Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Sayı: B.23.0.HKM.0-010.06.01/3256
Konu: Mevzuatı Geliştirme Çalışmalarına Dair Genelge
GENELGE
(2012/7)
Malumları olduğu üzere, mevzuat çalışmaları Bakanlığımız politikasının icra sahasına yansıtılabilmesi bakımından en önemli vasıtadır. Bu minvalde, Bakanlığımızın misyonu açısından ayrı bir önemi haiz olup, mevzuatı geliştirme çalışmalarının redaksiyonu, koordinasyonu ve diğer yazışma işlemleri Hukuk Müşavirliği tarafından yürütülmektedir. Ancak mezkûr görevin ifası sırasında birtakım sıkıntılar husule gelmektedir.
Mevzuatı geliştirme ve koordinasyon çalışmaları sırasında karşılaşılan sıkıntı ve problemlerin bertaraf edilebilmesi ve mevzubahis çalışmalar sırasında, ifa edilen vazifenin verimli, seri, faal ve usûlüne uygun surette gerçekleştirilmesi maksadı ile bazı hususlara hususiyetle ehemmiyet verilmesi gerekmektedir. Bu minvalde;
1) Mevzuat Taslaklarının Hazırlanma safhası
a. İlgili birimlerce mevzuat taslaklarının hazırlanması sırasında, 17/2/2006 tarihli ve 26083 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Mevzuat Hazırlama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik hükümlerine uyulması icap etmektedir.
b. Türkçe dilbilgisi ve imla kurallarına, mevzuat hükümlerinin açık ve anlaşılır bir dille ifade edilmesi prensibine uyulur.
c. Bölümler düzenlenirken, düzenleyici işlem sistematiğine uyulması ve bölümlerin konu itibariyle birbirleri ile alâkalı maddeleri içermesi gerekir.
ç. Madde, bent numaralandırmasına dikkat edilmesi; numaralandırma sırasında Türk alfabesinin tüm harflerinin kullanılması ve fıkra, bent, alt-bent hükümleri haricinde paragraf yapılmaması gerekir.
d. Hukuki belirlilik ilkesi uyarınca hükümlerin net ifadelerle kurulması gerekir.
e. Parantez içerisinde açıklayıcı ifadelere yer verilmemesi gerekir. Bu çeşit açıklamaların yapılması bir mecburiyet arz ediyorsa, açıklamalar madde metni içerisinde ifade edilir.
f. Mer’î mevzuat metni üzerinde değişiklik yapan taslaklarda, çerçeve taslak hazırlanır.
g. Mer’î mevzuat metni üzerinde değişiklik yapan taslaklarda, karşılaştırma cetveli hazırlanırken değişiklik yapılan ve ilave edilen hususlar altı çizili ve koyu puntolarla, çıkarılan hükümler ise üzeri çizilmek suretiyle gösterilir.
ğ. Çerçeve taslaklarda, ilgili mevzuata işlenemeyecek ve onun dışında kalarak tek metin olma özelliğini bozacak hükümlere yer verilmemesi gerekir.
h. Görüşler neticesinde hazırlanan değerlendirme tablosunda; alman görüşlerden uygun bulunmayanlara dair gerekçeli olarak izâhat yapılır.
2) Hazırlanan taslakların görüşe gönderilmesi safhası
a. Birim içi görüşlerin alınması suretiyle oluşturulan taslaklar, Hukuk Müşavirliği ile Bakanlığımızın ilgili birimlerine görüş için gönderilir.
b. Kanun, Kanun Hükmünde Kararname ve Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe giren mevzuat taslakları, taslağı hazırlayan birim tarafından iç görüşlerin değerlendirilerek yeniden düzenlenmesi akabinde, Hukuk Müşavirliği tarafından dış görüşe gönderilir.
c. Kanun, Kanun Hükmünde Kararname ve Bakanlar Kurulu Kararı haricindeki mevzuat taslakları, iç görüşlerin değerlendirilerek yeniden düzenlenmesi akabinde, taslağı hazırlayan birim tarafından dış görüşe gönderilir.
ç. Bakanlıklar ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarına görev ve sorumluluk yükleyen hükümlere yer verilmesi hâlinde, bu Bakanlıklar ile kamu kurum ve kuruluşlarının uygun görüşleri alınır veya taslak bunlarla birlikte hazırlanır.
d. Mevzuat taslakları görüşe gönderilirken üst yazı ekinde aşağıdaki belgeler yer alır;
i. Taslak mevzuat veya meri mevzuat metni üzerinde değişiklik yapan taslaklarda çerçeve taslak,
ii. Kanunlar ve Kanun Hükmünde Kararnameler için taslağın genel gerekçesi ile madde gerekçeleri,
iii. Yönetmeliklerde, Tebliğlerde ve Bakanlar Kurulu Kararlarında taslağın genel gerekçesi,
iv. Meri mevzuat metni üzerinde değişiklik yapan taslaklarda, yürürlükteki mevzuat metni ile yapılması plânlanan değişiklik metninin mukayese edildiği “karşılaştırma cetveli”.
e. Bakanlığımız bağlı kuruluşları tarafından hazırlanan mevzuat taslakları hakkında ayrıca Bakanlığımız Hukuk Müşavirliğinin görüşü alınır.
3) Nihaî hale getirilen taslakların yürürlüğe konulma safhası
a. Kanunlar:
i. Kanun tasarısı taslakları “nihaî” hale getirilmeleri akabinde Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne sunulmak üzere Başbakanlığa gönderilmesi için Hukuk Müşavirliğine intikâl ettirilir.
ii. Nihai taslaklar Hukuk Müşavirliğine gönderilirken üst yazı ekinde aşağıdaki belgeler yer alır;
1. Kanun tasarısı taslağı veya mer’î mevzuat metni üzerinde değişiklik yapan taslaklarda çerçeve Kanun tasarısı taslağı,
2. Genel gerekçe,
3. Madde gerekçeleri,
4. Görüşe gönderilen taslak,
5. Taslak metin hazırlanırken alınan görüşlerin tamamı,
6. Alınan görüşlere uyulup uyulmadığına dair değerlendirme tablosu,