Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Amaç
(1) Bu Genelgenin amacı, motorlu araç sigortaları kapsamında tam hasara ya da ağır hasara uğramış araçların ilgili mevzuata göre tespiti ile ilgili taraflarca yapılması gereken iş ve işlemlerin belirlenmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Dayanak
(1) Bu Genelge, 3/6/2007 tarihli ve 5684 sayılı Sigortacılık Kanununa ile 18/10/2019 tarihli ve 30922 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 47 sayılı Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
(1) Bu Genelgede yer alan;
a) Ağır hasarlı araç: Bu Genelgenin 5 inci maddesi çerçevesinde eksper raporu ile aracın onarımının mümkün olduğu tespit edilen ve 31/1/2018 tarih ve 30318 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Araçların Satış, Devir ve Tescil Hizmetlerinin Yürütülmesi Hakkında Yönetmeliğin 43 üncü maddesine göre işlem yapılması gereken araçları,
b) Kanun: 3/6/2007 tarihli ve 5684 sayılı Sigortacılık Kanununu,
c) Kurum: Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumunu,
ç) Merkez: Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezini,
d) ÖTA Yönetmeliği: 30/12/2009 tarih ve 27448 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ömrünü Tamamlamış Araçların Kontrolü Hakkında Yönetmeliği,
e) Sigorta eksperi: Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (n) bendinde tanımı yapılan sigorta eksperlerini,
f) Tam hasarlı araç: Bu Genelgenin 4 üncü maddesi çerçevesinde eksper raporu ile aracın onarım kabul etmez bir hale geldiği tespit edilen ve 31/1/2018 tarih ve 30318 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Araçların Satış, Devir ve Tescil Hizmetlerinin Yürütülmesi Hakkında Yönetmeliğin 44 üncü maddesine göre işlem yapılması gereken araçları,
g) Zorunlu trafik sigortası: Karayolları motorlu araçlar zorunlu mali sorumluluk sigortasını,
ifade eder.
Tam hasarlı araçlara ilişkin uygulanacak usul ve esaslar
(1) Onarım masraflarının (KDV dahil) zarar gören aracın rizikonun gerçekleştiği tarihteki değerini aştığının ve aynı zamanda eksper raporu ile aracın onarım kabul etmez bir hale geldiğinin tespiti halinde araç tam hasara uğramış sayılır.
(2) Motorlu araç sigortalan kapsamında tam hasar tespitinin levhaya kayıtlı sigorta eksperlerince yapılması zorunludur.
(3) Tam hasar durumunda, hasarlı aracın sigortalı/hak sahibine veya sigorta şirketine terk edilmesi hallerinde aracın ilgili mevzuat doğrultusunda hurdaya ayrıldığına dair hurda tescil belgesi sigortacıya ibraz edilmeden tazminat ödenmez.
(4) Sigorta şirketi, tam hasarlı olarak ayrılmış araçları ÖTA Yönetmeliğinin 9 uncu maddesine göre lisanslı geçici depolama alanına ya da lisanslı işleme tesisine gecikme olmaksızın çektirir.
(5) Sigorta şirketi, OTA Yönetmeliğinin 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi uyarınca Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığına yapacağı bildirimi eş zamanlı olarak Merkeze de iletir.
Ağır hasarlı araçlara ilişkin uygulanacak usul ve esaslar
(1) Onarım masraflarının (KDV dahil) zarar gören aracın rizikonun gerçekleştiği tarihteki değerinin %60’ını aştığının tespiti halinde araç ağır hasara uğramış sayılır.
(2) Motorlu araç sigortaları kapsamında ağır hasar tespitinin levhaya kayıtlı sigorta eksperlerince yapılması zorunludur.
(3) Onarım masraflarının zarar gören aracın rizikonun gerçekleştiği tarihteki değerinin %60’ını aşmaması, ancak Ek-1'de belirlenen parçaların (araç türüne göre benzer nitelikteki parçaların) en az birinin zarar görmesi durumunda sigorta eksperi tarafından aracın ağır hasara uğrayıp uğramadığına ilişkin tespit yapılabilir.
(4) Sigorta şirketi, eksper raporu çerçevesinde ağır hasarlı olarak belirlenmiş olan araçlar için “trafikten çekilmiştir” belgesinin alınmasını gecikme olmaksızın sağlar.
(5) Ağır hasar durumunda hasarlı aracın sigortalı/hak sahibine veya sigorta şirketine terk edilmesi hallerinde, aracın ilgili mevzuat doğrultusunda trafikten çekildiğine dair “trafikten çekilmiştir” kaşeli tescil belgesi sigortacıya ibraz edilmeden tazminat ödenmez.
Sigorta eksperlerinin sorumlulukları
(1) Tam hasarlı veya ağır hasarlı araçların tespitine ilişkin bu Genelge ile belirlenen esaslara uyulmamasından sigorta eksperleri sorumludur.
(2) Sigorta eksperleri düzenledikleri ön veya kesinleşmiş ekspertiz raporunda tam hasarlı veya ağır hasarlı olarak belirledikleri araçlara ilişkin bilgileri, ön rapor ve kesin raporun tanzim edilmesini takip eden 5 iş günü içerisinde Merkeze iletir.
(3) Sigorta eksperleri tarafından Merkeze gönderilecek bilgiler aşağıdaki bilgiler ile sınırlıdır:
a) Araç sınıfı.
b) Plaka no.
c) Araç marka ve modeli.
ç) Şasi no.