Bu doküman Resmi Gazete dışında bir kaynakta yayınlanmıştır. Konsolide metin çalışmaları ilgili kaynak güncellendikçe sağlanabilmektedir.
Malumları olduğu üzere, 5431 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin (b, d, m, p, s) fıkralarında yer alan Genel Müdürlüğümüz görevleri kapsamında Türk Sivil Havacılığında yaşanan gelişimin sürdürülebilir olması için gerekli tedbirlerin önceden alınması ve bu tedbirlere uyum için ilgili her kuruluşun gerekli hassasiyeti göstermesi önem arz etmektedir.
Dünyadaki örneklerine benzer, paydaşların etkin katılımıyla, havaalanlarında emniyetin sağlanması ve yolcu mağduriyetlerinin önüne geçilmesini teminen, havalimanı işletmecisi başkanlığında, Havaalanı Yapım, İşletim ve Sertifikalandırma Yönetmeliği (SHY-14A)’nın 28 inci ve Havaalanları Yer Hizmetleri Yönetmeliği (SHY-22)’nin 19, 20 ve 25 inci maddeleri çerçevesinde, komitelerin kurulması gerekmektedir.
Bu kapsamda, her havalimanı için ayrı olmak üzere, birer komite kurulması gerek mekte olup, havaalanlarında teşkil edilecek olan bu komiteler ile ilgili olarak aşağıdaki usul ve esaslara hassasiyetle uyulması zorunludur.
Tanımlar:
Bu Genelge’de yer alan;
a) MADKOM: Her havalimanı için ayrı olmak üzere, havaalanındaki uçuş operasyonlarını olumsuz yönde etkileyecek olağandışı meteorolojik şartların etkilerini azaltmak veya önceden belirleyerek önlem almak amacıyla havaalanı işletmecisi tarafından o havaalanının en üst yöneticisi (Havalimanı Başmüdürü/Müdürü) başkanlığında, o havaalanındaki tüm işletmelerin temsilcilerinin içerisinde yer aldığı Meteorolojik Acil Durum Komitesini,
b) Olağandışı meteorolojik şartlar: Aşırı yağış, rüzgâr, fırtına, kum/toz fırtınası, sis, yıldırım, buzlanma vb. gibi hava hadiselerini,
c) SHGM: Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünü,
ifade eder.
Usul ve Esaslar:
1) Her havalimanı için ayrı olmak üzere, havalimanı kapasitesini olumsuz yönde etkileyecek olağandışı meteorolojik şartların etkilerini azaltmak veya önceden belirleyerek önlem almak için havaalanı işletmecisi tarafından o havaalanının en üst yöneticisi (Havalimanı Başmüdürü/Müdürü) başkanlığında, o havaalanındaki tüm işletmelerin temsilcilerinin yer aldığı MADKOM adında bir komite kurulmalıdır.
2) MADKOM tarafından, görev yapılan havaalanındaki geçmiş ve güncel veriler de göz önüne alınarak, olağandışı meteorolojik şartlarda tüm paydaşların görev, yetki ve sorumluluklarını da tanımlayan, o havaalanı için MADKOM’un çalışma usul ve esaslarının belirlendiği ve uygulamada izlenecek prosedürlerin detaylarının yer aldığı bir Talimat hazırlanır.
3) Olağandışı meteorolojik şartlarda, hava-kara taraflarında verilecek hizmetlere ve yapılacak işlere ilişkin görev ve sorumluluklar önceden net ve uygulanabilir şekilde belirlenir ve birinci maddede yer alan Talimat içerisinde açıkça belirtilir.
4) Havaalanı işletmecisi, işlettiği her bir havaalanı için ayrı ayrı hazırladığı birinci maddede belirtilen Talimatların bir örneğini güncel olarak SHGM’ye gönderir.
5) Önceden alınan veya anlık meteorolojik verilere dayanarak, paydaşlarla birlikte, havaalanı kapasitesi kısıtlanmasına ilişkin standartlar belirlenir. Tüm havayolları, MADKOM tarafından belirlenen kapasite kısıtlamalarına uymak zorundadır.
6) MADKOM, olağandışı meteorolojik şartların kısa süre içinde oluşacağının beklenmesi veya ortaya çıkması durumunda derhal toplanır.
7) MADKOM, olağandışı meteorolojik şartlar haricinde, yılda en az iki kez toplanır ve olası senaryoları uygulamalı olarak Talimat kapsamında gözden geçirir. Bu toplantılarda ayrıca, olağandışı meteorolojik şartlar meydana gelmeden önce, o havaalanındaki ilgili tüm kuruluşların personel, eğitim, teçhizat, malzeme, bakım vb. hususlarda yeterli olup olmadığı değerlendirilir ve bu konuda her türlü tedbir önceden alınır.
8) MADKOM’un etkin şekilde çalışması için; havaalanı işletmecisince hava tarafı faaliyetlerinin kolay bir şekilde izlenebilmesine imkân verecek özellikte bir kriz merkezi oluşturulur ve bu kriz merkezinde her türlü iletişim olanakları ile kriz sırasında kullanılması gerekebilecek tüm bilgi belgeler hazır bulundurulur.
9) MADKOM üyeleri, belirlenen kriz merkezinde hazır bulunmalı ve gelişmeler hakkında SHGM’yi bilgilendirmelidir.
10) MADKOM’un teşkil edildiği havaalanındaki tüm işletmeler, MADKOM tarafından alınan tüm kararlara uymak zorundadır.
11) Havaalanı işletmeleri en geç 1 Nisan 2016 tarihine kadar işletmekte oldukları her havaalanında yukarıda belirtilmiş olan usul ve esaslarda MADKOM adında bir komite oluşturmak ve SHGM’ye bilgi vermek zorundadır.
12) Bu Genelge’nin yayımlanma tarihinden itibaren HAD-2016/1 numaralı Meteorolojik Durumlar Koordinasyon Komitesi Genelgesi yürürlükten kalkmıştır.
MADKOM’un çalışmaları, Genel Müdürlüğümüz tarafından, SHY-14A’nın 29 uncu ve SHY-22’nin 21 inci maddelerine göre, periyodik olarak denetlenecek olup, bu Genelge’de belirtilen hususlara uyulmadığının tespiti halinde 2920 sayılı Türk Sivil Havacılık Kanunu’nun 143 üncü maddesi ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Tarafından Verilecek İdari Para Cezaları Hakkında Yönetmelik (SHY-İPC) kapsamında idari yaptırım uygulanacaktır.