Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Konu: Bürokrasinin azaltılması ve işlemlerin basitleştirilmesi
Başbakanlık tarafından, vatandaşlar ve işletmeler üzerindeki idarî yüklerin (izin almak, form doldurmak, bilgi, belge, rapor vermek gibi) ve kırtasiyeciliğin önlenmesi amacıyla, “bürokrasinin azaltılması ve işlemlerin basitleştirilmesi” çalışmaları yürütülmektedir.
Bu çalışmada, bir kamu kurumu tarafından verilen belgenin veya elde edilen bilginin diğer kamu kurumları tarafından ayrıca istenmemesi, bu bilgi ve belgelerin bütün kamu kurumları arasında paylaşılması ve bu paylaşımın internet aracılığı ile sunulması hedeflenmektedir.
Bakanlığımızca da bu kapsamda, iş akışını basitleştirecek ve gereksiz bürokratik işlemleri azaltacak çalışmalar yapılmakta olup, bu meyanda 17/10/2008 tarihli ve 27027 sayılı Resmî Gazete’de Bakanlığımıza ait bir kısım yönetmelikler ve tebliğde, nüfus cüzdanı örneği ve ikametgah ilmûhaberi yerine T.C. Kimlik Numarası istenilmesi, bazı belgelerden noter tasdiki şartının kaldırılması, sağlık kurulu raporu yerine sağlık raporu istenilmesi, adlî sicil belgesi yerine sabıka kaydının bulunmadığına dair beyanda bulunulması yolunda değişiklikler yapılmıştır.
Mevcut değişiklikler neticesinde bir kısım belgelerin istenilmeyecek ve beyana göre işlem yapılacak olması sebebiyle, Bakanlığımızca verilen hizmetin insan sağlığını doğrudan etkileyecek olması ve olumsuzlukların telafisinin güçlüğü de göz önüne alınarak yeni uygulama ile ortaya çıkabilecek sûiistimallerin önlenmesine azami dikkat gösterilmelidir.
Bu itibarla, beyana dayalı bilgilerin veya noter tasdiki kaldırılan belgelerin, vatandaşa ve işletmelere herhangi bir yük getirmeksizin ve iş akışını da yavaşlatmaksızın, işin önemine göre, Bakanlığımız görevlilerince sıhhatinin ve asıllarına uygunluğunun kontrolü ve/veya teyit edilmesi gerekmektedir. Bunu temînen, mümkün ise öncelikle bilgi paylaşımı yapan kurumlardan elektronik ortamda sorgulama yapılması, henüz elektronik sorgulama yapılamayan hallerde diğer iletişim yollarının kullanılması, mahallinde tetkik ile teyit edilebilen bir beyan veya belge ise, bizzat mahallinde inceleme ve denetim yapılması yollarıyla teyit işlemleri yapılabilecektir.
Ancak bu kontrol ve teyit işlemleri gerçekleştirilene kadar beyan edilen bilgilerin doğru ve belgelerin geçerli olduğu kabul edilerek, bu bilgi ve belgeler çerçevesinde iş ve işlemler yapılmaya devam edilecektir. Bununla birlikte insan sağlığı ile doğrudan alakalı işlerde, kontrol ve teyit işlemi en kısa sürede ve herhangi bir olumsuzluğa mahal verilmeden gerçekleştirilecektir.
Bu çerçevede, bilgilerin sıhhatinin ve belgelerin asıllarına uygunluğunun kontrol ve teyidi maksadıyla, 17/10/2008 tarihli ve 27027 sayılı Resmî Gazete’de değişiklik yapılan yönetmelik ve tebliğ uygulamaları bakımından geçerli olmak üzere aşağıdaki iş ve işlemler yapılacaktır:
1- Nüfus cüzdanı örneği ve ikametgâh ilmûhaberi yerine istenilecek olan T.C. Kimlik Numarası ile kimlik ve ikametgâh bilgileri internet aracılığıyla elektronik ortamda sorgulanabilmektedir. Hâl-i hazırda Bakanlığımız Bilgi İşlem Daire Başkanlığınca, kimlik ve ikametgâh bilgilerinin sorgulaması yapılabilmekte olup, diğer merkez teşkilatı birimleri ve taşra teşkilatınca sorgulama yapabilmek için mezkûr Başkanlık ile iletişim sağlanacaktır.
2- Adlî sicil belgesi yerine, sabıka kaydının bulunmadığına dair beyanda bulunulduğunda, henüz bu hususta elektronik sorgulama yapılamadığından, sabıka kaydının bulunup bulunmadığının ilgili kurumlardan (Adli Sicil ve İstatistik Genel Müdürlüğü ve Cumhuriyet Savcılıklarından) sorulması gerekmektedir.
3- Ticaret sicili gazetesinin örneği ile ilgili sorgulama, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi’nin www.ticaretsicil.gov.tr adresli internet sitesi “Gazete Görüntüleri ve İndeks Bilgileri Sorgulama Ekranı”ndan; ticaret unvanı ile ilgili sorgulama ise, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nın www.sanayi.gov.tr ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin www.tobb.org.tr internet sitesinden yapılabilmektedir.
4- İstenilecek bilgi veya belge Bakanlık merkez veya taşra birimlerinde mevcut ise, bu bilgi veya belgeler ayrıca vatandaş ve işletmelerden istenilmeyecek ilgili birimden temin edilecektir. Bu maksatla, Bakanlığımızca verilen veya onaylanan veya tescil olunan belgeler (diploma, sertifika, uzmanlık belgesi gibi) Bakanlığımız ilgili birimi ve Bilgi İşlem Daire Başkanlığı işbirliği ile elektronik ortamda Bakanlık teşkilatının kullanımına sunulacaktır.
5- Sorgulama amacıyla birimlerde ihtiyaca göre sorumlu personel belirlenecektir.
6- Müracaat esnasında fotokopisi verilen ancak aslına uygunluğu sorgulanamayan veya yazışma ile sorulmasına gerek bulunmayan bir kısım belgelerin mahallinde yapılacak ilk denetimde aslı görülmek ve incelenmek suretiyle teyidi yapılacaktır.