Dosya olarak kaydet: PDF - WORD
Görüntüleme Ayarları:
Salt metin olarak göster (Kelime işlemcilere uygun görünüm)

Metnin ilk hali

Ekli “Yatırım Ortamını İyileştirme Koordinasyon Kurulu Hakkında Karar”ın yürürlüğe konulmasına karar verilmiştir.

Yatırım Ortamını İyileştirme Koordinasyon Kurulu Hakkında Karar

Amaç

MADDE 1

(1) Bu Kararın amacı;

a) Yatırım ortamını iyileştirmeye yönelik çalışmaların koordinasyonunu ve izlenmesini yürütmek,

b) Türkiye’deki özel sektör yatırımlarıyla ilgili düzenlemeleri rasyonel hale getirmek,

c) Yatırım ortamının rekabet gücünü artıracak gerekli düzenlemeleri tespit ederek politika önerileri geliştirmek,

ç) İşletme dönemi de dâhil olmak üzere yatırımın her safhasında, ulusal ve uluslararası yatırımcıların karşılaştığı yapısal, yasal, idari ve bürokratik sorunları belirleyerek bunlara çözüm üretmek,

d) Özel sektör faaliyetlerini güçlendirerek, sürdürülebilir iş ve istihdam imkânlarının oluşturulmasını ve ihracat odaklı üretimin artırılmasını desteklemek,

e) Kamu kurum ve kuruluşları ile çeşitli platformların gündeminde bulunan yatırım ortamıyla ilgili konuların kamu-özel sektör işbirliği çerçevesinde ele alınmasını sağlamak,

üzere Yatırım Ortamını İyileştirme Koordinasyon Kurulu (YOİKK)’nun kurulması ile söz konusu Kurulun çalışma usul ve esaslarının düzenlenmesidir.

YOİKK Platformu

MADDE 2

(1) YOİKK Platformu; YOİKK, Yönlendirme Komitesi, teknik komiteler ve Sekretaryadan oluşur.

(2) Uluslararası yatırım çevrelerinin Türkiye’deki yatırım ortamına yönelik değerlendirme ve önerilerinden istifade etmek üzere oluşturulan Yatırım Danışma Konseyi, gerçekleştirdiği yıllık toplantılar aracılığıyla YOİKK Platformunun çalışmalarına katkı sağlar.

(3) Sivil toplum kuruluşlarının YOİKK üyesi olma talepleri, özel sektörü temsil edecek kurumsal tecrübeye sahip olmalarını teminen asgari 20 yıllık kurumsal faaliyetlerinin bulunması şartıyla, Türkiye’deki yerli ve/veya yabancı yatırımcıları yeterli ölçüde temsil ettiklerini teyit eden üyelerinin sayısı, nitelikleri ve ekonomik büyüklükleri ile YOİKK çalışmalarına katkı sağlayabilecek kurumsal kapasiteleri dikkate alınmak suretiyle Sanayi ve Teknoloji Bakanı tarafından değerlendirilir. Bu taleplerden uygun görülenler sonuçlandırılmak üzere Cumhurbaşkanının onayına sunulur.

Yatırım Ortamını İyileştirme Koordinasyon Kurulu

MADDE 3

(1) YOİKK, Cumhurbaşkanı Yardımcısı başkanlığında aşağıdaki kişilerden oluşur:

a) Adalet Bakanı.

b) Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanı.

c) Çevre ve Şehircilik Bakanı.

ç) Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı.

d) Hazine ve Maliye Bakanı.

e) Ticaret Bakanı.

f) Sanayi ve Teknoloji Bakanı.

g) Ulaştırma ve Altyapı Bakanı.

ğ) Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanı.

h) Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisi Başkanı.

ı) Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı.

i) Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı.

j) Türk Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği (TÜSİAD) Başkanı.

k) Uluslararası Yatırımcılar Derneği (YASED) Başkanı.

l) Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği (MÜSİAD) Başkanı.

m) Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK) Başkanı.

(2) YOİKK yılda iki kez toplanır. YOİKK üyelerinin toplantılara şahsen katılımı esastır. Kurul toplantılarına konuyla ilgili bakanlar ve kamu görevlileri ile özel sektör, sivil toplum kuruluşları ve üniversite temsilcileri davet edilebilir.

Yatırım Ortamını İyileştirme Koordinasyon Kurulunun görevleri

MADDE 4

(1) YOİKK aşağıda sayılan görevleri yerine getirir:

a) Yatırım ortamını iyileştirme çalışmalarına ilişkin görev ve sorumluluğu bulunan kamu ve özel sektör kurum ve kuruluşları arasında gerekli koordinasyonu sağlamak ve bununla ilgili gerekli tedbirleri ve kararları almak.

b) Yatırım ortamını iyileştirme çalışmalarını yürütmekte olan teknik komitelerin iş programlarını belirlemek.

c) YOİKK kararlarının uygulanmasını takip etmek.

