Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
No.:
2011/23
Kurum:
Hazine Müsteşarlığı
Kabul Tarihi:
26.12.2011
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
31.12.2011
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
1. Negatif IBNR Sonuçlarının %100 Yansıtılması
Bu hükmün yürürlük tarihi: 01.01.2012
Bilindiği üzere, 2010/12 sayılı Genelgenin 18 inci maddesi ile 2010/16 sayılı Genelgenin 5 inci maddesinde, ihtiyatlılık gereği AZMM ve test IBNR tutarları 0 olarak dikkate alınmış, 2010 yılı 3 üncü çeyrek sonuçlarının değerlendirilmesi neticesinde de, 2010 yıl sonundan itibaren her iki yönteme göre hesaplanan IBNR tutarlarının branşlar toplamı bazında karşılaştırması yapılırken, branşlar bazında bulunan negatif tutarların her iki yöntemde de %50’sinin dikkate alınmasına ve bu şekilde hesaplanan toplam tutarların karşılaştırılmasına karar verilmiştir.
Ancak, sektörün sonuçları üzerinden Müsteşarlığımızca yapılan analizler ve değerlendirmeler sonucunda, negatif hesaplanan IBNR (gerek AZMM, gerekse test IBNR’ı) sonuçlarının finansal raporlara %100 olarak yansıtılması uygun bulunmuştur.
2. Tahakkuk Ettirilen Rücu, Sovtaj ve Benzeri Alacakların IBNR Sonuçlarına Yansıtılması
Bilindiği üzere, 2010/13 sayılı Genelge hükümleri çerçevesinde rücu, sovtaj ve benzeri gelirlerin tahakkuk ettirilmesinin usul ve esasları belirlenmiştir. Diğer taraftan, AZMM hesaplamasında rücu, sovtaj ve benzeri gelirler tahsilat tarihine göre hesaplamalara alınmakta olup, böylece rücu, sovtaj ve benzeri gelirlere ilişkin gelecekte yapılacak tahsilatın da IBNR’ın hesaplanmasında dikkate alınması sağlanmaktadır.
Ancak, AZMM sonuçlarında yer alan rücu, sovtaj ve benzeri gelirlere ilişkin gelecekte yapılacak tahsilat tahmini 605 Tahakkuk Eden Rücu ve Sovtaj Gelirleri hesabına kaydedilen tutarı da içermektedir. Söz konusu gelirlerin iki defa kaydedilmesinin engellenmesini teminen tahakkuk ettirilen rücu, sovtaj ve benzeri gelirlerin, IBNR hesaplamasında dikkate alınması gerekmekle birlikte, AZMM tablosunda formulasyona dahil edilmediğinden bir çok şirket tarafından bu işlemin yapılmadığı anlaşılmaktadır.
Bu itibarla, AZMM tablosunda her bir branş için tahakkuk ettirilen rücu, sovtaj ve benzeri gelirlere ilişkin ilave bir üçgen eklenip, gerekli hesaplamalar otomatik olarak yaptırılacaktır. Söz konusu hesaplamada, hem bilançoda yer alan söz konusu alacaklar hem de bu alacaklar için ayrılan şüpheli alacak karşılıkları dikkate alınacaktır. Söz konusu verinin hesaplamalara dahil edilmesine ilişkin esaslar hazırlanan tablonun açıklamalarında gönderilecektir.
Diğer taraftan; 2011/3 sayılı Genelgede belirtildiği üzere; test IBNR hesaplaması ile ilgili 2012/12 sayılı Genelgenin 12 nci maddesindeki ikinci tabloda, muallak hasarlara ilişkin olarak geri kazanılabilecek tutarın (muhtemel rücu, sovtaj ve benzeri gelirlerin) hesaplanması hedeflenmekte olup, bu hesaplama sırasında 2010/12 sayılı genelgenin 12 nci maddesinin ilk tablosunda yer alan IBNR hesaplamasına konu hasarlara ilişkin rücu tahsilatlarının ikinci tabloda dikkate alınmaması gerekmektedir. Aynı amaca hizmet etmek üzere, test IBNR’ı hesaplamasında rücu, sovtaj ve benzeri gelir tahakkukları da söz konusu tablolarda tahsilatlarla birlikte dikkate alınmalı ve önceki yıl bilançosunda yer alan (karşılığa konu olanlar dışındaki) rücu, sovtaj ve benzeri gelir tahakkuklarına ilişkin tahsilatların da mükerrerliği önlenmesini teminen anılan tabloda yer alan tahsilatlar arasından çıkarılması gerekmektedir.
3. Dava Sürecindeki Dosyalardan Elde Edilecek Gelirler
Sigorta ve Reasürans ile Emeklilik Şirketlerinin Teknik Karşılıklarına ve Bu Karşılıkların Yatırılacağı Varlıklara İlişkin Yönetmeliğin 7 nci maddesinin yirminci fıkrası hükümlerine göre kazanma ve kaybetme ihtimali değerlendirilmeksizin, dava aşamasında olan hasarlar için muallak tazminat karşılık rakamı olarak öncelikle dava değerinin esas alınması, dava değerine rağmen bilirkişi raporu veya bilirkişi atanana kadar eksperin hazırlamış olduğu rapor, fatura gibi kesin kanıtların bulunması halinde bu tutarlara dayanılarak muallak tazminat karşılığı ayrılması gerekmektedir. Bununla birlikte, Sigorta ve Reasürans Şirketleri ile Emeklilik Şirketlerinin Finansal Raporlamaları Hakkında Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasına göre “Şirket faaliyetlerinin, ikinci fıkrada belirtilen konularda Müsteşarlıkça çıkarılacak tebliğler hariç olmak üzere, bu Yönetmelik ile Türkiye Muhasebe Standartları Kurulunun (TMSK) finansal tabloların hazırlanma ve sunulma esaslarına ilişkin mevzuat hükümleri çerçevesinde muhasebeleştirilmesi esastır, ” Aynı Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında ise bilanço, “şirketlerin belirli bir tarihteki iktisadi ve mali durumunu yansıtan, varlıklarını, borçlarını ve özsermayelerini, aktif ve pasif hesaplar şeklinde gerçeğe uygun ve doğru bir biçimde gösteren tablo” olarak tanımlanmaktadır. Ayrıca, TMSK tarafından çıkarılan Türkiye Finansal Raporlama Standartları çerçevesinde finansal raporların gerçek durumu yansıtabilmesi adına dava sürecinde olan dosyalar için kazanma ve kaybetme ihtimali değerlendirilerek karşılık ayrılması gerekmektedir.