Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
T.C. BAYINDIRLIK VE İSKAN BAKANLIĞI
KARAYOLLARI GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
SAYI: B091TCK01101.60.010-06-01482
KONU: Etüt ve Proje, Teknik Araştırma ve Yapım konusundaki teknik gelişmeler
İÇ GENELGE
2007/73
Etüt ve Proje, Teknik Araştırma ve Yapım konusundaki teknik gelişmelere bağlı olarak karayolu standartlarında bazı değişikliklerin yapılması zorunlu hale gelmiştir.
Zemin açısından kritik olan kesimler için Teknik Araştırma Dairesi Başkanlığınca verilecek çözümler dışındaki değişiklikler aşağıda belirtilmiştir.
DOLGU SEVLERİ:
Zemin açısından kritik olan kesimler hariç dolgu şev eğimleri aşağıdaki gibi olacaktır.
• Nihai dolgu şev oram, üst yapı ve yol gövdesinde aynı olacak, farklı değerler kullanılmayacaktır.
• Konfor ve trafik güvenliği açısından, yol enkesit tiplerinde dolgu şev eğimlerinin (h) dolgu yüksekliğine göre değerleri aşağıda belirtildiği şekilde uygulanacaktır.
0 < h ≤ 1.50m. için 4:1 (4 yatay :1 düşey)
1.50m. < h ≤ 3.00m. için 3:1 (3 yatay :1 düşey)
3.00m. < h ≤ 5.00m. için 2:1 (2 yatay :1 düşey)
olacak, h > 5.00m. için uygulanacak şev eğimleri, dolgunun teşkil edileceği malzemenin cinsine göre Teknik Araştırma Dairesi Başkanlığınca belirlenecektir. Ayrıca h > 8.00m. için dolgu şevlerinin stabilite analizleri yapılacaktır.
• Dolgu şev eğiminin tespitinde tüm dolgu boyunca en yüksek dolgu yüksekliği esas alınacak ve bu yüksekliğe göre verilen şev eğimi tüm dolgu boyunca (sağ ve sol dolgu yükseklikleri ayrı ayrı değerlendirilerek) kullanılacaktır. Ayrıca; tasarımcı kısa aralıklı şev oram değişikliklerini, şev uyumlarını ve trafik güvenliğini sağlayacak şev düzenlemelerini yapacaktır.
• Yamaçlarda ve karışık (miks) kesitlerde dolgu teşkilinde dolgu şevi ile yamaç şevi arasında yatay mesafenin 2.50m. ve daha az bulunduğu kısımlarda dolgu şevinden min 2.50m. uzaklaşmayı temin edecek şekilde proje düşey hattına paralel 0.40-0.80m. yüksekliğinde sıkıştırılmış kademeleri teşkil edilebilecektir. Yamaç şevi ile dolgu şevi arasındaki mesafenin 2.50m. den fazla olduğu yerlerde ise 0.80-1.00m. genişliğinde diş açılacaktır. Bu kademeler yamaç şevinin 5/1 den daha dik olduğu yerlerde teşkil edilecektir.
• h > 10.00m olması halinde palye durumu Teknik Araştırma Dairesi Başkanlığınca zemin ve ocak etüt raporlarında belirtilecektir.
• Dolgu şevi yüzeylerinden yağış etkisi ile meydana gelen erozyon ve bozulmaların önlenmesi için, suyun banket kenarında toplanarak boyuna yönde taşındıktan sonra uygun yerlerde kontrollü bir şekilde deşarjını sağlayan (örneğin düşüm olukları yardımıyla), beton ve asfalt bordür veya uygun kanal kesiti tasarlanacaktır.
• Dolgu üzerinde otokorkuluk yapılması durumunda otokorkuluk tarafında platform genişliği min. 1.00m. artırılacaktır.
• Palyeli dolgu enkesit tipi Şekil-1 'deki gibi yapılacaktır.
YARMA SEVLERİ:
• Yarma şev oranları ve palyeler Teknik Araştırma Dairesi Başkanlığınca zemin ve ocak etüt raporlarında belirtilecektir.
• Tüm kritik zeminlere ait yarmalarda ve H ≥15 olan yarmalarda stabilite analizleri yapılacaktır.
• Yarma şevi eğiminin verilmesinde 1/5 (1 yatay - 5 düşey) şev eğimi kesinlikle kullanılmayacak; 1/4 (1 yatay - 4 düşey) eğimi ise ancak sağlam yapıdaki iyi kalite kaya formasyonlarında açılan sığ yarmalarda verilebilecektir.
• Toprak zeminlerde açılan yarmalarda minimum yarma şevi 3/2 (3 yatay - 2 düşey) olacaktır.
• Yüksek yarma ve dolgularda palye teşkiline ait detaylara uyulacaktır.
• Sağlam kayada palye hendeği kaplaması yapılmayacaktır.
• Yüksek yarmalarda can ve mal güvenliği sağlamak amacıyla yarma tepesinde yarma boyunca gerektiğinde koruyucu engel (çit vb.) yapılacaktır.
• Yüzeysel suların yarma şevlerine zarar vermemesi için Şekil-2’deki gibi kafa hendeği yapılacaktır. Ancak arazi eğiminin yola doğru olmadığı durumlarda kafa hendeği uygulanmayacaktır.
• Palyeli yarma enkesit tipi de Şekil-2’deki gibi yapılacaktır.
YARMA ŞEVİ HENDEKLERİ:
• Beton kaplamalı yarma hendeği Şekil-3’deki gibi kaplamasız olarak ise Şekil-4’deki gibi yapılacaktır.
• Platform kenarından itibaren enine bir metrelik alanda bitkisel bant (yeşil bant) oluşturulacaktır. Ancak yarma şevlerinden teressubat gelmesi durumunda bitkisel bant yerine beton kaplama yapılarak üstyapının korunması sağlanacaktır.
DRENAJ:
• Yarma hendeklerinde uygulanacak standart yeraltı drenajı Şekil-5’deki gibi yapılacaktır.
• Teknik Araştırma Dairesi Başkanlığı Jeolojik-Jeoteknik Etüt Raporlarında Drenaj yapılması gereken kesimler belirtilecektir.
• Hendeklerde hız belirli bir değerden fazla olursa oyulma, az olursa çökelme olacağından boyuna eğimin 0 ile 0.005 arasında kalması veya 0.04’ü aşması halinde kaplama uygulanacaktır.