ç) Yönlendirme Komitesinde üzerinde uzlaşı sağlanamayan hususları karara bağlamak.

Yönlendirme Komitesi

MADDE 5

(1) Yönlendirme Komitesi, teknik komiteler tarafından yürütülen faaliyetlerin izleme ve takibini yürüterek çalışmalara ivme kazandırmak amacıyla Sanayi ve Teknoloji Bakan Yardımcısı başkanlığında aşağıdaki kişilerden oluşur:

a) Adalet Bakanlığı Bakan Yardımcısı.

b) Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Bakan Yardımcısı.

c) Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Bakan Yardımcısı.

ç) Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı Bakan Yardımcısı.

d) Hazine ve Maliye Bakanlığı Bakan Yardımcısı.

e) Ticaret Bakanlığı Bakan Yardımcısı.

f) Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Bakan Yardımcısı.

g) Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı Başkan Yardımcısı.

ğ) Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisi Başkanlığı Başkan Yardımcısı.

h) Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) Başkanı.

ı) TOBB Genel Sekreteri.

i) TİM Genel Sekreteri.

j) TÜSİAD Genel Sekreteri.

k) YASED Genel Sekreteri.

l) MÜSİAD Genel Sekreteri.

m) DEİK Genel Sekreteri.

(2) Yönlendirme Komitesi, prensip olarak, toplantılarını en az üç ayda bir gerçekleştirir ve üyelere toplantı tarihi en az on gün öncesinden, ilgili belgeler ise en az beş gün öncesinden iletilir. Yönlendirme Komitesi üyelerinin toplantılara şahsen katılımı esastır. Yönlendirme Komitesi Başkanı gerekli gördüğü durumlarda, Komite üyeleri arasında yer almayan kurum ve kuruluşların temsilcilerini de toplantılara davet edebilir.

Yönlendirme Komitesinin görevleri

MADDE 6

(1) Yönlendirme Komitesinin görevleri aşağıdaki şekildedir:

a) YOİKK kararları çerçevesinde, teknik komite başkanları ile görüş alışverişinde bulunarak teknik komitelerin çalışma programlarının belirlenmesine yönelik önerilerde bulunmak, teknik komitelerin faaliyetlerini yönlendirmek.

b) Takvime bağlanan çalışmaları takip etmek, gerek görüldüğü hallerde teknik komiteler arasında koordinasyonu sağlamak.

c) Teknik komiteler ve/veya çalışma gruplarınca hazırlanan raporları değerlendirmek.

ç) Teknik komitelerde üzerinde uzlaşı sağlanamayan hususları görüşmek, sonuç

alınamaması durumunda bu hususları YOİKK gündemine taşımak.

d) Teknik komite çalışmalarının güncel durumu hakkında YOİKK'i bilgilendirmek.

e) YOİKK toplantılarının gündemini belirlemek.

f) Gerek duyulması halinde teknik komitelerin doğrudan görev alanına girmeyen konularda çalışma grupları oluşturmak.

g) Birden fazla bakanlığın görev ve yetki alanına giren hususlarda ilgili teknik komiteyi belirlemek.

Teknik komiteler

MADDE 7

(1) Teknik komiteler, yatırım ortamını iyileştirme çalışmalarına katkı sağlamak üzere yatırım ortamı ile ilgili olarak ihtiyaç duyulan alanlarda YOİKK kararı ile kurulur.

(2) Gerekli görüldüğü takdirde YOİKK kararı ile teknik komitelerin isimleri ve çalışma alanları değiştirilebilir veya görevlerine son verilebilir.

(3) Teknik komite başkanlıklarını, komitenin çalışma alanıyla ilgili bakan yardımcısı veya onun atayacağı karar alma yetkisini haiz bir üst düzey yönetici yürütür. Komiteye başkanlık edecek bakan yardımcısı komiteyi kuran YOİKK kararında belirtilir.

(4) Teknik komite üyeleri, çalışma alanıyla ilgili olarak başta YOİKK üyesi kurum ve kuruluşlar olmak üzere, alanında uzman kamu kurum temsilcileri, akademisyenler, özel sektör ve sivil toplum kuruluşu temsilcileri arasından teknik komite başkanları tarafından belirlenir.

(5) Teknik komite üyelerinin, temsil ettikleri kurumun/kuruluşun görüşlerini bildirmeye yetkili olması ve toplantılara düzenli olarak katılım sağlaması esastır.

(6) Teknik komite sekretarya faaliyetleri, teknik komite başkanın bağlı olduğu kurum tarafından yürütülür.

