Resmi Gazete Dışındaki Kaynak
No.:
2017/6
Kurum:
Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü (DSİ)
Kabul Tarihi:
01.03.2017
Yürürlüğe Giriş Tarihi:
01.03.2017
Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Sayı : 80372097-755.03.03-140972
Konu : Hammadde Üretim İzin İşlemleri
GENELGE
(2017/6)
Hammadde sahalarının belirlenmesi aşamasından başlanarak hammadde üretim izninin alınması, bu izin kapsamında ilgili mevzuat gereğince tesis edilen diğer izin ve işlem sürecinde karşılaşılan problemler, hammadde sahalarımızda faaliyet gösteren yüklenici firmalara 3213 sayılı Maden Kanunu hükümlerine uyulmaması sebebiyle uygulanan idari para cezalarının son dönemde artması ve özellikle hammadde sahalarının terk edilmesi/izin iptali aşamasında üretim faaliyetlerinin ilgili mevzuata uygun yapılmaması sonucunda sahalarda can ve mal güvenliği açısından tehlike arz eden durumların ve çevresel yönden olumsuzlukların giderilinceye kadar İdaremizin sorumluluğunun devam etmesi sebebiyle aşağıda belirtilen hususlar ile ilgili düzenleme yapılmıştır.
A-Hammadde sahaları belirlenirken uyulacak usul ve esaslar;
. Yöredeki muhtelif projeler için önceden hammadde üretim izni alınmış saha/sahaların olup olmadığı araştırılacak. Bu kapsamda “Malzeme Ocakları Bilgi Sistemi” programdaki bilgiler Bölge Müdürlüklerince sürekli güncel tutulacaktır. Söz konusu saha/sahalardaki rezervin yeterli olması ve proje için istenilen özellikleri sağlaması durumunda yeni hammadde sahası talebi yapılmayacak, gerek duyulması halinde mevcut saha/sahalar izin alanı genişletilerek kullanılacaktır.
. Proje sahası civarında özel maden ruhsatlı sahaların olup olmadığı, bu sahalardaki maden atık ve pasa malzemesinin (mermer, traverten vb.) projede kullanılabilme imkanı araştırılacak, proje için istenilen özellikleri sağlaması durumunda söz konusu malzemenin bedelsiz olarak alınabilmesi, ilgili mevzuat iş ve işlemlerinin kolay olması ve çevreye olan olumlu etkileri sebebiyle öncelikle tercih edilecektir. Bu amaçla Madencilik Faaliyetleri Uygulama Yönetmeliğinin 92. maddesi kapsamında işlem tesis edilecektir.
. Proje sahası civarında kamu kurum ve kuruluşlarına ait hammadde üretim izni alınmış saha olup olmadığı araştırılacak, proje için istenilen özellikleri sağlaması durumunda izin sahibi kamu kurumundan muvafakat alınabilme imkanı değerlendirilip, ilgili mevzuat iş ve işlemlerinin kolay olması ve çevreye olan olumlu etkileri sebebiyle öncelikle tercih edilecektir. Bu amaçla Madencilik Faaliyetleri Uygulama Yönetmeliğinin 62. maddesi kapsamında işlem tesis edilecektir.
. Hammadde sahaları; can ve mal güvenliği açısından tehlike arz etmeyecek, basamaklı, emniyetli açık ocak madencilik faaliyeti yapılabilecek şekilde belirlenecektir. Ocak ulaşım yolu, ulaşım yolu yapımı esnasında çıkacak yüksek miktardaki malzemenin projede kullanılma imkanı, kırma-eleme tesisi kurulması vb. durumlar dikkate alınarak izin alanı hammaddenin maden grubuna göre Maden Kanununda belirtilen alan sınırlamaları dikkate alınarak belirlenecektir. Eğer kamulaştırma söz konusu değil ise çok küçük alanlar (0,5 -1 ha gibi) üretim faaliyetleri esnasında hammadde üretim izin alanı dışına taşma gibi bir durumun yaşanmaması için makul oranda büyük belirlenecektir.
. Aynı maden grubunda yer alan, küçük ve birbirine mücavir sahalar Maden Kanununda belirtilen alan sınırlamaları dikkate alınarak projenin ihtiyaçları doğrultusunda adet olarak en asgari düzeyde olacak şekilde belirlenecektir. Böylelikle fazladan alınan her bir hammadde üretim izni için ilgili mevzuat kapsamında tesis edilen iş ve işlemlerin sayısı azalacak, zaman ve kaynak kaybının önüne geçilecek, çevreye olan olumsuz etkisi en aza indirilmiş ve İdaremizin sorumlu olacağı hammadde saha sayısı azalmış olacaktır.
. Özellikle patlayıcı madde kullanılarak üretim yapılacak II (a) Grubu (kalker, bazalt vb.) hammadde sahaları Maden Kanununda ve Madencilik Faaliyetleri Uygulama Yönetmeliğinde belirtilen mesafeler (yerleşim yeri, özel mülkiyet, tarihi yapılar, karayolu ön görünüm alanı vb.) dikkate alınarak belirlenecektir.
. Hammadde sahaları belirlenirken sahanın; Maden Kanununun 7. maddesi kapsamında I. ve II (a) Grubu madencilik faaliyetlerine kısıtlama getirilen alanlar dahilinde kalıp kalmadığı, mülkiyet durumu (özel mülkiyet, orman, mera, tarım arazisi vb.) önceden araştırılacak, ilgili mevzuat gereğince ilgili kurumlardan izin alınıp alınamayacağı durumuna göre alternatif yeni saha/sahalar belirlenecektir. Özel mülkiyetli alanlarda parsel sınırları dikkate alınarak parsel bütünlüğü korunacak kamulaştırma maliyetinin en asgari düzeyde olması durumu esas alınacaktır.
B- Üretim faaliyetleri esnasında uyulacak usul ve esaslar;
. Hammadde sahaları 2014/7 sayılı Genelge kapsamında yer alan “Hammadde Sahası İşletme Protokolü” imzalanarak yükleniciye teslim edilecek, yüklenici protokol hükümlerine göre faaliyetlerini yürütecektir. Yüklenici hammadde sahasını arazide kontrol edecek, izin sınırlarını/köşe koordinat noktalarını arazide görünecek şekilde işaretleyecektir. Hammadde üretim izin koordinatlarında herhangi bir hata olduğunun tespit edilmesi halinde (arazi ile örtüşmemesi gibi) üretim faaliyetlerine başlamadan önce İdareden izin koordinatlarının düzeltilmesini talep edecektir. Yüklenici işin aciliyetine ve önemine göre söz konusu hatanın giderilmesine yönelik yapılacak iş ve işlemleri takip edecektir.