Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
No.:
2010/16
Kurum:
Hazine Müsteşarlığı
Kabul Tarihi:
18.10.2010
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
18.10.2010
Son Değişiklik Tarihi:
01.01.2015
Bu Sürümün Yürürlük Tarihi:
01.01.2015
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Bilindiği üzere, 2010/29 sayılı Sektör Duyurusu ile 28 Temmuz 2010 tarih ve 27655 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren Sigorta ve Reasürans Şirketleri ile Emeklilik Şirketlerinin Teknik Karşılıklarına ve Bu Karşılıkların Yatırılacağı Varlıklara İlişkin Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına İlişkin Yönetmelik ile ilgili sektörde tereddüt hasıl olan birtakım hususlara ilişkin açıklamalar yapılmış, 2010/12 sayılı Genelge ile Aktüeryal Zincirleme Merdiven Metodunun (AZMM) uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar, 2010/14 sayılı Genelge ile de hayat branşına ilişkin gerçekleşmiş ancak rapor edilmemiş muallak tazminat karşılığına ilişkin hesaplama esasları belirtilmiştir. Ancak, sektörde bazı hususlarda tereddütler olduğu anlaşılmıştır. Bu sorunların giderilmesi için aşağıdaki ilave açıklamaların da dikkate alınması gerekmektedir.
Mülga: 05/12/2014 t. 2014/16 s. Genelge
A. 2009/12 ve 2009/14 Sayılı Genelgeler ile 2009/29 Sayılı Sektör Duyurusuna İlişkin Açıklamalar
Mülga: 05/12/2014 t. 2014/16 s. Genelge
1. 2010/12 sayılı Genelgenin 21 inci maddesinde yer alan şirketlerin gelişim katsayılarına müdahale etmek istedikleri dönemden en az 3 ay önce aktüerya birimlerinin işlevine ve kullandıkları yazılımlara ilişkin Hazine Müsteşarlığına sunmaları gereken raporda bulunması gereken fiyatlama ve rezerv hesabına ilişkin olarak son iki yıl içerisinde aktüerya birimi tarafından yapılan ve yönetime sunulan tüm çalışmalar (raporlar) ifadesi ile; hazırlanan tüm raporlar ile ilgili olarak;
i. Raporun başlığı,
ii. Raporların hazırlanış amacı,
iii. Raporların hazırlanmasında kullanılan verilerin niteliği (ödenen/gerçekleşen hasarlar, yazım/kaza yılı bazlı hesaplama, kazanılan/yazılan primler, fiyatlandırmada kullanılan parametreler gibi hususlarda bilgi verilmesi gerekmekte olup, rapora dayanak teşkil eden verilerin gönderilmesi istenmemektedir)
iv. Raporların hazırlanmasında kullanılan programlar ve yapılan varsayımlar,
v. Çalışmanın sonucunda elde edilen bulgular,
vi. Yönetime sunulan öneriler,
vii. Bu raporların karar alma mekanizmalarında aldıkları role ilişkin açıklamalar
hakkında bilgi verilmesi gerektiği kastedilmektedir. Ayrıca Hazine Müsteşarlığı’na gönderilen Aktüerya Raporları da gönderilmelidir.
Söz konusu raporların oluşturulmasında kullanılan hesaplama detayları talep edilmemektedir. Bununla birlikte, gerekli hallerde Hazine Müsteşarlığı raporların hesaplama detaylarını ve eklerini isteyebilir.
2010 yıl sonuna ilişkin AZMM hesaplamasında gelişim katsayılarına müdahale etmek isteyen şirketlerin aktüerya birimlerinin işlevine ve kullandıkları yazılımlara ilişkin raporlarını en geç 15 Kasım 2010 tarihine kadar Hazine Müsteşarlığına göndermeleri gerekmektedir.
2. 2010/12 sayılı Genelgenin 12 nci maddesinin ilk cümlesinin sonu “.....tenzil edilmiş olarak dikkate alınabilir.” ifadesi “.....tenzil edilmiş olarak dikkate alınır.” olarak değiştirilmiştir.
3. 2010/12 sayılı Genelgenin 12 nci maddesinde yer alan ilk tabloda IBNR hesabı son beş yıllık istatistiklere göre rücu, sovtaj ve benzeri gelirler tenzil edilerek yapılacaktır. Ancak böyle bir hesaplama yapıldığında bulunan tutarda sadece IBNR’a konu hasarların rücu, sovtaj ve benzeri gelirlerinin kazanılacağı varsayılmaktadır. Halbuki mevcut durumda muallakta yer alan dosyalar için de ödeme gerçekleştikten sonra benzeri şekilde gelir elde edilmesi mümkündür. Bu nedenle ikinci tabloda verilen örnek ile de mevcut durumda muallakta yer alan dosyalara ilişkin geri kazanılabilecek tutarın (muhtemel rücu, sovtaj ve benzeri gelirlerin) nasıl hesaplanacağı anlatılmaktadır. Birinci tabloda bulunan tutardan ikinci tabloda bulunan tutar düşüldüğünde test IBNR’ı bulunur.
4. 2010/14 sayılı Genelgede hayat branşı için gerçekleşmiş ancak rapor edilmemiş tazminat bedellerinin hesaplanmasında sadece azalan teminatlı kredi hayat, değişken teminatlı yıllık hayat, eğitim sigortaları vb. teminat bedellerinin yıl içinde değişken olabildiği ürün tiplerinde yıllık ortalama teminat tutarının, diğer ürünlerde ise ilgili yıla ait sigortalılara verilen toplam vefat ve ek teminat tutarlarının kullanılması uygun görülmüştür. Yıllık ortalama teminat tutarının kullanıldığı hesaplamalarda ek teminat tutarlarının yıllık ortalama teminata ne şekilde katılacağı şirket aktüeri tarafından belirlenir. Ara dönemlerde gerçekleşmiş ancak rapor edilmemiş tazminat karşılıklarının hesaplanmasında bir önceki yılın aynı dönemi ile cari yılın ilgili dönemi arasındaki bir yıllık süreç dikkate alınmalıdır.
5. Yönetmeliğin Muallak Tazminat Karşılığı başlıklı 7 nci maddesinin sekizinci fıkrasında belirtilen“Test sonucunda bulunan tutar ile üçüncü fıkrada belirtilen şekilde bulunan tutar branşların toplamı itibariyle kıyaslanır ve hangi tutar daha büyük ise bu yöntemin her bir branşına ilişkin tutarları gerçekleşmiş ancak rapor edilmemiş tutar olarak finansal tablolara yansıtılır.” hükmü gereği 2010/29 sayılı Sektör Duyurusunda verilen örnek aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.