Teknik komitelerin görevleri

MADDE 8

(1) Teknik komitelerin görevleri aşağıdaki şekildedir:

a) Çalışma alanları çerçevesinde özel sektör gereksinimlerini, ulusal politika hedeflerini ve uluslararası eğilimleri gözönünde bulundurarak yatırım ortamının iyileştirilmesine yönelik faaliyetler yürütmek ve bu faaliyetleri takvimlendirerek yıllık eylem planlarını oluşturmak.

b) YOİKK ve Yönlendirme Komitesi toplantılarına başkan düzeyinde katılım sağlayarak, üyeleri komite çalışmaları hakkında bilgilendirmek.

c) YOİKK ve Yönlendirme Komitesi tarafından verilen diğer görevleri yürütmek.

(2) Teknik komiteler prensip olarak ayda bir defa toplanır. Teknik komitelerin toplantı programı, çalışma ihtiyacına göre komite başkanı tarafından belirlenir. Toplantı tarihi prensip olarak en az on gün öncesinden, ilgili belgeler ise en az beş gün öncesinden teknik komite üyelerine iletilir. Teknik komite sekretaryası tarafından toplantı sonrasında hazırlanan notun ve katılımcı listesinin YOİKK Sekretaryası ve teknik komite üyelerine zamanında gönderilmesi esastır.

Sekretarya

MADDE 9

(1) YOİKK ve Yönlendirme Komitesinin sekretarya hizmetleri, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Teşvik Uygulama ve Yabancı Sermaye Genel Müdürlüğü ile Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisi tarafından müştereken yürütülür.

(2) Sekretarya, aşağıda belirtilen görevleri yerine getirir:

a) YOİKK Platformu bünyesinde faaliyet gösteren kurum ve kuruluşlar arasındaki koordinasyonu sağlamak.

b) YOİKK ve Yönlendirme Komitesi toplantılarının öncesi ve sonrasında gündem belirlenmesi, üyelerin davet edilmesi, toplantı notlarının üyelerle paylaşılması gibi çalışmaları yürütmek.

c) YOİKK ve Yönlendirme Komitesi toplantılarında alınan kararların uygulanmasını takip etmek.

ç) YOİKK Platformu üyeleri arasındaki koordinasyonun etkin bir şekilde gerçekleştirilmesi için oluşturulan YOİKK Portalının işletimine yönelik gerekli çalışmaları yürütmek.

d) Çeşitli uluslararası kuruluşlar tarafından yatırım ortamına ilişkin hazırlanan uluslararası endeks ve raporları takip ederek yatırım ortamının iyileştirilmesi alanında uluslararası gelişmeleri izlemek, endekslerde Türkiye’nin konumunu değerlendirmek, teknik komitelerin gündemlerine alması gereken endeks ve raporlar hakkında teknik komiteleri ve Yönlendirme Komitesini bilgilendirmek.

e) Teknik komite toplantılarında teknik komite başkanının uygun göreceği dönemlerde YOİKK Platformunun genel yapısı ve işleyişi hakkında bilgi vermek ve teknik komite gündem oluşturma faaliyetlerine katkı sağlamak.

f) Teknik komite eylem planlarının gerçekleşmelerini takip etmek ve bu çerçevede sağlanan ilerlemelerle ilgili olarak YOİKK ve Yönlendirme Komitesini bilgilendirmek.

g) Yatırımcıların yapısal sorunları ile ilgili olarak kamu kurumları ile özel sektör kuruluşları tarafından iletilen konularda teknik komiteleri bilgilendirmek.

ğ) YOİKK üyesi kurum ve kuruluşlarla işbirliği içinde, Türkiye’nin yatırım ortamı reformu deneyimini talep eden ülkelerle paylaşmak üzere geliştirilen Tecrübe Paylaşım Programı kapsamında çeşitli ülkelerle ve uluslararası kuruluşlarla çalışmalar yürütmek.

h) YOİKK ve Yönlendirme Komitesi tarafından verilecek diğer görevleri yerine getirmek.

Yatırım Danışma Konseyi

MADDE 10

(1) Yatırım Danışma Konseyi, Cumhurbaşkanının başkanlığında prensip olarak her yıl toplanan ve yatırım ortamının iyileştirilmesi çalışmalarına uluslararası bir bakış açısı kazandırılması amacıyla dünyanın önde gelen çok uluslu şirketlerinin üst düzey yöneticilerini biraraya getiren sınırlı sayıda katılımcıya sahip istişari bir platformdur.

(2) Katılımcılar tarafından gündeme getirilen tavsiye kararları, toplantı sonucunda yayımlanan sonuç bildirisi aracılığıyla kamuoyuna duyurulur.

