Bu Genelge, 2886 sayılı Devlet İhale Kanununun uygulanmasında karşılaşılan sorunlara ve 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanununun 64'üncü maddesi gereğince yapılan vize işlemlerinde uyulacak esaslara açıklık getirmek üzere hazırlanmıştır.
Yeni düzenlemelerin yapıldığı bu Genelge esaslarına, ihale işlemlerini hazırlamak, yürütmek, sonuçlandırmak, onaylamak ve denetlemekle görevli personel tarafından titizlikle uyulması gerekmektedir.
I. 2002 MALİ YILINDA UYGULANACAK PARASAL SINIRLAR VE VİZE İŞLEMLERİ
1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanununun 64’üncü maddesi ile 2886 sayılı Devlet İhale Kanununun ilgili maddelerine göre 2002 Mali Yılı Bütçe Kanununa ekli (İ) işaretli cetvelde belirlenen parasal sınırlar (EK: 1 )'de yer almaktadır.
Buna göre, genel bütçeli daireler ve katma bütçeli idarelerin 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanununun 63 ve 64'üncü maddelerine ilişkin olarak aşağıdaki açıklamalara göre hareket etmeleri gerekmektedir.
20 Aralık 2002 tarihinde Bakanlığımızca yapılan vize işlemi durdurulacağından, bu tarihten sonra Bakanlığımız kayıtlarına giren ihale dosyaları incelenmeksizin iade edilecektir. Bu nedenle yapılacak ihalelerin bu tarihten önce sonuçlandırılıp Bakanlığımıza gönderilmesi hususunda idarelerce gerekli tedbirler alınmalıdır.
Yıllara sari olmayın ve yıl sonuna kadar bitirilmesi öngörülen yapım işlerinde ise, yukarıda belirtilen süre yeterli olmadığından işin tamamlanabilmesi için zorunlu olan sürelerin dikkate alınması gerekmektedir. Bakanlığımız vizesi ve Sayıştay tescili için gerekecek kanunu süreler ile işin yüklenici tarafından yerine getirilmesi için kullanılması zorunlu olan süreler hesaplanmak suretiyle ihaleler uygun zamanlarda yapılacaktır.
Valilikler ve Maliye Başkanlıkları kendi yapacakları vize işlemlerine ilişkin olarak bu konuda gerekirse ek bir düzenleme yapabilirler.
A. VİZEDEN MUAF TUTULACAK TAAHHÜT VE SÖZLEŞMELER
1. Özel idare ve belediyelerin harcamayı gerektiren taahhüt ve sözleşme tasarıları ile 2/7/1992 tarihli ve 3833 sayılı Kanunun 1'inci maddesi kapsamında olup, Bakanlar Kurulunca onaylanan yıllık programlarda yer verilen projelere ilişkin işler ile uluslararası anlaşmalar ve
Bakanlar Kurulu Kararı gereğince yurtdışına gönderilen Türk Silahlı Kuvvetleri Birliklerinin ihtiyacı için mahallinden temin edilen her türlü mal ve hizmete ait taahhüt ve sözleşme tasarıları, bedelleri ne olursa olsun vizeden muaftır.
2. Genel bütçeli daireler ve katma bütçeli idarelerde, tutarı 350 milyar liraya kadar olan taahhüt ve sözleşme tasarıları vize işlemlerine tabi tutulmayacaktır. Bu idarelerin genel veya katma bütçe dışında sahip oldukları fonlardan, döner sermayelerden veya yönetimlerindeki diğer kaynaklardan (3418 sayılı Kanun gereğince elde edilen hasılatlar dahil) yaptıkları harcamalar, söz konusu fon, döner sermaye veya kaynakların 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanununa tabi olmaması halinde vize için gönderilmeyecektir.
3. 2942 Sayılı Kamulaştırma Kanunu hükümlerine göre yapılan kamulaştırmalar 1050 sayılı Kanunun 64'ncü maddesinde belirtilen taahhüt veya sözleşme tasarısı niteliğinde görülmediğinden vize işlemine tabi tutulmayacaktır.
Ancak, sözkonusu Kanunun rızai alımı düzenleyen 8'inci maddesine dayanılarak yapılan kamulaştırmalar vize için Bakanlığımıza gönderilecektir.
B. BAKANLIĞIMIZCA YAPILACAK VİZE İŞLEMLERİ
- Askeri kurum, kuruluş ve birlikler ile genel bütçeli daireler ve katma bütçeli idarelerin kuruluş merkezlerinde yapılan ve tutarı 350 milyar lirayı aşan,
- Genel bütçeli daireler ve katma bütçeli idarelerin taşra teşkilatlarında yapılan ve tutarı 750 milyar lirayı aşan,
taahhüt ve sözleşme tasarıları Bakanlığımızca vize edilecektir.
C. VALİLİKLERCE YAPILACAK VİZE İŞLEMLERİ
1. Her çeşit askeri kurum, kuruluş ve birlikler ile genel bütçeli daireler ve katma bütçeli idarelerin kuruluş merkezlerinde yapılanlar dışında, taşra teşkilatlarınca yapılan taahhüt ve sözleşme tasarılarından tutarı 350 milyar liradan 750 milyar liraya kadar olanlar Bakanlığımız adına o il valisi veya görevlendireceği vali yardımcısı tarafından vize edilecektir.
2. Valilikler tarafından yapılacak vize işlemleri sırasında, dosyalarda dikkat edilmesi gereken asgari hususları içeren ve Genelgenin 13 numaralı ekinde yer alan form esas alınarak inceleme yapılacaktır.
3. Vize dosyalarının incelenmesinde, 2886 sayılı Kanunun 20'nci maddesi ile 51'inci maddesinin (i), (l), (p) bentleri ve ihtiyaçların kamu kuruluşlarından sağlanmasına ilişkin 71'inci maddesi hükümleri gereğince Bakanlığımız uygun görüşü aranan işler için uygun görüşün alınmış olup olmadığına bakılacak, alınmamış ise uygun görüş alındıkları sonra vize işlemine tabi tutulacaktır (Bu Genelgenin anılan Kanun maddelerine ilişkin bölümlerinde genel uygun görüş verilmesi ile ilgili açıklamalar ile Genelge eki EK: 12 "Genel Uygun Görüş Verilen Kuruluşlar ve İşler" listesinde belirtilen hususlar hariç).