favorilere ekle veya çıkar
-
ᴀ⇣ Yazı karakterini küçült
Aşağıda bir kısmını gördüğünüz bu dokümana sadece Profesyonel + pakete abone olan üyelerimiz erişebilir.
Yol kusuru (rögar kapağının yerine iyi oturmaması) sebebiyle meydana gelen kazada, araç zararını karşılayan sigortacının açacağı rücu davası
T.C.…
YARGITAY…
17. HUKUK DAİRESİ…
E. 2013/20327…
Davacı vekili, müvekkili şirkete kasko sigortalı aracın davalının bakım ve sorumluluğundaki…
Davalı vekili, davanın reddi gerektiğini savunmuştur.…
Mahkemece, kanıtlanamayan davanın reddine karar verilmiş, hüküm davacı vekili tarafından…
Olaya dair olarak düzenlenen 8.9.2008 tarihli Trafik Kazası Tespit Tutanağında, davacıya…
Öte yandan, yargılama sırasında mahkemece yapılan keşif sonucu alınan 26.6.2011 tarihli…
O halde, mahkemece bu maddi ve hukuki olgulara göre davaya konu hasardan kusuru oranında…
YORUM…
Karara konu olan uyuşmazlık sigorta ettirenin aracı için kasko sigortası yapmış olan sigorta şirketinin, bu aracın seyir esnasında rögar kapağının (bazı kararlarda “logar kapağı” da denilmektedir; doğrusunun rögar olduğu…
Yargıtay’ın bu kararı uygulamada kısaca “yol kusuru” olarak tanımlanan sebeple meydana gelen araç hasarlarına ilişkindir. Aracın gördüğü hasar “rögar kapağının düzgün şekilde yerine oturtulmamış olması yüzünden yerinden çıkması ve kazaya yol açmasından” kaynaklanmıştır. …
Kararda söz konusu kapak ile ilgili iş ve işlemlerden sorumlu yönetim biriminin bu zararı tazmin etmekle yükümlü olduğu sonucuna varılması doğaldır. Bununla birlikte iki husus dikkati çekmektedir: …
- İlgili yönetim biriminin “kusur oranında” sorumlu olduğu şeklinde bir değerlendirme mevcuttur. “Kusur oranında” deyiminin hangi amaçla ve hangi anlamda kullanıldığı açık değildir. Sürücüde de (mesela) dikkatsiz araç sürmekten dolayı kusur varsa, yol kusuru ile sürücü kusurunun zararın meydana gelmesindeki etkisi oranında bir ayrıştırma düşünülmüş olabilir (Söz gelişi zararlı sonuç % 80 yol kusuru, %20 sürücü kusurundan dolayı ortaya çıkmışsa, rücu davası davalı yönetsel birim aleyhine zararın % 80’ine hükmedilerek sonuca bağlanabilecektir).…
- Kararla ilgili ikinci nokta, hangi yargının görevli olduğudur. Burada yönetimin hizmet kusuru söz konusu olduğu belirlendiğine göre, yönetsel yargıda bir tam yargı davası açılması gerektiği de düşünülebilecektir. Bununla birlikte, Anayasa Mahkemesi’nin 26.12.2013 tarih ve E.2013/68, K.2013/165 sayılı kararı (R.G. 27.3.2014, Sayı: 28954, s.136-147) ile Uyuşmazlık Mahkemesi Hukuk Bölümü’nün 13.10.2014 gün ve E. 2014/839 K. 2014/916 sayılı kararı çerçevesinde Karayolları Trafik Kanunu (KTK) m.110’dan kaynaklanan bütün sorumlulukların Adliye Mahkemesinde görülmesi gerekecektir. Özellikle belirtelim ki Uyuşmazlık Mahkemesi’nin kararında da vurgulandığı üzere KTK m.110 hükmünde 2011 yılında yapılan değişikliğin amacı gerekçede “benzer nitelikte olan bütün davaların…
- Şu halde dava konusu olay bugün yürürlükte olan kurallara göre karara bağlanacak olsa, uyuşmazlık adli yargıda çözümlenecektir. …