(3) Sonuç bildirisinde yer alan tavsiye kararları, YOİKK teknik komiteleri ile ilgili diğer kurum ve kuruluşların yatırım ortamının iyileştirilmesine yönelik faaliyetlerinde dikkate alınır.

(4) Tavsiye kararları çerçevesinde sağlanan ilerlemeler, YOİKK Sekretaryası tarafından hazırlanan ilerleme raporları aracılığıyla Konsey üyesi katılımcılar, uluslararası kuruluşlar ve kamuoyuyla paylaşılır.

(5) Yatırım Danışma Konseyinin sekretarya hizmetleri, Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisi ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Teşvik Uygulama ve Yabancı Sermaye Genel Müdürlüğü tarafından daimi bir ortak çalışma grubu kurularak müştereken yürütülür.

Eylem planları

MADDE 11

(1) YOİKK, çalışmalarını yatırım ortamını doğrudan ilgilendiren konulara odaklanan teknik komiteleri aracılığıyla yürütür.

(2) Teknik komite çalışmaları, her yıl özel sektörün önceliklerine göre belirlenen takvimlendirilmiş eylem planlarına bağlı olarak gerçekleşir.

(3) Teknik komiteler, eylem planlarını gerçekleştirmek amacıyla çalışma alanlarıyla ilgili kurum ve kuruluşlarla ortak çalışmalar yürütür ve bu çalışmalar hakkında YOİKK Sekretaryasını aylık olarak bilgilendirir.

Eylem planlarının niteliği

MADDE 12

(1) Eylem planları, teknik komiteler ile ilgili kurum ve kuruluşların yıl boyunca yürütecekleri faaliyetleri belirli bir sıra ve takvim çerçevesinde tanımlayan belgelerdir.

(2) Eylem planları, yatırımcıların karşılaştıkları genel nitelikli ve yapısal sorunların çözümüne katkı sağlayacak faaliyetlerden oluşur.

(3) Eylem planlarında yer alan eylemler, kamu kurum ve kuruluşları ile özel sektörün önerileri doğrultusunda gündeme getirilen konular arasından etkililik ve gerçekleştirilebilirlik perspektifiyle değerlendirilerek seçilir.

(4) Eylem planlarında yer alan eylemlerin niteliği mevzuat düzenlemesi, idari düzenleme, idari kapasite geliştirilmesi gibi çıktılar sağlayacak şekilde belirlenir.

Eylem planlarının oluşturulması

MADDE 13

(1) Eylem planlarının oluşturulmasında orta vadeli program, yıllık planlar ve strateji belgeleri gibi ulusal politika metinlerinde yatırım ortamına ilişkin yer alan hususlar, Yatırım Danışma Konseyi tavsiye kararları, kamu kurumları ile özel sektör kuruluşlarının önerileri, uluslararası en iyi uygulama örnekleri ve uluslararası endekslerde yer alan değerlendirmeler, dikkate alınacak temel kaynaklardır.

(2) Teknik komite toplantıları sonucunda kararlaştırılan eylem planları, Yönlendirme Komitesi toplantısında ele alınır ve YOİKK’in onayına sunulur. YOİKK kararı ile onaylanan eylem planları, YOİKK Portalı aracılığıyla kamuoyuna duyurulur.

Eylem planlarının izlenmesi ve takibi

MADDE 14

(1) YOİKK Başkanı, altı aylık dönemler halinde Cumhurbaşkanını eylem planları kapsamında sağlanan gelişmeler hakkında bilgilendirir.

(2) Yönlendirme Komitesi Başkanı, üç aylık dönemler halinde, YOİKK Başkanını eylem planları kapsamında sağlanan gelişmeler ve çözümlenemeyen hususlar konusunda bilgilendirir.

(3) YOİKK Sekretaryası, eylem planları kapsamında sağlanan gelişmelerin düzenli izlenmesi ve takibinden sorumludur.

(4) Eylem planlarında öngörülen sırada ve sürede tamamlanmayan eylemler, YOİKK Sekretaryası tarafından Yönlendirme Komitesine raporlanır. Teknik komite başkanları eylemlerin tamamlanmama gerekçelerini Yönlendirme Komitesine sunar. Yönlendirme Komitesinin değerlendirmesi sonucunda, teknik komite eylemleriyle ilgili olarak ilave süre tanınabilir.

Yürürlükten kaldırılan mevzuat

MADDE 15

(1) “Yatırımların İzlenmesi ve Koordinasyonu ile Yatırım Ortamının İyileştirilmesine İlişkin Karar’ın kabulü hakkındaki 4/1/2016 tarihli ve P.2016/1 sayılı Bakanlar Kurulu Prensip Kararı yürürlükten kaldırılmıştır.

Yürürlük

MADDE 16

(1) Bu Karar yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 17

(1) Bu Karar hükümlerim Cumhurbaşkanı yürütür.